دیابت نوع دو

تحقیقات مجله ماه در حوزه سلامت نشان می دهد که دیابت نوع دو یک بیماری مزمن است که در آن، سطح قند و گلوکز در بدن و جریان خون، افزایش می یابد. هورمون انسولین، کمک می کند تا قند، از جریان خون، به سلول ها منتقل شود. در واقع قند، انرژی را در بدن تامین می کند. در دیابت نوع دو، سلول های بدن قادر به واکنش در برابر انسولین نیستند و حتی در مراحل بعدی بیماری، ممکن است، تولید انسولین نیز در بدن متوقف شود.

عوامل مشکل ساز در دیابت نوع دو

در دیابت نوع 2 ، بدن قادر نیست تا به طور کامل از انسولین برای کنترل گلوکز و انتقال آن به سلول ها، کمک گیرد. در این حالت، انرژی مورد نیاز از طریق خود بافت ها و ماهیچه های بدن تامین می شود و همین خود موجب زنجیره ای از مشکلات خواهد شد که هر کدام علائم خاص خود را دارند. روند این بیماری بسیار کند بوده و ممکن است در مراحل اولیه به راحتی قابل تشخیص نباشد.

علائم اولیه ی دیابت نوع 2

گرسنگی مداوم، نداشتن انرژی کافی برای فعالیت، چاقی مفرط، از دست دادن غیر ارادی وزن، تشنگی مفرط، خشکی دهان، دوبینی و تاری دید این ها علائم اولیه بوند، اما اگر این علائم به زودی تشخیص داده نشود و بیماری به مراحل بعدی برسد، علائم دیگری مثل عفونت، نقاط تیره روی پوست، پا درد، احساس بی حسی در مسیرهای عصبی بروز خواهد کرد. حتی اگر دو یا سه علامت از این ها را در خود حس کردید، باید به پزشک مراجعه کنید.

دیابت نوع 2 اگر درمان نشود، می تواند بسیار خطرناک و تهدید کننده باشد بنابراین اصلا قابل درنگ نیست. در زنان، دیابت نوع دو، منجر به بروز حملات قلبی می شود و مشکلات عدیده ای را در دروان بارداری به همراه خواهد داشت.

علائم اولیه ی دیابت نوع 2

نقش تغذیه در پیشگیری از دیابت

برای تنظیم میزان تولید قند در سلول های خونی و فعالیت مناسب بدن برای تولید انسولین، تغذیه نقش به سزایی دارد. البته مبتلایان به دیابت نوع دو، رژیم پیچیده و منحصر به فردی ندارند و فقط رعایت چند نکته در رژیم غذایی، به بهبود آن ها کمک میکند. مثلاٌ خوردن میان وعده های سالم، استفاده از انواع گروه های غذایی که منبع انرژی و فاقد کالری هستند و در نهایت پرهیز از پرخوری.

علاوه بر این، استفاده از رژیم کربوهیدرات، کمک بسیاری به بهبود بیماری می کند. کربوهیدرات های موجود در مواردی مثل: سبزیجات، میوه ها، حبوبات و غلات برای زنانی که دیابت نوع 2 دارند و در معرض آسیب های قلبی هستند، بسیار توصیه شده است. از جمله مواد غذایی که حاوی امگا3 هستند می توان موارد زیر را نام برد: تن ماهی، ماهی سالامون، ماهی ساردین، ماهی هالیبوت. در این میان از خوردن غلات و خشکبار تا جای ممکن دوری نکنید چرا که خواص برخی از آنها مانند خواص انجیر و یا خواص بادام زمینی در روند گوارش غذا تاثیرات خوبی را دارند.

اما علاوه بر مصرف غذاهای سالم و مغذی، باید توجه داشت که پرهیز از مصرف بعضی غذاهای مضر نیز می تواند روند بیماری را کند سازد. بنابراین بیماران دیابتی، خصوصا نوع دوم، باید توجه داشته باشند از مواد غذایی گفته شده در ادامه، پرهیز کنند:  غذاهایی پرچرب، گوشت گاو، غذاهای فرآوری شده، جگر، تنقلات، نوشیدنی های شیرین، لبنیات پرچرب، غذای شور و غذاهای سرخ شده.

برای داشتن یک برنامه غذایی مناسب، به طوری که هم سلامت شما را تامین کند و هم موجب آزار شما نشود، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و لیست غذاهای مصرفی خود را در اختیار قرار دهید تا شما را در مورد بایدها و نبایدهای آن، راهنمایی کند.

روش های درمان دیابت نوع دو

این نوع از دیابت، جزء آن دسته بیماری هایی است که با کمی مراقبت و توجه، به راحتی قابل درمان است. پزشک مشخص میکند که هر چند وقت یکبار باید سطح قند را در خون چک کنید. از جمله راهکارهای درمانی برای جلوگیری از پیشروی بیماری، استفاده از غذاهایی که فیبر وکربوهیدرات مفید دارند، می باشد. برای مثال میوه، سبزیجات و غلات، داشتن وعده های غذایی منظم، پرهیز از پرخوری، کنترل وزن و هم چنین کنترل سلامت قلب و تمرینات ورزشی برای کنترل میزان قند.

اما دقت داشته باشید در مواردی که پانکراس، انسولین تولید نکند، لازم است تا فرد در بازه های زمانی مناسب، انسولین تزریق کند. البته این مورد در همه ی مبتلایان به دیابت نوع دو وجود ندارد.

اندکی درباره دیابت نوع 1 بدانیم !

همان طور که گفته شد، انسولین مسئول انتقال قند و گلوکز به سلول های بدن است تا انرژی مورد نیازبدن، تامین شود. انسولین به طور طبیعی توسط پانکراس ساخته می شود.گاهی اوقات در اثر عوامل ژنیتکی، وراثتی یا عوامل دیگر، پانکراس کار خود را به خوبی انجام نداده و انسولین لازم را تولید نمیکند. در این حالت، قند تولید شده در جریان خود تجمع می کند و انرژی کافی به بافت ها و سلول های بدن منتقل نمی شود. این حالت را دیابت نوع 1 می گویند.

 اگرچه ممکن است دلیل عمده ی عملکرد منفی پانکراس و به طور کلی، دلیل بیماری دیابت را نشناسیم، اما حداقل عوامل خطرسازی که منجر به تشدید آن می شوند را به خوبی مورد بررسی قرار داده ایم. عواملی که خارج از کنترل ما هستند، شامل: برادر، خواهر یا والدینی که دیابت نوع دو دارند، خطر ابتلا از 45 سالگی به بالا بیشتر است، کسانی که سندروم پلی کیستیک دارند، بیشتر در معرض دیابت نوع دو هستند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یکی از شایع ترین اختلال هورمونی در میان زنان به شمار می آید. به طوری که تخمین زده می شود این مشکل در حدود 10% از خانم های در سنین باروری رخ می دهد. مهمترین مشخصه این اختلال وجود تخمدان های بزرگ محتوی تعداد زیادی کیست کوچک است که در لایه بیرونی هر تخمدان قرار گرفته است.

شایع ترین نوع دیابت

دیابت نوع 2 ، شایع ترین نوع دیابت است. 95-90 درصد از افراد دیابتی، دچار نوع دوم آن هستند. اضافه وزن، یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به این نوع بیماری است. البته از عوامل ژنتیکی و وراثتی نیز نباید غافل بود. اما به هرحال، اغلب افراد دیابتی، دارای اضافه وزن و چاقی مفرط هستند. پیش از این، دیابت نوع دو، به بیماری بزرگسالان معروف بود، اما امروزه آمار نگران کننده ای در دست است که نشان می دهد شمار کوکان دیابتی، درحال افزایش است.

یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین روش های پیشگیری و البته درمان دیابت نوع 2 ، ورزش و فعالیت بدنی است. فعالیت بدنی در واقع باعث می شود، پانکراس بهتر عمل کند و قند تولید شده، به راحتی به سلول ها منتقل شود. نکته حائز اهمیت این است که غذاهای مناسب قبل از ورزش نیز می تواند در کنترل این مسئله دخیل باشد.

شایع ترین نوع دیابت

دیابت را جدی بگیریم !

از طرفی دیابت، می تواند بینایی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. طبق آخرین آمارها، 45-40 درصد از مبتلایان به دیابت نوع دو، مشکلات بینایی دارند. نکته این جاست که اگر این بیماری کنترل نشود و تحت درمان قرار نگیرد، در برخی موارد دیده شده که فرد، بینایی خود را از دست داده و پزشکان ناگریز به تخلیه ی چشم هستند.

علاوه بر این، دیابت می تواند خطر ابتلا به انواع بیماری های دهان و دندان را افزایش دهد، پس بهتر است اگر مبتلا به دیابت نوع دو هستید، در هر بار مراجعه به پزشک، از نظر بیماری های دهانی نیز، تحت نظر باشید.

نتیجه گیری در مورد دیابت نوع دو

محققین مجله اینترنتی ماه می گویند دیابت نوع دو حتی اگر تحت کنترل باشد، در برخی موارد موجب آسیب و از کار افتادن کلیه ها نیز می شود. از میان هر 100000 فرد مبتلا به مشکلات کلیوی، 40 درصد از آن ها دیابت نوع دوم دارند. بنابراین بهتر است تا نقش انسولین در سیستم ایمنی بدن را بخوبی تشخیص دهیم و دیابت نوع 2 و بطور کلی بیماری اختلال در میزان قند خون را جدی بگیریم !

[rs_post_grid cats=”36″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)