بهترین درمان برای بستن منافذ باز پوست

اگر چه باز بودن منافذ پوست، مشکلی شایع است و درصد بسیاری از افراد را دچار این مشکل کرده، با این حال برای گروهی، این مسئله بسیار آزار دهنده بوده و همواره به دنبال راه حلی قطعی و البته مطمئن جهت برطرف کردن آن هستند. اصولا پوستی که دارای منافذ باز باشد، بیشتر مستعد جوش خواهد بود و زودتر دچار نشانه های پیری زودرس خواهد شد. در این مقاله مجله سلامت ماه ، در مورد بهترین درمان برای بستن منافذ باز پوست بیشتر توضیح خواهیم داد.

بهترین درمان برای بستن منافذ باز پوست چیست

یکی از عللی که باعث شده برخی زنان، بیش از حد لازم از کرم های آرایشی استفاده کنند، باز بودن منافذ پوست است که جلوه ای نامتناسب در صورت ایجاد کرده و قصد دارند تا با این کار، حفره های موجود در پوست را بپوشانند. اما این افراد نمی دانند که حتی با وجود لایه ضخیمی از کرم، بازی این منافذ، خود را نشان داده و در هر حال، موجب تجمع میکروب و باکتری می شود. در ادامه، ضمن معرفی این مشکل، در مورد بهترین درمان برای بستن منافذ پوست ، اطلاعاتی ارائه می کنیم.

باز بودن منافذ پوست به چه معناست

در حالت عادی، پوست جهت دفع سموم، رسیدن اکسیژن کافی و حفظ رطوبت، دارای منافذ بازی است که وجود آنها، طبیعی است. اما پوست های چرب، معمولا منافذ بازتری دارند که محل جمع شدن چربی و میکروب است و گاهی به شکل جوش های سرسیاه خود را نشان می دهد. به علاوه، باز شدن بیش از حد این منافذ، باعث می شود تا پوست سریع تر چروکیده شده و علائم پیری در آن به سرعت ظاهر شود.

دلایل باز شدن منافذ پوست

عوامل متعددی در باز شدن بیش از حد این منافذ دخیل است، که بعد از معرفی آنها به بهترین درمان برای بستن منافذ باز پوست می پردازیم، عواملی مثل:

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدت طولانی، موجب کاهش میزان کلاژن سازی در پوست شده و انعطاف پذیری پوست را کاهش می دهد، در نتیجه منافذی که باز شده دیگر قابلیت بازگشت به حالت قبل را ندارد.
  • گاهی اوقات، این مشکل پوستی، ارثی است و در اثر دخالت عوامل ژنتیکی ایجاد می شود.
  • افزایش سن، حالت ارتجاعی پوست را کاهش داده و موجب افتادگی پوست و بزرگ شدن این منافذ می شود.
  • ترشح زیاد چربی از غدد مربوط نیز می تواند یکی از علل بازی منافذ پوست باشد.
  • افرادی که مکررا دست و صورت خود را با آب و صابون می شویند، به دلیل تغییر در Ph پوست، زمینه باز شدن منافذ را فراهم می آورند.
  • استفاده زیاد از لوازم آرایشی، مانع از استراحت پوست و تنفس آن شده و به تدریج با افزایش میزان چربی پوست منافذ آن تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
  • گاهی اوقات برخی ماسک های جوانسازی پوست ، مناسب صورت شما نیستند و به دلیل عدم تطابق با آن، موجب کاهش حالت انعطاف پذیری پوست می شوند.
  • به جز موارد خارجی، گاهی اختلالاتی مثل تغییرات هورمونی نیز در این مسئله دخیل خواهد بود.
  • کشیدن سیگار و ضررهای ناشی از آن که مستقیما بر وضعیت سلامت پوست به ویژه در مورد باز یا بسته شدن مافذ پوست، تاثیر گذار است.
  • نداشتن رژیم غذایی نیز یکی از اساسی ترین موردی است که به شکل قابل توجهی، پوست را دچار آسیب می کند.

روش های بستن منافذ باز پوست

در حقیقت در پاسخ به این سوال، باید گفت که امکان بستن قطعی منافذ باز پوست، وجود ندارد. در واقع با هیچ روشی نمی توان منافذ باز پوست را برای همیشه بسته نگه داشت، به خصوص در مورد منافذی که بیش از حد ممکن باز هستند. اما می توان با استفاده ماسک های خانگی به صورت موقت آن را درمان نمود. البته نباید این نکته را نیز از یاد برد که این منافذ، نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت پوست داشته و بسته شدن کامل آنها، می تواند مشکلات متعددی در پی داشه باشد. معمولا پوست های چرب، بیش از دیگر انواع پوست، از نظر ظاهری، باز بودن این منافذ را نشان می دهد.

آیا بستن این منافذ باز امکان پذیر است

تاثیر آب گرم و سرد بر منافذ پوست

این فرضیه که آب سرد موجب بسته شدن منافذ پوست و آب گرم موجب باز شدن آنها می شود، و بهترین درمان برای بستن منافذ باز پوست است، هیچ مبنای علمی نداشته و کاملا غلط است. در واقع سرما و گرما تاثیری بر این مسئله ندارد. تنها برای دقایقی، برخورد با آب سرد یا گرم، می تواند وضعیت پوست را کمی تغییر دهد که البته آن هم پس از لحظاتی برطرف می شود. اما به طور کلی، شست و شوی پوست با آب گرم، می تواند موجب بروز آسیب هایی در پوست شود. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند که بهتر است برای شستن پوست، از آب ولرم رو به خنک استفاده کنید تا پوست شادابی بیشتری داشته باشد. در ادامه به روش های بستن منافذ باز پوست به طور موقتی می پردازیم:

استفاده از جوش شیرین

مقداری جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کرده و آن را به شکل خمیر درآورید. سپس بر روی پوست گذاشته و پس از 10 دقیقه، بشویید. جوش شیرین، موجب کاهش میزان چربی پوست شده و اگر چه تاثیری بر بسته شدن منافذ ندارد، اما از نظر ظاهری، شکل بهتری به آنها خواهد داد، به طوری که امکان تشخیص آنها وجود ندارد.

ماسک سفیده تخم مرغ

به گفته برخی متخصصان پوست، سفیده تخم مرغ، دارای ترکیباتی است که می تواند موجب تنگ تر شدن حفره باز پوستی شده و از ورود میکروب به آن جلوگیری کند و در لیست بهترین درمان برای بستن منافذ باز پوست قرار دارد. کافی است مقداری سفیده را با چند قطره آب لیمو یا پرتقال مخلوط کرده و روی پوست بزنید، سپس بعد از 15 دقیقه آن را با آب ولرم بشویید. لیمو و پرتقال، ضمن ضد عفونی کردن پوست، موجب روشن شدن رنگ پوست نیز می شوند.

ایجاد رطوبت در پوست

ایجاد رطوبت در پوست با استفاده از دستگاه بخور، موجب برطرف شدن میکروب و باکتری از قسمت ورودی منافذ باز پوست شده و شکل ظاهری آن را کمی تغییر می دهد. در صورتی که دستگاه بخور در دسترس شما نیست، مقداری آب جوش درون کاسه ای ریخته و صورت خود را در معرض بخار آن قرار دهید. سپس با آب خنک صورت را بشویید.

ماسک خاک رس

ماسک خاک رس نیز به عنوان بهترین درمان برای بستن منافذ باز پوست استفاده می شود. به دلیل حالت تقریبا زبری که دارد، باکتری و چرک های موجود در لایه بیرونی این منافذ و هم چنین سلول های پوستی مرده اطراف آن را از بین برده و از این طریق به ظاهر زیباتر پوست کمک می کند. علاوه بر این، خاک رس، یکی از آنتی باکتریال های قوی است.

استفاده منظم از کرم ضد آفتاب

برخی افراد از اهمیت این مسئله بی اطلاع هستند که اشعه های مضر خورشید، فرآیند کلاژن سازی را تحت تاثیر قرار داده و حالت انعطاف پذیری پوست را از بین می برد. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند تا کرم های ضد آفتاب را به صورت روزانه و حتی در فضای منزل نیز، استفاده کنید و حتما آن را پس از چند ساعت، تمدید نمایید.

داشتن تغذیه مناسب

داشتن تغذیه مناسب

تغذیه مناسب و یک رژیم غذایی اصولی، یکی از ساده ترین روش ها و البته بهترین درمان برای بستن منافذ باز پوست و دیگر مشکلات پوستی است. نوشیدن آب به میزان کافی، مصرف زیاد سبزیجات و میوه ها و کاهش مصرف غذاهای آماده و فرآوری شده از توصیه ها متخصصان مجله ماه در این زمینه است. البته توجه به این نکته ضروری است که در مواردی که چربی پوست ارثی است، اصولا برطرف کردن این منافذ باز پوست، کار به مراتب مشکل تر است.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید