گلودرد طولانی مدت و علت آن

گلودرد نوعی اختلال عادی و شایع است که اغلب در اثر وجود عفونت در این نواحی ایجاد می شود. هنگامی که فرد دچار گلودرد می شود، در کنار درد، خشکی و خارش گلو نیز فرد را آزار داده و با فرو بردن آب دهان، این خارش و سوزش، شدت می یابد. اگر چه گلودرد علامت اولیه ابتلا به بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا است، اما تنها عامل نیست، در واقع ممکن است علت گلودرد طولانی مدت ، وجود برخی بیماری های دیگر نیز باشد.

در صورتی که گلودرد در اثر وجود عفونت به وجود آمده باشد، با از بین بردن میکروب و باکتری ها، به تدریج درد نیز فروکش خواهد کرد و نیاز به درمان خاصی ندارد. اما اگر این درد طولانی شد، باید دقیق تر آن را مورد بررسی قرار داد، زیرا ممکن است نشان از وجود یک بیماری جدی باشد. در ادامه، کارشناسان مجله سلامت ماه ، در مورد احتمالات موجود در این زمینه، اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار می دهند.

علت گلودرد طولانی مدت و عفونت

گلودرد اختلالی است که معمولا در اثر وجود عفونت در گلو ایجاد شده و پس از مدتی از بین می رود. البته گلودرد انواع مختلفی دارد که در برخی از آنها، تنها راه درمان، مصرف آنتی بیوتیک هاست. احساس درد و خارش در ناحیه گلو، احساس سوزش هنگام صحبت کردن یا فرو دادن لقمه، تورم غدد نواحی گردن، وجود نقطه های قرمز یا سفید رنگ در گلو و گرفتگی صدا و سرفه، از جمله علائم شایع گلودرد است.

گلودرد در حالت معمولی نیاز به درمان تخصصی ندارد، اما در صورتی که مدت طولانی ادامه داشته  باشد و موجب اختلال در تنفس، صحبت کردن یا غذا خوردن شود، باید سریعا با پزشک در میان گذاشته شود.

گلودرد طولانی مدت در افراد مختلف

اگر چه ممکن است این درد هر فردی را درگیر کند، اما یک سری افراد بیش از دیگران در معرض خطر قرار دارند. کودکان و نوجوانان بیش از بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به گلودرد قرار دارند، به ویژه نوع باکتریایی آن که حتما باید با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان شود.

سیگار یا هر گونه دخانیات، خطر ابتلا به گلودرد را هم در فرد سیگاری و هم در اطرافیان به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد. ضمن این که افرادی دچار انواع آلرژی ها، سریع تر درگیر گلودرد می شوند زیرا وجود هرگونه گرد و غبار یا گرده، می تواند موجب تحریک عفونت های گلو شود.

زندگی در شهرهای آلوده، قرار گرفتن در معرض سوخت های فسیلی و یا کار در محیط هایی با آلاینده های شیمیایی نیز، خطر ابتلا به گلودرد را افزایش می دهد. عفونت عامل اصلی ابتلا به گلودرد است. افرادی که به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن ، توان مقابله با عفونت ها و عوامل بیماری زا را ندارند، امکان ابتلا به چنین اختلالاتی را دارند.

دلیل گلودردهای طولانی مدت

اگر صبح پس از بیدار شدن از خواب متوجه شده اید که دوباره دچار گلودرد شده اید، این مسئله را نادیده نگیرید، زیرا بدن شما از این طریق شما را متوجه وجود یک مشکل می کند، در غیر این صورت دلیلی برای ابتلا به این گلودردهای طولانی مدت وجود ندارد.

دلیل گلودردهای طولانی مدت

علت گلودرد طولانی مدت متعدد است و همان طور که اشاره کردیم، اغلب در اثر عفونت به وجود آمده و زود از بین می رود. اما در صورتی که برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، ممکن است عللی مثل عفونت لوزه ها، گلودرد میکروبی، حساسیت، آلودگی هوا، دود سیگار یا هرگونه دخانیات و آنفولانزا دارد.

برخی از این علل مثل سرماخوردگی، به راحتی قابل درمان است، اما عفونت میکروبی و عفونت لوزه، در صورتی که به درستی درمان نشود، ممکن است خطرات جدی برای فرد به همراه داشته باشد. از طرفی، همیشه گلودردهای طولانی مدت، ناشی از وجود میکروب یا عفونت نیست. در مواردی البته نادر، ممکن است فشار و سوزش در گلو، ناشی از وجود تومور باشد که تشخیص آن مطمئنا به عهده پزشک خواهد بود.

ابتدا تورم در غدد نواحی خارجی گلو توسط پزشک تشخیص داده شده و پس از بررسی های دقیق تر ممکن است وجود تومور، ثابت شود. پس به همین دلیل، باید گلودردهای طولانی مدت را جدی گرفت. زیرا علل ایجاد آنها، معمولا بسیار جدی است و اگر به درستی درمان نشود، ممکن است خطراتی جبران ناپذیر در پی داشته باشد.

روش های درمان گلودرد

معمولا در اغلب موارد، گلودرد اگر طولانی مدت نیست و در اثر عفونت ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا به وجود آمده باشد، با چند روش خانگی قابل درمان است. در اولین اقدام غرغره کردن آب گرم و نمک، روشی قدیمی اما موثر است که با از بین بردن عفونت گلو، به کاهش التهاب آن کمک می کند.

به طور کلی هر نوع نوشیدنی گرمی که خشکی گلو را از بین ببرد در درمان گلودرد موثر است. چای، سوپ، آب گرم به همراه آبلیموی تازه و عسل و مخلوط چای و عسل، از جمله نوشیدنی های گرم هستند.

گاهی اوقات، علاوه بر نوشیدنی های گرم، خوراکی های سرد نیز می تواند موجب کاهش التهاب گلو شود. برای مثال بستنی، از جمله خوراکی است که خوردن آن، سوزش و خارش ناشی از فعالیت میکروب ها را از بین می برد. البته باید توجه داشته باشید در صورتی که گلودرد در اثر سرماخوردگی به وجود آمده باشد، خوردن بستنی چندان توصیه نمی شود. آبنبات های ویژه ای نیز در داروخانه ها توزیع می شود که با داشتن ترکیباتی خاص به کاهش سوزش گلو کمک می کند.

درمان گلودرد با بخور آب گرم

رطوبت نیز که از جمله موارد ضروری برای درمان گلودرد طولانی مدت است. هر چه رطوبت موجود در فضا بیشتر باشد، درمان سرماخوردگی و گلودرد ناشی از آن، با سهولت بیشتری همراه خواهد بود. با استفاده از یک دستگاه بخور آب گرم می توان رطوبت لازم را در فضا ایجاد کرد. اگر دسترسی به این دستگاه ندارید، می توان دوش آب گرم گرفت و یا یک ظرف آب گرم را روی گاز قرار داده تا بخار تولید کند.

درمان گلودرد با بخور آب گرم

زمان خوردن آنتی بیوتیک برای گلودرد

گلودردهای معمولی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارند، زیرا همان طور که اشاره کردیم با چند راه حل ساده در منزل میتوان آن را درمان کرد. مصرف آنتی بیوتیک برای گلودردهای طولانی مدت بیش از 10 روز تجویز می شود که در اثر فعالیت میکروب به وجود آمده باشد و به منظور پیشگیری از بروز اختلالات دیگر از آن استفاده می شود. در حقیقت، مصرف آنتی بیوتیک گزینه آخر است برای جلوگیری از گسترش میکروب مورد استفاده قرار می گیرد.

به عقیده کارشناس مجله اینترنتی ماه حتی در صورتی که پزشک آنتی بیوتیک تجویز کرد، باید دوره مصرف را حتما کامل کنید، زیرا رها کردن دوره مصرف، موجب زنده ماندن میکروب ها و باکتری ها شده و با کوچکترین اختلالی، فعالیت خود را دوباره آغاز می کنند. گاها علت گلودرد طولانی مدت نیز می تواند عدم تداوم در مصرف داروهای درمان علائم سرماخوردگی باشد که یک بحث خیلی مهم است.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)