روش های جلوگیری از شکستن ناخن ها

زمانی که از زیبایی و معیارهای آن در ظاهر انسان صحبت می کنیم، موارد متعددی مثل زیبایی پوست، مو، دندان و حتی اندام بدن تداعی می شود. ناخن نیز یکی از بخش هایی است که توجه و اهمیت به آن، می تواند منجر به تکمیل یکی از معیارهای زیبایی شود. ناخن علی رغم بی حس بودن، علاوه بر زیبایی، نیاز به نظافت و رسیدگی بهداشتی نیز دارد. شکستن ناخن یکی از اختلالات شایعی است که اغلب افراد یا به دلیل عدم استحکام ناخن ها و یا عدم مراقبت از آن، درگیر آن می شوند. روش های جلوگیری از شکستن ناخن ها متعدد است و می توان با کمک آنها به استحکام هرچه بهتر ناخن ها کمک کرد. در بخش زیبایی مجله سلامت ماه برخی از آن ها را به شما معرفی می کنیم.

ساده ترین روش های جلوگیری از شکستن ناخن ها

شکستن ناخن نه تنها حالتی آزار دهنده است، بلکه در بسیاری از موارد، ممکن است با درد در ناحیه سر انگشتان نیز همراه باشد. به علاوه زمانی که یکی از ناخن های بلند دست شکسته می شود، فرد مجبور است برای حفظ ظاهر زیبای انگشتان، دیگر ناخن ها را نیز کوتاه کرده تا فرم یکدستی داشته باشد.

ناخن نیز همانند موها، برای رشد و استحکام خود نیاز به تغذیه مناسب دارد. ویتامین C، ویتامین E و ویتامین های گروه B در کنار بیوتین، از جمله نیازهای تغذیه ای ناخن است که به تولید بیشتر کلاژن، استحکام ناخن ها و رشد بیشتر آنها کمک می کند. به گفته محققان، یکی از روش های جلوگیری از شکستن ناخن ها که به امر تغذیه مربوط می شود، مصرف مناسب انواع سبزیجات، میوه ها و مغزهاست، زیرا سرشار از بیوتین و دیگر ویتامین های مورد نیاز زنان و مردان برای حفظ سلامت ناخن می باشد. برخی از دیگر روش های جلوگیری از شکستن ناخن ها را در ادامه شرح می دهیم.

گرد کردن ناخن ها برای جلوگیری از شکستن آنها

ناخن ها زمانی که از نظر بلندی، در حد متعادل باشند، کمتر در معرض خطر شکستگی قرار دارند. اما اگر طرفدار ناخن های بلند هستید، بهتر است هنگام فرم دهی به آنها، سر ناخن را گرد کنید. این کار باعث می شود تا تیزی موجود در نوک ناخن از بین رفته و کمتر با اجسام، درگیری پیدا کند. یکی از روش های جلوگیری از شکستن ناخن ها ، کوتاه کردن آنها در حالت نرم است. خشکی ناخن، خود موجب افزایش خطر شکستگی آنها می شود. بعد از خروج از حمام، بهترین فرصت جهت کوتاه کردن ناخن هاست. حتی می توان قبل از کوتاه کردن ناخن، چند دقیقه ای انگشتان خود را درون ظرفی پر از آب گرم قرار داده و سپس اقدام به گرفتن آنها کنید.

عدم استفاده از ناخن به عنوان ابزار

یکی از مواردی که تاثیر به سزایی در شکستن ناخن ها دارد، این است که فرد به جای ابزارهای مختلف، از ناخن برای تراشیدن چیزی یا باز کردن بسته یا چسبی استفاده می کنند. این کار به دلیل فشار غیر عادی که به لبه های ناخن وارد می کند، به راحتی موجب شکستن آن می شود. یکی از بهترین روش های جلوگیری از شکستن ناخن ها ، استفاده از ابزارهای مناسب در انجام کارهای مختلف است. برای مثال، بهتر است برای پاک کردن بارکد یک محصول، از یک شی تیز به جای ناخن استفاده کنید و یا جهت جدا کردن چسب روی بسته بندی، می توان از یک قطعه فلزی استفاده نمود.

جلوگیری از شکستن ناخن با استفاده کردن از دستکش

هوای سرد، برخورد با مواد شیمیایی و انواع شوینده ها، قرار گرفتن در معرض خاک و میکروب و قرار داشتن زیاد دست در آب مواردی است که می تواند منجر به ضعیف شدن ناخن ها و افزایش احتمال شکنندگی آنها شود. بهتر است در مواجهه با هوای سرد از دستکش های بافت جهت گرم کردن آنها استفاده کنید و یا در هنگام شستن ظرف و به کار بردن انواع شوینده ها، یک دستکش لاتکس کمک می کند تا از برخورد پوست با مواد شیمیایی جلوگیری شود. از طرفی، آب زیاد و قرار داشتن ناخن ها برای مدت زیاد در آب، خطر شکستن آن را بیشتر می کند. پس یکی دیگر از روش های جلوگیری از شکستن ناخن ها ، استفاده از دستکش در مواردی است که نیاز به مواجه طولانی مدت با آب باشد.

حفظ رطوبت ناخن ها

ناخن نیز همانند پوست، نیاز به رطوبت کافی دارد و اگر این میزان رطوبت به مقدار کافی تامین نشود، احتمال خطر شکستگی آن افزایش می یابد. بهتر است پس از هر بار شستن دست ها، ناخن را نیز همانند پوست دست، چرب کنید. روغن زیتون، روغن نارگیل، چربی حیوانی، روغن جوجوبا و روغن آووکادو از جمله ترکیباتی است که می تواند به تامین رطوبت مورد نیاز ناخن کمک کند. در مورد استفاده از مرطوب کننده های صنعتی، کمی دقت داشته باشید. زیرا در مواردی ممکن است ترکیبات شیمیایی موجود در آنها، موجب ایجاد حساسیت در ناخن ها و پوست اطراف آن شود.

لاک زدن عامل تقویت ناخن ها

بر خلاف تصور بسیاری از افراد که استفاده از لاک ناخن را موجب آسیب به آن می دانند، باید گفت یکی از ساده ترین روش های جلوگیری از شکستن ناخن ها ، پوشش دادن آن با لاک است. لاک، یک پوشش مناسب بر روی سطح خارجی ناخن ایجاد می کند که همانند یک سپر، از آن محافظت کرده و موجب می شود تا عوامل خارجی مثل انواع شوینده ها و مواد شیمیایی، کمتر به بافت آن آسیب بزنند. البته توجه به این مسئله نیز حائز اهمیت است که هرگز برای پاک کردن لاک ناخن، نباید از ترکیبات حاوی استون استفاده کرد، زیرا به لایه های ناخن آسیب زده و موجب پوسته پوسته شدن اطراف آن می شود.

لاک زدن عامل تقویت ناخن ها

جدا کردن پوست اطراف ناخن ممنوع

یکی از آسیب های جدی که ممکن است سلامت ناخن ها را به خطر بیاندازد، ایجاد عفونت در نواحی اطراف آن است. اگر به اطراف ناخن ها دقت کرده باشید، یک لایه پوست ظریف می بینید که موجب اتصال ناخن ها به گوشت شده است. این لایه نازک در واقع از ورود میکروب، باکتری و ویروس به بدن جلوگیری کرده و مانع از بروز عفونت در این نواحی می شود. جدا کردن این لایه های پوست، ضمن ایجاد عفونت، استحکام ناخن را از بین برده و موجب می شود تا مقاومت آنها در برابر عوامل خارجی کم و سریع تر شکسته شوند.

در مواردی به طور ناخودآگاه، پوست اطراف ناخن جدا شده و زمینه برای رشد باکتری در این قسمت فراهم می شود. در چنین حالتی، ابتدا باید علت پوسته شدن اطراف ناخن را پیدا کرده و سپس به درمان آن اقدام کنید تا این مسئله موجب شکنندگی ناخن ها نشود.

حفظ سلامت و زیبایی ناخن ها به اندازه توجه به سلامت پوست و مو اهمیت دارد. ناخن نیز اگرچه یک عضو بی حس است، اما به مواد مغذی نیاز دارد. تامین نیازهای غذایی موجب می شود تا آسیب هایی مثل شکنندگی در آنها کمتر اتفاق افتد. در بسیاری از موارد، متخصصان رژیم های غذایی خاصی به عنوان روش های جلوگیری از شکستن ناخن ها ارائه می دهند که از نظر کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، می تواند بسیار موثر باشد. علاوه بر موارد گفته استفاده از بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن نیز تاثیر به سزایی در سلامت پوست، مو و ناخن ها دارد.

[rs_post_grid cats=”289″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)