لکه های خشکی روی پوست

مشاهدات مجله سلامت ماه نشان می دهد که خشکی پوست جز یکی از شایع ترین اختلالات پوستی دسته بندی می شود که هم در فصل گرما و هم در فصل سرما قابل مشاهده است. گاهی این خشکی به صورت گسترده در تمامی قسمت های پوست وجود ندارد، بلکه به شکل لکه هایی در نواحی خاصی دیده می شود که علائم خاص خود را داشته و معمولا بسیار آزار دهنده خواهد بود. کمبود رطوبت و چربی در پوست از جمله علل شایع ابتلا به خشکی پوست است که با چند راه حل ساده و با استفاده از انواع مراقبت ها مانند ماسک های جوانسازی پوست به راحتی قابل درمان است. اما به جز کمبود رطوبت، عوامل دیگری نیز در ایجاد لکه های خشکی روی پوست دخیل هستند که در ادامه با علت و روش درمان آن بیشتر آشنا می شوید.

همه چیز در مورد لکه های خشکی روی پوست

خشکی پوست، اختلالی شایع در میان افراد است که به یکی از شایع ترین علل مراجعه به متخصصان پوست و مو تبدیل شده است. اگر چه احتمال وقوع این اختلال پوستی در هر فصلی وجود دارد، اما معمولا در فصل زمستان به دلیل کاهش قابل توجه دما و همچنین میزان رطوبت موجود در هوا، بروز آن شدت می یابد. استفاده مداوم از مرطوب کننده ها بهترین و موثرترین روش جهت درمان خشکی پوست به شمار می آید. اما گاهی این اختلال شدت بیشتری پیدا کرده و مدت زمان طولانی ادامه پیدا می کند. در این حالت، لکه های خشکی روی پوست ایجاد می شود که درمان آنها نیازمند به کارگیری روش های پیچیده تری است. و قطعا در چین شرایطی، فرآیند درمان کمی پیچیده تر خواهد بود.

علت ایجاد لکه های خشکی روی پوست

پوست به دلایل متعددی دچار کاهش رطوبت و از دست دادن نرمی و لطافت می شود، از قرار گرفتن در معرض انواع مواد شیمیایی و شوینده گرفته تا تغییرات آب و هوایی. از دیگر علل ایجاد لکه های خشکی روی پوست :

  • استفاده از آب گرم برای شست و شو
  • استفاده زیاد از مواد شوینده شیمیایی جهت شست و شو
  • کاهش رطوبت پوست و بدن
  • نداشتن تغذیه مناسب
  • مصرف زیاد لوسیون ها و مواد آرایشی حاوی الکل

در بسیاری از موارد با کمی توجه به نوع و مقدار شوینده ها و مواد آرایشی و بهداشتی، می توان این لکه های خشکی را از بین برد. اما گاهی نیز نیاز به درمان جدی و طولانی مدت دارد. در واقع زمانی که پوست دچار عفونت و التهاب ناشی از خشکی شود، باید به سراغ درمان های تخصصی تر رفت.

ایجاد لکه های خشکی پوست در اثر تغییرات آب و هوایی

اگر خشکی پوست شما با تغییر فصل دچار تغییراتی می شود، قطعا آب و هوا در ایجاد و تشدید آن دخیل است. گاهی اوقات وجود عوامل حساسیت زا در محیط، عامل ایجاد لکه های خشکی روی پوست است که این حالت در تابستان بیشتر دیده می شود. گاهی بالا بودن دما و تبخیر رطوبت از پوست، فرد را دچار مشکلات ناشی از خشکی پوست می کند و گاهی نیز سردی هوا و قرار گرفتن در معرض هوای سرد، عامل ایجاد این نوع لکه هاست. اگر سرد شدن هوا عامل ایجاد این لکه ها باشد در مقاله راهکار جلوگیری از خشکی پوست در زمستان راه حلی مناسب برای آن بیابید.

خشک شدن پوست در اثر مصرف محصولات آرایشی

گاهی ممکن است با این مسئله مواجه شوید که پس از استفاده از یک محصول مراقبتی یا آرایشی خاص، دچار خشکی شدید در پوست شده و لکه های خشکی بخش عمده ای از پوست را در بر بگیرد. در چنین مواردی، ترکیبات خاص موجود در این محصولات موجب ایجاد لکه های خشکی روی پوست می شود. پوست حساس در این موارد به نسبت دیگر انواع پوست ها، آسیب بیشتری می بیند.

در میان محصولات آرایشی، اسکراب ها ترکیباتی هستند که کمک می کنند سلول های مرده سطح پوست از بین رفته و فضا برای تنفس بهتر پوست و تولید سلول های جدید پوستی فراهم شود. اگر چه این مواد تاثیر به سزایی در بهبود سلامت پوست دارند و موجب جوانسازی و شادابی پوست می شوند، اما استفاده زیاد از اسکراب ها موجب کاهش فعالیت غدد چربی ساز در پوست شده و نهایتا لکه های خشکی روی پوست را ایجاد می کنند.

خشک شدن پوست در اثر مصرف محصولات آرایشی

اگزما و لکه های خشکی روی پوست

بر خلاف تصور بسیاری از افراد که اگزما را نوعی بیماری پوستی مختص کودکان می دانند، باید گفت که امکان ابتلا به این اختلال پوستی در بزرگسالان نیز وجود دارد. با این تفاوت که اگزما در بزرگسالان اغلب در صورت و نواحی اطراف گردن دیده می شود. اگزما حالتی است که در آن، پوست دچار خشکی بیش از حد شده و به دلیل کاهش رطوبت، گاهی عفونت و التهاب نیز به مشکل خشکی اضافه می شود. در صورتی که اگزما به درستی درمان نشود و یا فرآیند درمان آن به شکل کامل صورت نگیرد، تبدیل به لکه های خشکی روی پوست می گردد.

ارتباط نور خورشید با لکه های خشکی پوست

اشعه های UV خورشید، خطرناک ترین دشمن پوست هستند که خود به تنهایی می تواند زمینه ساز ایجاد مشکلات پوستی متعدد باشد. در واقع علاوه بر تاثیر بر چین و چروک و عمیق تر کردن خطوط صورت، زمینه ساز ایجاد لکه های خشکی روی پوست نیز خواهد بود. در صورتی که از پوست در برابر تابش نور خورشید محافظتی صورت نگیرد به دلیل حساسیتی که در این نواحی وجود دارد، لکه های خشکی به تدریج به نوع خاصی از سرطان پوست تبدیل می شود که درمان آن به مراتب سخت تر خواهد بود.

راه های درمان لکه های خشکی روی پوست

متخصص پوست و مو پس از بررسی لکه های خشکی روی پوست ، ابتدا علت را جستوجو کرده و سپس روشی مناسب جهت درمان معرفی می کند. معمولا در کنار مصارف دارویی، روش های دیگری نیز وجود دارد که به راحتی در منزل میتواند به بهبود کامل پوست کمک کند. روش هایی مثل: کمپرس سرد، استفاده از دستگاه بخور در منزل جهت تامین رطوبت، مراقبت از پوست هنگام شست و شو، تنظیم دمای آب متناسب با میزان حساسیت پوست و خشک کردن پوست پس از هر بار شست و شو.

اما در اغلب موارد، انتخاب روش مناسب بستگی به علت ایجاد این اختلال دارد. اگر خشکی پوست در اثر تغییرات آب و هوایی ایجاد شده باشد، بهتر است همیشه یک دستگاه بخور در منزل داشته باشید که همزمان با خشکی هوا از کمبود رطوبت، مشکلی در پوست ایجاد نشود. در مواردی که ایجاد لکه های خشکی روی پوست به دلیل مصرف برخی داروها یا محصولات مراقبت از پوست باشد، بهتر است برای مدتی مصرف این داروها را قطع کرده و سپس وضعیت پوست را بررسی کنید. اگر ترکیبات این محصولات موجب خشکی پوست باشد، قطعا باید مصرف آن را قطع کرد و با پزشک جهت برطرف کردن مشکل یا جایگزین کردن دارویی دیگر مشورت نمود.

در صورتی که به دلیل استفاده زیاد از اسکراب دچار خشکی پوست شده اید، بدون نیاز به قطع این کار و تنها با کاهش دفعات تکرار آن، میتوان این مسئله را برطرف کرد. معمولا استفاده از اسکراب یکبار در هفته توصیه می شود. اشاره کردیم که قرار گرفتن در معرض تابش اشعه های مضر خورشید، عاملی است که تاثیر به سزایی در لکه های خشکی روی پوست دارد. با مراقبت کافی از پوست، استفاده دائمی از ضد آفتاب ها و عدم خروج از منزل در ساعات اوج تابش، می توان از این مشکل پیشگیری کرد.

راه های درمان لکه های خشکی روی پوست

نتیجه گیری مجله زیبایی ماه

اختلالات پوستی انواع مختلفی دارند که هر کدام به نوبه خود ویژگی ها، علل و روش های درمان متفاوتی خواهند داشت. خشکی یکی از عمده ترین این اختلالات است که در صورت عدم مراقبت مناسب، ممکن است به موارد حادتری مثل لکه های خشکی روی پوست تبدیل شود. به گفته کارشناسان بخش زیبایی مجله اینترنتی ماه ، اصولا پیشگیری از چنین اختلالاتی راحت است و می توان با رعایت چند نکته ساده که در این مقاله بیان شد از بروز آنها جلوگیری کرد. اگر به سلامت پوست خود اهمیت می دهید در ادامه می توانید مقاله اشتباهات رایجی که پوست را خراب می کند ، مطالعه نمایید.

[rs_post_grid cats=”289″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)