چرا همیشه احساس خستگی می کنیم

آیا در طول روز احساس خستگی، کسلی و خواب آلودگی می کنید؟ حتی بعد از یک شب عالی و خواب راحت؟  اگرچه احساس خستگی در طول روز، یک امر طبیعی است و میزان خواب در سنین مختلف، متفاوت است اما گاهی اوقات می تواند علائم جدی داشته باشد که به عادات غذایی و خواب شما مربوط می شود. در ادامه مقاله محققین مجله ماه در مورد علل اینکه چرا همیشه احساس خستگی می کنیم توضیح داده اند و موارد موثر در سلامت را نیز بررسی کرده اند.

دلایلی بر این که چرا همیشه احساس خستگی می کنیم ؟

8 ساعت خواب شبانه، میزانی است که برای افراد جوان و میانسال، در نظر گرفته شده. یعنی بدن یک جوان، در طول شبانه روز به 8 ساعت خواب نیاز دارد. با این وجود، این میزان استراحت، ممکن است برای همه ی افراد مناسب نباشد و فرد برای بازگردانی انرژی لازم، نیاز به ساعات بیشتری برای خواب داشته باشد.

از طرفی خواب زیاد نیز می تواند به اندازه ی کم خوابی برای فرد، مضر باشد. پس بهتر است هر شخصی خود، به نیاز بدنش به خواب پی ببرد. بنابراین می توان تشخیص داد که چه ساعتی از صبح، بهترین زمان برای بیدار شدن است تا هیچ گاه این سوال پیش نیاید که چرا همیشه احساس خستگی می کنیم .

برای پیدا کردن زمان مناسب بیدار شدن هنگام صبح این روش را امتحان کنید؛ هشدار ساعت را طوری تنظیم کنید که کل مدت خواب شما هفت ساعت و نیم باشد. اگر بعد از 3 روز، دقیقاٌ 10 دقیقه قبل از به صدا درآمدن هشدار، از خواب بیدار شدید، این یعنی میزان ساعات خواب برای شما کافی بوده است و باید ساعت خوابیدن و بیدار شدن خود را بر اساس همین برنامه تنظیم کنید. با مقید بودن به این زمان، دیگر احساس خواب آلودگی و خستگی نکرده و فعالیت های خود را بهتر انجام می دهید.

راهکارهایی برای خوب خوابیدن

  • استفاده نکردن از وسایل الکترونیکی مثل موبایل، لپ تاپ، تلویزیون و مواردی از این دست در هنگام خواب؛ نور ساطع شده از این وسایل، ذهن را درگیر کرده و حقه ای است برای بیدار ماندن. زیرا مغز این چنین تشخیص می دهد که شما بیدار هستید و اکنون زمان خواب نیست.
  • سکوت و تاریکی اتاق باید معمولی و در حد نرمال باشد.
  • قبل از خواب از مصرف کافئین پرهیز کنید.
  • غذاهای شیرین خواب را دچار اختلال می کند. هم چنین غذاهای چرب و فرآوری شده نیز به دلیل عدم وجود ویتامین و مواد معدنی، موجب خستگی و بی خوابی می شوند. اکثر افراد در پاسخ به این که چرا همیشه احساس خستگی میکنیم، خواب آلودگی در طول روز و عدم استراحت را یافتند و از جمله مشکلاتی است که با کمی دقت و مراقبت، قابل درمان است. اولین قدم، مراجعه به پزشک به منظور انجام یک چک آپ است.

راهکارهایی برای خوب خوابیدن

عوامل احساس خستگی مداوم

افسردگی: افسردگی حالتی است که در اثر نابه هنجاری های روحی ایجاد می شود. افراد دچار افسردگی، اغلب در خواب و سطح انرژی، دچار مشکل هستند. البته شکل این اختلال ممکن است متفاوت باشد. بعضی افراد ممکن است دچار بی خوابی شبانه شده و در طول روززیاد به خواب روند و برخی دیگر ممکن است علاوه بر خواب شبانه، در طول روز نیز، به دنبال این باشند که چرا همیشه احساس خستگی می کنیم .

افسردگی باعث احساس کسلی، بی حالی، فاقد انرژی بودن، بی حوصلگی، احساس گناه و نداشتن انگیزه و هدف شود. درمان نکردن این اختلال علاوه بر این که موجب خستگی در طول روز شده بلکه می تواند برجنبه های مختلف زندگی نیز اثرات منفی داشته باشد.

کم خونی: کم خونی یا کاهش سلول های قرمز خون که در اثر فعالیت هموگلوبین به وجود می آید. سلول های قرمز خون، مسئول انتقال اکسیژن در نقاط مختلف بدن هستند. زمانی که تعداد این سلول ها کم باشد، یعنی انرژی و اکسیژن کافی به کل بدن منتقل نشده و شما دچار خستگی یا ضعف می شوید. علاوه بر این ممکن است علائمی مثل رنگ پریدگی، کوتاه بودن نفس ها، گیجی یا سردرد داشته باشید. فقز آهن نیز جزیی از کم خونی، از دلایل خستگی مفرط است.

بیماری هایی که باعث احساس خستگی می شوند

کم کاری غده ی تیروئید: این بیماری در اثر عدم وجود هورمون تیروئید به وسیله ی غده ی تیروئید به وجود می آید. این یک بیماری شایع به ویژه در میان زنان است که 60-27 میلیون نفر در آمریکا به آن مبتلا هستند. کم کاری تیروئید، موجب ایجاد احساس خستگی، کاهش وزن و احساس سرما در فرد می شود. علاوه بر این، کاعش سطح هورمون تیروئید، موجب حاد شدن علائم افسردگی نیز می شود.

بیماری های قلبی: ضعف ماهیچه های قلبی، موجب می شود که شما در طول روز، دائماٌ احساس خستگی و ناتوانی کنید و تحمل انجام فعالیت های ورزشی را نداشته باشید. ضعف ماهیچه های قلبی، موجب تعلل در فعالیت قلب شده، در نتیجه خون تازه با اکسیژن به سلول های بدن نمی رسد و بدن دچار ضعف و خواب آلودگی می شود البته ناگفته نماند که غذاهای مناسب قبل از ورزش نیز تاثیر بسزایی در این روند دارند.

خفگی در خواب یک شرایط مزمن است که در آن برای لحظاتی تنفس فرد در حال خواب قطع می شود یا دچار مشکل می شود. این اتفاق ممکن است هر 30 دقیقه یک بار در فرد و در هنگام خواب اتفاق بیافتد. این حالت مزمن، یکی از دلایل عمده ی بی خوابی و خستگی در طول روز است. سردرد، مشکلات حافظه، تمرکز ضعیف، افسردگی و گلودرد، از جمله دیگر علائم خفگی در خواب است.

هپاتیت از دلایل احساس خستگی در بدن

هپاتیت: هپاتیت در واقع با مشکل در کبد بوجود می آید. بسیاری از عملکردهای مهم بدن، بستگی به فعالبت کبد دارد. ایجاد مشکل در کبد و ابتلا به هپاتیت، یعنی عدم فعالیت درست برخی از قسمت های بدن، در نتیجه عوارضی مثل خستگی و خواب آلودگی بوجود می آید.

مصرف برخی داروها: خستگی و احساس ضعف و خواب آلودگی ممکن است از اثرات جانبی مصرف برخی داروها باشد. داروهایی همانند: داروهای کنترل کننده فشارخون، داروهای کنترل کنتده ی کلسترول، داروهای کنترل کننده ی رفلاکس معده، داروهای ضد افسردگی و اسپاسم عضلات، داروهای درمان آلرژی، داروهای ضد عفونت

بی تحرکی عامل خستگی مدام بدن

سبک زندگی نادرست: شیوه ی زندگی نادرست مردم امروزه موجب شده تا کم تحرکی و عدم فعالیت رواج یابد. نشستن در مکانی ثابت برای ساعات طولانی، کمر درد، زانو درد و سر دردهای مزمنی که در اثر این بی تحرکی ایجاد می شود، عامل خستگی و کمبود انرژی در فرد می شود.

از جمله دلایل این بی تحرکی: شرایط شغلی، نداشتن فعالیت، درد کمر، دردهای عضلانی، نداشتن انگیزه است. برای رهایی از این مشکلات، بهتر است سبک زندگی فردی و خانوادگی را تغییر دهید و به فعالیت بدنی بیشتر و غذاهای سالم تر روی آورید.

بی تحرکی عامل خستگی مدام بدن

سندرم مزمن خستگی

سندرم مزمن خستگی: این سندرم با استراحت و دارو، برطرف نخواهد شد و حتی ممکن است با فعالیت های ذهنی فیزیکی، بیشتر موجب بروز اختلال رفتار در فرد شود. اختلال در حافظه ی کوتاه مدت، اختلال در تمرکز، درد عظلانی، سر دردهای مزمن و گلو درد از جمله علائم دیگر این سندرم است.

نتیجه گیری این که چرا همیشه احساس خستگی می کنیم

مجله اینترنتی ماه دلایل اینکه چرا همیشه احساس خستگی می کنیم را در مواردی مانند افسردگی، کم کاری تیروئید، کم خونی، بیماری های قلبی، خفگی در خواب، هپاتیت، مصرف برخی از دارو ها، سبک زندگی نادرست، سندرم مزمن خستگی و از این دست موارد، می داند. اگر مایلید تا بیشتر در مورد عوامل حاد مطالعه کنید، اینکه هپاتیت چیست و چه تاثیری در این زمینه دارد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید