تفاوت گوشت قرمز و گوشت مرغ

فرق بین گوشت قرمز و گوشت سفید چیست؟ کدام یک سالم تر است؟ چرا رنگ آن ها با هم متقاوت است؟ این ها تنها برخی از سوالاتی است که افراد با وجود این باور عمومی که گوشت سفید سالم تر است، از پاسخ آن ها اطمینان ندارند. گوشت، یک ماده غذایی پر مصرف در سرتاسر جهان محسوب می شود که جزو غذاهای سرشار از پروتئین بوده و به اشکال مختلف می توان آن را طبخ و مصرف کرد. به گفته کارشناسان تغذیه مجله سلامت ماه ، گوشت، سرشار از مواد معدنی است و آهن، فسفر، منیزیم، روی و ویتامین های گروه ب تنها چند مورد از مواد مغذی موجود در گوشت هستند. با این حال، تفاوت گوشت قرمز و گوشت مرغ باعث شده تا هرکدام در جایگاه خود، اهمیت ویژه ای داشته باشند.

تفاوت گوشت قرمز و گوشت مرغ

به طور کلی گوشت سفید بیشتر به گوشت مرغ، و گوشت قرمز به گوشت گاو، گوسفند و شتر اشاره دارد. در ارتباط با تفاوت رنگ این دو نوع گوشت باید گفت که گوشت قرمز میوگلوبین بیشتری دارد. میو گلوبین ها سلول هایی هستند که اکسیژن را از طریق جریان خون به عضلات منتقل می کنند. ماهیچه هایی که معمولا فعالیت بیشتری دارند تیره تر بوده و همین مسئله،  دلیل تیره تر بودن ران مرغ نسبت به سینه آن است. یعنی حضور میوگلوبین بیشتر در این قسمت از بدن مرغ، علت رنگ تیره آن است.

عمده ترین تفاوت بین گوشت قرمز و گوشت مرغ در میزان چربی آن هاست. گوشت مرغ پروتئین و چربی کمتری دارد. گوشت قرمز چربی بیشتری داشته، هم چنین منبعی غنی از ویتامین های گروه ب، آهن و روی است. آهن موجود در گوشت قرمز از نوع heme است که در مقایسه با آهن موجود در منابع گیاهی راحت تر توسط بدن جذب می شود. به همین علت است که افراد گیاهخوار و گروه هایی که رژیم سبزیجات دارند، ممکن است به کمبود ویتامین به ویژه ویتامین های گروه ب مبتلا شوند.

ارزش غذایی گوشت قرمز و گوشت سفید

اگرچه گوشت قرمز حاوی مواد معدنی و ویتامین بیشتری نسبت به گوشت مرغ است، اما مصرف بیش از حد این گوشت با ابتلا به برخی سرطان ها به ویژه سرطان روده بزرگ در ارتباط است. پختن گوشت قرمز با حرارت زیاد مانند گریل کردن آن می تواند منجر به تشکیل ترکیبات سرطان زا در آن شود. این موضوع برای گوشت هایی که نیم سوز شده اند، صحت بیشتری دارد.

اگر گوشت خوار هستید باید این را بدانید که هر دو گوشت قرمز و مرغ دارای فوایدی هستند و بهتر است هر دو آن ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. قسمت های لاغرتر گوشت قرمز نظیر گوشت راسته یا فیله را انتخاب کنید. به علاوه هنگام تمیز کردن گوشت، چربی های قابل مشاهده را دور بریزید و از نیم سوز شدن گوشت در زمان پخت جلوگیری کنید. با این کار می توانید، ضرر ناشی از خوردن گوشت قرمز را کاهش دهید.

گوشت مرغ، تطبیق پذیر تر و سازگار شونده تر از گوشت قرمز از جمله گوشت گاو است. با این حال از گوشت گاو را نیز در موارد مختلفی می توان استفاده کرد. اما گوشت مرغ سریع تر آماده شده و می توان آن را در اشکال پخته، کبابی، گریل شده و بریانی  مصرف کرد. گوشت مرغ را می توان با انواع مواد غذایی ترکیب کرد. هم چنین این گوشت یکی از اجزاء اصلی بسیاری از دستورالعمل های آشپزی است.

گوشت قرمز با داشتن مواد مغذی نظیر آهن و روی به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و فعالیت های مغزی کمک خواهد کرد. با این وجود، مرغ به علت داشتن کلسترول و چربی کمتر نسبت به گوشت قرمز، برای سلامت سیستم قلبی عروقی مفید خواهد بود. در حالی که مطالعات نشان داده اند که گوشت قرمز در افزایش بیماری های قلبی نقش دارد. از نظر میزان انرژی نیز باید گفت که تمام انواع گوشت ها دارای انرژی بوده وهر دو گوشت قرمز و گوشت مرغ قادرند از راه های مختلف به افزایش انرژی افراد کمک کنند.

تفاوت گوشت قرمز و گوشت مرغ

فواید حذف گوشت قرمز از رژیم غذایی

گوشت قرمز عضو جدانشدنی بسیاری از رژیم های غذایی در اغلب مناطق دنیاست، اما به عقیده برخی کارشناسان، مصرف آن نیازمند توجه به نکات خاصی است. مصرف گوشت قرمز باید متعادل بوده و از خوردن زیاد آن اجتناب کرد. در صورتی که میزان مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید، پوست سالم تر و شفاف تری خواهید داشت، خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان ها کاهش می یابد، سطح کلسترول خون در شما کاهش یافته و خطر ابتلا به بیماری های قلبی از شما رفع خواهد شد، به حفظ محیط زیست کمک می کنید، انرژی بیشتری داشته و کمتر احساس رخوت و سستی می کنید، وزن متعادل تری خواهید داشت و البته سطح اسیدی در بدن شما کاهش قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

اما این بدان معنا نیست که گوشت قرمز را به طور کامل حذف نمایید، زیرا همان طور که اشاره شد، گوشت قرمز منبع تامین آهن مورد نیاز بدن است که کمبود آن، خود در بر دارنده مشکلات متعددی است. بنابراین یکی از تفاوت های گوشت قرمز و گوشت مرغ ، میزان مصرف آن است.

مضرات مصرف زیاد گوشت مرغ

گوشت مرغ در مواردی می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز باشد، البته باید توجه داشت که در مصرف این نوع گوشت نیز باید دقت خاصی داشت، زیرا مصرف زیاد آن ممکن است مضراتی در پی داشته باشد. برای مثال، گوشت مرغ یکی از علل افزایش سطح سموم در بدن است. درصد قابل توجهی از افراد در مناطق مختلف دنیا به دلیل مصرف زیاد مرغ و جذب این سموم، جان خود را از دست داده اند. شاید باور این مسئله کمی مشکل باشد که مرغ حاوی مقادیر زیادی چربی است. در گرم به گرم مرغ، چربی های بسیاری وجود دارد که قطعا مصرف زیاد آن می تواند موجب افزایش سطح کلسترول منفی در خون شود.

مضرات مصرف زیاد گوشت مرغ

دیگر تفاوت عمده گوشت قرمز و گوشت مرغ ، نحوه تهیه آنهاست. گوشت قرمز، روند تهیه آسان تری دارد، زیرا به راحتی میتوان اشکالات ظاهری آن را دید و از از نظر شکل ظاهری آن در مورد سالم بودن یا نبودن آن تصمیم گیری کرد. در حالی که گوشت مرغ چنین خصوصیتی ندارد و به دلیل اینکه اغلب بسته بندی است، تشخیص تازه بودن یا نبودن آن کمی مشکل است.

در نهایت باید ذکر کرد که مصرف گوشت یکی از ضروریات هر رژیم غذایی است، زیرا بدن به پروتئین و آهن موجود در آنها نیاز دارد. گوشت مرغ یا گوشت سفید و گوشت قرمز، هر دو به یک میزان برای بدن نیاز است و نمی توان هیچ کدام را از رژیم غذایی حذف کرد، مگر اینکه به دلایل خاصی، فرد مجاز به مصرف نباشد. تفاوت گوشت قرمز و گوشت مرغ در نوع مواد مغذی موجود، باعث شده تا هر کدام، در تهیه مواد خاصی مورد مصرف قرار گرفته و از بابت ارزش غذایی، اهمیت ویژه ای پیدا کند. به عقیده کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، نکته قابل توجه در مورد این دو نوع منبع پروتئینی، میزان مصرف آنهاست، چنان چه برخی از انواع رژیم های غذایی به دلیل توصیه به مصرف مقادیر زیادی گوشت در هر روز، به رژیم های غذایی پرخطر معروف شده اند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید