خواص درمانی مارچوبه

مارچوبه یکی از انواع گیاهان بهاری است که ارزش غذایی بالایی دارد. وجود انواع ویتامین ها، املاح، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی دیگر، باعث شده تا این گیاه، در اغلب کشورهای دنیا به عنوان یک چاشنی در تهیه انواع غذاها مورد استفاده قرار گیرد. در سال های اخیر، تحقیقات بسیاری جهت بررسی خواص مارچوبه صورت گرفته است. کارشناسان تغذیه مجله سلامت ماه معتقدند که غذاهای حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی مثل مارچوبه، جزء غذاهایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند ، دسته بندی شده و مصرف آن ها شدیدا توصیه می گردد. البته خواص درمانی مارچوبه تنها محدود به این مورد نیست، بلکه تقویت عملکرد مغز، کاهش وزن در رسیدن به وزن متعادل و بهبود وضعیت گوارش نیز از دیگر فواید این گیاه است.

آشنایی با خواص درمانی مارچوبه

واژه مارچوبه از زبان یونانی گرفته شده و به معنی جوانه زدن یا شاخ و برگ گرفتن است. این گیاه جزء خانواده زنبق هاست و زادگاه اصلی آن نواحی شرقی مدیترانه است که از حدود 2000 سال پیش، مردم این نواحی از مارچوبه برای مصارف گوناگون استفاده می کرده اند. اصولا تحقیقات محققان و کارشناسان علم تغذیه درباره خواص درمانی مارچوبه نشان می دهد که نواحی اطراف دریای مدیترانه، همیشه زادگاه رویش گیاهان و میوه هایی بوده که جزء مواد فوق مغذی دسته بندی می شوند و نکته جالب این که مردمان این نواحی، به خوبی با خواص این گیاهان آشنایی داشته و به بهترین شکل ممکن از آن ها در رژیم غذایی خود استفاده می کنند. بی جهت نیست که رژیم مدیترانه ای ، کامل ترین و سالم ترین برنامه غذایی دنیاست.

گیاه مارچوبه، ترکیبات و مواد مغذی زیادی دارد. هر پیمانه مارچوبه تازه، معادل 90 گرم، حاوی موادی از جمله 20 واحد کالری، 2.2 گرم چربی، 1.8 گرم فیبر، 12 درصد ویتامین سی، 18 درصد ویتامین ای، 57 درصد ویتامین کا، 34 درصد فولیت، 6 درصد پتاسیم، 5 درصد فسفر و 7 درصد ویتامین E است. از طرفی مواد دیگری مثل زینک، آهن و ریبوفلاوین نیز دارد که اغلب با خشک کردن آن، ممکن است مقدار آن ها کاهش یابد. آنتی اکسیدان ها نیز مهم ترین و غنی ترین ترکیب مغذی مارچوبه هستند. خواص درمانی مارچوبه بسیار متنوع است، زیرا مواد مغذی بسیاری دارد. از این گیاه در تهیه انواع غذاها، سس ها، سالادها و خوراک ها می توان استفاده کرد.

مارچوبه و سلامت سیستم گوارش

فیبر یکی از نیازهای اساسی سیستم گوارش برای حفظ سلامت و داشتن عملکرد مناسب است. مارچوبه یکی از خوراکی های حاوی فیبر می باشد که تنها یک پیمانه از آن، 1.8 گرم فیبر دارد و 7 درصد نیاز روزانه بدن به این ترکیب را برطرف می نماید. تحقیقات نشان می دهد که مصرف فیبر، علاوه بر هضم بهتر غذا و کمک به دفع بهتر آن، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و عروقی و دیابت را نیز درمان می کند. مصرف منظم مارچوبه در رژیم غذایی، جذب آب توسط روده ها را افزایش داده و از این طریق از ابتلا به یبوست جلوگیری می کند.

داشتن یک بارداری سالم با مصرف مارچوبه

از جمله خواص درمانی مارچوبه ، دارا بودن مقادیر زیادی فولیت یا همان ویتامین B9 است که مصرف روزانه آن، 22 درصد از نیاز بدن به این ترکیب را مرتفع می سازد. بدن برای تولید گلبول های قرمز خون و هم چنین تشکیل DNA سالم، به فولیت نیاز دارد. این نیاز در دوران بارداری به ویژه در ماه های اول، چندین برابر شده و باید حتما نسبت به تامین آن تلاش کرد. به گفته پزشکان، مصرف انواع سبزیجات سبز رنگ مثل مارچوبه، می تواند به خوبی در این فرآیند موثر واقع شده و به تشکیل یک جنین سالم با DNA سالم، کمک کند. پزشکان مصرف منابع طبیعی را جهت تامین نیازهای تغذیه ای زنان باردار، در اولویت قرار می دهند و معمولا مصرف مکمل ها در مراحل بعدی، در دستور کار قرار می گیرد.

داشتن یک بارداری سالم با مصرف مارچوبه

خواص مارچوبه در کاهش ابتلا به افسردگی

از دیگر موارد مصرف مارچوبه، استفاده از آن به عنوان یک ترکیب جهت پیشگیری از ابتلا به افسردگی است. فولیت یا ویتامین B9 موجود در مارچوبه، مقدار ترشح هورمون های مربوط به افسردگی و استرس را در بدن کنترل کرده و حس شادابی بهتری در فرد ایجاد می کند. تنظیم هورمون های سروتونین، دوپامین و هورمون های مربوط به اشتها، از جمله خواص درمانی مارچوبه است. همان طور که اشاره کردیم، فولیت در تولید گلبول های قرمز نقش اصلی دارد. هر چه مقدار این گلبول ها بیشتر باشد، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به بخش های مختلف بدن منتقل شده، در نتیجه فرد احساس شادابی بیشتری دارد.

خواص درمانی مارچوبه در پیشگیری از پوکی استخوان

یکی از غنی ترین ترکیبات مغذی مارچوبه، ویتامین K است که وجود آن برای افزایش تراکم استخوان و استحکام آن ها ضروری است. یک پیمانه مارچوبه، حاوی درصد بالایی ویتامین K است که نیمی از نیاز روزانه بدن به این ترکیب را برطرف می کند. متعادل بودن میزان این ویتامین در بدن، جذب ویتامین D و کلسیم را بیشتر کرده و مانع از دفع کلسیم از طریق ادرار خواهد شد. از طرفی، مارچوبه حاوی مقادیری آهن نیز هست که وجود آن برای سلامت عمومی بدن مفید است.

مصرف مارچوبه و ارتباط آن با پیشگیری از سرطان

به گفته محققان، کاهش میزان فولیت در بدن زنان، اصلی ترین عامل بروز سرطان سینه است. هرچه مقدار این ترکیبات در بدن متعادل تر باشد، خطر ابتلا به انواع سرطان ها مثل معده، روده، پانکراس و پروستات کاهش پیدا می کند. البته هنوز متخصصان به درستی در مورد جزئیات اثرگذاری خواص درمانی مارچوبه بر پیشگیری از سرطان، اطلاعاتی در دست ندارند، اما آزمایشات متعدد بر روی گروه های مختلف انسانی نشان داده، افرادی که به طور منظم از مارچوبه در رژیم غذایی خود استفاده می کنند، DNA سالم تری داشته و خطر اختلال در DNA و تولید سلول های سرطانی در آن ها کاهش یافته است. بهتر است مارچوبه را به صورت تازه مصرف کنید تا ویتامین B9 آن به خوبی حفظ شود.

عوارض مصرف مارچوبه

خواص درمانی مارچوبه ، بسیار متنوع است و در موارد بسیاری از آن استفاده می شود. اما باید دقت داشت که مصرف این گیاه نیز همانند بسیاری از ترکیبات دیگر، مقدار مشخصی داشته و اگر از حد مجاز فراتر رود، ممکن است عوارضی در پی داشته باشد. عوارضی مانند خشکی بیش از حد دهان، بد بو شدن ادرار و مدفوع، افزایش شدت علائم حساسیت، کاهش وزن ناگهانی و کاهش مقدار شیر مادر در دوران شیردهی. پس باید مقدار مصرف را در حد استاندارد نگه داشت و در صورت بروز هرگونه علامت غیر عادی، با پزشک مشورت نمود.

عوارض مصرف مارچوبه

اصولا تغذیه و مصرف منابع مناسب آنتی اکسیدانی از جمله روش های موثر در پیشگیری از ابتلا به سرطان است که بیش از هر مورد دیگری باید مد نظر قرار گیرد. به گفته کارشناسان تغذیه مجله اینترنتی ماه ، مارچوبه یکی از ترکیبات مفیدی است که مصرف آن قطعا از ایجاد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. در نهایت باید گفت خواص درمانی مارچوبه محدود به آنتی اکسیدان نیست، بلکه مواد مغذی دیگری نیز دارد که از آن یک گیاه پر خاصیت ساخته است.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)