علت زرد شدن دندان

تغییر رنگ دندان ها و زرد شدن آن ها، اختلالی شایع است که بسیاری از افراد دائما با آن درگیر هستند. در برخی موارد این تغییر رنگ به قدری شدید است که امکان تغییر آن در هیچ صورتی وجود ندارد. اما گاهی نیز بهترین راه جهت از بین بردن این زردی از دندان ها، پیشگیری از مصرف موادی است که آن را ایجاد می کند. در واقع دوری کردن از علل ایجاد زردی دندان، بهترین راه رفع آن است. کارشناس مجله سلامت ماه، در ادامه علت زرد شدن دندان ها را بر اساس شواهد و تجربیات، بیان می کند.

علت زرد شدن دندان ها و روش های رفع آن

زرد شدن دندان ها یکی از اختلالات شایعی است که اغلب ما با آن رو به رو شده ایم. به طور کلی با افزایش سن، تغییر رنگ اصلی دندان ها، امری عادی است، اما در صورتی که در سنین جوانی شدت این تغییر رنگ زیاد باشد، حتما باید به دنبال علت اصلی آن بود. بافت میانی دندان، زرد رنگ است، اما با لایه ای از مینا و مواد دیگر، پوشانده شده. تخریب این لایه خارجی، بافت اصلی را به نمایش گذاشته و ظاهری ناخوشایند را برای فرد ایجاد می کند. برای پیشگیری از ایجاد این حالت، بهتر است ابتدا علل دخیل در این مسئله را بررسی کنیم که از جمله دلایل و علت زرد شدن دندان ها را در ادامه ذکر کرده ایم.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

با مصرف هر نوع ماده غذایی، لایه ای از چربی بر روی دندان ها ایجاد می شود. به طور کلی، تشکیل این لایه ها در اثر مصرف انواع مواد غذایی، با عنوان پلاک دندان شناخته می شود. تجمع این پلاک ها بر روی دندان به مدت طولانی، باعث زرد شدن آن ها شده و گاهی حتی رنگ دندان را تیره می کند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک نزدن، استفاده نکردن از محلول شوینده دهان و یا درست مسواک نزدن، از جمله موارد علت زرد شدن دندان ها است.

ابتلا به برخی بیماری ها

شرایط عمومی بدن در برخی بیماری ها به قدری تغییر می کند که حتی رنگ دندان ها را نیز تغییر داده و علت زرد شدن دندان می شود. از طرفی روش های درمان یک بیماری خاص نیز می تواند در از بین بردن پلاک دندان و ظاهر شدن لایه های درونی آن موثر باشد. برای مثال شیمی درمانی یا پرتو درمانی از روش های درمانی است که در تغییر رنگ دندان ها موثر است. محققان بر این باورند که در مواردی حتی ممکن است عفونت موجود در بدن مادر، به جنین هم انتقال پیدا کرده و موجب زرد شدن رنگ دندان ها در سال های بعد شود.

خصوصیات ژنتیکی و زردی دندان

عوامل ژنتیکی، یکی دیگر از دلایل و علت زرد شدن دندان ها است. اگر یکی از والدین شما درگیر تغییر رنگ دندان ها به صورت ژنتیکی باشد، این امکان وجود دارد که در سنین بالا، شما نیز درگیر این مسئله شوید. البته شدت این تغییر رنگ در همه افراد یکسان نیست. گاهی ابتدا زردی دندان مشخص شده، سپس به تدریج این زردی به رنگ قهوه ای یا خاکستری تغییر پیدا می کند.

مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها

به طور کلی، غذا خوردن، لایه ای زرد رنگ بر روی دندان ها ایجاد می کند، اما به گفته محققان، برخی غذاها از این بابت تاثیر به مراتب بیشتری دارند. گوجه فرنگی، سس پاستا، سرکه و غذاهای حاوی رنگدانه های زیاد، همگی شدت زردی دندان ها را افزایش می دهند. از طرفی، نوشیدنی هایی مثل قهوه و چای نیز مینای دندان را از بین برده و سفیدی طبیعی را آن ها می گیرد. مضرات مصرف مشروبات الکلی، نوشابه، آبمیوه های صنعتی و هر نوشیدنی حاوی رنگ مصنوعی، خود، علت زرد شدن دندان است.

مصرف آنتی بیوتیک دندان ها را زرد میکند

مصرف آنتی بیوتیک دندان ها را زرد میکند

زمانی که دندان یا لثه دچار عفونت شود، اولین گزینه جهت درمان این عفونت، مصرف آنتی بیوتیک هاست. به اعتقاد کارشناس مجله ماه، آنتی بیوتیک ها تاثیر بسزایی در از بین بردن مینای دندان دارند و در صورتی که مصرف آن ها بیش از حد مجاز توصیه شده باشد، قطعا موجب تخریب بافت اصلی دندان نیز خواهند شد. بررسی ها نشان می دهد که تقریبا نیمی از کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری به دلیل عفونت آنتی بیوتیک مصرف کرده اند، دچار زردی دندان در سنین 7 یا 8 سالگی هستند. در این حالات و برای جلوگیری از عوارض، می توانید از آنتی بیوتیک های طبیعی غذایی استفاده کنید.

سیگار و دخانیات

یکی از مشخص ترین علت زرد شدن دندان ها ، مصرف سیگار  و به طور کلی، دخانیات است. نیکوتین موجود در سیگار نه تنها سلامت عمومی فرد را به خطر انداخته و زمینه ساز بروز انواع سرطان هاست، بلکه بافت دندان ها را نیز تخریب کرده، مینای دندان را از بین برده و موجب زرد شدن آن ها می شود. در واقع یکی از علائم مشخص فرد معتاد، داشتن دندان های زرد و وجود لکه های قهوه ای رنگ بر روی دندان هاست.

چگونه زردی دندان را از بین ببریم

اگرچه علت زرد شدن دندان ها ممکن است حالت آزار دهنده ای بوده و تاثیر به سزایی در ظاهر فرد داشته باشند، اما خوشبختانه قابل درمان است. از موثرترین روش های رفع زردی دندان ها، مسواک زدن است. اولین نکته ای که باید جهت حفظ سلامت دندان و نظافت آن مد نظر داشت، مسواک زدن منظم است. بعد از هر وعده غذایی، باید پلاک ایجاد شده بر روی دندان ها را از بین برد. البته نباید فراموش کرد که صحیح مسواک زدن از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا گاهی شیوه غلط حفظ نظافت دندان ها خود عامل تخریب مینای دندان و زردی آن است.

استفاده از روغن نارگیل

به گفته کارشناسان، روغن نارگیل دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که به رفع علت زرد شدن دندان کمک می کند. کافی است مقداری از این روغن را بر روی دندان ها ریخته و به آرامی ماساژ دهید و یا برای مدت 10 دقیقه آن را در فضای دهان نگه دارید. البته باید توجه داشت که از قورت دادن آن باید جلوگیری کرد، زیرا پس از ماندن در فضای دندان، عفونت و باکتری های زیادی را به خود جذب می کند و خوردن آن می تواند به معده آسیب برساند.

استفاده از روغن نارگیل

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب یکی از ترکیبات ضد عفونی کننده بسیار قوی است که تاثیر بسزایی در رفع علت زرد شدن دندان و از بین بردن پلاک روی دندان دارد. 2 قاشق سرکه سیب را با 4 قاشق آب ترکیب کرده و محلول را به مدت 30 ثانیه در فضای دهان نگه دارید. تکرار این کار 3 بار در روز به سفید شدن دندان ها و حفظ بهداشت دهان کمک می کند. از این ترکیب به عنوان یکی از راه های خانگی رفع بوی بد دهان نیز یاد می شود.

پوست میوه

پوست میوه ها، بیشترین مقدار آنتی اکسیدان موجود در میوه را دارد. کارشناسان بر این باورند که کشیدن پوست میوه هایی مثل سیب، موز، لیمو و پرتقال بر روی دندان ها، زردی آن را از بین برده و آن را سفید و درخشان می کند. بهتر است این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا نتیجه بهتری داشته باشد.

خوردن میوه های دارای آب زیاد

از دیگر علت زرد شدن دندان ها، وجود عفونت در لثه ها، دندان ها یا فضای داخلی دهان است. از نظر کارشناسان، خوردن میوه های خام با مقدار آب زیاد، این عفونت را از بین برده و با رفع پلاک از روی دندان ها، موجب سفید شدن آن ها می شود. به طور کلی، میوه ها نقش بسزایی در حفظ سلامت عمومی بدن و جلوگیری از زرد شدن و تغییر رنگ دندان دارند.

دندان، یکی از ارکان زیبایی ظاهری در صورت است و توجه به سلامت و نظافت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. علت زرد شدن دندان ها در هر فردی متفاوت است، اما عمدتا عدم رعایت بهداشت و مسواک نزدن، از علل اصلی است. از نظر کارشناسان سلامت مجله اینترنتی ماه نیز، بهترین روش برای رفع این مشکل، توجه به رعایت بهداشت دهان و دندان و داشتن برنامه منظم جهت مسواک زدن است. 

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید