انواع پسوریازیس یا صدفک

بیماری پسوریازیس یا صدفک نوعی اختلال خود ایمنی است که سلول های پوستی را هدف قرار داده و با دخالت در فرآیند تقسیم سلول های پوستی، باعث رشد بی رویه این سلول ها و ایجاد توده ای اضافی در سطح پوست می شود. تغییر رنگ سفید یا نقره ای، خارش، التهاب و قرمزی از علائم مشخص پسوریازیس است. به عقیده کارشناسان پزشکی مجله سلامت ماه ، سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن ، نقش اصلی در ایجاد پسوریازیس دارد، اما این که هر کدام از عملکردهای این سیستم بر چه ویژگی خاصی از این اختلال اثرگذار باشد، مسئله ‌ای است که باعث تفاوت در نوع آن شده است. در واقع پسوریازیس انواع مختلفی دارد که هر کدام خصوصیات خاص خود را خواهند داشت. در ادامه، با انواع پسوریازیس یا صدفک و روش های درمان هر کدام، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

انواع پسوریازیس یا صدفک و روش های درمان آن

اختلال در عملکرد سیستم دفاعی بدن، عواقب متعددی دارد که گاهی اوقات موجب بروز برخی بیماری ها با عنوان بیماری های خود ایمنی می‌ شود. در این نوع بیماری‌ها، اجزای مختلف سیستم ایمنی، اشتباها بخشی از بدن را به عنوان عامل بیماری ‌زا شناسایی کرده و جهت حمله به آن آماده می‌شود. پسوریازیس یکی از بیماری‌های خود ایمنی است که در آن، سلول های پوستی مورد حمله قرار گرفته و نهایتاً بافتی بسیار خشک و ملتهب در سطح پوست ایجاد می شود که خارش های دردناک داشته و درمان آن نیاز به صبر و حوصله فراوان دارد.

اصولا پزشکان پسوریازیس را بر اساس اینکه چه میزان پیشرفت داشته و یا چه قسمتی از بدن را درگیر کرده، به گروه های مختلفی تقسیم می کنند. پسوریازیس در صورتی که کمتر از 3 درصد باشد، به عنوان اختلالی جزئی، 10 درصد به عنوان مورد عادی و بیش از ۱۰ درصد با عنوان بیماری جدی و شدید شناخته می‌ شود. البته درمان و بهبود این بیماری، گاهی آن چنان پیچیده است که حتی در حالت جزئی نیز نیاز به زمان دارد. اما خوشبختانه مهم این است که این اختلال چه جزئی و چه حاد، روش های درمان متعددی دارد و می ‌توان با تکمیل فرآیند درمان، به بهبودی کامل رسید. دسته بندی این بیماری کمک می کند تا بهتر بتوان خصوصیات و علائم انواع پسوریازیس را شناخته و روش درمان مناسب را به کار گرفت.

علائم کلی پسوریازیس

اگرچه محل اتفاق این اختلال و میزان شدت آن، در بروز علائم بسیار اثرگذار است، اما در هرحال، یک ‌سری نشانه ها با عنوان علائم کلی، شناخته شده هستند. خارش شدید پوست، سوزش و درد در ناحیه درگیر، ایجاد لکه های سفید یا نقره ای رنگ در سطح پوست، تورم گرفتگی عضلات و مفاصل از مشخص ترین علائم عمومی پسوریازیس می باشد. انواع پسوریازیس و روش های درمان آن، شامل این مواردی است که در ادامه آورده شده است.

پلاک پسوریازیس

این نوع از بیماری، شایع ترین نوع از انواع پسوریازیس است که موجب خشکی، قرمزی و ایجاد لکه های متعدد بر روی پوست شده که اغلب به رنگ نقره‌ای است. این لکه ها اغلب خارش شدید دارند و گاهی نیز بسیار دردناک هستند. به عقیده پزشکان، این نوع پسوریازیس ممکن است در هر ناحیه ای از بدن ایجاد شده و مفاصل و بافت های اطراف را نیز درگیر کند. حتی گاهی ممکن است منجر به خون ریزی پوست شود.

در بسیاری از موارد، کمی تغییر در سبک زندگی و به کارگیری روش‌های ساده خانگی می تواند به رفع این اختلال کمک کند. دوش گرفتن منظم روزانه، استفاده از مرطوب کننده های قوی و کرم های حاوی کورتیزون، دوری از محرک‌های بیماری مثل استرس و فشار عصبی و پرهیز از استعمال دخانیات از جمله موثرترین این روش هاست. اگر علائم حاد باشد، معمولاً پزشک ضمن تجویز یک سری داروهای شیمیایی، پرتودرمانی یا مصرف برخی کرم ها را پیشنهاد می دهد.

پسوریازیس در پوست سر

پسوریازیس در پوست سر

این مورد نیز یکی از شایع ‌ترین انواع پسوریازیس است. ایجاد لکه های قرمز رنگ با نقاط نقره ای در پوست سر از علائم مشخص آن است. اگر کودکی مستعد ابتلا به این بیماری باشد، علائم ابتدا در پوست سر بروز پیدا می‌ کند. در ابتدا، به دلیل وجود حجمی از مو، وجود لکه قابل مشاهده نیست و تنها تجمع سلول های مرده پوست، توجه بیمار را جلب می‌ کند. اما اگر با دقت بیشتری کف سر را بررسی کنید، متوجه وجود این لکه های قرمز رنگ خواهید شد. استفاده از شامپوهای ویژه، لوسیون‌های استروئید، احیای تار مو و مصرف یک سری داروهای شیمیایی جهت تقویت سیستم دفاعی بدن از گزینه‌های پزشک جهت درمان این اختلال است.

پیشنهاد میکنم حتما مقاله روش های پیشگیری از پیری زودرس پوست را مطالعه کنید!

پسوریازیس در ناخن

گاهی اوقات ممکن است پسوریازیس یا همان صدفک در ناخن های دست یا پا دیده شده و علائم خود را که شامل رشد غیرعادی ناخن‌ها، خارش و تغییر رنگ است، در این قسمت ها بروز دهد. در بسیاری از موارد با شدت یافتن بیماری، به تدریج ناخن ها از بافت گوشتی انگشت جدا شده و به راحتی می شکند. پزشکان معمولا پسوریازیس ناخن را همانند نوع پلاک، مورد درمان قرار می‌ دهند. در واقع جهت بهبود علائم در این مورد، از داروهای شیمیایی خوراکی و تزریقی استفاده می‌شود. به عقیده برخی کارشناسان، این نوع اختلال در میان انواع پسوریازیس شیوع نسبتا زیادی دارد.

پسوریازیس خالدار

دومین نمونه شایع از انواع پسوریازیس است که حدود 10 درصد این بیماران را شامل می‌شود و به شکل ایجاد لکه های قرمز رنگ در سطح پوست ظاهر خواهد شد. در اغلب موارد این نوع از بیماری، از دوران کودکی و نوجوانی آغاز شده و تا میانسالی ادامه خواهد داشت.معمولا در نواحی مثل آرنج یا سر زانو ایجاد می‌شود، اما گاهی در بخش‌هایی از صورت و پوست سر نیز قابل مشاهده خواهد بود. آسیب های پوستی، انواع عفونت‌ها، استرس و فشار روانی و مصرف برخی داروها، خطر ابتلا به این نوع پسوریازیس را افزایش می‌ دهد. برای درمان این اختلال، ضمن استفاده از انواع داروهای شیمیایی، پزشک عامل اصلی را نیز جستجو کرده‌ و در جهت درمان آن اقدام می کند.

پسوریازیس خالدار

پسوریازیس فلکسورال

این نوع خاص از انواع پسوریازیس اغلب در قسمت‌هایی از سینه، بازوها یا قسمت جلوی ران، اتفاق می‌افتد. از مشخص ترین علائم آن، قرمزی سطح پوست به همراه لکه های شفاف و سفید رنگ است. ایجاد لکه های خشکی روی پوست در این موارد، باعث پوسته پوسته شدن ناحیه شده و در صورت عدم مراقبت، زمینه ساز بروز انواع عفونت های پوستی می شود. بهتر است در این موارد، ضمن مرطوب نگه داشتن محل، آن را کمی پوشانده تا از برخورد با سطوح دیگر، دردی ایجاد نشود. پرتو درمانی، مصرف انواع کرم های استروئید و داروهای خوراکی از روش های متداول درمان فلکسورال است.

پسوریازیس اریترودرمیک

این نمونه از انواع پسوریازیس، ظاهری شبیه به سوختگی دارد و اغلب اختلالی حاد و شدید محسوب می ‌شود که نیاز به مراقبت های جدی پزشکی خواهد داشت، زیرا بدن در این موارد، قادر به کنترل دمای طبیعی بدن نیست. قرمزی و خارش و التهاب، علامت مشخص آن است و ممکن است در هر ناحیه ای از بدن ایجاد شود. عفونت، مصرف زیاد الکل، آفتاب سوختگی شدید و استرس از محرک‌های آن است و درمان آن معمولاً در بیمارستان و با روش‌های تخصصی انجام خواهد پذیرفت.

پسوریازیس اریترودرمیک

پسوریازیس بیشتر با عنوان نوعی اختلال پوستی شناخته شده و اغلب روش های درمان آن دارویی است. در واقع ضمن اینکه برای از بین بردن خشکی و التهاب، از کرم ها و لوسیون های متعدد استفاده می شود، پزشک جهت تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن به منظور کاهش علائم این بیماری، راه کارهایی را ارائه می دهد. به گفته کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، انواع پسوریازیس روش های درمان خاص خود را دارند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید