خواص گیاه دارویی باریجه

طب سنتی، سرشار از انواع گیاهان و مواد طبیعی است که بسیاری از آن ها برای اغلب ما ناشناخته بوده و آشنایی چندانی با خواص آن ها نداریم. در قسمت های مختلف مجله سلامت ماه تلاش شده تا اطلاعات متناسبی در مورد این گونه گیاهان در اختیار مخاطبان قرار گیرد. گیاه دارویی باریجه جزء آن دسته از داروهایی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته، در حالی که خواص بی نظیری دارد. برای مثال استفاده از این گیاه، یکی از روش های پیشگیری از پیری زودرس پوست به شمار می آید. آشنایی بیشتر با خواص گیاه دارویی باریجه و موارد مصرف عصاره و روغن آن، مطلبی است که در ادامه به آن می پردازیم.

خواص گیاه دارویی باریجه و موارد مصرف آن

گیاه باریجه، یکی از هزاران گیاه دارویی بومی مناطق غربی آسیا، شمال آفریقا و جنوب اروپاست که اغلب به خاطر خواص عصاره آن، مورد توجه قرار گرفته است. عصاره این گیاه در واقع برگرفته شده از برگ و ریشه آن است که البته باید طی فرآیند خاصی این کار انجام شود. غلظت عصاره باریجه، زیاد است و اغلب رنگ زرد کم رنگی دارد. عطر و بوی این عصاره تقریبا شبیه بوی فلفل دلمه ای سبز است. در مناطق بسیاری از نواحی اطراف مدیترانه، باریجه جزء 36 نمونه گیاه دارویی مغذی به حساب می آید و از زمان های دور تا کنون از آن استفاده های بی شماری شده است. در ادامه در مورد خواص این ترکیب، بیشتر توضیح خواهیم داد. از جمله مهم ترین خواص گیاه دارویی باریجه که از گذشته تا کنون، بسیار مورد توجه قرار گرفته، عبارتند از:

خواص باریجه برای پوست

  • از بین بردن جای زخم: اگر به هر دلیلی بر روی هر قسمتی از بدن شما، آثار زخم و آسیب دیدگی پوستی وجود دارد، به راحتی می توانید با کمک روغن یا عصاره باریجه آن را برطرف نمایید. ترکیبات موجود در این گیاه دارویی، اثر قابل توجهی بر تولید سلول های سالم پوستی داشته و کمک می کند تا قرمزی، چروکیدگی یا تغییر حالت پوست در اثر هر نوع آسیب مثل زخم، جوش یا دیگر اختلالات پوستی رفع شود. برای بهره مندی از خواص گیاه دارویی باریجه در این زمینه کافی است مقداری از عصاره باریجه را بر روی پوست ریخته و به آرامی ماساژ دهید. تکرار این کار، 2 بار در روز به مدت چند هفته، تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.
  • جوان سازی پوست: در ابتدا اشاره کردیم که جوان سازی و شادابی پوست ، یکی از خصوصیات بارز و خواص اصلی عصاره باریجه است. این ترکیب گیاهی، حاوی ویتامین ها و املاح مورد نیاز پوست بوده و با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، فرآیند کلاژن سازی را تحریک کرده و از این طریق، چین و چروک ها، شل شدگی و افتادگی پوست و همچنین علائم کشیدگی پوست در زنان باردار را رفع خواهد کرد و پوست شما را جوان و شاداب می سازد.

تقویت سیستم گردش خون با گیاه باریجه

به گفته کارشناسان یکی از خواص گیاه دارویی باریجه ، تاثیر آن بر تقویت سیستم گردش خون است. این گیاه ترکیبات خاصی دارد که بر بهبود وضعیت فعالیت عروق اثرگذار بود و قطعا با تقویت عروق، گردش خون نیز با نظم و سرعت بهتری صورت می گیرد. به علاوه با کمک آن می توان بسیاری از بیماری های ناشی از ضعف گردش خون را نیز درمان کرد.

سم زدایی از بدن با گیاه باریجه

گیاه باریجه دارای ترکیباتی است که ورود آن به بدن، به فرآیند سم زدایی کمک کرده و کبد، کلیه و دیگر اندام های مربوطه را تقویت می کند. از قدیم برای دفع سموم از بدن، از روش های سنتی و طبیعی استفاده می شده است که مصرف عصاره باریجه، یکی از این روش هاست. خواص گیاه دارویی باریجه علاوه بر پاکسازی خون، موجب ترشح هورمون هایی در بدن می شود که وجود آن ها جهت درمان و پیشگیری از بروز آسیب های پوستی در اثر عفونت پوست، خواهد شد. در واقع آسیب هایی مثل ایجاد جوش و انواع عفونت های پوستی با مصرف عصاره باریجه به راحتی قابل درمان است.

تاثیر خواص باریجه بر رفع گرفتگی عضلات

باریجه یکی از انواع ترکیبات طبیعی ضد اسپاسم یا گرفتگی است که در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. گرفتگی عضلات، اعصاب، روده و مسیرهای تنفسی از جمله موارد شایعی است که با مصرف عصاره باریجه قابل درمان است. اگر گرفتگی یا اسپاسم به درستی تحت درمان قرار نگیرد، خطرات زیادی به دنبال خواهد داشت. از این عصاره در آرام سازی سیستم اعصاب مرکزی و کاهش فشار عضلانی نیز استفاده می شود.

باریجه، ترکیبی ضد احتقان یا گرفتگی

یکی دیگر از خواص گیاه دارویی باریجه ، به کار بردن آن برای رفع گرفتگی و احتقان مسیرهای تنفسی است. افرادی که مبتلا به برونشیت، آسم، سرماخوردگی و سرفه های شدید هستند یا به هر علتی، درگیر عفونت مجاری تنفسی می باشند، می توانند با استفاده از این عصاره، مشکل عبور هوا را برطرف نمایند. باریجه با وجود ترکیبات ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی، عفونت حنجره، ریه ها و دیگر بخش های مسیرهای تنفسی را برطرف کرده و کمک می کند تا راحت تر نفس بکشید.

درمان سنگ کلیه

سنگ کلیه یکی از انواع اختلالات آزار دهنده ای است که متاسفانه این روزها افراد زیادی را درگیر عوارض و علائم خود کرده است. روش های متعددی برای درمان این اختلال وجود دارد که اغلب افراد، استفاده از راهکار های طبیعی و طب سنتی را بیشتر مورد استفاده قرار می دهند. یکی از خواص گیاه دارویی باریجه ، تاثیر آن بر رفع یا خرد شدن سنگ کلیه است. البته برای مقدار و نحوه مصرف این عصاره بهتر است با متخصص طب سنتی مشورت کرد، هرچند که برخی از داروهای تجویز شده در این مورد نیز، حاوی این ترکیب طبیعی است.

عوارض مصرف عصاره باریجه

اگر از عصاره باریجه به عنوان یک روش موضعی برای درمان اختلالی خاص استفاده می کنید، باید حتما آن را با ترکیبی دیگر مثل روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کنید و قبل از مصرف، حتما از عدم وجود حساسیت پوستی به آن، اطمینان حاصل نمایید. در صورتی که قصد مصرف خوراکی این ترکیب را دارید، در مراحل اولیه، به مقدار کم و فقط در موارد خاص از آن استفاده کنید. افرادی که پوست حساسی دارند، بعد از برخورد با این عصاره، دچار خارش، قرمزی و التهاب پوست خواهند شد.

اگر دچار انواع بیماری های قلبی و عروقی هستید یا فشار خون دارید، می بایست قبل از مصرف، حتما با پزشک درمورد این عصاره مشورت کنید، زیرا ممکن است گردش خون شما را دچار اختلال کند. از آن جایی که باریجه خود عاملی در جهت بروز تغییرات هورمونی در بدن است، مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی ممنوع می باشد. از طرفی به دلیل طبیعت بسیار گرمی که دارد، ممکن است در برخی افراد، موجب بروز علائم گرمی شود.

عوارض مصرف عصاره باریجه

اگر کمی بیشتر و دقیق تر به بررسی طب سنتی و داروهای مختلف آن در مقالات اینترنتی و مقالات مجله ماه بپردازیم، متوجه خواهیم شد که درمان اکثر قریب به اتفاق دردها و اختلالات با این مواد، امکان پذیر است. همان طور که امروزه برای درمان بسیاری از موارد، مثل بیماری دیابت ، بیماری های قلبی عروقی، چاقی و غیره، از گیاهان دارویی استفاده می شود. البته باید توجه که تحت نظر پزشک این کار انجام شد. خواص گیاه دارویی باریجه تنها شامل این موارد نیست و بسته به شرایط هر بیماری، موارد مصرف آن متفاوت خواهد بود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)