درمان نازک شدن مو در طب سنتی

با افزایش سن به تدریج مو، ضخامت و استحکام خود را از دست داده و نازک می شود. گاهی اوقات نیز نازک شدن تار مو به دلیل نداشتن یک رژیم غذایی مناسب، کمبود مواد مغذی یا دخالت برخی عوامل ژنتیکی ایجاد می شود. به گفته کارشناسان مجله سلامت ماه ، در اغلب موارد نازک شدن تار مو، یک اختلال مهم و مرتبط با سلامت عمومی بدن نیست، اما معمولا درمان آن، اعتماد به نفس بیشتری به فرد می دهد. روش های متعددی برای درمان نازک شدن مو در طب سنتی وجود دارد، مثل استفاده از روغن درخت چای برای مو . اما باید مقدار مصرف و شیوه استفاده از آن ها را به درستی بشناسیم.

درمان نازک شدن مو در طب سنتی با روش های ساده

نازک شدن تار مو و از دست رفتن ضخامت اولیه آن، جزء یکی از اختلالاتی است که اغلب با افزایش سن، به تدریج در فرد نمایان می شود. این اختلال اگرچه چندان جدی نیست و ارتباط زیادی با سلامت عمومی فرد ندارد، اما درمان آن کمک می کند تا موهای زیباتر و پرپشت تری داشته و اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید. اصولا در اغلب موارد قبل از استفاده از روش های درمانی خصوصا روش درمان نازک شدن مو در طب سنتی ، شناخت علت اصلی بسیار موثر است.

در مواردی نازک شدن تار مو، عادی است و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. همان طور که اشاره شد با افزایش سن، نازک شدن تار مو امری است طبیعی. هر فرد به طور طبیعی، روزانه 50 تا 100 تار موی خود را از دست می دهد. هرچه سن بالاتر رود، امکان رشد مو با همان ضخامت قبلی، کمتر می شود. از طرفی فولیکول مو در سنین بالا، دیگر توانایی تغییر کیفیت مو را نداشته و حتی رنگدانه ها زمینه ساز سفید شدن تار مو می شوند. کاهش میزان دریافت ویتامین D به ویژه در زنان، نداشتن یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از ویتامین ها و املاح، استرس و فشار عصبی، بارداری و تغییر الگوی رشد مو در زنان و مردان، از جمله عواملی هستند که در نازک شدن تار مو اثرگذار می باشند.

خوشبختانه، علی رغم شیوع این مشکل، روش های متعددی وجود دارد که می توان با کمک آن ها، نازکی تار مو را درمان کرد. درمان نازک شدن مو در طب سنتی ، مسئله ای است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. برخی از روش های درمان در این حوزه، را در ادامه مطالعه نمایید.

افزایش ضخامت مو با ویتامین دی

مطمئنا از تاثیر ویتامین بر بدن اطلاع دارید. یکی از اصلی ترین علل تغذیه ای نازکی مو، کمبود ویتامین D است. برطرف کردن این کمبود، کمک به سزایی به ضخیم تر شدن تار مو و پرپشت تر نشان دادن آن دارد. نور خورشید، غنی ترین منبع طبیعی جذب ویتامین D است. به علاوه با اضافه کردن غذاهایی مثل ماهی های چرب، جگر گوسفند، پنیر، تخم مرغ، قارچ و لبنیات به برنامه غذایی، این کمبود به راحتی جبران خواهد شد.

درمان موهای نازک در طب سنتی با روغن نارگیل

یکی از موثرترین روش های درمان نازک شدن مو در طب سنتی ، استفاده از انواع روغن ها و عصاره های گیاهی است که از این میان، روغن نارگیل بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است. در واقع در کنار داشتن یک رژیم غذایی مناسب، استفاده از روغن نارگیل تاثیر به سزایی بر افزایش ضخامت تار مو خواهد داشت. این روغن حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان در کنار ویتامین E است که با ماساژ پوست سر، خون رسانی را تحریک کرده و مواد مغذی بیشتری به تارهای مو می رساند. مقداری روغن را روی پوست سر ریخته و به آرامی ماساژ دهید. بهتر است این کار را قبل از خواب انجام داده و صبح روز بعد، موها را شست و شو دهید.

درمان موهای نازک در طب سنتی با روغن نارگیل

آلوئه ورا مناسب برای موهای نازک

آلوئه ورا گیاه معجزه آسایی است که برای درمان نازک شدن مو در طب سنتی استفاده می شود. مصرف آن چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی، تاثیر به سزایی در حفظ سلامت و رشد موها خواهد داشت. ژل آلوئه ورا حاوی آنزیم های خاصی است که فولیکول مو را تحریک کرده و به افزایش ضخامت مو کمک خواهد کرد. مقداری ژل آلوئه ورا را از ساقه گیاه خارج کرده و با یک چنگال آن را کاملا له کنید. سپس به آرامی ژل را روی پوست سر قرار داده و ماساژ دهید. این کار علاوه بر افزایش خون رسانی، به تغذیه بهتر مو نیز منجر خواهد شد. بعد از 5 دقیقه ماساژ دادن، ژل را به مدت 25 دقیقه بر روی پوست سر نگه داشته و سپس با یک شامپوی مناسب شست و شو دهید. استفاده از انواع شامپوهای آلوئه ورا نیز در این زمینه موثر خواهد بود.

تقویت موهای نازک در طب سنتی با تخم مرغ

یکی از نیازهای اصلی مو برای رشد بهتر و بیشتر، تامین پروتئین مورد نیاز است و تخم مرغ به عنوان یک منبع غنی از پروتئین، یکی از گزینه ها جهت درمان نازک شدن مو در طب سنتی به شمار می آید. یک عدد تخم مرغ کامل را درون ظرفی شکسته و یک قاشق روغن زیتون به آن اضافه کنید. ماسک تهیه شده را بر روی پوست سر و ریشه موها ریخته و آن را در همه جای سر، پخش نمایید. با یک کلاه مخصوص و ترجیحا پلاستیکی، موها را پوشانده و 25 دقیقه فرصت دهید. برای شستن موها، استفاده از یک شامپوی ملایم با عصاره ای طبیعی کافی است، زیرا روغن زیتون، بوی تخم مرغ را به راحتی از بین می برد. بهتر است برای این کار، از آب ولرم یا خنک استفاده کنید تا شستن تخم مرغ راحت تر باشد.

ماسک آووکادو برای درمان موهای نازک

آووکادو یکی از غذاهای فوق مغذی است که ویتامین ها و املاح فوق العاده ای دارد و علاوه بر کاربرد آن برای درمان نازک شدن مو در طب سنتی استفاده از ماسک آووکادو یکی از روش های خانگی موثر بر درمان ریزش مو می باشد. ترکیب آن با موز، ماسکی بسیار مقوی می سازد که قطعا مصرف آن، تمامی نیازهای تغذیه ای مو را برطرف می کند و با تقویت فولیکول، به ضخامت بیشتر مو کمک خواهد کرد. یک عدد آووکادو را با یک عدد موز درون کاسه ای ریخته و با چنگال له کنید تا کاملا با هم مخلوط شود. سپس خمیر را به موها، ریشه موها و پوست سر زده و پس از کمی ماساژ، موها را با یک کلاه پلاستیکی برای مدت 20 دقیقه بپوشانید. با یک شامپوی ملایم و آب سرد، این ماسک به راحتی از موها شسته خواهد شد.

درمان موهای نازک با سرکه سیب

قرار گرفتن در معرض انواع آلودگی های هوا و آلودگی های محیطی، دمای بالا و ترشح زیاد چربی از غدد چربی ساز درون لایه های پوست سر، همگی زمینه ساز بروز عفونت در پوست سر خواهد بود که به تدریج فولیکول را تحت تاثیر قرار داده و رشد و ضخامت تار مو را کاهش می دهد. برای از بین بردن این آلودگی و عفونت، سرکه سیب، بهترین روش درمان نازک شدن مو در طب سنتی است. مقداری سرکه سیب را با مقدار مساوی آب ترکیب کرده و آن را درون یک شیشه اسپری بریزید. سپس سرکه را بر روی موها اسپری کرده و به مدت 15 دقیقه آن را ماساژ دهید. بعد از این مدت، می توان موها را با آب ولرم و شامپوی مناسب شست و شو داد.

درمان موهای نازک با سرکه سیب

استفاده از روش های سنتی، روشی راحت و در دسترس است که در اغلب موارد کاربرد دارد. برای مثال، سال هاست که محققان در حال بررسی تاثیر قهوه بر پوست و مو هستند و نتایج متعددی نیز در این مورد ارائه شده است. درمان نازک شدن مو در طب سنتی ، شامل موارد بسیاری است که موارد گفته شده در مجله اینترنتی ماه ، تنها بخشی از آن بود. در نهایت باید گفت که استفاده از روش های مختلف درمانی، به نوع و جنس مو و برخی خصوصیات ژنتیکی نیز بستگی دارد که توجه به آن ها امری ضروری است.

[rs_post_grid cats=”289″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)