راه های درمان آبریزش بینی

سرماخوردگی علائم متعددی دارد که گرفتگی و آبریزش بینی، یکی از مشخص‌ترین آنهاست. درواقع افزایش میزان اخلاط و عفونت در مجاری تنفسی باعث انسداد این مسیرها شده و فرد به درستی قادر به رد و بدل کردن اکسیژن از آنها نیست. از طرفی زمانی که میزان عفونت در این مسیرها زیاد باشد، قاعدتاً باید مسیری جهت دفع آن پیدا شود و بینی یکی از این مسیرهاست. اگرچه این علامت، اغلب بسیار آزاردهنده است و موجب التهاب بینی می شود اما خوشبختانه روش های متعددی وجود دارد که می ‌توان با کمک آنها، این علامت را برطرف نموده و در واقع بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان کرد. کارشناسان مجله سلامت ماه ، کمک می کنند تا در مورد راه های درمان آبریزش بینی بیشتر بدانیم.

ساده ترین راه های درمان آبریزش بینی

گاهی اوقات التهاب یا عفونت بافت های بینی، باعث آبریزش از آن شده و فرد را ناچار می کند تا روشی جهت درمان هرچه موثرتر آن بیابد. در بسیاری از موارد، تنها روش موجود، رفع این التهاب و عفونت است که هم زمان به درمان آبریزش بینی نیز کمک می‌ کند. اما این اختلال علل متعددی دارد. در واقع عوامل متعددی در عملکرد این عضو دخالت دارند و زمینه‌ ساز بروز عفونت و افزایش مخاط در بینی می شوند.

برای مثال، آلرژی یا حساسیت یکی از این علل است. فرد مبتلا به نوعی آلرژی خاص، در کنار دیگر علائم موجود، درگیر آبریزش بینی نیز خواهد شد. سرماخوردگی، سینوزیت و برخی محرک های غیر آلرژیک نیز از دیگر مواردی هستند که هر کدام به نحو خاصی، قابل کنترل و درمان خواهد بود. اگر به هر دلیلی دچار آبریزش بینی شدید، نگران نباشید، زیرا روش‌های متعددی برای توقف آن وجود دارد. از جمله موثرترین راه های درمان آبریزش بینی عبارتند از: مواردی که در ادامه می آید.

کنترل آبریزش بینی با مصرف مایعات

اگر هم زمان با آبریزش بینی، درگیر گرفتگی آن نیز هستید، مصرف زیاد مایعات و حفظ رطوبت بدن، روشی موثر برای کنترل این اختلال است. در واقع در صورتی که اخلاط موجود در مجاری بینی، رقیق باشد، سریع تر جریان پیدا کرده و آبریزش زودتر برطرف خواهد شد، اما خشکی بدن و نبود رطوبت کافی، این اخلاط را چسبناک کرده و دفع آن سخت تر خواهد بود. البته باید در مصرف مایعات نیز دقت کافی داشت، زیرا برخی از نوشیدنی‌ها مثل نوشابه، قهوه یا الکل، نه تنها تأثیری بر افزایش رطوبت ندارد، بلکه منجر به خشکی بیشتر بدن می شود.  از این رو از نظر متخصصان، پیشگیری از خشکی بدن و کاهش سطح مایعات، یکی از موثرترین و البته ساده ترین راه های درمان آبریزش بینی است.

نوشیدن چای گرم

نوشیدن چای گرم

اغلب اوقات، آبریزش بینی با دیگر علائم سرماخوردگی همراه است. این یعنی ویروس سرماخوردگی باعث عفونت شده و چنین علائمی را در پی داشته است. در چنین مواردی، خوردن نوشیدنی های گرم مثل چای تاثیری به مراتب بیشتر دارد و کمک می کند تا جلوی آبریزش بینی را بگیریم. زیرا گرما و بخار ناشی از این نوشیدنی‌ها، گرفتگی را سریع تر برطرف می کند. از این رو نوشیدن چای، یکی از راه های درمان آبریزش بینی است. در صورتی که زیاد تمایلی به نوشیدن چای سیاه ندارید، می توانید ترکیبات دیگری مثل بابونه، زنجبیل یا نعناع را جایگزین کنید که خاصیت ضد التهابی دارند. بهتر است قبل از نوشیدن چای یا دمنوش گرم، ابتدا صورت و بینی را در معرض بخار آن قرار داده و سپس آن را میل نمایید.

بخور دادن

روش های متعددی برای بخور دادن وجود دارد، اما اصولاً مکانیزم اثر گذاری همه آن ها یکسان است. بخور دادن در واقع به معنی قرار دادن سر و صورت در معرض بخار آب گرم است. حتی بخور دادن با آب ساده به تنهایی نیز می تواند به رفع گرفتگی و آبریزش بینی کمک کند. اما گاهی اوقات برای تاثیر بیشتر، اضافه کردن ترکیباتی مثل عصاره انواع گیاهان دارویی همچون بابونه، نعناع، اسطوخودوس یا اکالیپتوس به آب گرم، مفید است. کافی است کاسه ای را از آب داغ جوشیده شده پر کرده، صورت را در معرض بخار آن قرار داد، و حوله یا پارچه ای ضخیم روی سر بیندازید. این کار نه تنها به درمان هرچه سریع تر علائم سرماخوردگی کمک می کند، بلکه یکی از راه های درمان آبریزش بینی نیز هست.

بخور دادن

فن فن کردن !

جاری شدن آب بینی یکی از ساده ترین راه های درمان آبریزش بینی است. در واقع درون مخاط بینی، مقدار مشخصی خلط و عفونت وجود دارد که به دنبال راهی برای خروج از بدن هستند. بهتر است اجازه دهید تا این مواد زائد به راحتی از بینی جاری شده تا بعد از چند روز، متوقف شود. البته توجه داشته باشید برای انجام این کار، حتما از دستمال تمیز و نرم استفاده کرده و بعد از هربار آغشته کردن دستمال به بینی، آن را دور بیندازید، زیرا این دستمال، سریعا ویروس را به دیگران منتقل می کند. اگر شستن بینی و فن کردن را ترجیح می دهید، بهتر است این کار را با آب خنک انجام داده و هربار، دهان را نیز شست و شو کنید.

قرار دادن حوله گرم بر روی بینی

بینی هنگام آبریزش یا گرفتگی، تحت فشار قرار گرفته و ممکن است این فشار، باعث سردرد یا استرس در فرد شود. در چنین مواردی، قرار دادن یک حوله گرم بر روی بینی، تا حد زیادی این فشار را کاهش می دهد. حوله کوچکی را درون آب گرم قرار داده و آن را روی بینی بگذارید و دراز بکشید. حتی می توان حوله را با اتو، بخاری یا هر وسیله دیگری، گرم کنید. این کار را چند بار در روز به مدت 2 تا 3 دقیقه انجام دهید.

استفاده از اسپری جهت شست و شوی بینی

شست ‌و شوی بینی با محلول یا اسپری، یکی از راه های درمان آبریزش بینی است. زیرا مخاط بینی را تمیز کرده و عفونت آن را برطرف می نماید. معمولاً هنگام مراجعه به پزشک، این اسپری برای شما تجویز خواهد شد. از این اسپری می توان 3 تا 4 بار در روز استفاده کرد. در صورتی که عصاره استفاده شده در اسپری، بینی شما را اذیت می ‌کند، می ‌توان نوع آن را تغییر داد.

استفاده از اسپری جهت شست و شوی بینی

استفاده از داروهای ضد گرفتگی بینی

معمولاً آبریزش بینی با گرفتگی مجاری تنفسی در این ناحیه همراه است. مصرف قرص های ضد احتقان یا گرفتگی، کمک می‌کند تا بتوان به راحتی این اختلال را برطرف نمود. البته برخی افراد معتقدند که مصرف این نوع داروها می تواند موجب سردرد شود، زیرا از جاری شدن مخاط بینی جلوگیری کرده و آن را در فضای بینی خشک می کند.  در واقع برخی افراد این روش را به عنوان یکی از راه های درمان آبریزش بینی چندان قبول ندارند.

استشمام عصاره های گیاهی

اگر آبریزش و گرفتگی بینی شما را کلافه کرده و باعث سردرد و استرس در شما شده، می توانید با استنشاق عصاره های گیاهی، تا حدودی فشار موجود در بینی را کاهش دهید. عصاره نعنا و اکالیپتوس دو گیاه معطر و تقریباً تند هستند که مجاری تنفسی را باز کرده و آبریزش را متوقف می سازد. در چنین مواردی، مصرف غذاهای تند نیز بی تاثیر نخواهد بود.

شاید بتوان گفت یکی از علائم آزاردهنده سرماخوردگی، آبریزش و گرفتگی بینی است که در بسیاری از موارد موجب کلافگی فرد می شود. التهابی که در اثر تمیز کردن مدام بینی ایجاد می شود، معمولا تا چند روز بعد ادامه داشته و پوست بینی را خشک می کند. اما در هر حال راه های درمان آبریزش بینی کمک می کند تا بتوان به راحتی آن را برطرف کرده و هم زمان، عفونت موجود در جاری تنفسی را نیز دفع نمود. چنان چه در مجله اینترنتی ماه خواندید، بخور دادن، مصرف زیاد مایعات، استفاده از عصاره های گیاهی و شست و شوی بینی از جمله موثرترین این روش هاست. نباید فراموش کرد که این اختلال علت خاصی دارد و با دلیل آبریزش بینی اول صبح متفاوت است.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید