خواص میوه کاکتوس

کاکتوس نوعی گیاه مخصوص مناطق بیابانی و خشک است که اغلب، تنها به دلیل مقاومت آن در برابر خشکی شناخته شده است. بر اساس تحقیقات مجله سلامت ماه برخی از انواع و گونه های کاکتوس، خوراکی بوده و خواص زیادی نیز دارد. میوه کاکتوس بیضی شکل بوده، شبیه به زبان و از نظر تغذیه ای، بسیار مفید و مغذی است. احتمالا اغلب طرفداران رژیم های لاغری که به دنبال معروف ترین رژیم های غذایی لاغری هستند، تا حدودی با ترکیبات مفید و خواص میوه کاکتوس آشنایی دارند. اگر در ادامه با مجله سلامت ماه همراه باشید، در مورد خواص میوه کاکتوس، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با میوه کاکتوس یا نوپال

گیاه نوپال، ساقه ای تقریبا گوشتی است که بیضی شکل بوده و معمولا از ساقه، گل و برگ آن می توان تغذیه نمود. این میوه در مناطق مختلف دنیا، نام های متفاوتی دارد و هر قسمتی، آن را به روشی تهیه و مصرف می نمایند. میوه در ابتدا سبز رنگ بوده و سپس به رنگ قرمز کم رنگ تغییر رنگ می دهد. یعنی هر چه میوه رسیده تر باشد، رنگ قرمز آن تیره تر خواهد بود. نوپال را به صورت خام، آب پز یا سرخ شده می توان استفاده کرد، همچنین از آن برای تهیه آب میوه یا مربا نیز استفاده می شود. بافت میوه شبیه به خیار سبز بوده و طعم آن تقریبا نزدیک به هندوانه یا آناناس است.

میوه کاکتوس، در اصل مخصوص کشور مکزیک و مناطق شمالی قاره آمریکاست. اما بعدها بخاطر خواص میوه کاکتوس در کشورهای آفریقایی نیز به تدریج مورد استفاده قرار گرفت و اکنون در بسیاری از نقاط دنیا، امکان دسترسی به آن وجود دارد. در حال حاضر اروپا و استرالیا، بزرگ ترین کشت کنندگان این محصول هستند و آن را به دیگر مناطق، صادر می کنند.

ارزش غذایی و خواص میوه کاکتوس

میوه کاکتوس یا همان گیاه نوپال، سرشار از ویتامین ها، املاح و چربی های مفید است. از خواص میوه کاکتوس نه تنها برای حفظ سلامت قلب و سیستم گردش خون استفاده می شود، بلکه می تواند گزینه ای متنوع در رژیم غذایی روزانه باشد. بر اساس گفته متخصصان تغذیه، یک پیمانه نوپال یا میوه کاکتوس به صورت خام، دارای ترکیبات زیر است:

  • 14 واحد کالری
  • 1 گرم پروتئین
  • کمتر از 1 گرم چربی
  • 3 گرم کربوهیدرات
  • 2 گرم فیبر
  • 1 گرم شکر
  • 20 میکروگرم ویتامین A
  • 8 میلی گرم ویتامین C
  • 141 میلی گرم کلسیم
  • 4.6 میکروگرم ویتامین K

در برخی مناطق دنیا رنگ میوه کاکتوس متفاوت است، بنابراین بسته به نوع رنگ میزان فلاونوئید آن نیز متفاوت خواهد بود.

خاصیت آنتی اکسیدانی و فیبر بالای میوه کاکتوس

میوه کاکتوس سرشار از آنتی اکسیدان است، ماده ای که در برابر فعالیت رادیکال های آزاد، مقاومت کرده و از ایجاد اختلال در فرایند تقسیم سلولی جلوگیری می کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، ترکیبات آنتی اکسیدانی میوه کاکتوس، از بدن در برابر بیماری هایی مثل بیماری دیابت ، محافظت می کند.

فیبر، ماده ای است اساسی برای سلامت سیستم گوارش که تنها در سبزیجات و گیاهان دیگر یافت می شود. میزان فیبر بالا از خواص میوه کاکتوس است. یک تکه میوه کاکتوس، حدود 15 درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را به خوبی برآورده می کند. وجود فیبر در بدن، دیابت را کنترل کرده و از افزایش سطح کلسترول ، جلوگیری می کند. از طرفی، ترکیبی مناسب برای پیشگیری از انواع سرطان ها مثل سرطان روده است و یبوست را از بین می برد و کاکتوس، در بر دارنده تمامی این خواص است.

فیبر موجود در میوه کاکتوس، علاوه بر خواصی که پیش از این اشاره کردیم، در تقویت سیستم گوارش نیز موثر است. فیبر، عملکرد روده را بهبود بخشیده و کمک می کند تا عمل دفع، به راحتی و با سهولت بیشتری صورت گیرد و خطر ابتلا به یبوست ، کاهش یابد.

خاصیت آنتی اکسیدانی و فیبر بالای میوه کاکتوس

میوه کاکتوس حاوی منیزیم و ویتامین C فراوان

بدن ما به طور متوسط به روزانه 25 میلی گرم منیزیم نیاز داد که از این میزان، 60 درصد در استخوان ها و 40 درصد در دیگر بافت های بدن مورد استفاده قرار می گیرد. تنظیم فشار خون ، قند خون ، استحکام استخوان ها و انتقال پروتئین به ماهیچه ها و مفاصل، از جمله فعالیت های منیزیم در بدن است که خواص میوه کاکتوس می تواند این نیاز را به خوبی تامین کند، زیرا حاوی حدودا 22 درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده می باشد.

ویتامین C از جمله ویتامین هایی است که بدن به طور طبیعی قادر به تولید و تامین آن نیست. پس باید از طریق منابع غذایی این نیاز را برطرف کرد. ویتامین C ضمن کمک به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن ، در تقویت انتقال دهنده های عصبی و تولید کلاژن در پوست نیز موثر است. افرادی که میوه کاکتوس را بخشی از رژیم غذایی خود قرار داده اند، 14 درصد از نیاز روزانه خود به ویتامین C را از طریق خواص میوه کاکتوس ، برطرف خواهند کرد.

تاثیر خواص میوه کاکتوس در کاهش وزن

در زمینه تاثیر کاکتوس بر کاهش وزن، محققان معتقدند که مصرف مکمل های این میوه، احتمالا بیش از خود آن باشد، زیرا برای حصول نتیجه بهتر، می بایست آن را به طور منظم در رژیم غذایی مورد استفاده قرار داد و تهیه خود میوه کمی مشکل است. پس بهتر است برای بهره مندی از خواص میوه کاکتوس در کاهش وزن، تحت نظر پزشک مصرف مکمل را آغاز کرد.

محافظت از سلول های مغزی با میوه کاکتوس

فلاونوئید و آنتی اکسیدان در کنار خاصیت ضد التهابی کاکتوس، باعث شده تا این میوه به عنوان محصولی جهت مراقبت از سلول های مغزی نیز شناخته شود. آنتی اکسیدان با متوقف کردن تاثیر رادیکال های آزاد بر سلول های مغزی، حافظه را تقویت کرده و با خون رسانی بهتر به بخش های مختلف، موجب ارائه عملکردی بهتر از سوی مغز خواهد شد.

خواص کاکتوس در کاهش کلسترول منفی خون

میوه کاکتوس به دلیل داشتن مقادیری فیبر، یکی از ترکیبات موثر در کاهش کلسترول منفی خون است که اخیرا محققان در مورد این جنبه از خواص میوه کاکتوس ، تحقیقات متعددی انجام داده اند. پتکین نیز نام ترکیب دیگری است که وجود آن در میوه کاکتوس، موجب افزایش کلسترول مثبت خون شده و نهایتا از بروز بیماری های قلبی در اثر انسداد عروق، جلوگیری می کند.

میوه کاکتوس تقویت کننده دندان و استخوان

در خواص میوه کاکتوس درصد قابل توجهی کلسیم وجود دارد که جهت حفظ استحکام و سلامت استخوان ها و دندان، ضروری است. در صورتی که کلسیم با منابع ویتامین D همراه شود، به راحتی جذب بدن شده و می تواند بافت مستحکمی به استخوان ها ببخشد. جهت جذب بهتر کلسیم علاوه بر منابع ویتامین D، باید به این نکته نیز توجه داشت که بهتر است کاکتوس را هم زمان با منابع حیوانی مثل گوشت، مصرف نکنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C و ویتامین E از جمله دیگر ترکیبات مفید خواص میوه کاکتوس است که وجود آنها، موجب فعالیت بهتر سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن می شود. این ویتامین ها، علاوه بر افزایش فعالیت های سم زدایی در بدن، کمک می کنند تا آنزیم های مرتبط با افزایش متابولیسم تحریک شده و با تعرق بیشتر، ضمن کاهش وزن، سموم نیز به راحتی از بدن دفع شوند و امکان رشد میکروب ها و ویروس ها در بدن فراهم نباشد. جهت آشنایی با خواص دیگر میوه ها با مجله اینترنتی ماه همراه باشید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید