درمان سرفه آلرژیک

حساسیت ها انواع مختلفی دارند و بسته به زمان و شرایط وقوع آنها، شدت آنها نیز متفاوت است. اما برخی علائم حساسیت ها ممکن است در مواردی موجب به اشتباه انداختن فرد شود. برای مثال، سرفه یکی از انواع علائم حساسیت است که ما آن را در بیماری هایی مثل سرماخوردگی نیز به عنوان یک علامت مشخص، در نظر می گیریم. در چنین مواردی، باید با توجه به عوامل دیگر و هم چنین طول مدت بروز این علائم، به تشخیص درست از نوع سرفه رسید. گاهی سرفه در اثر بروز عوامل حساسیت زا ایجاد شده و تا مدت ها ادامه دارد. در مواردی نیز ممکن است فقط در یک فصل خاص، فرد دچار این علائم شود که در چنینی شرایطی گفته می شود که سرفه از نوع حساسیت فصلی است. در مجله سلامت ماه شما را با راه های درمان سرفه آلرژیک یا مرتبط با حساسیت آشنا خواهیم کرد.

روش های درمان سرفه آلرژیک

درصد بسیاری از افراد، هنگام ابتلا به بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا ، درگیر سرفه های شدیدی می شوند که معمولا تنها چند روز به طول انجامیده و با فروکش کردن علائم سرماخوردگی ، این سرفه ها نیز به تدریج از بین می روند. اما گاهی سرفه تنها مختص به این شرایط نیست، یعنی ممکن است بدون ظهور علائم سرماخوردگی نیز، فرد درگیر این نوع سرفه ها باشد. در صورتی که سرفه بیش از دو هفته به طول انجامید، آن را سرفه آلرژیک نامیده و روش های درمان سرفه آلرژیک متفاوت با راه های درمان سرماخوردگی است.

اگر سرفه از نوع آلرژیک باشد، تنها در فصلی خاص یا در شرایط آب و هوایی خاصی شاهد آن خواهیم بود. به علاوه گاهی در کنار سرفه، علائم دیگر آلرژی مثل تب، عطسه، خارش های پوستی، قرمی پوست و خارش چشم یا بینی نیز قابل مشاهده خواهد بود. سرفه ناشی از آلرژی، در واقع واکنش سیستم ایمنی بدن به عامل آلرژی زا است، بر خلاف سرماخوردگی که معمولا در اثر عفونت گلو یا دستگاه تنفسی، سرفه ایجاد می شود.

عوامل تحریک کننده سرفه آلرژیک

به طور کلی، سرفه آلرژیک به دلیل التهاب و تحریک شدن مسیرهای هوایی و دستگاه تنفسی ایجاد می شود. پس هر عاملی که بتواند بر این قسمت ها اثرگذار باشد، می تواند منجر به این نوع سرفه ها شود. تب، گرد و غبار، آلودگی هوا، مو یا پشم حیوانات، برخی غذاهای خاص، کپک و گرده گل، از جمله عوامل آلرژی زا هستند. اگر شما نیز جز آن دسته افرادی هستید که در اثر برخورد و مواجه با این عوامل آلرژی زا دچار علائم خاصی می شوید، پس باید با یک متخصص مشورت نمایید تا تشخیص صحیح تر انجام گیرد.

در واقع پزشک کمک می کند ضمن بررسی علائم موجود، علت دقیق بروز علائم آلرژی در شما مشخص شود و بر اساس آن، روش های درمان مناسب ارائه گردد. هرچه اطلاعات در این زمینه بیشتر و دقیق تر باشد، روش درمان سرفه آلرژیک نیز آسان تر خواهد بود. آزمایش پوست، آزمایش خون و تست تنفسی، از جمله متداول ترین روش های تشخیص و بررسی علائم آلرژی در افراد است.

عوامل تحریک کننده سرفه آلرژیک

ارتباط سرفه آلرژیک و آسم

گاهی اوقات، علت اصلی بروز سرفه های طولانی مدت، ابتلا به آسم در اثر آلرژی است. آسم نوعی اختلال در تنفس است که به دلیل تحریک، التهاب و ورم مسیرهای هوایی منتهی به ریه، فرد دچار سرفه های شدید می شود. قرار گرفتن در معرض هوای سرد، ورزش، عوامل آلرژی زا و استرس، از جمله علل تحریک کننده ریه برای سرفه است. در حقیقت سرفه، راهی است که با کمک آن، بدن هر آن چه را که موجب آسیب و آزار ریه و سیستم تنفسی می شود، از بین می برد.

آسم، تنها با سرفه های طولانی مدت و سنگین همراه نیست. در برخی موارد، علاوه بر سرفه، فرد دچار تغییر صدا و گرفتگی آن شده و گاهی تن صدای فرد در فصول خاصی، کاملا تغییر می کند. در چنین مواردی، درمان سرفه آلرژیک از طریق روش های متداول درمان سرفه عادی، امکان پذیر نیست و حتما پزشک باید روش درمان را انتخاب نماید.

محرک های اصلی آسم

حساسیت فرد مبتلا به عوامل تحریک کننده در حالت آسم ، بسیار بیش از دیگر موارد سرفه های آلرژیک است. در واقع فرد مبتلا به آسم، به محض مواجه شدن با عامل محرک، دچار سرفه می شود. این عوامل شامل:

  • محرک های محیطی مثل گرد و غبار، گرده گل و آلودگی هوا
  • محرک های خانگی مثل بوی برخی غذاها، برخی عطرها و ادکلن ها و مو و پشم حیوانات
  • برخی داروها یا غذاهای خاص
  • سرماخوردگی، آنفولانزا یا هر بیماری عفونی دیگری
  • ورزش های هوازی به ویژه در فضای باز
  • استرس و فشار روانی
  • شرایط آب و هوایی خاص مثل رطوبت زیاد، گرما یا سرمای شدید و تغییرات ناگهانی هوا

درمان دارویی سرفه آلرژیک

همان طور که اشاره کردیم، انتخاب روش مناسب درمان سرفه آلرژیک ، در بسیاری از موارد، به نوع سرفه و هم چنین عوامل تحریک کننده آن بستگی دارد. اما به طور کلی در اغلب موارد، پزشک مصرف آنتی هیستامین را برای پیشگیری و درمان این نوع سرفه ها پیشنهاد می دهد. در مواردی نیز که سرفه با عفونت و التهاب مسیرهای تنفسی همراه باشد، شربت های ضد عفونی کننده و اکسپکتورانت تجویز می گردد که مصرف آنها بسیار لازم و البته اثر گذار است.

نکته قابل توجه در مورد مصرف آنتی هیستامین و شربت های اکسپکتورانت این است که آنها را باید تنها در موارد ضروری مصرف کرد. مصرف دائمی این داروها، سیستم ایمنی بدن را در برابر اثر این داروها مقاوم کرده و در دراز مدت ممکن است تاثیرگذاری مناسبی نداشته باشند. این دو دارو، در اغلب موارد، تنها داروهایی هستند که پزشک جهت درمان سرفه آلرژیک پیشنهاد می دهد. در واقع بیشترین تاکید پزشک، پیشگیری از مواجه با عوامل آلرژی زاست.

درمان خانگی سرفه آلرژیک

در مورد درمان سرفه به روش خانگی اطلاعات زیادی ارائه شده که تقریبا همه آنها در شرایط خاص، تاثیرگذار هستند. اصولا بسیاری از مواد دارویی و انواع شربت هایی که جهت درمان سرفه آلرژیک به کار گرفته می شود نیز حاوی ترکیبات گیاهی هستند، زیرا متخصصان نسبت به تاثیرگذاری مواد طبیعی در مورد، اطمینان حاصل کرده اند. حفظ رطوبت بدن چه از طریق نوشیدن مایعات فراوان و چه از طریق مرطوب نگه داشتن محیط، می تواند به کاهش التهاب مسیرهای تنفسی کمک کند.

از طرفی، نوشیدن مایعات کمک می کند تا آلودگی و گرد و غبار از مسیر تنفسی شسته شده و عامل تحریک کننده از بین برود. نوشیدن ترکیب آب لیمو و عسل، ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن، التهاب گلو را برطرف کرده و از تحریک بیش از حد آن جلوگیری می کند. کاهش مصرف الکل، دوری کردن از سیگار، عدم خروج از منزل در ساعات اوج آلودگی هوا، مصرف زیاد منابع ویتامین ث و پیشگیری از مصرف مواد غذایی حساسیت زا، همگی جز بهترین روش های درمان و پیشگیری از چنین سرفه هایی است.

درمان خانگی سرفه آلرژیک

تفاوت عمده ای که سرفه های آلرژیک با سرفه های ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند، این است که طول مدت سرفه های آلرژیک معمولا بسیار بیشتر است و این یک روش تشخیص مناسب می باشد. اگر سرفه شما بیش از 2 تا 3 هفته طول می کشد و تنها در شرایط خاصی دچار آن می شوید، قطعا این سرفه آلرژیک است. پس روش درمان سرفه آلرژیک نیز با توجه به این نکته، متفاوت خواهد بود. طبق نظر کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، بهترین روش جهت درمان این نوع سرفه ها، پیشگیری از مواجه با عوامل آلرژی زا است.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید