نقش انسولین در سیستم ایمنی بدن

نقش انسولین در سیستم ایمنی بدن برای بهبود آن در مبارزه با عفونت ها اولین بار توسط محققان بیمارستان عمومی تورنتو مورد توجه قرار گرفت. دانشمندان این بیمارستان یک سیگنال خاص علامت دهی از انسولین را یافتند که این سیگنال پاسخ سلول های T در سیستم ایمنی را برای تجزیه سریع سیکوتین ها و پروتئین های شیمیایی، که بقیه سلول های سیستم ایمنی را فعال می کند، کنترل می کند. همانطور که در مقاله مربوط به مالتیپل اسکلروز یا ام اس گفته شد و شما می دانید یکی از کار های سیستم ایمنی شناسایی میکروب یا سلول های آلوده و مبارزه با آن هاست که در صورت یک اختلال کوچک در کار این سیستم، منجر به ایجاد بیماری می شود. نقش این ماده مهم در بدن در این مقاله از مجله ماه بررسی می شود.

وظایف و نقش انسولین در سیستم ایمنی بدن

به گفته ی دکتر دن وینر یکی از هورمون های معروف سوخت و ساز، به ویژه در مسیر علامت دهی، انسولین را به عنوان یک تحریک کننده ی سیستم ایمنی شناخته است. نقش انسولین در سیستم ایمنی بدن این است که در این مسیر سلول های T را برای تنظیم و عملکرد سیستم ایمنی تحریک کند.

سال هاست که آزمایشات زیادی بر روی انسولین و تاثیر آن روی قند خون، کبد، عضلات، چربی های بدن، نحوه ی سوخت و ساز بدن و تبدیل آن به انرژی انجام شده است. به گفته ی دکتر نیکسایی ارتباط مشخصی بین انسولین و سیستم ایمنی وجود ندارد. ولی جالب است بدانید که سلول های سیستم ایمنی برای به دست آوردن انرژی و عملکرد بهتر در مسیر علامت دهی متابولیکی، از انسولین استفاده می کنند.

ارتباط انسولین با چاقی

این دکتر هم چنین بیان می کند، بین مقاومت بدن در برابر انسولین و چاقی ارتباط مستقیمی وجود دارد. مقاومت بدن در برابر انسولین باعث تجمع چربی می شود و عملکرد سیستم ایمنی بدن را در برابر عفونت ها به شدت کاهش می دهد. در بیماری چاقی معمولا عملکرد سلول T متوقف شده و در آخر عملا پاسخی را از طرف سیستم ایمنی دریافت نخواهیم کرد. دکتر نیکسای هدف از تمام این آزمایشات را بررسی  انسولین در تنظیم و عملکرد سلول T که نقش بسیار مهمی در دفاع از بدن در برابر عفونت ها دارد، بیان کرده است.

افراد چاق و افرادی که سابقه بیماری قند خون نوع 2 را در خانواده دارند، در معرض خطر ابتلا به بیماری قند خون نوع دو هستند. در آزمایشگاه دکتر وینر طبق آزمایشات متعدد مشخص شد که بدن این افراد در برابر انسولین مقاوم است یا اصلا پاسخی نمی دهند. هم چنین طبق این آزمایشات گفته می شود که سلول های ایمنی چربی های شکم باعث آزاد شدن مواد شیمیایی ضد التهابی می شوند که کاهش حساسیت بدن به انسولین و در نتیجه کاهش تاثیر انسولین در سیستم ایمنی بدن را در پی دارد.

نقش سلول T در جلوگیری از بیماری

تحقیق و آزمایش روی موش های آزمایشگاهی که از لحاظ ژنتیکی دستکاری شده و فاقد سلول T هستند نشان داد که مقاومت آن ها در برار هر نوع استرس و میکروبی از جمله آنفولانزا بسیار کم است. در واقع سلول T نیاز به سیگنال بیشتری برای مقابله با عفونت را دارد که این فشار توسط انسولین ایجاد می شود. بدون تاثیر انسولین، این سلول نمی تواند کار خود را به خوبی انجام دهد و در برابر ویروس ضعیفی مثل آنفولانزا نیز مقاومتی ندارد.

به گفته دکتر نیکسای سلول T در قلب بسیاری از بیماری ها است که اگر بتوانیم آن را تقویت کنیم به راحتی می توان با بیماری مقابله کرد. با تقویت سیگنال های  ایجاد شده توسط انسولین می توان این هدف را عملی کرد. نقش انسولین در سیستم ایمنی بدن یکی از وظایف این ماه می باشد. در ادامه نقش انسولین در تنظیم قند خون و ارتباط آن با دیابت را بررسی می کنیم.

نقش انسولین در تنظیم قند خون

علاوه بر نقش انسولین در سیستم ایمنی بدن ، این ماده نقش های متفاوتی در بدن به عهده دارد. هورمونی است که نقش بسزایی در تنظیم قند خون بدن ایفا می کند. عدم پاسخ گویی به این هورمون باعث ابتلا به بیماری قند خون می شود. یکی دیگر از نقش های مهم این ماده تنظیم میزان ذخیره و استفاده چربی و گلوکز بدن طی رژیم های کربوهیدرات است. اکثر سلول های بدن از انسولین برای گرفتن گلوکز خون و تبدیل آن به انرژی مورد نیاز کمک می گیرند.

گر چه برخی از سلول های بدن خود به طور مستقل می توانند از قند خون برای تامین انرژی استفاده کنند ولی اکثر سلول ها به انسولین احتیاج دارند. انسولین با ارسال سیگنال به کبد و سلول های چربی، گلوکز خون را به عنوان انرژی مورد نیاز سلول ها تامین می کند و به این صورت در تنظیم قند خون نقش مهمی را بازی می کند. اگر میزان گلوکز خون بالا باشد و بدن به آن نیاز نداشته باشد، انسولین آن را در کبد به صورت گلیکوژن ذخیره می کند. کبد در حدود 5 درصد از حجم خود را می تواند با گلیکوژن پر کند.

نقش انسولین در تنظیم قند خون

انسولین و دیابت نوع 1 و 2

در این نوع دیابت بدن قادر به تولید انسولین نیست، در نتیجه سلول ها قادر به تامین انرژی خود با کلوگز خون نیستند. بنابراین  به ناچار باید از دیگر منابع انرژی استفاده کنند. در این حالت کبد ماده ای به نام کتون برای تامین انرژی سلول ها آزاد می کند که سطح بالای آن باعث وضعیت خطرناک ketoacidosis می شود. به توصیه پزشکان برای جلوگیری از ایجاد چنین حالتی بیمار باید با تزرِیق انسولین، انسولین مورد نیاز بدن را جبران کند.

در دیابت نوع دو انسولین تولید می شود ولی بدن پاسخی به آن نمی دهد، در نتیجه توانایی جذب گلوکز خون برای تامین انرژی مورد نیاز سلول ها را ندارد. در مراحل اولیه این بیماری، بدن با تولید بیشتر انسولین این مشکل را تا حدودی حل می کند. از آن جا که انسولین توسط پانکراس تولید می شود، تولید بیش از حد انسولین و در نتیجه فعالیت بیشتر پانکراس ممکن است به از دست دادن سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس منجر شود. در همین راستا پزشکان توصیه به تزریق انسولین برای تنظیم میزان قند خون بدن می نمایند.

ذخیره چربی از وظایف انسولین در بدن

همنطور که در بالا توضیح دادیم یکی از وظایف انسولین، نقش انسولین در سیستم ایمنی بدن بود. علاوه بر این، انسولین در تنظیم میزان و چگونگی مصرف چربی در بدن نقش دارد. زمانی که ظرفیت کبد در ذخیره سازی گلیکوژن تمام می شود، انسولین چربی را با عنوان تری گلیسرید در کبد ذخیره می کند. افزایش میزان انسولین و عملکرد مناسب آن در تجزیه چربی و جلوگیری از چاقی نقش مهمی دارد.

انسولین مصنوعی

در بیماری های دیابت 1 و 2 برای تنظیم قند خون باید انسولین تزریق شود. انسولین معمولا توسط یک سرنگ مخصوص مستقیما به خون تزریق می شود. ساخت این نوع انسولین در آزمایشگاه می باشد که رایج ترین نوع انسولین در مصارف دارویی است. البته نوع حیوانی آن در صورت دسترسی، نسبت به انسولین مصنوعی ترجیح داده می شود، ولی به دست آوردن آن کمی مشکل می باشد.

روش های طبیعی برای بهبود عملکرد انسولین

  • خواب کافی: در کل کم خوابی در سنین بالا و پایین موجب بیماری های قلبی، عفونی و دیابت نوع 2 می شود. طبق مطالعات به عمل آمده مشخص شد که 4 ساعت خواب در شبانه روز باعث کم شدن حساست بدن نسبت به انسولین و در نتیجه بیماری دیابت می شود. البته با جبران خواب می توان این حساسیت را تا حد زیادی بهبود بخشید. میزان خواب در سنین مختلف، متفاوت است که میزان مناسب آن برای افراد بزرگسال معمولا 8 ساعت در شبانه روز است.
  • وزرش: یک روش بسیار عالی برای سالم نگه داشتن بدن 30 دقیقه ورزش در روز است. وزرش حساست بدن را نسبت به انسولین و عمکلرد بهتر آن افزایش می دهد. در بین انواع مختلف ورزش ها، ورزش های هوازی در بهبود عملکرد انسولین بهتر جواب داده است.
  • کاهش استرس: استرس باعث ایجاد بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت می شود. شما می توانید با کنترل استرس خود باعث عملکرد هر چه بهتر انسولین شوید.

روش های طبیعی برای بهبود عملکرد انسولین

ورزش کردن و خواب مناسب از راه های کاهش استرس هستند که کاهش استرس در بیماری های قلبی و راه های پیشگیری از آن بسیار موثر است. طبق تحقیقات مجله اینترنتی ماه خوردن غذا های سالم و سرشار از فیبر، سبزیجات  و میو های تازه، کاهش مصرف چربی ها و قند ها، مصرف چای سبز به جای چای سیاه از راه های بهبود حساسیت انسولین هستند. نقش انسولین در سیستم ایمنی بدن در بالا به طور کامل بررسی شد امیدواریم مورد استفاده برای شما قرار گیرد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)