عملکرد پروتئین تائورین در بدن

پروتئین در بدن ما از اجزای متعددی تشکیل شده که اصلی ترین آنها، آمینواسیدها هستند. آمینواسیدها در نوع خود، تنوع و گوناگونی گسترده‌ای داشته و هر کدام از آنها، عملکرد خاصی را در بدن بر عهده دارند. تائورین نوعی آمینواسید در بدن است که گاهی با همان عنوان پروتئین تائورین شناخته می شود. به عقیده کارشناسان مجله سلامت ماه ، مصرف تائورین و تامین مقدار مورد نیاز آن در بدن، فواید بسیاری خواهد داشت، برای مثال به درمان و پیشگیری از بیماری دیابت و آسیب های قلبی کمک می کند. با این حال هنوز هم بررسی ها در این زمینه ادامه داشته و محققان در حال تحقیق بر روی اثرات متعدد این نوع پروتئین بر بدن هستند. برای آشنایی بیشتر با عملکرد پروتئین تائورین در بدن ، این مقاله را دنبال کنید.

عملکرد پروتئین تائورین در بدن و منابع تامین آن

تائورین نوعی آمینو اسید است که در ساختار پروتئینی بدن به کار رفته است. به عقیده پزشکان در بخش هایی مثل مغز، نخاع، ستون فقرات، قلب و سلول های ماهیچه ای، بافت های ماهیچه اسکلتی و هم چنین در شبکیه چشم، مقدار قابل توجهی تائورین ذخیره شده است. از طرفی، گلبول های سفید در ساختار خود، حاوی مقادیری تائورین هستند. این یعنی وجود این نوع پروتئین در سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن نیز نقش دارد. علاوه بر این، در ترکیب انواع نوشیدنی ها و مکمل های غذایی نیز به کار گرفته شده تا بدن کمبودی در این زمینه نداشته باشد. فعالیت های متعددی مثل تنظیم تعداد سلول های خونی، مقاوم سازی غشای سلول‌ها، تنظیم میزان کلسیم در سلول ها و تولید صفرا به عملکرد پروتئین تائورین در بدن بستگی دارد.

منابع تامین تائورین

اصلی ترین منبع تامین پروتئین تائورین، منابع حیوانی مثل گوشت قرمز، ماهی و لبنیات است. از این رو به نظر می رسد افرادی که از رژیم سبزیجات پیروی می‌ کنند، اغلب با کمبود این نوع پروتئین مواجه باشند. البته در ترکیب برخی از نوشیدنی ها نیز مقادیری تائورین اضافه می‌شود که می ‌تواند نیاز این افراد را برآورده سازد، هر چند که مصرف این نوشیدنی ها به دلیل عوارض جانبی که دارند، از جانب پزشکان، زیاد توصیه نمی شود.

منابع تامین تائورین

مصرف مکمل‌ها، بهترین گزینه برای گیاهخواران جهت تامین تائورین مورد نیاز است. زیرا معمولاً این پروتئین ها از منابع گیاهی گرفته شده ‌اند. هر فرد تنها مجاز به مصرف 400 تا 600 میلی گرم از این مکمل می‌باشد. از جمله مهم ترین موارد عملکرد پروتئین تائورین در بدن ، به مواردی در ادامه می توان اشاره کرد.

نقش پروتئین تائورین در بدن

بررسی ها در زمینه مشخص کردن عملکرد پروتئین در بدن نشان می‌دهد این آمینواسید، نقش مهمی در حفظ سلول های بدن و محافظت از آن ها در برابر آسیب‌های متعدد دارد. به گفته محققان، تائورین نوعی انتقال دهنده عصبی است که به عملکرد بهتر حافظه و سیستم اعصاب مرکزی، کمک به سزایی می‌کند. از طرفی، وجود این ترکیب، مغز جنین را در فرآیند رشد، یاری داده و از ایجاد اختلالات شایع در میان نوزادان در بدو تولد، جلوگیری می کند. برای مثال، زمانی که سطح پروتئین تائورین در بدن نوزاد پایین آید، فعالیت میتوکندری دچار اختلال شده و نوزاد در معرض خطر آسیب های قلبی و عدم رشد مناسب عضلانی قرار خواهد گرفت.

کنترل و پیشگیری از دیابت

تائورین جزء آن دسته ترکیباتی است که سطح قند خون را کنترل کرده و تا حدود زیادی از بروز دیابت پیشگیری می کند. تحقیق بر روی موش ها نشان داده که مصرف منظم مکمل تائورین در طولانی مدت بدون تغییر رژیم غذایی، می تواند سطح قند را در افراد دیابتی به طرز چشمگیری کاهش دهد. از آن جایی که کنترل قند خون یکی از فاکتورهای اصلی در حفظ سلامت عمومی بدن و جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌هاست، پزشکان توصیه می‌ کنند که در کنار داشتن رژیم غذایی مناسب و توجه به نکات ضروری، به میزان مصرف تائورین دقت کافی داشته باشید.

کمک به سلامت قلب

شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین نمونه‌ های عملکرد پروتئین تائورین در بدن ، تاثیر آن بر کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. طی تحقیقی که بر روی نمونه ‌های آزمایشگاهی جهت بررسی این خصوصیت تائورین صورت گرفت، مشخص شد که مصرف منظم مکمل این نوع آمینواسید و یا توجه به رژیم غذایی حاوی این ترکیب، سطح فشار خون و کلسترول را کنترل کرده، در نتیجه به شکل قابل ملاحظه‌ ای، خطر ابتلا به آسیب‌های قلبی را کاهش می‌دهد. تائورین کمک می‌کند تا گردش خون و پمپاژ آن، سرعت مناسبی داشته و فشار وارده بر دیواره های عروق، زمینه ‌ساز پرفشاری خون نشود. از طرفی، این آمینواسید مفید، خاصیت ضدالتهابی دارد که نه تنها به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می کند، بلکه از بروز بسیاری از بیماری‌ها نیز جلوگیری خواهد کرد.

عملکرد فرد را در جریان تمرینات ورزشی افزایش می‌دهد

عملکرد فرد را در جریان تمرینات ورزشی افزایش می‌دهد

معمولاً ورزشکاران حرفه‌ای، آشنایی کاملی با نوع عملکرد پروتئین تائورین در بدن دارند، زیرا ثابت شده که این ترکیب، عملکرد ورزشکار را طی تمرینات ورزشی، بهبود می ‌بخشد. مصرف مکمل تائورین، مقاومت ماهیچه‌ها و عضلات در برابر ضربات متعدد را بالا برده، از ضعف و کاهش انرژی جلوگیری می کند و فشار اکسیداتیو را در بدن کمتر خواهد کرد. از طرفی، میزان چربی سوزی را در حین تمرین، افزایش خواهد داد. هر 1 گرم تائورین، 16 درصد میزان سوزاندن چربی ها را افزایش خواهد داد.

عوارض مصرف پروتئین تائورین

تحقیقات نشان داده که بدن انسان، مقاومت بالایی در برابر مصرف تائورین دارد، به این معنی که بدن به راحتی آن را جذب و از آن استفاده می نماید. به عقیده برخی کارشناسان، نوشیدنی های انرژی زا حاوی تائورین، بهترین گزینه جهت بهره ‌مندی از خواص این مکمل می ‌باشند، زیرا مقدار آمینواسید موجود در آنها، معمولاً در حد مجاز است. اما این نوشیدنی ها اغلب به دلیل داشتن میزان قند بالا، خطر ابتلا به بیماری قند خون را افزایش می دهند، از طرفی عوارضی مثل اسهال یا یبوست در پی خواهند داشت. افرادی که غدد فوق کلیوی آنها با کمبود ترشح استروئید مواجه است، در صورت مصرف مکمل پروتئینی تائورین، دچار افت شدید دمای بدن شده و سطح پتاسیم در بدن آنها به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

بالا بودن مقدار پتاسیم، فشار خون را کاهش داده و این می تواند برای فرد خطرناک باشد. اما به طور کلی، عوارض مصرف تائورین چه به صورت کپسول و چه به شکل نوشیدنی شامل اسهال، تهوع، گیجی، سردرد و اختلال در حفظ تعادل بدن است که باید حتماً مد نظر قرار گیرد. بهتر است حتما جهت ایجاد تعادل در عملکرد پروتئین تائورین در بدن ، این مکمل را تحت نظر پزشک مصرف کرده و در صورت بروز هرگونه مشکل، مصرف را متوقف نمایید.

عوارض مصرف پروتئین تائورین

پروتئین انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها وظیفه خاصی را در بدن بر عهده دارند. اغلب ما، پروتئین را با عنوان ترکیب مورد نیاز برای فعالیت ماهیچه ها می شناسیم. اما باید بدانید که برخی از آنها مثل تائورین فعالیت های دیگری نیز در بدن انجام خواهند داد. عملکرد پروتئین تائورین در بدن ، شامل کنترل دیابت نوع یک و دو، کمک به سلامت قلب و البته تقویت فعالیت های مغزی است، مطلبی که در مجله اینترنتی ماه ، کارشناسان به طور مفصل به آن پرداختند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید