سردردهای خطرناک و علائم آن

احتمالا تا کنون همه شما دچار سردرد شده اید. این درد در برخی افراد شدید و در برخی دیگر، خفیف و زودگذر بوده است. گاها سردردها ممکن است تا چند روز نیز ادامه داشته باشند. یک سردرد معمولی ممکن است در اثر بی خوابی، مصرف برخی غذاها یا خستگی ایجاد شود. اما سردردهای خطرناک و علائم آن غیر عادی و طولانی مدت بوده و با استراحت بهبود نخواهد یافت و باید حتما آن را با پزشک در میان گذاشت. زیرا ممکن است نشانی از سکته یا حمله مغزی ، تومور ، وجود لخته یا پرفشاری خون باشد. خوشبختانه چنین شرایطی بسیار نادر است، اما ممکن است در هر کسی رخ دهد.

اغلب سردردها با کمی استراحت و مصرف یک سری داروهای خاص، درمان شده و نیازی به پیگیری جدی ندارد. بر اساس بررسی های مجله سلامت ماه در موادی که شدت، مدت زمان و ناحیه درد کمی غیر عادی بود، جای نگرانی است و حتما باید نسبت به درمان آن اقدام کرد.

سردردهای خطرناک و علائم آن را بیشتر بشناسید

درد ایجاد شده در سر تقریبا علت کاملا مشخصی ندارد. در بسیاری از موارد، اختلال در عملکرد طبیعی گردن، دندان، فک، عضلات صورت و عروق منتهی به قلب می تواند منجر به سردرد شود. هنگامی که یکی از شرایط زیر پیش آمد باید در مورد بروز سردرد نگران بود و آن را جدی گرفت به عبارتی موارد زیر از سردردهای خطرناک و علائم آن هستند:

  • سردردهایی که به صورت غیر عادی و پس از سن 50 سالگی به طور نگهانی و مکررا اتفاق افتد.
  • تغییر اساسی در الگوی سردرد
  • درد شدید و کاملا متفاوت
  • دردی که پس از تکان دادن سر یا سرفه کردن، شدت می یابد.
  • سردردی که به تدریج و مرحله به مرحله، شت می یابد.
  • سردردی که منجر به تغییر شخصیت و خلق و خوی فرد شده و عملکرد مغز را با اختلال رو به رو می کند.
  • سردردی که با گرفتگی گردن ، گیجی ، اختلال در درک محیط، تب ، اختلال در حافظه ، تاری دید ، بی حسی در اعضا همراه باشد.
  • سردردی که به واسطه آن، چشم ها قرمز شده و درد شدیدی در این ناحیه ایجاد شود.
  • سردرد به همراه درد و تپش در ناحیه شقیقه
  • سردرد در اثر پایین آوردن سر
  • سردردی که در اثر مزاحمت دیگران ایجاد می شود، برای مثال زمانی که فردی شما را به صورت ناگهانی از خواب بیدار کند.
  • سردردی که مربوط به اختلال در سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن باشد.

مصرف بیش از حد کافئین از عوامل بروز سردرد های خطرناک

کافئین یکی از پر مصرف ترین مواد دارویی در میان افراد در سر تا سر دنیاست. تقریبا نیمی از کافئین مصرفی توسط این افراد، از طریق مصرف قهوه تامین می شود. چای، نوشابه های گازدار و نوشیدنی های انرژی زا نیز از دیگر منابع متداول کافئین هستند. نتایج تحقیقات انجام شده در مورد مصرف این ماده نشان می دهد، در صورتی که فرد چندین ساعت کافئین مصرف نکند، دچار علائمی مثل سردرد، اختلال حافظه و ضعف شده است. در واقع فردی که بیش از حد مجاز کافئین مصرف کند، معتاد به مصرف شده و اگر در زمان مقرری که بدن به آن نیاز دارد کافئین مصرف نکند، دچار سردردهای خطرناک و علائم آن می شود که از 2 ساعت تا چند روز ممکن است ادامه داشته باشد. در مواردی، حتی پس از مصرف دوباره کافئین نیز، این سردرد ادامه دار خواهد بود.

فشار خون بالا عامل ایجاد سردردهای خطرناک

فشار خون بالاتر از 14 بر 9 را با عنوان فشار خون بالا می شناسیم. درصد بسیاری از مردم در کل دنیا، به بیماری فشار خون مبتلا هستند، در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در این افراد بسیار بالاست. سال هاست که محققان در پی یافتن ارتباط میان سردرد و فشار خون بالا هستند. اغلب افرادی که دچار پرفشاری خون هستند، از سردرد شکایت داشته و در واقع درد در ناحیه پشت سر را علامتی به معنای بالا بودن سطح فشار خون می دانند.

ایجاد سردردهای شدید با مصرف الکل

افرادی که مقدار زیادی الکل مصرف کرده باشند، معمولا پس از دقایقی دچار سردردهای شدید شده و علت آن نیز، ورود مقادیر زیادی سم به بدن است. درد در این مواقع در ناحیه دو طرف سر رخ داده و هم زمان با فعالیت فیزیکی فرد شدت می یابد. در مواردی این افراد، بیش از بقیه در معرض خطر ابتلا به بیماری میگرن هستند.

مصرف زیاد داروهای مسکن منجر به سردردهای خطرناک می شود

افرادی که در طول روز چندین بار به علل مختلف دچار سردرد می شوند، به مصرف داروهای مسکنی روی می آورند که دوز بیش از حد مجاز این داروها خود عامل بروز سردردهای شدید تر است. در مواردی که سردردها بسیار جدی است، فرد اطلاعاتی از شرایط نداشته و دارویی را مصرف می کند. در زمان تاثیر دارو بر بدن، فرد راحت شده و دردی را حس نمی کند. اما به محض از بین رفتن تاثیر دارو، درد دوباره شدت گرفته و بیمار دوباره به مصرف قرص روی می آورد. همین امر موجب اعتیاد به داروهای مسکن و بروز سردردهای خطرناک و علائم آن می شود.

بروز سردردهای خطرناک در اثر وجود تومور مغزی

سردرد یکی از علائم شایع و اولیه وجود تومورهای مغزی است. درد ناشی از وجود تومور در سر در طول روز ادامه دار خواهد بود، اما صبح و پس از بیدار شدن از خواب، شدت بیشتری دارد. تهوع و استفراغ، به همراه سردرد رخ خواهد داد و هنگام انجام فعالیت های ورزشی، سرفه و تکان دادن سر، درد شدت می یابد. علائم تومور مغزی با توجه به محل قرار گیری آن متنوع است. اگر تومور در ناحیه پشت سر باشد، فرد دچار گیجی و بی حالی خواهد شد. اگر در قسمت جلوی سر باشد، در تکلم و حرکت دادن دست و پا اختلال ایجاد می شود. وجود تومور در طرفین سر منجر به بروز مشکلات بینایی شده و در دیگر نواحی نیز علائم متعدد دیگری دارد.

سردرد خطرناک در اثر آسیب به سر

در صورتی که در اثر ضربه یا آسیبی فرد دچار سردرد شد، معمولا چند ساعت یا چند روز بعد این درد تسکین خواهد یافت. اگر درد بیش از اینها طول کشید و تا چند ماه ادامه داشت، آن را اثرات بلند مدت آسیب فیزیکی می نامیم و ممکن است از سردردهای خطرناک و علائم آن باشد. در این حالت، درد بیشتر به طرفین سر انتقال یافته و شدت زیادی دارد. در برخی موارد، علائم درد ناشی از آسیب فیزیکی شبیه به دردهای میگرنی است.

سکته مغزی و سردرد

گاهی اوقات بروز سکته قلبی نیز می تواند منجر به سردرد شود. سکته زمانی اتفاق می افتد که خون رسانی به مغز با اختلال رو به رو شده و اکسیژن کافی به سلول ها نمی رسد، در نتیجه سلول ها از بین رفته و توانایی های مغز دچار مشکل خواهد شد. سردرد ، تهوع، استفراغ، اختلال در تکلم و گیجی از جمله علائم سکته مغزی است.

سردردهای خطرناک و علائم آن و همچنین برخی عوامل ایجاد آن ها در این مقاله توسط کارشناسان مجله اینترنتی ماه بیان شد. همانطور که قبلا گفته شد در صورت مشاهده علائم باید هرچه سریع تر با پزشک مشورت نمایید. اگر مبتلا به میگرن هستید حتما از عوامل بروز سردردهای خطرناک دوری کنید. پیشنهاد می کنید در ادامه راه های درمان طبیعی میگرن را مطالعه نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)