تاثیر زینک بر سیستم ایمنی و سلامت بدن

زینک یکی از انواع املاح مورد نیاز بدن است که وظایف متعددی بر عهده دارد. عمده ترین تاثیر زینک بر سیستم ایمنی و سلامت بدن ، تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن در ترمیم جراحت ها و پیشگیری از بیماری هاست. مصرف روزانه زینک برای حفظ سلامت عمومی بدن ضروری است. علاوه بر منابع غذایی طبیعی، برای تامین میزان زینک مورد نیاز بدن می توان از مکمل ها نیز استفاده کرد. در مجله سلامت ماه می توانید خواص زینک ، اثرات زینک بر بدن و منابع آن را بیشتر بشناسید.

آشنایی با تاثیر زینک بر سیستم ایمنی و سلامت بدن

زینک از جمله مواد معدنی و املاحی است که وظایف متعددی در بدن بر عهده دارد. برای مثال، فعالیت بیش از 100 آنزیم حیاتی در بدن به وجود زینک بستگی دارد. حتی مصرف مقدار کمی زینک می تواند در انجام این وظایف کمک کننده باشد. در حال حاضر بر اساس توصیه پزشکان، مقدار زینک مورد نیاز بدن در طول یک روز، 8 میلی گرم برای زنان و 10 میلی گرم برای مردان است. در خصوص تاثیر زینک بر سیستم ایمنی و سلامت بدن می توان به مواردی از جمله ترکیب دقیق تر و بهتر DNA ، ترمیم جراحات، کامل شدن فرایند رشد در کودکان و عملکرد بهتر سیستم ایمنی اشاره کرد که در ادامه بیشتر در مورد آن ها توضیح خواهیم داد.

تقویت عملکرد سیستم ایمنی از تاثیرات زینک

 عملکرد لنفوسیت های تی ، به وجود زینک وابسته است. این لنفوسیت ها اصولا دو وظیفه مهم در بدن بر عهده دارند، کنترل و تنظیم واکنش های سیستم ایمنی و حمله به سلول های سرطانی. در صورت عدم وجود زینک کافی در بدن، این بخش از عملکرد سیستم ایمنی با اختلال مواجه خواهد شد. به علاوه کمبود زینک می تواند بر تولید پادتن ها نیز تاثیر داشته باشد.

تقویت عملکرد سیستم ایمنی از تاثیرات زینک

تاثیر زینک در درمان اسهال

 بر اساس آمارها، اسهال در هر سال جان بیش از 1 میلیون کودک زیر 5 سال را می گیرد. مصرف قرص و منابع زینک می تواند از افزایش این آمار و کشته شدن این کودکان جلوگیری کند. در واقع مصرف 10 روز مکمل زینک یا منابع طبیعی حاوی این ماده معدنی، می تواند اسهال را به کلی درمان کرده و از بروز آن در موارد بعدی جلوگیری کند.

نقش کلیدی زینک در یادگیری

به گفته محققان زینک حتی می تواند بر ارتباط میان نورون ها و تاثیر آنها بر یادگیری و حافظه نیز موثر باشد.

بهبود سرماخوردگی با مکمل زینک

مصرف زینک در دوران سرماخوردگی، تا 40 درصد در کوتاه کردن دوره درمان تاثیر گذار است. به محض مصرف یک مکمل زینک در اثر تاثیر زینک بر سیستم ایمنی و سلامت بدن ، پس از 24 ساعت علائم بهبودی در فرد مشاهده خواهد شد.

تاثیر زینک بر افزایش سرعت ترمیم زخم ها

در بسیاری از موارد، کمبود زینک در بدن مانع از بهبود سریع جراحت شده و پوست، در اثر ایجاد زخم ممکن است به همان شکل باقی بماند. به همین دلیل است که اغلب پماد های موضعی و یا کرم ها حاوی مقادیری زینک هستند. به علاوه زینک از رشد عفونت در زخم جلوگیری می کند. همچنین افزایش فرایند تقسیم سلولی جهت ترمیم زخم از تاثیر زینک بر سیستم ایمنی و سلامت بدن می باشد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش سن

بر اساس تحقیقات انجام شده، افرادی که در رژیم غذایی خود از منابع غنی زینک استفاده می کنند یا به طور منظم، مکمل زینک مصرف می کنند در دوران میانسالی و پیری کمتر دچار بیماری های عفونی شده و سیستم دفاعی آنها در برابر بروز بیماری ها قوی تر عمل می کند.

زینک موثر در باروری

به گفته محققان، کمبود منابع زینک در بدن ارتباط مستقیمی با کاهش کیفیت اسپرم در مردان دارد. به علاوه می تواند فرایند باروری در زنان را با اختلال مواجه کند. بر اساس یک تحقیق، افرادی که همزمان زینک را با منابع فولیک اسید مصرف می کردند، دارای تعداد اسپرم بیشتر با کیفیت بالا تر بودند.

مقدار استاندارد مصرف روزانه زینک

مصرف زینک برای همه افراد در هر سنی ضروری است، اما مصرف آن در کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا مستقیما بر رشد آنها، میزان ابتلا به انواع بیماری های عفونی و اسهال تاثیر گذار است. مقدار مجاز مصرف زینک در کودکان 1 تا 8 سال، 3 تا 5 میلی گرم در روز است. با افزایش سن، مقدار مصرف نیز به تدریج افزایش می یابد.

برای مثال کودکان در سنین بالای 8 سال تا قبل از 14 سالگی، به روزانه 8 میلی گرم زینک و پس از آن به 11 میلی گرم نیاز دارند. میزان نیاز زنان به این ماده معدنی معمولا از مردان کمتر است. زنان در هر روز فقط به 10 میلی گرم زینک نیاز دارند، اما در دوران بارداری می بایست روزانه 11 تا 13 میلی گرم مکمل زینک مصرف کنند. برای بهتر شدن تاثیر زینک بر سیستم ایمنی و سلامت بدن باید این ماده معدنی به مقدار استاندارد مصرف شود.

مواد غذایی حاوی زینک

گوشت، از معروف ترین و غنی ترین منابع زینک است. البته باید توجه داشت که گوشت قرمز بیش از گوشت سفید و ماهی می تواند نیاز شما به این ماده معدنی را برطرف کند. گندم، عدس، مغزها و غلات سبوس دار از دیگر منابع زینک هستند. سبزیجات و میوه ها، تقریبا فاقد زینک هستند. به جز مواردی معدود در هیچ گیاه یا میوه ای زینک یافت نمی شود. به همین دلیل است که اغلب گیاه خوارانی که از مصرف منابع حیوانی پرهیز دارند، دچار کمبود زینک هستند. مکمل های زینک به مکمل های مولتی ویتامین و معدنی معروف هستند و می توانند به خوبی نیاز بدن به آن را برطرف سازند. البته متخصصان تاکید خاصی بر نوع داروی مصرفی ندارند.

علائم کمبود زینک در بدن

در صورتی که بدن دچار کمبود زینک باشد، فرایند تولید سلول های جدید با اختلال روبرو می گردد. از علائم کمبود زینک در بدن، کاهش وزن ناگهانی، جراحتی که بهبود نیافته، کاهش هوشیاری ، کاهش قدرت حس بویایی و چشایی ، اسهال ، کاهش اشتها و باز شدن منافذ پوست است. اگر قصد بارداری دارید، باید ابتدا از نظر ذخیره زینک در بدن مورد بررسی قرار گرفته تا اگر کمبودی وجود دارد، برطرف کنید. زیرا کمبود زینک مانع از بارداری می شود. به علاوه در دوران بارداری کاهش مصرف زینک بر رشد جنین اختلال ایجاد می کند. بیشترین آمار مبتلایان به علائم کمبود زینک نوزادان شیرخوار، افراد مسن و معتادان الکلی هستند. محققان بر این باورند که یکی از مضرات مصرف مشروبات الکلی ، اختلال در جذب زینک مورد نیاز بدن می باشد.

چگونه کمبود زینک در بدن را جبران کنیم

در صورتی که کمبود زینک در بدن ادامه داشته باشد، فرد به تدریج دچار علائم شدید تری شده و مشکلات متعدی را به دنبال خواهد داشت. بدین منظور، اولین راه کار برای جبران زینک در بدن، تغییر رژیم غذایی است. مصرف گوشت قرمز، انواع دانه ها، گندم و برخی حبوبات بسیار ضروری است. در صورتی که گیاهخوار هستید، حداقل به منظور تاثیر زینک بر سیستم ایمنی و سلامت بدن ، از یکی از منابع حیوانی استفاده کنید و یا مصرف مکمل ها را در دستور کار قرار دهید. در صورتی که از مکمل های زینک استفاده می کنید، باید به این نکته توجه کافی داشته باشید که زینک با داروهایی مثل آنتی بیوتیک ها، داروهای ادرار آور و داروهای مورد استفاده در درمان آرتروز، تداخل دارد. پیش از مصرف مکمل ها باید با پزشک در این زمینه مشورت کرد تا شما را انتخاب زمان دقیق مصرف راهنمایی کند.

چگونه کمبود زینک در بدن را جبران کنیم

نتیجه گیری مجله سلامت ماه

در نهایت باید گفت، اگر چه کمبود این ماده معدنی ممکن است تاثیرات جدی در پی داشته باشد، اما باید بدانید که با اتخاذ چند روش ساده و استفاده از بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن ، می توان نیاز بدن به زینک و سایر مواد مورد نیاز را تامین کرد. کمبود زینک، یک مورد اورژانسی که نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد، نیست. اما در صورتی که اسهال در فرد شدید بود، به دلیل احتمال ایجاد کم آبی در بدن و افت فشار خون، بهتر است با پزشک در مورد مصرف مکمل زینک مشورت کرد. تاثیر زینک بر سیستم ایمنی و سلامت بدن در این مقاله توسط کارشناسان مجله اینترنتی ماه مورد بررسی قرار گرفت.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)