درمان سرفه های خشک طولانی مدت با طب سنتی

سرفه یکی از علائم شایع سرماخوردگی است که معمولا با گلودرد همراه بوده و در اغلب موارد، به دلیل عفونت گلو ممکن است تا 10 روز پس از بهبود سرماخوردگی نیز ادامه داشته باشد. اما گاهی مدت زمان ابتلا به این اختلال بسیار از طولانی تر از این بوده و ممکن است تا ماه ها ادامه پیدا کند. این نوع سرفه ها که اغلب به دلیل عفونت موجود در مجاری تنفسی ایجاد می شود با عنوان سرفه های خشک شناخته می شوند، یعنی سرفه ای که علامت سرماخوردگی نیست و معمولا در شهرهای بزرگ و در اثر مواجهه با آلودگی هوا، بیشتر گریبانگیر افراد خواهد شد. خوشبختانه سرفه های خشک روش های درمان متعددی دارد که از این میان، روش های مرتبط با طب سنتی، طرفداران خاص خود را دارد. کارشناسان مجله سلامت ماه شما را با درمان سرفه های خشک طولانی مدت با طب سنتی آشنا می کنند.

روش های درمان سرفه های خشک طولانی مدت با طب سنتی

در سال های اخیر به دلیل توسعه فیزیکی کارخانه جات و مجموعه های صنعتی و افزایش تولید خودرو، میزان آلودگی موجود در شهرها به نسبت گذشته، بسیار افزایش یافته و همین مسئله موجب تشدید اختلالاتی مثل سرفه های خشک در میان افراد شده است. مواد حساسیت زا و گرد و غبار موجود در هوا، وارد مسیرهای تنفسی و ریه شده و بدن با کمک سرفه های خشک، سعی در دفع آنها دارد. با گذشت زمان، تنفس در چنین هوایی، مجاری تنفسی را دچار عفونت کرده و سرفه های خشک برای مدت طولانی ادامه پیدا می کند.

از آن جایی که اغلب، سرفه های خشک با درد و تنش بسیاری همراه است، افراد به دنبال راه های ساده ای هستند که بتواند در مدت زمان کمی، این اختلال را به خوبی برطرف نماید. درمان سرفه به روش خانگی ، بسیار مورد استفاده افراد قرار گرفته، زیرا اصولا روش های خانگی اثرگذاری بیشتری داشته و دست کم عوارض جانبی چندان خطرناکی به نسبت داروهای شیمیایی ندارد. از جمله موثرترین درمان سرفه های خشک طولانی مدت با طب سنتی را در ادامه شرح می دهیم.

درمان سرفه های خشک با عسل خام در طب سنتی

یکی از قدیمی ترین و البته موثرترین درمان سرفه های خشک طولانی مدت با طب سنتی ، استفاده از عسل خام است. عسل به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی، به درمان عفونت گلو و همچنین عفونت مجاری تنفسی کمک کرده و موجب می شود تا سرفه های خشک به راحتی بهبود یابد. البته باید توجه داشت که در این مورد خاص، حتما از عسل خام استفاده شود، یعنی عسلی که مستقیما از کندو گرفته شده است. محصولات بسته بندی در اغلب موارد دارای ترکیبات اضافی هستند که می تواند بر شدت خشکی گلو بیافزاید.

فلفل سیاه، ترکیبی است سرشار از آنتی اکسیدان که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. ترکیب آن با عسل، کمک می کند تا عفونت مجاری تنفسی درمان شده و سرفه های خشک بهبود یابد. اگر یک قاشق عسل خام را با کمی فلفل سیاه در یک لیوان آب مخلوط کرده و بنوشید موجب می شود تا خشکی گلو برطرف گردد.

درمان سرفه های خشک با عسل خام در طب سنتی

نعنا و شربت زنجبیل

در طب سنتی، مصرف شربت زنجبیل یا پودر این گیاه، روشی برای برطرف کردن گرفتگی صدا است. سرفه های خشک نیز در طولانی مدت، موجب کم شدن و گرفتگی شدید صدا می شود. ترکیب نعنا با داشتن ویتامین C فراوان به همراه شربت زنجبیل، از جمله درمان سرفه های خشک طولانی مدت با طب سنتی است که در کمترین زمان ممکن، می تواند اثر بخشی خود را نشان دهد. 3 لیوان آب گرم را با یک قاشق غذاخوری عصاره نعنا و یک قاشق غذاخوری شربت زنجبیل ترکیب کرده و هر روز، 3 بار، یک قاشق از آن را بنوشید.

سیر در طب سنتی برای درمان سرفه

سیر به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی، ضد میکروبی و ضد التهابی، اثر قابل توجهی بر درمان عفونت مجاری تنفسی دارد، پس کمک می کند تا سرفه های خشک به راحتی درمان شده و تنشی که در اثر طولانی شدن آن در بدن ایجاد می شود به تدریج رفع شود. کافی است چند حبه سیر را با مقداری آب مخلوط و بجوشانید، سپس یک قاشق عسل به آن اضافه کرده و هر روز بعد از غذا میل کنید.

نوشیدن آب و درمان سرفه های خشک

حفظ رطوبت بدن یکی از روش های درمان سرفه های خشک طولانی مدت با طب سنتی است. زمانی که گلو رطوبت کافی داشته باشد، به ویژه در فصول سرد سال، کمتر تحریک شده و امکان بروز سرفه، کاهش می یابد. علاوه بر نوشیدن آب به مقدار کافی که موجب دفع بهتر عفونت نیز می شود، می توانید از انواع چای های موجود مثل چای سفید، دمنوش های گیاهی و آب میوه های طبیعی نیز استفاده کنید. نوشیدن چای سیاه، نوشیدنی های گازدار و الکل، نه تنها اثری در این میان ندارد، بلکه با خشک کردن بدن، میزان رطوبت موجود را نیز از بین می برد.

بخور دادن

بخور دادن نیز همانند نوشیدن مایعات، به حفظ رطوبت بدن کمک کرده و با ایجاد خلط در گلو، موجب نرم شدن آن و کاهش تحریک پذیری می شود. دوش گرفتن و قرار گرفتن در فضای بخار گرفته حمام، ساده ترین روش برای بخور گرفتن است. به علاوه می توان با کمک یک ظرف کوچک آب و یک حوله نیز، بخور گرفت. مقداری آب را جوشانده و سر و صورت خود را در مقابل بخار خارج شده از آب قرار داده و حوله ای روی سر خود بیندازید. این کار کمک می کند تا بدن، رطوبت بیشتری را در خود حفظ کند.

استفاده از منابع ویتامین C

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که یکی از علل بروز سرفه های خشک، ضعف سیستم ایمنی بدن در دفع عفونت و خنثی کردن فعالیت میکروب هاست. ویتامین C از جمله ترکیباتی است که به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از این طریق، به عنوان یکی از راه های درمان سرفه های خشک طولانی مدت با طب سنتی شناخته می شود. مرکبات، بروکلی و گوجه فرنگی، از بهترین منابع ویتامین C هستند.

علائم وعلل سرفه های خشک

فرد مبتلا به سرفه های خشک ممکن است دچار یک یا چند مورد از این علائم باشد:

  • سرفه های دائمی بدون هیچ گونه خلط در گلو
  • احساس سوزش یا خشکی در قفسه سینه
  • تب و احساس درد در ناحیه قلب یا شکم
  • بی قراری
  • خشکی در دهان و گلو و حس تلخی در آن
  • گلو درد و گرفتگی صدا
  • سختی در قورت دادن غذا
  • خستگی و ضعف
  • تهوع و استفراغ بعد از خوردن هر وعده غذایی

علل بروز سرفه های خشک

از جمله مهم ترین عواملی که می تواند منجر به بروز سرفه های خشک در افراد شود، عفونت مجاری تنفسی، حساسیت و سینوزیت است. در محیط هایی که میزان غلظت آلودگی بالاست و مواد حساسیت زا در معرض تنفس قرار دارد، شدت سرفه های خشک افزایش می یابد. از طرفی، سبک زندگی نادرست و عدم مقاومت سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن در برابر عفونت ها و عوامل بیماری زا نیز می تواند زمینه ساز ایجاد این نوع سرفه ها در طولانی مدت شود.

علل بروز سرفه های خشک

سرفه در حالت عادی، یکی از علائم بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا است، اما در مواردی که گلو و مجاری تنفسی دچار عفونت شده باشد، سرفه های خشک ایجاد می شود که اغلب برای مدت زیادی گریبانگیر فرد خواهد شد. درمان سرفه های خشک طولانی مدت با طب سنتی ، شامل موارد متعددی است که به برخی از آنها اشاره کردیم. بر اساس بررسی های متعدد کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، اصولا توجه به روش های خانگی، بیش از روش های دارویی است و قطعا تاثیر آنها نیز بیشتر خواهد بود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)