راه های کنترل خشم و عصبانیت

همه ما در طول روز با موقعیت های مختلفی رو به رو می شویم که ممکن است موجب بروز خشم شود. خشم همیشه یک واکنش منفی نیست، بلکه در مواردی ممکن است زمینه را برای پیشرفت فرد فراهم آورد. اما به طور کلی، خشم و عصبانیت ، حالتی است خطرناک که در صورت عدم کنترل آن، فرد دچار مشکلات عدیده ای خواهد شد. امروز در مجله سلامت ماه می خواهیم در مورد راه های کنترل خشم و عصبانیت و روش فروکش کردن آن بیشتر صحبت کنیم.

برای جست و جوی بهترین راه حل ممکن جهت مدیریت خشم ، ابتدا باید منشا آن را پیدا کرد و سپس روش های متعدد را مورد بررسی قرار داد. خشم در حقیقت واکنشی در برابر اتهام وارد شده یا خطری است که ممکن است جان فرد را تهدید کرده باشد، پس حدی از خشم برای حفظ حیات، ضروری است. اما در مقابل، برخی افراد به هر دلیل منطقی یا غیرمنطقی، دچار خشم شده و حتی در برابر دیگران، واکنش های شدیدی از خود بروز می دهند.

راه های کنترل خشم و عصبانیت و فروکش کردن

به طور کلی خشم و عصبانیت ، حالتی احساسی است که معمولا زمانی اتفاق می افتد که موردی بر خلاف انتظار یا پیش بینی فرد، بروز پیدا کرده باشد. در واقع زمانی که چیزی بر خلاف نظر و رای ما باشد، اولین حس ایجاد شده، خشم است. همانند دیگر حالات، خشم نیز در کنار تغییرات روانی، تغییرات فیزیولوژیکی نیز به همراه دارد، افزایش ضربان قلب، تغییر سطح فشار خون و تغییر مقدار و نوع هورمون های ترشح شده، از جمله این تحولات است.

خشم یا منبع داخلی دارد و یا خارجی. همکاران، دوستان، اعضای خانواده، محیط کاری، ترافیک از جمله مثال های محرک های خارجی و استرس و عدم توانایی برای انجام کاری خاص، از جمله محرک های داخلی هستند.

عکس العمل در برابر چنین موقعیت هایی، متفاوت است. معمولا افراد در برخورد با خشم ، به 3 دسته تقسیم می شوند. دسته اول، کسانی هستند که با حفظ احترام نسبت به طرف مقابل، خشم خود را بروز داده و خواستار احقاق حقوق خود است. دسته دوم، اغلب هیچ واکنشی نشان نداده و با فکر کردن مداوم به موضوع، قصد دارند تا به گونه ای، مسئله ای دیگر را در ذهن خود، جایگزین آن کنند. این نوع برخورد، برای خود فرد بسیار خطرناک است، زیر اصطلاحا فرد دچار خودخوری شده و حتی مشکلاتی مثل افزایش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، وی را تهدید می کند.

و بالاخره دسته سوم، کسانی هستند که در برابر هرگونه محرک بیرونی، خشم شدید نشان داده و هرگز قادر به تحمل هیچ گونه نظر مخالفی نیستند. در بسیاری از موارد، حتی اگر فرد، محق یا صاحب حق باشد، باز هم بروز خشونت ، شخصیت اجتماعی وی را زیر سوال می برد و اینجاست که راه های کنترل خشم و عصبانیت اهمیت خود را نشان می دهند.

خشم را کنترل کنیم یا نکنیم

برخی افراد گمان می کنند که منظور از یاد گرفتن روش و راه های کنترل خشم و عصبانیت این است که فرد باید در برابر عوامل بیرونی هیچ واکنشی نشان ندهد و همانند دسته دوم، دچار خودخوری شود. در حالی که هدف اصلی از به کارگیری روش های کنترل خشم ، این است که فرد بیاموزد تا چه طور با مصالحه و حفظ احترام، حق خود را مطالبه نماید و ضمن حفظ اعتماد به نفس، طرف مقابل را متقاعد نماید.

بهترین راهکار برای کنترل خشم

پیش از شناسایی هر گونه روش مناسب برای مقابله با موقعیت های بروز خشم ، ابتدا باید بدانید که شما تا حد فرد خشنی هستید یا درصد وجود خشم در شما چه قدر است، چه عواملی می تواند موجب خشمگین شدن شما شود؟ نقطه ضعف شما چیست و تجربه شما در موارد قبلی چگونه است؟ در صورتی که خانواده شما، افرادی آرام هستند و شما از کودکی با روش های کنترل خشم آشنا شده باشید، پس می توانید دیگر احساسات خود را هنگام خشمگین شدن، به حساب آورده و هر کدام را به یک اندازه، به کار بگیرید. شناسایی این موارد کمک می کند تا بهتر عامل اصلی را بشناسید و واکنش بهتر و عاقلانه تری را در مورد راه های کنترل خشم و عصبانیت ارائه دهید.

بهترین راهکار برای کنترل خشم

اول فکر کنید بعد صحبت کنید

هر زمان که خشمگین شدید، قبل از آغاز صحبت، کمی در مورد کلمات ردیف شده در ذهن خود، فکر کنید و اطمینان داشته باشید که بیان آنها، پشیمانی در پی نخواهد داشت.

ورزش عصبانیت و خشم را کم می کند

فعالیت فیزیکی، راهکار کاهش استرس و اضطراب است و تنش را از فرد دور کرده و باعث می شود تا با کاهش فشار عصبی، توانایی ذهن برای مدیریت خشم، بیشتر شود.

ریلکسیشن از راه های کنترل خشم و عصبانیت

هر فعالیتی که بتواند ذهن شما را از فکر کردن به موضوع و برافروختن آتش خشم، دور کند، می تواند در کنترل خشم موثر باشد. نفس عمیق، نوشیدن آب سرد، فکر کردن به جملات مثبت، راه رفتن، نگاه کردن به طبیعت یا انجام برخی حرکات یوگا، از جمله موارد کنترل خشم و عصبانیت هستند.

تاثیر مدیتیشن بر کنترل استرس را حتما مطالعه کنید!

جور دیگری به مسئله نگاه کنید

معمولا زمانی که افراد خشمگین می شوند، قدرت تفکر صحیح تا حدی از آن گرفته می شود و همین امر، فروکش کردن خشم را سخت می کند. بنابراین توانایی تصمیم گیری صحیح ندارند. نفر سوم در یک نزاع دو نفره، همان شخصی است که بدون غرض ورزی و در حالت روحی متعادل، می تواند مسئله را مدیریت کند. پس هر زمان که دچار خشم نسبت به دیگران شدید، خود را در جایگاه نفر سوم قرار داده و از خود در مورد صحیح یا غلط بودن واکنش، سوال کنید، سپس به عنوان یک بی طرف به مسئله نگاه دقیق تری بیاندازید. اینگونه، تصمیم گیری مطمئن تر خواهد بود.

راهکار تاثیرگذار کنترل خشم و عصبانیت

گاهی اوقات افراد به دلیل بروز یک مشکل جدی، دچار خشم نسبت به یکدیگر می شوند. در این موارد، نباید تنها به زمان حال توجه داشت، زیرا آینده و گذشته نیز در میزان خشم و عصبانیت ، تاثیر گذار است. قبل از بروز هر واکنشی، باید دید که بروز خشم نسبت به فردی که در گذشته رابطه خوبی داشته اید، به نفع شماست یا به این مسئله فکر کنید که ممکن است در آینده نیاز به همکاری فردی داشته باشید که اکنون با وی در حال نزاع هستید. فکر کردن به این مسائل، باعث میشود تا فرد کمی نسبت به رفتار خود تجدید نظر کرده و با روشی عاقلانه تر، خشم خود را بروز دهد. حتی گاهی این طرز تفکر، خشم را به طور کلی از بین می برد.

راهکار تاثیرگذار کنترل خشم و عصبانیت

عامل بروز خشم در انسان

درصد بسیاری از مواد بروز خشم و عصبانیت در انسان ، در اثر برخورد با یک عامل خارجی ایجاد می شود. هر زمان دچار خشم شدید به این مسئله فکر کنید که شما تنها 50 درصد قضیه هستید و طرف مقابل نیز به اندازه شما در احقاق حق، سهیم است. در مقابل، عدم واکنش به رفتار خشونت آمیز دیگران نیز کار صحیحی نیست، زیرا ضمن ضعیف شدن اعتماد به نفس، این امکان برای دیگران فراهم می شود تا به راحتی از شما سوء استفاده کرده و حق شما را پایمال کنند.

پس بروز خشم، ضروری است، اما به روش منطقی و درست. مهم تر از آن دانستن راه های کنترل خشم و عصبانیت برای فروکش کردن سریع پس از عکس العمل است. آنچه در مجله اینترنتی ماه خواندید، گزیده ای بود از مطالب اخیر بهتری ژورنال های دنیا؛ با ما همراه باشید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)