خواص بادام زمینی

با شروع فصل زمستان زمان برداشت بادام زمینی آغاز می شود. این محصول که اغلب مردم جهان با نام های مختلفی آن را می شناسند، عضوی از خانواده ی بنشن هاست. یعنی چیزی شبیه به لوبیا و نخود. بنابراین، بادام زمینی بر خلاف نامش، جز مغزها محسوب نمی شود و همانند دیگر بنشن ها، منبع پروتئین است. از طرفی شاید بتوان به دلیل وجود برخی ویژیگی ها و شباهت آن با بادام، آن را جزء مغزها نیز دانست. کارشناسان بخش سلامت مجله ماه لیستی از خواص بادام زمینی و ارزش های غذایی این دانه را تهیه کردند که در ادامه به جزئیات بیشتر در مورد آن خواهیم پرداخت.

خواص بادام زمینی شور

بادام زمینی یک شکل بیضی نامنظم و کشیده است که دارای یک پوسته ی خشک حاوی 3 دانه ی تخم مرغی شکل است. دانه ها در لایه ای پوست قهوه ای رنگ قرار دارند که این پوسته قابل جدا شدن است. پس از جدا شدن این پوست قهوه ای رنگ، بادام به 2 قسمت همانند لوبیا تقسیم می شود. این دانه ی لوبیا شکل دارای خواص غذایی بسیار است که باعث شده پزشکان مصرف روزانه چند عدد را برای سلامت پوست، مو و مطمئنا دیگر قسمت های بدن توصیه کنند.

در میان انواع مغزها مثل گردو، پسته، بادام و فندق، بادام زمینی به دلیل دارا بودن منابع غنی پروتئین، منگنز، ویتامین E و ونیاسین، از بقیه مغذی تر است. بادام زمینی را می توان هم به صورت شور و خشک شده و هم به شکل خام مصرف کرد. بادام زمینی را یا به صورت یک مغز به عنوان تنقلات مصرف می کنند یا به شکل فرآورده هایی مثل کره، آبنبات و شکلات مورد استفاده قرار می گیرد. از آن جایی که بادام زمینی جزء دسته ی مغزها نیست و بیشتر آن را در گروه بنشن ها دسته بندی می کنند، حساسیت خاصی برای مصرف ندارد.خواص بادام زمینی شور

بادام زمینی در کشورهای توصیه نیافته، یکی از منابع غنی و سرشار از پروتئین و ویتامین است، به عبارت دیگر در کشورهای که به دلیل وضع بدمعیشتی، مردم توان تهیه ی گوشت و پروتئین حیوانی را ندارند، برای تامین میزان پروئتین مورد نیاز بدن، از مواردی مثل بادام زمینی بهره می برند. از جمله خواص این دانه می توان اشاره کرد به:

خواص بادام زمینی مناسب برای قلب

بادام زمینی حاوی مقادیر زیادی چربی های منو ساکارید و پلی ساکارید است که از قلب شما محافظت می کند. اسید اولئیک موجود در این ماده، سطح LDL یا چربی های بد خون را پایین آورده و HDL یا چربی های مفید خون را افزایش می دهد. با افزایش چربی های مفید در خون، امکان بروز بیماری های عروقی و سکته های قلبی کاهش می یابد.

پیشگیری از دیابت، سنگ کیسه صفرا و سرطان با بادام زمینی از خواص این نوع بادام است که گاها موجب می شود تا بدانید کدام نوع کمبود ویتامین موجب افسردگی می شود؟ و با مصرف آن رفع درد و رنج شود.

پیشگیری از دیابت: از دیگر ترکیبات مهم در بادام زمینی منگنز است که نقش مهمی در تنظیم متابولیسم کربوهیدرات ها، جذب کلسیم و تنظیم قند خون دارد. مجموعه ی این خواص باعث شده تا مصرف این دانه، موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت تا 21 درصد شود.

پیشگیری از سنگ کیسه صفرا: مصرف روزانه ی بادام زمینی با استفاده از کره ی آن، موجب می شود تا 25 درصد از ابتلا به ایجاد سنگ در کیسه ی صفرا جلوگیری شود.

پیشگیری از سرطان: بادام زمینی منبع غنی نوعی کلسترول گیاهی به نام تباسترسترول است که از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. طبق تحقیقات مردان و زنانی که هفته ای حداقل دوبار بادام زمینی یا فرآورده های آن را مصرف می کنند، به ترتیب 27 و 58 درصد کمتر در معرض سرطان روده قرار می گیرند. و حتی گاها روند درمان سرطان مغز را نیز تسهیل می کند.

تاثیر بادام زمینی در تقویت حافظه

بادام زمینی را اغلب غذای مغز می نامند، زیرا حاوی ویتامین B3 و یتاسین است که عملکرد سلول های مغزی را بهبود بخشیده و خون رسانی سلول ها را تسریع می کند.

تاثیر بادام زمینی در تقویت حافظه

بادام زمینی و مقابله با افسردگی

سروتونین نام ماده ای است که مسئولیت تنظیم حالات روحی را در فرد بر عهده دارد. کمبود این ماده در مغز موجب بهم خوردن حالات روحی فرد و ابتلا به افسردگی می شود. از طرفی بادام زمینی حاوی آمینواسید است که مسئول تولید سروتونین در مغز می باشد. هرچه تولید سروتونین در مغز بیشتر باشد، خطر ابتلا به افسردگی کاهش می یابد. و اغلب در کتب بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی نیز از خواص این بادام گفته شده است.

تاثیرات بادام زمینی در دوران بارداری

بادام زمینی مقادیر زیادی فولیک اسید دارد که مصرف آن قبل از بارداری و در این دوران موجب پیشگیری از بروز نقص در سلول های عصبی و ابتلا به آسم در نوزاد می شود. توصیه شده که روزانه 400 گرم بادام زمینی در دستور غذایی زنان باردار قرا گیرد.

کنترل وزن، سلامت پوست و مو با بادام زمینی

کنترل وزن: برخلاف تصور عامه ی مردم، بادام زمینی می تواند در کنترل وزن به فرد کمک کند. ترکیب فیبر، چربی و پروتئین موجود در بادام زمینی موجب می شود تا فرد برای مدت طولانی احساس سیری و انگیزه ی او برای خوردن تنقلات دیگر، کاهش یابد. از طرفی به دلیل داشتن انرزژی زیاد، متابولیسم بدن را فعال کرده و کالری بیشتری می سوزاند.

سلامت پوست: چربی های منوساکارید موجود در بادام زمینی، علاوه بر پیشگیری از بیماری های قلبی، موجب شفافیت پوست نیز می شود. از طرفی، ویتامین C و E که در بادام زمینی وجود دارد، از پیری زودرس و چروکیدگی پوست جلوگیری می کند.

سلامت مو: بیوتین نام ماده ای است که مسئولیت رشد و حفظ سلامت مو را بر عهده دارد. این ماده هم در خود بدن تولید می شود و هم می توان از طریق مواد غذایی، آن را تامین کرد. بادام زمینی جزء مواردی است که می تواند نیاز بدن را به بیوتین را تامین کند. به همین علت است که توصیه می شود افرادی که دچار ریزش مو هستند، بادام زمینی را در رژیم غذایی خود جای دهند. علاوه بر این، ویتامین c موجود در بادام زمینی نیز، به حفظ سلامت موه ها کمک می کند.

بادام زمینی و پیشگیری از آلزایمر

مطالعات نشان می دهد که مصرف مواد حاوی پتاسین موجب پیشگیری از آلزایمر می شود. بادام زمینی از جمله مواد غذایی سرشار از پتاسین است. در واقع مصرف یک چهارم پیمانه بادام زمینی، معادل دریافت روزانه ی پتاسین در سایر موارد غذایی دیگر است.

تاثیر خواص بادام زمینی در طول عمر

نکته ی قابل توجه این که، بادام زمینی می تواند موجب افزایش طول عمر در فرد شود، همان طور که قبلا گفته شد، بادام زمینی به دلیل دارا بودن موادی مثل چربی های منوساکارید و پلی ساکارید، موجب کم شدن اسیدهای چرب مضر در خون شده، در نتیجه درصد ابتلا به سکته های قلبی و بیماری های عروق کرنلی را کاهش می دهد. از آن جایی که بیماری های قلبی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان به شمار می آید، می توان گفت مصرف مواردی مثل بادام زمینی و سایر موارد دیگر می تواند از بروز مشکلات پیشگیری کند.

اگر بادام زمنی را در برنامه ی غذایی خود جای می دهید، باید به این نکته توجه کنید که بادام زمینی حاوی مقادیر زیادی چربی است. پس باید از میزان مصرف دیگر چربی ها تا حدودی کاسته شود. از طرفی پروتئین و فیبر موجود را نیز باید در نظر گرفت و بر میزان مصرف روزانه ی آن، برنامه ریزی کرد.

نکته ی آخر این که، سعی کنید بادام زمینی را حتی الامکان به صورت بو داده و ساده استفاده کنید. طبق بررسی های مجله اینترنتی ماه نمونه های تهیه شده با نمک یا مخلوط با عسل، ممکن است به جای کمک به بدن، موجب بروز مشکلات جانبی دیگر نیز شود.

[rs_post_grid cats=”36″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)