علائم بیماری ایدز در زنان

بیماری ایدز در اثر ورود ویروس HIV به بدن و پیشرفت و گسترش آن، به وجود می آید. این ویروس مستقیما بر سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن تاثیر گذاشته و با از کار انداختن آن، فعالیت خود را آغاز می کند. بیماری ایدز دارای یک دوره کمون تقریبا طولانی است، به همین دلیل در اغلب موارد تشخیص آن با مشکل رو برو ست و معمولا در مراحل پیشرفته تر بیماری، تشخیص داده می شود. متاسفانه بیماری ایدز، هنوز راه درمانی ندارد و هنوز محققان نتوانسته اند واکسن پیشگیری از آن را کشف کنند. درصد ابتلا به HIV یا ویروس نقض ایمنی انسان اگرچه در میان زنان کمتر است، اما به هر حال مراقبت های خاص خود را دارد. در ادامه و در مجله سلامت ماه در مورد علائم بیماری ایدز در زنان و ورود ویروس HIV به بدن آنان بیشتر بحث خواهیم داشت.

نشانه ها و علائم ایدز در زنان که باید بشناسید

اگر چه علائم بیماری ایدز در زنان تقریبا مواردی مشخص شده و شناخته شده است، اما از نظر متخصصان این علائم در زنان کمی متفاوت تر است. از جمله مواردی که زنان در صورت مشاهده باید سریعا به پزشک مراجعه کرده و در مورد احتمال ابتلا به HIV تحقیق نمایند شامل موارد زیر می شود.

مشاهده علائم شبیه به سرماخوردگی

به محض ورود ویروس HIV به بدن، حتی در فصل تابستان نیز فرد علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد. تب ، سرفه ، آبریزش بینی، بدن درد ، سردرد ، گلو درد و بی حالی ممکن است از 1 هفته تا 10 سال پس از ورود ویروس، خود را به نمایش گذارد.

خارش پوستی و یا ایجاد دانه های قرمز رنگ بر روی پوست

یکی از علائم بیماری ایدز در زنان پس از ابتلا به ویروس HIV، خارش پوست است. خارش پوست یا به صورت مستقیم اتفاق می افتد و یا در اثر ایجاد عفونت ناشی از ویروس یا عدم فعالیت سیستم ایمنی. به محض مشاهده خارش پوستی که بی دلیل اتفاق افتاده، باید آن را بررسی کرده و مراتب را به پزشک گزارش دهید. ایجاد دانه های قرمز بر روی پوست نیز می تواند یکی از علائم وجود HIV در بدن باشد. در صورتی که دلیل ابتلا به ویروس، روابط جنسی اورال و محافظت نشده باشد، این دانه ها اغلب در دهان و اطراف دهان بروز می یابد.

ورم غدد لنفاوی از نشانه های ایدز در زنان

غدد لنفاوی در بخش های مختلفی از بدن مثل کشاله ران، زیر بغل، گردن یا پشت دست ها قرار گرفته اند. غدد لنفاوی محل ذخیره پادتن های ساخته شده توسط سیستم ایمنی بدن هستند. در واقع غدد لنفاوی ارتباط تنگاتنگی با سیستم ایمنی دارند. با ورود ویروس HIV به بدن، این غدد تحریک شده و ورم می کنند. ورم غدد، اولین علامت و نشانه ای است که می تواند یک پزشک را به وجود ویروس HIV مشکوک کند.

ایجاد عفونت در بدن به دلیل ورود ویروس HIV به بدن

از آنجایی که هدف اصلی ویروس HIV سیستم ایمنی بدن است، پس با از کار افتادن این سپر دفاعی عرصه برای فعالیت میکروب ها، باز تر خواهد شد. ذات الریه یا عفونت ریه ها ، سل و عفونت های واژینال، از جمله این عفونت ها در میان زنان هستند. در زنان عفونت های باکتریایی بیشتر بروز کرده و البته روش درمان آنها نیز کمی مشکل تر خواهد بود. به طور کلی فرد مبتلا به ویروس ایدز، بیشتر در پوست، ریه ، کلیه ها ، چشم و مغز دچار عفونت می شود.

تب و عرق کردن در طول شب

معمولا فرد زمانی دچار تب می شود که مشکل خاصی در بدن روی داده باشد و سیستم ایمنی از این طریق، فرد را مطلع می سازد. اما در صورتی که تب ، طولانی مدت بود و یا دفعات افزایش حرارت بدن زیاد بود، باید سریع تر به پزشک مراجعه کرد، زیرا ممکن است یکی از علائم بیماری ایدز در زنان باشد.

تب و عرق کردن در طول شب

بی نظمی در قاعدگی از علائم بیماری ایدز در زنان

زنان مبتلا به HIV مثبت، دچار بی نظمی در قاعدگی ماهیانه هستند. حجم خونریزی در آنها بسیار کم یا بسیار شدید است. در موادی حتی ممکن است به هیچ وجه دچار خون ریزی نشوند.

بیماری های مربوط به عفونت لگن

عفونت های لگنی شامل عفونت رحم، لوله های فالوپ، مجراهای رحم و تخمدان می شود. این علامت در زنان مبتلا به ایدز، از لحاظ درمان بسیار دشوار بوده و زمان زیادی را طلب می کند. کاهش وزن ناگهانی، اسهال ، تهوع و استفراغ ، سردرد ، درد مفاصل ، درد عضلات ، تنگی نفس و سرفه های خشک و دردناک، از دیگر علائم بیماری ایدز در زنان است. در مواردی که ویروس در بدن به طور کامل گسترش یافته باشد، فرد دچار اختلال حافظه ، ضعف عملکرد مغزی و نهایتا حالت کما خواهد شد.

کاهش احتمال ابتلا به ویروس HIV در زنان

استفاده از تجهیزات پزشکی آلوده و داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، از عمده ترین و رایج ترین راه های انتقال بیماری ایدز است. برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس، بهتر است فقط با یک شریک جنسی ارتباط داشت و در هر بار ارتباط، از یک کاندوم جداگانه استفاده نمود. تغییر متعدد شریک جنسی، یکی از عواملی است که در کشورهای اروپایی بیشترین درصد مبتلایان به ایدز را تشکیل می دهد. اعتیاد در زنان و استفاده از سرنگ آلوده، متاسفانه دومین راه انتقال ویروس HIV محسوب می شود که پس از رابطه جنسی، جایگاه دوم را دارد. نه تنها معتادان، بلکه در مراکز درمان نیز، گاها به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی و استفاده از تجهیزات پزشکی آلوده، امکان انتقال ویروس وجود دارد.

ویروس HIV را می توان با کمک یک آزمایش خون یا آزمایش بزاق دهان، تشخیص داد. در گذشته هزینه این آزمایش قدری بالا بود و در موارد بسیار کم و مشکوک مورد استفاده قرار می گرفت. اما اخیرا با تعهدی که دولت ها نسبت به مراکز درمان در قبال پرداخت کمک هزینه ها داده اند، انجام این آزمایش با قیمت کمتری امکان پذیر است. منفی بودن جواب آزمایش، نشان دهنده عدم وجود این ویروس در فرد است. در مواردی حتی انجام این آزمایش ضروری است. زنان باردار از جمله این گروه هستند.

یکی دیگر از راه های انتقال این ویروس، انتقال از مادر به جنین است. در سال های اخیر انجام آزمایشات مربوط به این بیماری، جز موارد ضروری در معاینات اوایل بارداری قرار گرفته تا بتوان هر چه سریع تر، این موارد را تشخیص و از بروز مشکلات بعدی پیشگیری کرد.

کاهش احتمال ابتلا به ویروس HIV در زنان

آماری از زنان مبتلا به بیماری ایدز

بر اساس آمارها، فقط در کشور ایالات متحده در سال 2014، 19 درصد شمار زنان مبتلا به ویروس HIV افزایش داشته است. حدود 87 درصد از این افراد، در جریان روابط محافظت نشده جنسی به این ویروس آلوده شده اند و 13 درصد باقی مانده نیز به دلیل تزریق دارو با تجهیزات آلوده ( انتقال بیماری ایدز از طریق خون ). اگرچه شمار زنان مبتلا به ایدز نسبت به سال های گذشته در حال کاهش است، اما آمارها نشان می دهد که هنوز هم درصد بسیاری از آنها، زنان آفریقایی- آمریکایی هستند. طبق تحقیقات مجله اینترنتی ماه به طور کلی یک سوم از کل جمعیت مبتلایان به ویروس HIV را زنان تشکیل می دهند. شناخت علائم بیماری ایدز در زنان مخصوصا در این جوامع یکی از موارد بسیار مهم و ضروری می باشد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)