نشانه های پیری زودرس

اصولا افزایش سن در افراد، با تغییرات عمده ای در بدن همراه است، از تغییر شکل ظاهری، چروکیده شدن پوست و سفید شدن موها گرفته تا کاهش قدرت بدنی و اختلال در عملکرد برخی اندام های داخلی. وجود یکی سری علائم، در سنین بالا، طبیعی است اما گاهی اوقات، فرد حتی در سنین میانسالی یا حتی جوانی نیز دچار این علائم می شود. در این مورد، به این علائم، نشانه های پیری زودرس گفته می شود.

یعنی با وجود داشتن سن کم، فرد درگیر علائم پیری خواهد شد، به گونه ای که چهره ای پیر ولی سنی پایین دارد. به گفته کارشناسان مجله سلامت ماه، اغلب ما، پیری را تنها با تغییرات ظاهری می شناسیم و همواره به دنبال یافتن روش های پیشگیری از پیری زودرس پوست هستیم، در حالی که پیری زودرس ممکن است به جز پوست، بخش های دیگری را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

نشانه های پیری زودرس و علل آن

با افزایش سن، فعالیت بخش های عمده ای از اندام های داخلی دچار اختلال شده و همین مسئله عملکرد کلی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه علائمی مثل چین و چروک های پوستی یا ضعف قدرت بدنی در فرد ظاهر می شود. در صورتی که این علائم در سنین پایین تر رخ دهد، جزء نشانه های پیری زودرس شناخته می شود. اگرچه در بسیاری از موارد، پیشگیری از این علائم غیرممکن است، اما شناخت آن ها می تواند به کنترل هرچه بهتر این فرآیند و جلوگیری از گسترش آن ها کمک کند. از جمله مشخص ترین علائم و نشانه های پیری زودرس ، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ایجاد لکه های پوستی

یکی از عمده ترین نشانه های پیری زودرس ، ایجاد انواع لکه های پوستی است. این لکه ها که گاهی با عنوان لک های کبدی یا لک های پیری شناخته می شوند، حاصل قرار گرفتن بیش از حد در برابر تابش نور خورشید است. در واقع اشعه های مضر خورشید، به سلول های پوستی آسیب رسانده و با تحت تاثیر قرار دادن رنگدانه های پوستی، دست ها، صورت و پاها را دچار لکه های پوستی می کند. در حالت عادی، این لکه ها بعد از 40 سالی ایجاد می شوند، اما در افراد سفید پوست و در برخی نژادهای خاص، حتی قبل از 40 سالگی نیز امکان رشد این لکه ها وجود دارد.

لاغر و نحیف شدن دست ها

لاغر و نحیف شدن دست ها

با گذشت زمان، لایه های بیرونی پوست، نازک تر شده و مقدار پروتئین موجود در آن ها کاهش می یابد، در نتیجه شکل ظاهری دست، تغییر کرده و لاغر و نحیف تر از قبل به نظر می رسد. هرچه میزان چین و چروک بیشتر باشد، لاغری دست ها مشخص تر خواهد بود. معمولا تغییرات ظاهری در دست ها در 40 سالگی اتفاق می افتد، اما گاهی افراد حتی در 30 سالگی نیز ممکن است با این علائم رو به رو شوند.

التهاب و تغییر رنگ پوست سینه

یکی دیگر از نشانه های پیری زودرس به ویژه در افرادی که به درستی از پوست خود محافظت نمی کنند، تورم و تیره رنگ شدن رنگ پوست در نواحی اطراف گردن و سینه است. همانند لکه های پوستی، این اختلال نیز در اثر قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید و آسیب به رنگدانه های پوستی ایجاد می شود. البته گاهی این تغییر رنگ ظاهری ممکن است در اثر خشکی پوست یا اگزما صورت گیرد. اگر التهاب و تیره شدن رنگ پوست، دائمی بود و با روش های متعدد، قابل درمان نبود، قطعا نشانه ای از پیری زودرس در فرد است. به منظور جلوگیری از عاداتی که باعث می شود پیرتر به نظر برسید، پیشنهاد می کنیم راهکارهای مراقبت از پوست مجله ماه را بخوانید.

شل شدن پوست و چین و چروک نشانه پیری زودرس

تقریبا اولین نشانه های پیری زودرس در افراد، در قالب ایجاد چین و چروک و شل شدن پوست است، زیرا بعد از سنین میانسالی، به تدریج تولید کلاژن در پوست به عنوان پروتئینی جهت حفظ حالت انعطاف پذیری پوست، کاهش یافته و همین مسئله، جوانی و شادابی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. درصد قابل توجهی از کاهش میزان تولید کلاژن در سلول های پوستی، طبیعی است، اما نباید فراموش کرد که عدم مراقبت مناسب از پوست نیز یکی از دلایل عمده این اختلال محسوب می شود.

ریزش مو و سفید شدن آن

هر زمان که تعادل در ترشح هورمون ها در بدن برهم ریزد، فرد دچار ریزش مو خواهد شد. گذشته از موارد وراثتی، ترشح هورمون ها نقش به سزایی در رشد موها خواهد داشت. در صورتی که در سنین پایین دچار ریزش موی شدید هستید قطعا یکی از علائم پیری زودرس است که باید سریعا کنترل شود. از طرفی، افزایش سطح اکسیداسیون در بدن، فعالیت رنگدانه های مو را تحت تاثیر قرار داده و نهایتا منجر به سفید شدن تار مو خواهد شد. مصرف منابع آنتی اکسیدان به مقدار مناسب، کمک می کند تا این مسئله به خوبی کنترل شود.

پیری زودرس و کاهش قدرت بینایی

هرچه میزان فعالیت عضلات و ماهیچه های چشم بیشتر باشد، قطعا احتمال ضعف آن ها بیشتر خواهد بود. با افزایش سن به تدریج قدرت بینایی، کاهش پیدا کرده و ضعیف شدن چشم، خشکی آن، تاری دید، دوبینی یا ضعف عضلات و ماهیچه های چشمی از نشانه های پیری است. در مواردی که این علائم در سنین کمتر از 60 سال اتفاق افتد، فرد دچار نشانه های پیری زودرس شده است.

به منظور درک بهتر نکات بالا، روش های درمان دوبینی چشم را در مجله سلامت ماه بخوانید.

پیری زودرس و کاهش قدرت بینایی

چه عواملی موجب پیری زودرس می شود ؟

اگرچه فرآیند پیری و افزایش سن، طبیعی است و فرد دخالت چندانی در ایجاد آن ندارد، اما گاهی اوقات سبک زندگی و برخی عادات غلط، باعث تسریع این فرآیند خواهد شد. برخی از این عوامل، عبارتند از:

قرار گرفتن زیاد در معرض تابش اشعه های مضر خورشید

اگرچه نور خورشید یکی از بهترین منابع طبیعی ویتامین دی است و بدن به آن نیاز مبرم دارد، اما در صورتی که بیش از حد در برابر تابش این نور قرار داشته باشید، پوست، شادابی و جوانی خود را از دست داده و دچار نشانه های پیری زودرس خواهد شد، چنان چه چهره ای پیر ولی سنی پایین خواهید داشت.

سیگار

مصرف دخانیات اصلی ترین عامل بروز علائم و نشانه های پیری زودرس در افراد است، زیرا جذب ویتامین ها و مواد مغذی را با اختلال مواجه کرده و با افزایش سموم بدن، فعالیت بخش های مختلف را مختل می سازد. سیگار، گردش خون که حیاتی ترین فرآیند بدن می باشد را تحت تاثیر قرار می دهد که همین مسئله زمینه ساز ابتلا به انواع بیماری هاست. مصرف زیاد الکل نیز همانند دخانیات تاثیر به سزایی بر پیری زودرس دارد.

سیگار

نداشتن خواب کافی

بسیاری از فرآیندهای اصلی مربوط به ترشح هورمون ها در بدن، در ساعات خواب برنامه ریزی می شود. خواب، زمان ریکاوری مغز به عنوان مقر فرماندهی بدن است. بنابراین نداشتن خواب کافی در واقع مدیریت بخش های مختلف بدن توسط مغز را مختل کرده و موجب بروز آسیب های جدی در دراز مدت خواهد شد.

پیری زودرس زمانی اتفاق می افتد که فرد در سنین جوانی یا میانسالی قرار داشته، اما از نظر ظاهری یا سلامت جسمانی و روحی، پیر به نظر میرسد. عوامل متعددی در بروز چنین عارضه ای در فرد دخالت دارد، از چین و چروک پوست گرفته تا کاهش قدرت بینایی و توانایی بدنی. به گفته کارشناسان مجله اینترنتی ماه، نشانه های پیری زودرس به راحتی قابل پیشگیری خواهد بود که در بخش های دیگری از مجله ماه میتوانید در مورد عادات صحیح جوان ماندن بدن بیشتر بخوانید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید