میوه های مناسب برای درمان سردرد

سردرد اگرچه در بسیاری از موارد جزء شرایط حاد و اورژانسی به حساب نمی آید، اما معمولا یک وضعیت آزاردهنده است که گاهی موجب اختلال در فعالیت های عادی روزانه می شود. عاملی که در تمامی موارد ابتلا به سردرد موثر است، بحث تغذیه و رژیم غذایی است. برخی از انواع مختلف سردرد به طور مشخص به دلیل مصرف یک سری غذاهای خاص ایجاد می شود. در این میان، نقش میوه ها در درمان سردرد ، بسیار حائز اهمیت می باشد، البته نه همه انواع میوه ها. مجله سلامت برخی از میوه های مناسب برای درمان سردرد را به شما معرفی خواهد کرد.

میوه های مناسب برای درمان سردرد های مختلف

به طور کلی، اغلب سردردها یا عصبی هستند یا در اثر بیماری میگرن ایجاد می شوند. البته عوامل دیگری نیز در ایجاد سردردهای مزمن دخیل هستند. اما شاید به جرات بتوان گفت که درصد بسیاری از موارد ابتلا به سردرد، کاهش رطوبت بدن است. زمانی که مقدار مایعات بدن کاهش می یابد، بدن به روش های مختلفی نیاز خود را به رطوبت نشان می دهد که یکی از آنها، بروز سردرد است.

پس بار دیگر که دچار سردرد شدید، به جای استفاده از انواع قرص های مسکن که معمولا عوارض جانبی بسیاری دارند، به سراغ راهکارهای تامین رطوبت بدن بروید. مصرف میوه و سبزیجات تازه، یکی از این روش هاست که ضمن کمک به حفظ رطوبت بدن، در تامین املاح و ویتامین های مورد نیاز نیز، نقش به سزایی دارند. از جمله میوه های مناسب برای درمان سردرد می توان موارد زیر اشاره کرد.

خیار سبز موثر در درمان سردرد

گفتیم که خشکی بدن یکی از علل اصلی بروز سردرد است. خیار سبز یکی از میوه های مناسب برای درمان سردرد است که بیش از 90 درصد حجم آن را آب تشکیل داده است و جز پرآب ترین میوه هاست. اگر روزهای متمادی درگیر سردرد هستید و یا احتمال می دهید که ممکن است در طول روز به دلیل مشغله کاری یا قرار گرفتن در موقعیتی خاص، دچار سردرد شوید، بهتر است روز خود را با خوردن یک عدد خیار سبز تازه آغاز کنید. برای آن دسته از افرادی که طرفدار ترکیبات جدید هستند و معمولا از آن استقبال می کنند، سالاد حاوی خیار، اسفناج و سیب را پیشنهاد می کنیم که علاوه بر دارا بودن مقدار آب زیاد، ویتامین ها و املاح مناسبی دارد. خیار را به راحتی می توان در رژیم غذایی روزانه گنجاند و از فواید بی نظیر آن استفاده نمود.

پیشگیری از سردرد های میگرنی با آلبالو

اگر پس از انجام برخی فعالیت های خاص مثل استفاده طولانی مدت از کامپیوتر یا قرار گرفتن در وضعیتی ویژه مثل هوای گرم و آفتابی، دچار سردرد می شوید، مصرف آلبالو را فراموش نکنید. آلبالو یکی از میوه های مناسب برای درمان سردرد می باشد که نه تنها حاوی مقادیری آب است و بدن را در برابر خشکی محافظت می کند، بلکه ترکیبات ویژه ای دارد که با آزاد کردن نیتریک اسید، از بروز سردردهای میگرنی و عصبی جلوگیری می کند. نیتریک اسید در واقع نوعی گاز در خون است که مانع از سردرد می شود. آلبالوی تازه، مربای آلبالو، آب آلبالو و حتی شربت آن نیز می تواند در این مورد موثر باشد.

درمان سردرد با طالبی

طالبی از میوه های مناسب برای درمان سردرد بوده که آب آن، خشکی بدن را از بین می برد و هم دارای مقادیری بتاکاروتن است که تاثیر عوامل تشدید کننده درد میگرنی را تا حد زیادی خنثی می کند و می تواند در درمان طبیعی میگرن موثر باشد. طالبی را هم می توان به عنوان میان وعده به تنهایی مصرف کرد و هم می توان از آن در تهیه انواع دسرها استفاده نمود.

درمان سردرد با طالبی

کیوی از میوه های مناسب برای درمان سردرد

مصرف یک عدد کیوی در روز، بیش از نیاز روزانه به بدن شما ویتامین C می رساند. از طرفی، 4 درصد از نیاز بدن به منیزیم را در روز تامین می کند. کیوی از جمله میوه هایی است که به راحتی می توان به انواع دسرها اضافه کرد و از فواید آن در درمان سردرد، بهره مند شد.

میوه های تابستانه و موثر در درمان سردرد

  • شلیل: شلیل نیز همانند دیگر میوه های تابستانه، حاوی ترکیبات موثر در برابر حملات میگرنی مثل منیزیم و بتاکاروتن است که ضمن حفظ رطوبت بدن، از بروز سردرد جلوگیری کرده و در کاهش وزن نیز بی تاثیر نیست.
  • هلو: یکی از خوشمزه ترین روش های درمان سردرد، هلو است. کمتر کسی طعم بی نظیر این میوه زیبا و خوش رنگ را دوست ندارند. هلو از میوه های مناسب برای درمان سردرد که علاوه بر دارا بودن مقداری آب، حاوی موادی مثل ریبوفلاوین، منیزیم و ویتامین C است.
  • زردآلو: زردآلو تمام آن چه را که فرد برای کاهش درد میگرن نیازمند است به صورت یکجا دارد، ویتامین C، منیزیم، بتاکاروتن و ریبوفلاوین. اگر چه زردآلو جز میوه های پر کالری است، اما این مسئله مانع از آن نمی شود که مصرف این میوه خوشمزه و آبدار را کنار بگذارید.
  • انگور: تحقیقات نشان می دهد افرادی که انگور را جزیی از رژیم غذایی خود قرار می دهند، کمتر دچار سردردهای عصبی و یا حملات میگرنی می شوند، زیرا آنتی آنتی اکسیدان موجود در آن، گردش خون را تسهیل کرده و مانع از بروز فشار بر سر می شود. انگور یکی از میوه های مناسب برای درمان سردرد است که حاوی مقدار زیادی آب می باشد که خشکی بدن را از بین می برد.

میوه های گرمسیری مناسب برای درمان سردرد

انبه: مصرف انبه برابر است با خداحافظی با میگرن. اگر انبه را در رژیم غذایی خود قرار دهید، مطمئنا کمک زیادی به کاهش دفعات حمله میگرنی خواهد کرد.

موز بهترین میوه برای درمان سردرد

یکی از بهترین غذاهایی که می توان هنگام مواجه با سردرد مصرف نمود، موز است. موز سرشار از ماده ای معدنی به نام منیزیم است که با کنترل گردش خون و آرام سازی عروق، فشار وارده بر سر را کاهش می دهد. به علاوه حاوی مقادیری پتاسیم نیز هست که جز الکترولیت های بدن محسوب می شود. در مواردی که سردرد ایجاد شده در اثر مصرف زیاد الکل باشد، الکترولیت ها در تلاشند تا خشکی ایجاد شده در بدن را برطرف کنند.

مصرف موز برای ورزشکاران حرفه ای، بسیار موثر است. زیرا در طول مدت تمرین ورزشی، فشار زیادی به فرد وارد می شود که قطعا این فشار می تواند منجر به سردرد شود. املاح موجود در موز، این میوه را به یکی از میوه های مناسب برای درمان سردرد تبدیل کرده است. از طرفی پزشکان توصیه می کنند اگر امکان ترک الکل برای شما وجود ندارد، بهتر است قبل از مصرف، یک عدد موز بخورید تا دچار تهوع، ضعف عضلات و سنگینی سر نشوید.

نارگیل و روغن آن

اگر چه پزشکان توصیه بسیاری بر مصرف متعادل چربی ها دارند و دائما در مورد نوع روغن های مصرفی، بیماران را آگاه می نمایند، اما باید بدانید که بدن برای داشتن عملکردی مناسب، نیاز به مقدار مشخصی چربی دارد که بهتر است برای تامین آن به سراغ منابع طبیعی برویم. نارگیل یکی از میوه های مناسب برای درمان سردرد و بهترین منابع تامین چربی مورد نیاز بدن است که می تواند در پیشگیری از بروز حمله های میگرنی نیز موثر باشد. چربی موجود در نارگیل از نوع غیر اشباع است که علاوه بر تضمین سلامت مغز، فشار ناشی از فعالیت عروق که موجب ایجاد درد در ناحیه سر می شود را کنترل می کند.

درمان سردرد با آووکادو

درمان سردرد با آووکادو

آووکادو از میوه های مناسب برای درمان سردرد به دلیل داشتن موادی مثل منیزیم و داشتن چربی های مفید، قند خون را کنترل کرده و با نظارت بر ترشح هورمون ها در بدن، قابلیت درمان سردرد را دارد. به علاوه آووکادو را می توان به راحتی در رژیم غذایی جای داد و در تهیه انواع سالادها، دسرها و میان وعده ها از آن استفاده کرد. حمله های میگرنی یکی از علل اصلی درصد بسیاری از سردرد هاست. تحقیقات مجله اینترنتی ماه نشان می دهد که نقش تغذیه در میگرن بسیار اهمیت دارد و افراد مبتلا به میگرن معمولا رژیم غذایی خاصی دارند، زیرا مصرف برخی غذاها، موجب تشدید وضعیت در آنها شده و زمینه را برای بروز حمله میگرنی فراهم می کند. این میوه ها جز میوه های مناسب برای این دسته از افراد است.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)