نشانه های زندگی در مریخ

چرا به دنبال نشانه ای از حیات در مریخ هستیم؟ جواب این سوال را ما در بخش علمی مجله ماه به شما پاسخ خواهیم داد.سیاره سرخ مریخ یکی از سیاره هایی است که بیشترین نشانه های حیات در آن وجود دارد. شباهت مریخ با زمین در نحوه تشکیل و شرایط دست نخورده مریخ ، این سیاره را برای شروع تحقیقات مناسب کرده است. ما براین باوریم که در گذشته زمین و مریخ کاملا شبیه یکدیگر بوده اند و نشانه های زندگی در مریخ نیز قدمتی چند میلیون ساله دارند.

چند سال بعد از تشکیل منظومه شمسی(تقریباً ۴،۵بیلیون سال پیش) مریخ لایه ای غلیظ از کربن دی اکسید داشته و گرم و مرطوب تر بوده است. قاعدتا شرایط زندگی در مریخ وجود داشته و جالب است بدانید این مسئله همزمان با ایجاد شرایط اولیه زندگی در زمین بوده است. احتمال یافتن نشانه حیات در مریخ بیش از سایر سیاره های منظومه شمسی است. اگر چه فاصله مریخ از زمین بسیار زیاد است اما پیدا کردن نشانه ای از تخته سنگ های اولیه در مریخ که دست نخورده باقی مانده است، در مقایسه با زمین بسیار آسان تر است.

نشانه های زندگی در مریخ در تحقیقات

برخی از دانشمندان موزه علم و هنر لیک ویو واقع در آمریکا از دانستن وجود نشانه حیات در مریخ شگفت زده اند. این سوال که آیا امکان زندگی در مریخ وجود دارد، قرن ها مردم را فریفته است. زمین بدون شک تنها مکانی است که شرایط زندگی را برای ساکنان خود فراهم می کند . ادعاهای زیاد توسط ناظرانی که گمان می کنند شاهد حیات و زندگی روی سیاره مریخ بوده اند مطرح شده است. از سیاره زمین حتی با قوی ترین تلسکوپ ها هم امکان مشاهده جزئیات کافی برای پاسخ به این سوال وجود ندارد. به منظور پاسخ به این سوال ما نیازمند مشاهداتی دقیق از مریخ هستیم. به همین منظور در سالیان اخیر، ناسا تلاش های زیادی برای دانستن وجود نشانه های زندگی در مریخ می کند‌.

تفاوت های مریخ و زمین

از دهه ۱۹۶۰، ایالات متحده و سایر کشورها فضاپیما هایی برای چرخیدن و یا فرود بر سیاره مریخ فرستاده اند که هر کدام از ماموریت ها اطلاعات جدیدی را درباره این سیاره حیرت انگیز جمع آوری کرده است. اگر چه مریخ از هر سیاره دیگری در منظومه شمسی به زمین شباهت بیشتری دارد و این موید امکان وجود حیات در این سیاره است، اما هنوز تفاوت های متعددی با زمین دارد. زمین مانند یک آهنربای غول آسا عمل می کند. علاوه بر این، میدان مغناطیسی زمین اجرام خطرناک حاصل از تشعشعات فضایی را از خود دور می کند. اما بدون وجود میدان مغناطیسی در مریخ و وجود اکسیژن بسیار کمتر، تشعشعات فضایی خطرناکی از سطح این سیاره متصاعد می شود.

اگر چه برخی از اندازه گیری ها از احتمال وجود آب در سیاره مریخ سخن می گویند اما این میزان از آب بسیار کمتر از میزان آب موجود در سطح زمین است. احتمالا این میزان از آب به علت سرمای زیاد مریخ بیشتر به شکل یخ باشد. در کل راجع به وجود نشانه های زندگی در مریخ اینگونه می توان برداشت کرد که مریخ سیاره نه چندان مناسبی برای زندگی خواهد بود. اما به دلیل اینکه به نظر می رسد سطح مریخ برای زندگی بسیاری از موجودات نامناسب است، احتمالا میلیون ها سال پیش شرایط زندگی در این سیاره وجود داشته است.

تفاوت های مریخ و زمین

فضاپیمای وایکینگ ناسا مسئول کشف حیات در مریخ شد

در سال ۱۹۷۶، ناسا دو روبات فضاپیما با نام های وایکینگ ۱ و وایکینگ۲ را مامور کشف نشانه های زندگی در مریخ کرد. یکی از فضاپیماهای فرود آمده نزدیک به ۴ سال کار کرد و دیگری کار خود را تا ۶ سال ادامه داد. از میان آزمایشات علمی ناسا ، یک آزمایش اختصاصی برای کشف امکان وجود چیزی بسیار ریز و کوچک مانند باکتری در خاک مریخ به صورت بسیار تخصصی طراحی شده بود. طی این آزمایش مشخص شد که در حقیقت یافتن نشانی از باکتری ها در مریخ آسان تر از زمین است اما پس از تجمیع تحقیقات، بیشتر دانشمندان در نبودن نشانه ای از زندگی و حیات بر اساس نتایج بدست آمده متفق القول بودند.

فضاپیما به دوربین هایی مجهز بود که هزاران عکس از سطح مریخ ، تغییر فصل ها، جزئیات تخته سنگ ها و زباله های نزدیک به ایستگاه فضاپیما، به زمین فرستاده است. با وجود این، هیچ موجود زنده ای در سیاره مریخ دیده نشده است و فرضیه وجود نشانه های زندگی در مریخ قدم به قدم به سمت نفی شدن، می رود.

امکان زندگی در مریخ با ذخایر یخ موجود

در همین حین در ماه ژانویه طی اقدامی شگفت انگیز در پی نشانه حیات در مریخ ، ماهواره های ناسا اعلام کردند که ۸ منطقه دارای یخ که به راحتی می تواند در دسترس انسان ها قرار گیرد را کشف کرده اند. این خبر را همزمان منابع دیگر نیز منتشر کردند. همزمان با اطلاع دانشمندان از وجود ذخایر یخ در مریخ ، مجله ساینس اعلام کرد که این ذخایر از آنچه قبلا تصور می شد به سطح مریخ نزدیک تر هستند.اکثریت بر این اعتقادند که هر جا آب هست زندگی هم هست، حتی اگر آب یخ زده و منجمد باشد. از این رو طبق برنامه ریزی های صورت گرفته برای یافتن نشانه های زندگی در مریخ ، فضاپیماهای آینده به کاوش خود برای پیدا کردن هر چیز زنده زیر سطح مریخ ادامه خواهند داد.

اما کجا می توان به دنبال نشانی از حیات و زندگی بود؟ و کجا می توان فضاپیماها را برای یافتن نشانه ای از زندگی فرود آورد؟ زندگی در سطح زمین کاملاً به وجود آب بستگی دارد. بنابراین فضاپیماهای فرستاده شده و چندین فضاپیمای بعدی به دنبال نشانه ای از آب در مریخ برای هدایت ماموریت های بعدی و یافتن مکان های مناسب خواهند بود. حتی اگر نشانه های زندگی در مریخ اثبات نشوند، دانستن اینکه آیا در گذشته نشانه ای بوده یا خیر، جالب است .

روزنه زندگی در مریخ

روزنه زندگی در مریخ

بطور کلی برخلاف سیاره زمین ، مریخ نتوانسته شرایط زندگی را برای ساکنان خود فراهم کند. با این حال ممکن است روزی فضاپیماها نمونه ای را از مریخ به زمین بیاورند و در بهترین آزمایشگاه ها مورد مطالعه قرار دهند که نشانه حیات در کره مریخ را تایید کند. اگر چه اتمسفر نامناسب مریخ امکان زندگی در این سیاره را غیر ممکن می کند اما امید است که جانداران کوچک، فسیل ها و لاشه موجودات مرده در ذخایر یخ منجمد شده، ادعاهای مبنی بر نشانه های زندگی در مریخ را پاسخ دهند. اکتشافات ژانویه 1976 گامی فراتر از کشف سطوح یخی به جلو نهاد. مانند گزارشی شگفت انگیز از سی ان ان که درباره دریاچه های زیر زمینی در گرینلند و ذخایر یخ قطب جنوب به دلیل آب جاری رودخانه ها در سطح زمین، بود.

با این وجود اختر زیست شناس دانشگاه اس تی اندروز در گفتگو با بی بی سی گفته دور از انتظار نیست که زمانی آب های یخ زده و حتی شور مریخ برای زندگی ، حیات برانگیز باشند و سرانجام ممکن است انسان سفری جسورانه به مریخ داشته باشد که نشانه های زندگی در مریخ را نیز رسما جهانی خواهد کرد. مجله اینترنتی ماه در نظر دارد تا با بررسی های صورت گرفته در سطح جهانی به مخاطبان خود اطلاعاتی در زمینه عناصر حیات در مریخ ارائه دهد. شما نیز اگر مطالبی خاص را در نظر دارید، با ما در ارتباط باشید تا ما نیز از نیازمندی های اطلاعاتی شما با خبر شویم. بیانات و نظرات خود را می توانید در زیر همین مطلب به عنوان دیدگاه ثبت کنید.

[rs_post_grid cats=”43″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید