عوارض مصرف روزانه چغندر

چغندر یک ماده غذایی مفید و سالم می باشد که سرشار از ویتامین، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی است. بی شک این گیاه یک سبزی فوق العاده است که در بهبود بسیاری از بیماری ها و اختلالات بدن نظیر بی خوابی، سوء هاضمه، یبوست، مشکلات کلیوی، شوره سر، اختلالات کیسه صفرا، سرطان و بیماری های قلبی موثر است. این گیاه همچنین به تقویت سیستم گردش خون کمک کرده و در درمان بیماری های تنفسی و مشکلات متداول بینایی مانند آب مروارید نیز موثر می باشد. با وجود تمام فوایدی که نام بردیم، مصرف بیش از حد این سبزی می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. با کارشناسان مجله سلامت ماه همراه باشید تا شما را با عوارض مصرف روزانه چغندر آشنا سازند.

عوارض مصرف روزانه چغندر چیست

در ابتدا باید گفت که هیچ میوه و سبزی نمی تواند مضر باشد و بدن انسان به مواد مغذی موجود در آن ها نیاز دارد. به طور کلی، مصرف چغندر برای بدن ضرری ندارد، مگر این که بیش از حد مصرف شود. اینک به بررسی عوارض مصرف روزانه چغندر می پردازیم.

بیتوریا

غذاهایی که در طول روز مصرف می کنید به طور طبیعی بر روی رنگ ادرار تاثیر می گذارند. یکی از عوارض مصرف روزانه چغندر تغییر رنگ ادرار به قرمز یا صورتی است که بیتوریا نام دارد. البته این مشکل در افرادی که از کمبود آهن رنج می برند شیوع بیشتری دارد. اگرچه بیتوریا به تنهایی مشکل حادی نیست ، اما نشان دهنده مشکلات مربوط به متابولیسم آهن در بدن است که نیاز به درمان دارد.

مصرف زیاد چغندر و سنگ کلیه

سبزی چغندر سرشار از ترکیب اگزالات است که در تشکیل سنگ های کلیوی نقش دارد. یکی از عوارض مصرف روزانه چغندر در رابطه با افرادی است که سنگ کلیه دارند یا سابقه ابتلا به آن را در گذشته داشته اند. این افراد توسط پزشک از مصرف این ماده غذایی منع می شوند یا باید مصرف آن را کاهش دهند، زیرا در صورت مصرف بیش از حد، ممکن است بیماری آن ها عود کند. چهار نوع سنگ کلیه وجود دارد که شایع ترین آن سنگ های کلسیم است. مواد معدنی می توانند با مواد دیگر به ویژه اگزالات ترکیب شده و تشکیل سنگ دهند. از آن جایی که چغندر سرشار از اگزالات است می تواند در تشکیل سنگ کلیه نقش اساسی داشته باشد. مصرف بیش از حد این ماده غذایی همچنین می تواند از طریق غلیظ کردن ادرار در تشکیل سنگ های کلیوی موثر باشد.

ایجاد حساسیت

 اگرچه این مشکل به ندرت پیش می آید اما در افراد خاصی ممکن است این آلرژی خود را نشان دهد. واکنش های آلرژیک نسبت به مصرف چغندر شامل کهیر، خارش و گاهی تب و لرز می باشند. گاهی نیز برخی افراد از تنگی تارهای صوتی شکایت می کنند، گرچه این مسئله به ندرت اتفاق می افتد.

مصرف روزانه چغندر و تغییر رنگ مدفوع

چغندر حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام بتاسیانین است که عامل رنگ قرمز این سبزی است. اگرچه اغلب مواد غذایی هنگام عبور از دستگاه گوارش تغییر یافته و رنگ خود را از دست می دهند اما شکست ترکیب شیمیایی بتاسیانین به عوامل خاصی بستگی دارد. مدفوع رنگی که از عوارض مصرف روزانه چغندر است، می تواند بی خطر باشد اما بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید. پزشک، مدفوع را آزمایش کرده و علت وجود خون در آن را بررسی خواهد کرد. وجود خون در مدفوع ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی در بدن باشد.

چغندر همچنین می تواند در ایجاد مشکلی به نام ملاینا نقش داشته باشد که منجر به سیاه شدن مدفوع می شود. علت این امر وجود خون تغییر شکل یافته در مدفوع است. اگر به طور مداوم در حال دفع مدفوع رنگی هستید به مدت چند روز مصرف چغندر را قطع کرده و در صورتی که مشکل رفع نشد حتما با پزشک مشورت کنید.

ایجاد تغییرات در فشار خون و قند خون

یکی دیگر از عوارض مصرف روزانه چغندر ، افت فشارخون است. البته این مسئله گاهی می تواند مفید باشد. اما اگر فردی هستید که فشار خون شما همیشه پایین یا در نوسان است، مصرف چغندر می تواند مشکل آفرین شود. زیرا این ماده غذایی می تواند باعث افت ناگهانی فشار خون شود. این سبزی هم چنین می تواند رگ های خونی را گشاد کرده و جریان خون را افزایش دهد. چغندر حاوی مقادیر فراوانی نیترات نیز هست که می تواند فشار خون را در افراد سالم به شدت کاهش دهد. به عبارتی می توان گفت مصرف چغندر می تواند یکی از روش های خانگی برای کاهش فشار خون باشد.

از مهم ترین عوارض مصرف روزانه چغندر در افرادی که دچار مشکل قند خون هستند اتفاق می افتد. چغندر در شاخص گلیسمی ( عددی که نشان دهنده سرعت تبدیل کربوهیدرات در بدن به قند است ) رتبه بالایی دارد. بنابراین اگر به مشکلات قند خون مبتلا هستید بهتر است از مصرف چغندر اجتناب کنید. چغندر ممکن است غذایی باشد که در یک رژیم غذایی دارای سطح پایدار گلوکز قابل قبول باشد، اما پیش از انتخاب چنین رژیم هایی باید با پزشک مشورت شود.

تشدید ناراحتی معده با خوردن روزانه چغندر یا لبو

 اگر در حال حاضر از ناراحتی های گوارشی رنج می برید خوردن چغندر یا لبو می تواند مشکل شما را تشدید کند. نفخ باد معده و گرفتگی عضلات شکم از دیگر عوارض مصرف روزانه چغندر محسوب می شوند. این گیاه همچنین می تواند سبب تغییر در حرکات روده شده و باعث بروز مشکلاتی نظیر یبوست یا اسهال شود. این مسئله را می توان به میزان بالای قند موجود در چغندر نیز نسبت داد.

خوردن چغندر همچنین می تواند سبب بروز درد دفع گاز در معده شود که دلیل آن وجود فیبر در این گیاه است. در اغلب موارد دفع گاز می تواند به بهبود وضعیت فرد کمک کند، اگر چنین نشد بهترین کار مراجعه به پزشک است. ممکن است بخواهید با مصرف مایعات در صدد رفع این مشکل برآیید که باید گفت این کار به مقابله با تاثیرات فیبر اضافی کمک خواهد کرد. داشتن آلرژی به چغندر نیز می تواند در بروز ناراحتی های معده توسط این ماده غذایی تاثیر داشته باشد.

 ایجاد مشکل در دوران بارداری

 ترکیبی به نام بتائین در چغندر وجود دارد که باعث ایجاد نگرانی در مصرف آن در دوران بارداری می شود. بررسی های انجام شده در آزمایشگاه ها بر روی حیوانات نشان داده است که این ترکیب منجر به بروز مشکلاتی خواهد شد، گرچه مطالعات درباره بی خطر بودن آن برای انسان هنوز چیزی را ثابت نکرده است. زنان باردار هم چنین نسبت به تاثیر نیتریت بسیار حساس می باشند. چغندر به علت داشتن میزان بالای نیتریت برای زنانی که چشم به راه تولد نوزاد هستند مناسب نیست. نه تنها مادر بلکه جنین نیز ممکن است تحت تاثیر مسمومیت حاصل از نیتریت به ویژه در طول هفته سی ام بارداری که استرس اکسیداتیو زیاد است، قرار بگیرد.

نقرس

نقرس نوعی آرتروز است که می تواند در اثر ساخت بیش از حد اسید اوریک به وجود آمده و بسیار دردناک شود. علائم این بیماری شامل درد های شدید مفاصل به ویژه در انگشت های پا، التهاب و قرمزی مفصل و تب شدید می باشد. مواد غذایی حاوی اگزالات مانند چغندر می توانند باعث ابتلا به نقرس شوند. بنابراین باید از مصرف زیاد آن ها اجتناب کرد.

مصرف بیش از حد چغندر و آسیب به کبد

 یکی دیگر از مهم ترین عوارض مصرف روزانه چغندر ایجاد آسیب های کبدی است. چغندر سرشار از آهن، منیزیم، مس و فسفر است که این خبر خوبی است. اما خبر بد وجود تمام این مواد با هم در چغندر است که مصرف بیش از حد آن می تواند باعث انباشته شدن آن ها در کبد و در نتیجه آسیب به کبد و لوزالمعده شود. مواردی را که نام بردیم در مورد مصرف آب چغندر نیز صادق است.

مصرف بیش از حد چغندر و آسیب به کبد

سبزیجات و میوه ها در هیچ صورتی برای بدن مضر نیستند، مگر اینکه بیش از حد مجاز مصرف شوند. بررسی عوارض مصرف روزانه چغندر توسط کارشناسان مجله اینترنتی ماه نشان می دهد که در حالت عادی، این سبزی نه تنها مضر نیست، بلکه فواید بسیاری نیز به دنبال خواهد داشت و فقط زمانی خطرناک خواهد بود که از مقدار استاندارد فراتر رود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید