رفع پف زیر چشم

پف ریز چشم جزء آن دسته از اختلالات آزار دهنده ای است که ممکن است در هر سنی اتفاق افتاده و از بابت زیبایی، تغییرات عمده ای در چهره فرد ایجاد کند. اصولا این حالت، علل متعددی دارد که بسته به نوع آن، روش درمان و رفع پف زیر چشم نیز متفاوت است، از نداشتن خواب کافی و عدم مراقبت مناسب از پوست گرفته تا وجود برخی بیماری های داخلی مثل بیماری کبد چرب . کارشناسان ما در مجله سلامت ماه به بررسی نظرات مختلفی در زمینه روش های درمان پف زیر چشم پرداخته اند، نظراتی که اغلب توسط متخصصان مجرب و کارکشته دنیا مطرح شده است. در ادامه، مهم ترین و البته موثر ترین روش های رفع این مشکل معرفی خواهد شد.

موثر ترین روش های رفع پف زیر چشم

اصولا پف کردن نواحی اطراف چشم و گاهی تیرگی پوست اطراف آن، مشکل شایعی است که افراد بسیاری را درگیر کرده است. این اختلال پوستی علل متعددی دارد که بسته به سن، محل زندگی و نوع فعالیت فرد ممکن است متفاوت باشد. از نظر فیزیولوژیکی، پف زیر چشم، به معنی تجمع مقدار قابل توجهی مایعات در زیر لایه های پوستی اطراف چشم است. از آن جایی که پوست این قسمت، ظرافت و ضخامت بسیار کمی دارد، هر گونه اختلال و تغییر در فرآیند طبیعی، می تواند اثرات قابل توجهی بر این قسمت داشته باشد.

از جمله عواملی که منجر به تجمع مایعات در زیر این لایه پوستی می شود عبارتند از: مصرف زیاد نمک که سدیم موجود در آن، مایعات بدن را افزایش می دهد، آلرژی یا حساسیت غذایی یا فصلی، مشکلات مرتبط با سینوس، خشکی بیش از حد بدن، ضعف و نداشتن خواب کافی، استرس و فشار عصبی و افزایش سن، که ما در ادامه این مقاله قصد داریم راه های رفع پف زیر چشم را به شما معرفی کنیم.

قبل از پرداختن به این موضوع شاید برای شما سوال باشد که آیا پف زیر چشم نشانی از بیماری خاصی در بدن است؟ در پاسخ باید گفت، اگر پف زیر چشم ناگهانی و در یکی دو روز اتفاق افتد، قطعا می توان آن را علامتی از بروز یک بیماری در بدن دانست. برای مثال حساسیت به ترکیبی خاص، برخی بیماری های چشم، مشکلات تیروئید، بیماری های کبدی و برخی مشکلات گوارشی، همگی از جمله مواردی هستند که با آغاز فرآیندشان در بدن، گاهی به شکل پف زیر چشم، خود را نمایان می کنند.

روش های دارویی برطرف کردن پف زیر چشم

از آن جایی که معمولا این عارضه، جزء موارد چندان جدی دسته بندی نمی شود، اصولا درمان و برطرف کردن آن کار سختی نیست. از نظر پزشکی، رفع پف زیر چشم نیاز به دارو یا مراقبت ویژه ای ندارد، مگر اینکه علت به وجود آمدن آن، مرتبط با سلامت عمومی بدن باشد. برای مثال در مواردی که پف زیر چشم به دلیل آلرژی یا حساسیت باشد، مصرف داروهای آنتی هیستامین ضروری است یا اگر این وضعیت، در اثر ابتلا به بیماری خاص ایجاد شده باشد، همزمان با مصرف دارو جهت رفع بیماری، پف زیر چشم نیز برطرف خواهد شد.

یکی از مهم ترین روش های رفع پف زیر چشم ، مدیریت و درمان علائم حساسیت است، زیرا در بیشتر مواقع، این علائم موجب بروز چنین مشکلی می شود. تا حد ممکن باید از خوردن غذاهای حساسیت زا یا قرار گرفتن در محیط های تحریک کننده، دوری کرد. مصرف منظم داروهای آنتی هیستامین و دیگر انواع داروهای ضد حساسیت، کمک می کند تا کمتر دچار این علائم شوید. به طور کلی، رفع پف زیر چشم ، مسئله ای است که اغلب به وسیله ی روش های خانگی قابل درمان است. از جمله راهکارهای خانگی برطرف کردن پف زیر چشم را می توانید در ادامه مطالعه نمایید.

رفع پف زیر چشم با استفاده از کمپرس سرد

اصولا نواحی اطراف چشم با التهاب همراه است و اگر این التهاب برطرف شود، قطعا پف نیز به تدریج کاهش پیدا می کند. کمپرس سرد، روشی است که به کمتر شدن این التهاب کمک خواهد کرد. یک تکه پارچه تمیز را با آب سرد شسته و آن را زیر چشم قرار دهید و آن را دقایقی با اندک فشاری نگه دارید. استفاده از تکه های یخ نیز پیشنهاد مناسبی در این مورد می باشد.

کاربرد خیار در رفع پف زیر چشم

طبیعت سرشار از ترکیبات بی نظیری است که شناخت عملکرد های صحیح آنها به حفظ سلامت عمومی بدن بسیار کمک می کند. همه ما از فواید خیار برای پوست اطلاع داشته و آن را به عنوان ماده ای مفید جهت حفظ سلامت و زیبایی پوست می شناسیم. جالب است بدانید رطوبت موجود در این میوه پر طرفدار در رفع پف زیر چشم نیز موثر خواهد بود. کافی است دو حلقه خیار را روی پوست زیر چشم قرار داده و سی دقیقه صبر کنید. با اولین بار استفاده از خیار، متوجه تاثیر به سزای آن در رفع تیرگی و پف زیر چشم خواهید شد.

کاربرد خیار در رفع پف زیر چشم

بالا نگه داشتن سر در هنگام خواب

اشاره کردیم که معمولا پف زیر چشم در اثر تجمع مایعات در زیر لایه پوست ایجاد می شود. برای رفع پف زیر چشم می بایست هنگام خواب از یک بالش بلند تر استفاده کرده و یا ارتفاع قسمت بالایی تخت را کمی بیشتر کنید. بالا قرار گرفتن سر، کمی بالاتر از بدن، شیبی در بدن ایجاد می کند که مانع تجمع مایعات خواهد شد.

استفاده از چای سبز برای برطرف کردن ورم چشم

 چای سبز جزء آن دسته از نوشیدنی هایی است که وجود آن در هر خانه ای ضروری است.علاوه بر خواص بی نظیری که نوشیدن عصاره این گیاه دارد، برگ یا تفاله باقی مانده از آن نیز یکی از روش های موثر در رفع پف زیر چشم است. چای را دم کرده و پس از نوشیدن آن، تفاله باقی مانده در ظرف را خنک کرده و سپس بر روی پوست زیر چشم قرار دهید. آنتی اکسیدان موجود در چای سبز، گردش خون را بهبود بخشیده و به کاهش تورم زیر چشم کمک می کند.

حفظ رطوبت بدن و پوست موثر در درمان پف چشم

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، خشکی بدن یکی از علل اصلی بروز پف زیر چشم است. به توصیه پزشکان هر فرد بزرگسال در طول روز 8 لیوان آب به طور متوسط باید مصرف کند، زیرا بدن به این حجم از مایعات نیاز دارد. البته این میزان، بسته به نوع فعالیت فرد و تحرک وی، متفاوت است.علاوه بر نوشیدن آب و مایعات به مقدار مناسب، بر عدم مصرف موادی که موجب خشکی بدن می شود نیز تاکید شده است. برای مثال الکل، جزء موادی است که بدن را با خشکی جدی رو به رو می کند.

محافظت از پوست در برابر نور خورشید

پوست اطراف چشم نسبت به دیگر قسمت های صورت حساسیت و ظرافت بیشتری دارد. پس قطعا سریع تر تحت تاثیر اشعه های مضر خورشید قرار خواهند گرفت. استفاده مداوم از کرم های ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه هنگام خروج از منزل، علاوه بر کاهش خطر بروز پف زیر چشم، از پوست در برابر چین و چروک و آفتاب سوختگی نیز محافظت می کند.

پاک کردن آرایش قبل از خواب

یکی از اشتباهات رایجی که پوست را خراب می کند ، تمیز نکردن مواد آرایشی از روی پوست هنگام خواب است. از آنجایی که بخش عمده ای از آرایش را، مصرف مواد در چشم و اطراف آن تشکیل می دهد، عدم تنفس پوست در این زمان زمینه ساز آسیب هایی مثل پف خواهد شد. بهتر است قبل از رفتن به رختخواب، جهت جلوگیری و رفع پف زیر چشم پوست صورت را با ترکیباتی مثل سرکه سیب یا ترکیب آب و آبلیموی تازه، تمیز کرده و اجازه دهید و تا پوست بدون وجود هیچ لایه مزاحمی، تنفس کند.

پاک کردن آرایش قبل از خواب

پف زیر چشم تاثیر زیادی بر تغییر چهره فرد دارد و معمولا از نظر ظاهری، بسیار آزار دهنده است. اگر پس از به کار بردن روش های معرفی شده برای رفع پف زیر چشم توسط کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، باز هم مشکل برطرف نشد، باید حتما از پزشک برای رفع آن کمک خواست، چون ممکن است این مورد، دلیلی بر وجود یک اختلال یا بیماری خاصی در بدن باشد.

[rs_post_grid cats=”289″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)