راه های خانگی رفع بوی بد دهان

شاید شنیدن این مطلب برای شما تعجب برانگیز باشد که درصدی از افراد به دلیل داشتن بوی بد دهان، اعتماد به نفس بسیار پایینی دارند و بسیاری از موقعیت های شغلی و اجتماعی را به دلیل این مسئله از دست می دهند. بر اساس تحقیقات مجله سلامت ماه ، به گفته برخی روانشناسان، هستند کسانی که حتی به خاطر این مشکل تقریبا ساده، انزوا و گوشه گیری را پیشه کرده و از حضور در جمع دوستانه و خانوادگی، دوری می کنند. اگر چه درصد قابل توجهی از افراد به ویژه در میان جوانان، دچار مشکل بوی بد دهان هستند، اما خوشبختانه، این یک اختلال جدی و نگران کننده نیست و به راحتی می توان با کمک راه های خانگی رفع بوی بد دهان آن را برطرف کرد.

سریع ترین راه های خانگی رفع بوی بد دهان

در علم پزشکی، بوی بد دهان به عنوان halitosis شناخته می شود. در واقع فرد در هنگام تنفس، بوی بد از دهانش خارج می شود که یا به دلیل خوردن ماده غذایی خاص است یا وجود عفونت در مجاری تنفسی و بخش های داخلی بدن. اما به عقیده پزشکان، بیماری های داخلی درصد کمی از موارد بوی بد دهان را شامل می شود و بخش عمده ای از آن مرتبط با سبک زندگی و رعایت نکات بهداشتی است.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، سهل انگاری در مسواک زدن، خشکی دهان، بیماری های لثه، پوسیدگی دندان، رژیم های غذایی کم کربوهیدرات، مصرف و اعتیاد به الکل ، سیگار و انواع مختلف دخانیات، مشکل رفلاکس معده، بیماری دیابت ، عفونت های تنفسی و مصرف برخی دارو های خاص مثل دارو های ضد حساسیت از جمله مواردی هستند که منجر به ایجاد بوی بد در دهان می شوند. اما خوشبختانه برطرف کردن این مشکل، کار چندان سختی نیست و به راحتی می توان بوی نامطبوع را در تنفس از بین برد. از جمله راه های خانگی رفع بوی بد دهان عبارتند از:

رفع بوی بدن دهان با سرکه سیب

همانطور که از خواص درمانی سرکه سیب اطلاع دارید، این سرکه به دلیل داشتن خاصیت آنتی باکتریال، عفونت های موجود در سیستم تنفسی را برطرف می کند و با تنظیم میزان PH دهان، از بد بو بودن تنفس جلوگیری می کند. مقداری سرکه سیب را با کمی آب سرد مخلوط کرده و شب ها قبل از رفتن به رختخواب و صبح بعد از بیدار شدن، با آن غرغره کنید، سپس مسواک زده و دهان خود را با آب شست و شو دهید.

رفع سریع بوی بد دهان با جویدن آدامس یا دانه رازیانه

یکی از موثر ترین راه های خانگی رفع بوی بد دهان ، جویدن آدامس است. جویدن منظم آدامس ضمن جلوگیری از خشکی دهان، موجب از بین رفتن بوی بد شده و کمک می کند تا تنفس متعادل تری داشته باشید. از طرفی، بعضی آدامس ها دارای رایحه ها و طعم های معطری هستند که به خوشبو کردن دهان منجر می شود. این نکته را مد نظر داشته باشید که اگر مرتبا از آدامس برای رفع بوی بد دهان استفاده می کنید، حتما نمونه بدون قند آن را تهیه کنید تا از بابت مصرف قند اضافی در امان باشید.

یکی از قدیمی ترین روش های رفع بوی بد دهان که از گذشته های دور مورد استفاده افراد قرارداشته، جویدن دانه رازیانه است. دانه رازیانه ضد میکروب و باکتری بوده و با ضدعفونی کردن دهان و دندان، به خوشبو تر کردن تنفس کمک می کند. ضمن اینکه جویدن این دانه، موجب افزایش میزان بزاق در دهان شده و با پیشگیری کردن از خشکی، موجب ایجاد یک حس تنفس مطبوع در فرد می شود.

استفاده از عصاره اکالیپتوس یا برگ جعفری

عصاره یا روغن اکالیپتوس دارای خاصیت ضد باکتری و ضد میکروبی است و در رفع عفونت لثه بسیار موثر است. از آن جایی که عفونت در دهان، یکی از اصلی ترین علل بوی بد تنفس است، رفع این عفونت تاثیر به سزایی در برطرف کردن این مشکل خواهد داشت. برای استفاده از عصاره اکالیپتوس که از راه های خانگی رفع بوی بد دهان است، مقداری آب ولرم را با چند قطره روغن اکالیپتوس مخلوط کرده با آن غرغره کنید. سپس دهان خود را با آب شست و شو دهید.

جویدن برگ سبز جعفری نیز به نوبه خود یکی از موثر ترین راه های خانگی رفع بوی بد دهان است. جعفری علاوه بر خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی رایحه خوشی دارد که تا ساعت ها در دهان باقی مانده و تنفس را خوشبو می کند. نعنا نیز جزء گیاهان معطر معرفی شده و مصرف آن، چه به صورت خام و چه در ترکیب غذاها به برطرف شدن رایحه بد دهان منجر می شود.

خوردن پرتقال یا لیمو راه خانگی درمان بوی بد دهان

هر زمانی که دچار بوی بد دهان شدید، یک عدد لیمو یا پرتقال را پوست کنده و آن را برای مدت زیادی در دهان نگه داشته و بجوید، سپس آن را قورت دهید. جویدن مرکبات، ترشح بزاق را افزایش داده و رایحه خوشی را در دهان ایجاد می کند. از طرفی، مرکبات دارای مقدار زیادی ویتامین C هستند که به درمان عفونت و برطرف کردن میکروب کمک می کنند.

نوشیدن زیاد آب

نوشیدن آب زیاد، کمک می کند تا رطوبت کافی در دهان و بدن شما حفظ شده و دچار خشکی نشوید. از نظر پزشکان، یکی از موثر ترین راه های خانگی رفع بوی بد دهان ، از بین بردن خشکی دهان است. پس از هر بار آب خوردن، مقداری از آن را غرغره کرده و از دهان خارج کنید.

مسواک زدن راهی موثر در رفع بوی بد دهان

تقریبا این نکته برای همه افراد ثابت شده است که مسواک زدن و حفظ بهداشت دهان و دندان، از راه های خانگی رفع بوی بد دهان است و کمک زیادی به ایجاد رایحه خوش در تنفس می کند. بعد از هر وعده غذایی، مسواک زده و دست کم یک بار در هفته از دهان شویه برای ضد عفونی کردن دهان استفاده کنید. نکته حائز اهمیت اینکه، استفاده از نخ دندان، به اندازه مسواک زدن مهم است، زیرا از پوسیدگی دندان به عنوان عاملی جهت ایجاد بوی بد دهان جلوگیری می کند. توجه داشته باشید که هنگام مسواک زدن، حتما زبان را نیز بشویید.

اگر در دهان خود دندان مصنوعی دارید، آن را قبل از خواب خارج کرده و فضای دهان را با آب شست و شو دهید. غرغره کردن با آب و نمک کمک می کند تا لثه هایتان ضد عفونی شده و امکان ایجاد بوی بد ناشی از آن از بین برود و از طرفی باید مرتبا دندان را ضد عفونی کنید، زیرا مواد پلاستیکی موجود در آنها، تاثیر به سزایی در ایجاد عفونت های لثه دارند.

زنجبیل و تاثیر آن بر بوی بد دهان

ترکیب یک لیوان آب با دو قاشق پودر زنجبیل، معجزه ای است برای رفع بوی بد دهان. در ابتدا اشاره کردیم که رفلاکس معده یکی از علل اصلی ایجاد بوی بد دهان است. غرغره کردن با این محلول، قطعا تاثیر به سزایی بر رفع این مشکل دارد. اگر دائما دچار رفلاکس معده هستید، زنجبیل را در ترکیب غذاها مورد مصرف قرار داده یا پودر آن را به چای اضافه و میل نمایید.

زنجبیل و تاثیر آن بر بوی بد دهان

نتیجه گیره مجله سلامت ماه

موارد گفته شده روش های ساده ای هستند که می تواند در کمترین زمان ممکن، مشکل بوی بد دهان را برطرف نماید. اما باید توجه داشت که اگر رایحه بد تنفس به دلیل مشکلات و بیماری های گوارشی یا عفونت های مجاری تنفسی است، حتما باید جهت درمان آن به پزشک مراجعه کرده و درمان مناسب را ادامه دهید. قطعا با برطرف شدن مشکل، بوی بد دهان نیز رفع خواهد شد.

اگرچه بوی بد دهان مشکل چندان حادی نیست و تنها با رعایت یک سری نکات بهداشتی قابل حل است، اما در هر حال در بسیاری از موارد، فرد را از حضور در جمع دور می کند. اصولا راه های خانگی رفع بوی بد دهان اغلب روش هایی هستند که جزء فعالیت های روتین به شمار می آیند، مثل مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و غرغره کردن محلول آب و نمک و گاهی نیز وجود یک سری ترکیبات غذایی در رژیم غذایی نیز به خودی خود به برطرف کردن این مشکل کمک می کند. از نظر کارشناسان، استفاده از نخ دندان نیز به اندازه مسواک در رفع این بوی بد اثرگذار است. در بخش های بعدی مجله اینترنتی ماه به اهمیت این مورد نیز خواهیم پرداخت.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)