رفع کبودی دور چشم در اثر ضربه

حتما شما نیز تاکنون با این حالت مواجه شده اید که پس از یک ضربه فیزیکی محکم به صورت، در نواحی اطراف چشم، لکه های تیره ای ایجاد شده و چشم های شما همانند یک پاندا، سیاه می شود. این اختلال اغلب زمانی ایجاد می شود که مایعات در زیر بافت های اطراف چشم جمع شده و ضمن تورم، دچار تغییر رنگ می گردد. پارگی عروق خونی در پوست اطراف چشم، علت اصلی این تیرگی است. اما خوشبختانه این حالت، یک وضعیت حاد و خطرناک نیست و همانند اختلالات دیگری مثل رفع پف زیر چشم ، با روش های ساده خانگی قابل درمان است. مجله سلامت ماه امروز، به معرفی روش های رفع کبودی دور چشم در اثر ضربه اختصاص دارد.

روش ساده و خانگی رفع کبودی دور چشم در اثر ضربه

کبودی دور چشم در میان متخصصان با نام علمی Periorbital hematoma شناخته می شود. اما به طور کلی، این اختلال به حالتی اطلاق می شود که در آن، بافت اطراف چشم در اثر پارگی عروق خونی و تجمع خون و مایعات، سیاه یا تیره رنگ شده و دچار تورم می گردد. عضلات، بافت ها و پوست اطراف چشم، بسیار حساس بوده و با هر ضربه کوچکی، به راحتی آسیب می بیند و دچار کبودی می شود. اما نکته قابل توجه اینکه کبودی دور چشم به همان سرعتی که ایجاد شده، قابل درمان است و در اغلب موارد، نیاز به مراجعه به پزشک و بررسی جدی موضوع ندارد، مگر این که علائم غیرعادی داشته باشد که باید حتما در مورد رفع کبودی دور چشم در اثر ضربه با پزشک مشورت کرد.

رفع کبودی دور چشم تحت نظر پزشک

اگر علاوه بر کبودی دور چشم، یکی از این علائم را داشتید، حتما باید به پزشک مراجعه و مسئله را مورد بررسی قرار دهید، علائمی مثل: تغییر در وضعیت بینایی به طور ناگهانی، درد در نواحی اطراف چشم، تورمی که بیش از 48 ساعت ادامه داشته باشد، خونریزی و زخم به همراه تورم و کبودی، فوران خون در چشم و قرمز شدن سفیدی چشم، هرگونه تغییر شکل ظاهری در صورت و اطراف چشم، شکستن دندان ها، گیجی و منگی و عدم درک مناسب از محیط اطراف، آبریزش از بینی یا چشم و احساس سوزش و التهاب شدید.

رفع کبودی دور چشم تحت نظر پزشک

درمان های خانگی کبودی دور چشم

در صورتی که کبودی دور چشم، علت نگران کننده ای نداشته و با علامتی غیرعادی همراه نیست، می توان با چند راه کار ساده، آن را در خانه برطرف نمود. از جمله روش های رفع کبودی دور چشم در اثر ضربه را در ادامه باهم مرور میکنیم.

پودر فلفل قرمز حاوی ماده ای به نام کپسایسین است که تاثیر به سزایی در رفع سریع تیرگی روی پوست و یا دور چشم دارد. این ترکیب، دارای خاصیت ضد التهابی و مسکن است که هم تورم و سوزش پوست را برطرف کرده و هم از ایجاد عفونت در این قسمت جلوگیری می کند. مقداری پودر فلفل قرمز را با چند قاشق وازلین مخلوط کرده و آن را بر روی قسمت های کبودی قرار دهید. بعد از یک ساعت، می توان آن را با آب خنک شست و شو داد. توجه داشته باشید که درصد این ترکیب اید 1 به 5 باشد، یعنی یک قاشق فلفل و 5 قاشق وازلین، در غیر این صورت موجب سوزش چشم خواهد شد.

روغن نارگیل برای رفع کبودی

اصولا استفاده از انواع روغن ها برای رفع کبودی دور چشم در اثر ضربه و ماساژ آن، مناسب است. زیرا ماساژ، از ایجاد لخته خون در زیر پوست جلوگیری کرده و با تحریک گردش خون، تاثیر به سزایی در برطرف کردن مشکل خواهد داشت. از میان انواع روغن ها، روغن نارگیل به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، از بقیه اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. قبل از خواب، ناحیه کبودی را کمی به روغن آغشته کرده و به آرامی ماساژ دهید و تا صبح به آن استراحت دهید، تاثیر و خواص روغن نارگیل برای پوست را مشاهده خواهید کرد.

استفاده از خمیر دندان

اگر به هر دلیلی دچار ضربه فیزیکی شده و اطراف چشمتان کبود شده است، برای رفع سریع آن، می توانید از خمیر دندان استفاده کنید. خمیر دندان به خصوص اگر با عصاره نعنا باشد، پوست را خنک کرده و سلول ها را جهت بازگشت به حالت اولیه تحریک می کند. کمی خمیر دندان را روی پوست ریخته و آن را کاملا در اطراف چشم، پخش کنید. بعد از خشک شدن خمیر دندان، می توان آن را با آب سرد، شست و شو داد.

تهیه ماسک خیار برای رفع کبودی چشم

تهیه ماسک خیار برای رفع کبودی چشم

حتما تاکنون در مورد خواص بی نظیر خیار برای پوست بسیار شنیده اید. خیار دارای خاصیت ضد التهابی است و به خاطر مقدار آب زیادی که دارد، خشکی و سوزش پوست در اثر کبودی را برطرف می نماید. از دیگر اثرات خیار بر رفع کبودی دور چشم در اثر ضربه ، این است که تورم ناحیه را کاهش داده و به عنوان یک مسکن، درد را تسکین می دهد. یک عدد خیار را حلقه حلقه کرده و آن را یک ساعت درون فریزر قرار دهید. سپس حلقه ها را بر روی چشم و نواحی اطراف آن گذاشته و هر چند دقیقه یک بار آن را عوض کنید. برای نتیجه گیری بهتر از این روش، آن را 2 بار در روز تکرار کنید.

چای سبز کیسه ای کبودی را درمان می کند

چای سبز یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدانی است، زیرا حاوی مقادیر زیادی تانین می باشد. خاصیت آنتی اکسیدانی کمک می کند تا تورم و درد و همچنین التهاب ناشی از کبودی دور چشم رفع شده و پوست سریع تر به حالت اولیه خود باز گردد. در این مورد، هم خوردن چای سبز کمک کننده است و هم استفاده موضعی از آن. یک عدد چای سبز کیسه ای را درون یک فنجان آب جوش قرار دهید. بعد از آماده شدن، چای را نوش جان کرده و کیسه حاوی تفاله چای را بر روی کبودی قرار داده و دراز بکشید. بعد از 10 دقیقه، کیسه را برداشته و صورت را با آب خنک، شست و شو دهید.

قرار دادن سیب زمینی خام بر روی کبودی

در اغلب موارد، خون مردگی و پارگی عروق خونی در زیر پوست، علاوه بر تیرگی و کبودی، موجب ایجاد لخته خون شده و خطر زیادی به همراه خواهد داشت. در چنین مواردی، در کنار روش های رفع کبودی دور چشم در اثر ضربه ، باید به فکر پیشگیری از این حالت نیز بود. سیب زمینی دارای آنزیم های ویژه ای است که از لخته شدن خون جلوگیری کرده و به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد، سوزش و تورم ناحیه را کم خواهد کرد. یک عدد سیب زمینی را حلقه کرده و آن را بر روی چشم و اطراف آن قرار دهید و 20 دقیقه زمان داده تا اثر کند.

قرار دادن سیب زمینی خام بر روی کبودی

کمپرس سرد و گرم

یکی از ابتدایی ترین و ساده ترین روش های رفع کبودی دور چشم در اثر ضربه ، استفاده از کمپرس سرد است که همه با آن آشنایی دارند. اما این کار زمانی اثر بخشی بیشتری خواهد داشت که با کمپرس گرم نیز همراه باشد. یعنی ابتدا چند تکه یخ را درون کیسه ای پلاستیکی ریخته و روی کبودی قرار دهید. چند دقیقه بعد، این کار را با کیسه آب گرم تکرار کنید. سرد و گرم شدن موضع به عادی شدن جریان خون در ناحیه کمک می کند.

روش های معرفی شده، جز روش های خانگی رفع کبودی دور چشم در اثر ضربه است و اغلب در کمترین زمان ممکن، این حالت را برطرف می نماید. اما باید توجه داشت که اگر بعد از چند بار استفاده از این روش ها، کبودی بهبود پیدا نکرد، بهتر است حتما با پزشک در این مورد مشورت کرد، زیرا گاهی اوقات، سیاهی دور چشم، نشانه بروز سکته یا حمله مغزی است و به علامت چشم راکونی معروف است. در مورد روش های تشخیص سکته مغزی در بخش های قبلی مجله اینترنتی ماه، مطالب بیشتری ارائه شده. 

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)