خواص کرفس برای سلامتی

سبزیجات جزء گروه های پرطرفداری هستند که نه تنها از نظر طعم و تنوع غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردارند، بلکه یکی از اساسی ترین مواد برای حفظ سلامت عمومی بدن به شمار می آید. از آن جایی که این گروه غذایی، تنوع و گستردگی فوق العاده ای دارد، توانسته هر فرد با هر سلیقه ای را راضی نگه دارد. کرفس یکی از آن دسته سبزیجات پرطرفداری است که اغلب به دلیل کالری کم و شناخته شده و یکی از خوراکی های حاوی فیبر می باشد. اما بر اساس بررسی های متعددی که کارشناسان مجله سلامت ماه در جهت شناسایی خواص آن انجام داده اند، خواص کرفس برای سلامتی ، بیش از این موارد است.

ارزش غذایی و خواص کرفس برای سلامتی

اغلب ما گیاه کرفس را به دلیل داشتن مقدار کالری کم و فیبر بالا می شناسیم، اما باید بدانید که این ها، تنها خواص کرفس برای سلامتی نیست. از زمان های دور تا کنون، از کرفس به عنوان روش های خانگی بهبود مشکلات گوارشی و تقویت سیستم قلب و عروق استفاده می شده است. حتی در مواردی، از دانه یا بذر کرفس در داروسازی و تهیه انواع مسکن ها بهره برداری می گردد. معمولا مصرف سبزیجاتی مثل کرفس و قرار دادن آن در رژیم غذایی، کار چندان مشکلی نیست و به راحتی میتوان از خواص بی نظیر آن بهره مند شد.

کرفس یکی از انواع سبزیجات محبوب و پرطرفداری است که به رنگ سبز روشن یا در مواردی، سفید، رشد می کند. طعم این سبزی پر خاصیت، معمولا آبکی و گاهی کمی شور به نظر رسیده و به عنوان یک افزودنی به سالاد یا برخی خوراک های ساده خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. در اغلب مناطق جهان، کرفس را به صورت خام مصرف می کنند، زیرا به گفته محققان، نمونه خام این گیاه ارزش غذایی بیشتری خواهد داشت. علاوه بر این، برخی افراد در رژیم غذایی خود، از آب کرفس به عنوان یکی از روش های کنترل فشار خون و کاهش میزان کالری مصرفی روزانه، استفاده می کنند. کرفس حاوی ویتامین ها و املاح متعددی است و مصرف متعادل آن، هیچ گونه عارضه جانبی به دنبال نخواهد داشت.

ترکیبات مغذی موجود در کرفس

قطعا یک گیاه پر خاصیت مثل کرفس، ترکیبات مغذی بسیاری مانند آنتی اکسیدان، فولیک اسید، فلاونل، ویتامین کا، فولیت، ویتامین آ، پتاسیم، ویتامین سی، فیبر و مقدار قابل توجهی آب دارد. از دیگر خواص کرفس برای سلامتی نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد.

کرفس و درمان فشار خون

بیماری فشار خون که معمولا در اثر افزایش سن، دخالت عوامل وراثتی، نداشتن تغذیه مناسب و مصرف زیاد نمک در کنار عدم تحرک کافی به وجود می آید، یکی از عمده ترین علل بروز سکته های قلبی است. مصرف سبزیجات، یکی از توصیه های اکید پزشکان به افراد مبتلا به فشار خون بالاست، زیرا به دلیل داشتن ترکیباتی مثل پتاسیم، به کاهش یا تنظیم فشار کمک می کند. کرفس نیز جزء آن دسته سبزیجاتی است که تاثیر قابل توجهی بر فشار خون داشته و به دلیل داشتن ترکیبات مغذی، می تواند به عنوان جزیی از رژیم غذایی این افراد قرار گیرد.

علاوه بر مصرف گیاه کرفس، دانه یا بذر آن نیز در این زمینه بی تاثیر نیست. به گفته محققان، آزمایشات حیوانی نشان می دهد که مصرف دانه کرفس با روش های مختلف، توانسته در کاهش و تنظیم فشار خون در موش ها موثر باشد و آنها امیدوارند که این نتایج در نمونه های انسانی نیز تاثیرگذار باشد.

پیشگیری از انواع سرطان ها با مصرف کرفس

از دیگر خواص کرفس برای سلامتی ، تاثیر آن بر پیشگیری از ابتلا به سرطان هاست. کرفس حاوی نوع خاصی از فلاونوئیدها به نام لوتئولین است که به گفته محققان، خاصیت ضد سرطانی دارد. ترکیبات منحصر به فرد مجود در لوتئیلین، تاثیر داروهای شیمی درمانی را بر نابودی سلول های سرطانی بیشتر می کند. از طرفی وجود چنین ماده ای در بدن، اصولا از تشکیل تومور سرطانی جلوگیری می نماید. در حقیقت افرادی که به طور منظم از کرفس در رژیم غذایی خود استفاده می کنند، کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.

کمک به بهبود گوارش با مصرف مداوم کرفس

به گفته محققان، یکی از خواص کرفس برای سلامتی ، کمک به عملکرد سیستم گوارش است. وجود پلی ساکاریدها و فیبر مناسب در این گیاه، باعث شد تا سیستم گوارش در جذب ویتامین ها و مواد مغذی و دفع مواد زائد، فعالیت مناسبی داشته و دچار اختلالات شایعی مثل یبوست، اسهال یا عفونت های روده ای نشود. البته باید هنگام مصرف و آماده سازی کرفس دقت داشت، زیرا در صورتی که سبزیجاتی از این دست به درستی ضد عفونی نشوند، نه تنها کمکی به سیستم گوارش نمی کنند، بلکه خود، زمینه ساز بروز انواع عفونت های روده ای می شوند.

کرفس و تاثیر آن بر کاهش وزن

شاید بتوان گفت که یکی از شناخته شده ترین خواص کرفس برای سلامتی ، تاثیر آن بر کاهش وزن است. کرفس مقدار کالری بسیار کمی دارد. در واقع در کنار داشتن مواد مغذی فراوان، کالری بسیار کمی داشته و می تواند غذایی مناسب برای افراد در حال کاهش وزن باشد. فیبر موجود در کرفس نیز در تاثیرگذاری آن دخیل است. زیرا فیبر ماده ای است که برای ساعات طولانی در روده باقی مانده و فرد را سیر نگه می دارد. اضافه کردن کرفس به رژیم غذایی جهت کاهش وزن، کار سختی نیست و میتوان در انواع خوراک ها، سالادها، سس ها و گاهی سوپ ها از آن استفاده کرد.

تقویت سیستم ایمنی با خوردن کرفس

کرفس در کنار تمامی خواصی که برای حفظ سلامت عمومی دارد، ماده ای موثر در تقویت سیستم ایمنی نیز شناخته می شود. وجود مقادیر قابل توجهی ویتامین C در کرفس، سیستم ایمنی را در برابر حمله عوامل بیماری زا مقاوم کرده، در نتیجه امکان ابتلا به برخی عفونت ها و باکتری ها وجود نخواهد داشت. اگر در فصل سرد زیاد سرما می خورید یا خطر ابتلا به انواع عفونت ها در شما بالاست، کرفس را بخشی از رژیم غذایی خود قرار داده و از خواص کرفس برای سلامتی بهره مند شوید.

خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی کرفس

کرفس دارای یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدانی است که در بردارنده موادی مثل ویتامین C، بتاکاروتن و منگنز است. به گفته محققان، خاصیت آنتی اکسیدانی موجود در یک گیاه، کمک می کند تا خواص ضد التهابی آن نیز به مراتب بالا رفته و از بروز انواع اختلالات جلوگیری نماید. رادیکال های آزاد، ذراتی هستند که در صورت عدم کنترل و نابودی آنها، اثرات قابل توجهی بر عملکرد عروق خونی داشته و خود زمینه ساز ابتلا به انواع بیماری ها و عفونت ها خواهند بود. مصرف منظم کرفس به اشکال مختلف، می تواند در عدم گسترش این ذرات و حفظ سلامت عمومی بدن، موثر باشد.

کرفس و تاثیر آن بر سلامت و زیبایی پوست

کرفس و تاثیر آن بر سلامت و زیبایی پوست

از دیگر خواص کرفس برای سلامتی ، تاثیر آن بر زیبایی پوست و برطرف کردن جوش است. خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی کرفس، باعث می شود تا عفونت موجود در سطح منافذ باز پوست از بین رفته، در نتیجه زمینه برای ایجاد جوش فراهم نشود. از طرفی، کرفس حاوی مقدار زیادی آب است که با حفظ رطوبت بدن، منجر به افزایش دفعات ادرار و دفع بهتر سموم از بدن می گردد.

گیاهانی مثل کرفس را به راحتی میتوان در رژیم غذایی روزانه گنجاند. اما از نظر محققان، مصرف آن به شکل خام، تاثیری به مراتب بیشتر خواهد داشت. خواص کرفس برای سلامتی ، بسیار گسترده تر و بیشتر است، اما موارد گفته شده از نظر کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، جز موارد پرکاربرد و ثابت شده است.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید