توت خشک و دیابت

بیماری دیابت یکی از شایع ترین اختلالات خطرناکی است که در حال حاضر درصد قابل توجهی از جمعیت جهان را در بر گرفته و آمار ابتلا به آن، روز به روز در حال افزایش است. علاوه بر مواردی که در آن دیابت به صورت ارثی اتفاق می افتد، نداشتن رژیم غذایی مناسب و عدم تحرک و فعالیت بدنی، علت اصلی بروز این بیماری است. از این رو کارشناسان همواره به دنبال یافتن راه حل های متعددی هستند که بتوان با کمک آنها، به مدیریت هرچه بهتر دیابت پرداخت. ارتباط توت خشک و دیابت یکی از نکاتی است که اغلب افراد دیابتی با آن آشنایی دارند. طبق مطالعات مجله سلامت ماه توت خشک، درکنار ویتامینها، املاح و مواد مغذی که دارد، از قند بسیار کمی برخوردار بوده و علی رغم طعم شیرینش، نه تنها تاثیری در افزایش سطح قند خون نداشته، بلکه به مدیریت بهتر دیابت نیز کمک می کند.

بررسی ارتباط مصرف توت خشک و دیابت

توت یکی از انواع میوه های پرطرفداری است که در طب سنتی به ویژه طب سنتی چینی، جایگاه بسیار قابل توجهی دارد. علاوه بر میوه توت، از برگ درخت آن نیز در موارد بسیاری استفاده می شود. میوه توت را هم به صورت تر و هم به شکل خشک شده می توان مورد مصرف قرار داد. توت خشک، میان وعده ای بسیار مغذی است که می تواند جایگزین مناسبی برای انواع تنقلات بی مصرفی مثل چیپس و پفک باشد. در بررسی ارتباط توت خشک و دیابت باید گفت این میوه حاوی ترکیبات بسیار مقوی است که علاوه بر کنترل و پیشگیری از دیابت، به درمان کلسترول بالا و کاهش وزن نیز کمک خواهد کرد.

همان طور که اشاره کردیم، دیابت یکی از بیماری های شایعی است که شمار ابتلا به آن روز به روز در حال افزایش بوده و آمار نگران کننده ای درمورد آن انتشار می یابد. مسئله زمانی نگران کننده تر می شود که بدانیم دیابت و بالا بودن قند خون، زمینه ساز بروز بیماری های متعدد دیگری است که قطعا با کنترل آن، می توان از بروز این بیماری ها نیز پیشگیری کرد. اما این که اصولا نقش قند و عملکرد آن در بدن چگونه است، کمک می کند تا بتوان شناخت بهتری نسبت به روش های پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به بیماری دیابت داشت.

مصرف زیاد قند چگونه باعث ایجاد دیابت می شود

بعد از مصرف هر وعده غذایی، قند موجود در غذا در معده هضم شده و سپس به روده ها می رود. روده محل جذب قند و دیگر ترکیبات غذایی موجود در مواد غذایی است. قند جذب شده توسط روده ها، وارد جریان خون شده و از این طریق، به کبد می رسد. کبد وظایف حیاتی متعددی در بدن بر عهده دارد که یکی از آن ها کنترل سطح قند خون است. بدن ما به مقدار مشخصی قند نیاز دارد. زیرا سوخت اصلی و منبع تامین انرژی سلول هاست. در صورتی که مقدار قند موجود در سیستم گردش خون بیش از حد مجاز بوده و بدون این که به مصرف سلول ها برسد، در بدن ذخیره شود، گلوکز به گلیکوژن تبدیل شده و تجمع آن منجر به چاقی ران، باسن و شکم خواهد شد.

افزایش مقدار قند ذخیره شده در بدن، تنها زمینه ساز افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به کلسترول بالا نیست، بلکه فاکتوری است که موجب بروز علائم دیابت می شود. در فرآیند تبدیل گلوکز به گلیکوژن، انسولین نقش به سزایی دارد. انسولین هورمونی است که از پانکراس ترشح شده و کمک می کند تا قند اضافی موجود در خون، سریعا به مصرف سلول ها برسد. اما نکته اینجاست که تولید انسولین، مقدار مشخصی دارد.

در واقع مادامی که مقدار قند موجود در خون بیشتر از حد طبیعی باشد، پانکراس قادر به مصرف این حجم از قند نیست و همین مسئله دیابت را در فرد ایجاد میکند. در افراد دیابتی، یا مقدار تولید انسولین کم است یا مقاومت سلولها در برابر مصرف قند و واکنش به انسولین زیاد است که این تفاوت، دو نوع مختلف دیابت نوع اول و دوم را ایجاد میکند. اکنون به توضیح ارتباط توت خشک و دیابت می پردازیم.

مصرف زیاد قند چگونه باعث ایجاد دیابت می شود

 توت خشک و دیابت

از مطالب فوق این گونه می توان نتیجه گرفت که تغذیه نقش بسیار مهمی در کنترل دیابت داشته و قطعا افراد دیابتی ، رژیم غذایی خاص خود را دارند. یکی از انواع میوه هایی که مصرف آن برای این دسته از بیماران مناسب بوده و می تواند میان وعده ای مناسب و مقوی باشد، توت خشک است. توت حاوی ترکیبات مفیدی مثل آهن، کلسیم، ویتامین C و فیبر فراوان است که مقدار قابل توجهی از نیاز روزانه فرد به این ترکیبات ضروری را فراهم می آورد. ارتباط توت خشک و دیابت از این جهت قابل اهمیت است که این میوه زمانی که به صورت خشک مصرف شود دارای قند اندکی است.

معمولا اغلب میوه های خشک، حاوی 30 تا 40 گرم قند هستند، یعنی حتی از یک بسته آبنبات نیز قند این میوه ها بیشتر است. اما توت تفاوت عمده ای از این بابت دارد. به گفته کارشناسان میزان قند توت خشک، حدود 50 درصد کمتر از توت تازه است و در مقایسه با میوه های خشک دیگری مثل انجیر، موز، آناناس، خرما و انبه درصد قند بسیار کمی دارد. توت سفید حاوی ترکیبات خاصی است که مصرف آن به هضم بهتر قند و کاهش جذب آن توسط جریان گردش خون کمک می کند.

یکی از خصوصیات مثبت توت خشک این است که مصرف آن بسیار راحت است. می توان آن را به عنوان میان وعده و نوعی تنقلات مصرف کرد و یا در تهیه انواع دسرها و یا مخلوط مغزها استفاده نمود. از این رو محققان معتقدند که ارتباط توت خشک و دیابت ، قابل توجه بوده و باید مصرف آن را جزئی از رژیم غذایی این بیماران قرار داد.

برخی از خواص توت خشک

توت خشک علاوه بر کنترل و پیشگیری از دیابت، خواص دیگری نیز دارد که اهمیت مصرف آن و قرار دادن آن در رژیم غذایی روزانه را روشن می سازد.

مبارزه با ایجاد پلاک در عروق

افزایش میزان چربی در خون، باعث تجمع آن ها و ته نشین شدنشان در عروق شده و مسیر گردش خون را مسدود می نماید. در صورتی که مسیر عبور خون مسدود شود، خون کافی به قلب و مغز نرسیده و موجب سکته می شود. به گفته محققان، ویتامین ها و املاح موجود در توت خشک، سطح کلسترول منفی خون را کاهش داده و مانع از ایجاد پلاک در رگ ها می شود. به علاوه، عصاره برگ این میوه نیز در این مورد بسیار موثر خواهد بود.

توت منبع غنی آنتی اکسیدان

تقریبا همه انواع میوه ها، دارای منابع زیادی آنتی اکسیدان هستند و توت نیز از این قائله مستثنی نیست. آنتی اکسیدان ها فعالیت رادیکال های آزاد را متوقف کرده و با از بین بردن آن ها، مانع از ایجاد اختلال در فرایند تقسیم سلولی و احتمال ایجاد تومورهای سرطانی می شوند. رسوراتول آنتی اکسیدان ویژه موجود در توت است که علاوه بر پیشگیری از سرطان، به افزایش طول عمر نیز کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن

علاوه بر ارتباط توت خشک و دیابت از دیگر خصوصیات تغذیه ای توت، تاثیر آن بر تولید گلبول های سفید خون و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن است. در صورتی که میزان پلاکت و گلبول های سفید خونی متعادل نباشد، فعالیت سیستم ایمنی با اختلال مواجه شده و توانایی آن جهت مبارزه با عوامل بیماری زا کاهش پیدا می کند. در نتیجه فرد مستعد ابتلا به انواع بیماری های ویروسی و باکتریایی خواهد بود. به همین دلیل است که کارشناسان کاهش مصرف تنقلات بی مصرف و جایگزین کردن آن ها با مواردی مثل توت خشک را توصیه می کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن

دیابت علاوه بر خطری که به تنهایی برای فرد دارد، می تواند زمینه ساز بروز انواع بیماری های دیگر شده و همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تشدید کند. از این رو توجه به یک رژیم غذایی مناسب از اهمیت بسیاری برخوردار است. توت خشک و دیابت و بررسی فواید آن مبحثی بود که در مجله اینترنتی ماه به منظور کمک به کنترل بهتر این بیماری ارائه شد. امیدواریم این مقاله موثر واقع شده باشد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید