درمان گیاهی چربی خون

میزان بالای کلسترول خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. اگر پزشک چربی خون بالا را تشخیص دهد، بی شک برخی دارو ها و رژیم غذایی مناسب را تجویز خواهد کرد. کلسترول علاوه بر اینکه در کبد ساخته می شود، با مصرف برخی غذاها وارد بدن می شود، البته نه غذاهایی که حاوی چربی های اشباع و چربی ترانس هستند، زیرا این غذاها باعث می شوند کبد کلسترول بالایی تولید کند. کلسترول به دو نوع مفید ( HDL ) و مضر ( LDL ) دسته بندی می شود. طبق مطالعات مجله سلامت ماه ، کلسترول مضر خون یا ال دی ال با اضافه وزن و نداشتن تمرینات مناسب بالا می رود. این نوع کلسترول می تواند زمینه ارثی نیز داشته باشد. اما غذاها و برخی مکمل ها جهت درمان گیاهی چربی خون وجود دارند که می توانند سطح کلسترول یا همان چربی خون را پایین نگه دارند.

درمان گیاهی چربی خون با مصرف سیر

سیر اولین گیاهی است که به عنوان کاهنده چربی مضر خون و تقویت سیستم گردش خون به ذهن می آید. مطالعاتی که بر روی این گیاه معروف صورت گرفته توانایی این گیاه را در تنظیم کلسترول بدن نشان می دهد. برخی مطالعات نشان می دهد مصرف روزانه سیر تاثیر چشمگیری در کاهش کلسترول و درمان گیاهی چربی خون دارد. این گیاه هم چنین مانع لخته شدن خون می شود به این معنی که اگر کلسترول بدن بالا باشد مانع لخته شدن خون در اطراف قلب یا مغز که کشنده است می گردد.

گیاه جینسینگ موثر در کاهش کلسترول

جینسینگ گیاهی است که قرن ها در آسیا مصرف دارویی دارد. طب سنتی از این گیاه در درمان انواع بیماری ها، سلامت قلب و پیشگیری از سکته قلبی استفاده می کند. امروزه ریشه گیاه جینسینگ در قالب انواع کپسول ها و فراورده های مهم دیگری مانند چای سبز ، قهوه و حتی نوشیدنی های انرژی زا به فروش می رسد. برخی مطالعات نشان می دهد که این گیاه میزان کلسترول مضر خون را کاهش و میزان کلسترول مفید خون را افزایش می دهد.

تاثیر چای سبز بر کاهش کلسترول مضر خون

بیشترین مایع مصرفی بعد از آب، چای سبز است که منبع غنی پلی فنول بوده و که ترکیبی است که تاثیر زیادی بر ایمنی بدن دارد. چای سبز بیشترین میزان تجمع پلی فنول را دارد که نه تنها در درمان گیاهی چربی خون موثر است بلکه باعث افزایش میزان چربی مفید خون نیز می شود. یک بررسی جمعی نشان داد که افرادی که چای سبز می نوشند در مقایسه با سایر افراد کلسترول پایین تری دارند. مطالعات نشان می دهند که چای سبز مانع جذب کلسترول به وسیله روده ها و در نتیجه رهایی از آن می شود.

کاهش چربی خون با پونه کوهی

گیاهان و ادویه جات از دیر باز علاوه بر مصارف آشپزی مصرف دارویی نیز داشته اند. اما یکی از گیاهانی که جایگاه ویژه ای در کاهش و درمان گیاهی چربی خون داشته است گیاه پونه کوهی است. این گیاه را در ابتدا یونانیان باستان در درمان انواع بیماری ها استفاده می کردند. بقراط “پدر علم داروسازی” این گیاه را به عنوان ضدعفونی کننده به کار می برد. در آمریکای شمالی استفاده دارویی از این گیاه به اوایل 1900 باز می گردد. امروزه پونه گیاهی مصارف مختلفی دارد اما مهم ترین آن محافظت از سلامت قلب و کاهش دهنده طبیعی کلسترول است.

این گیاه همانند اسفناج و دیگر گیاهان سبز برگ سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که از میان آنها می توان ویتامین های سی ، ای ، کا ، آهن ، و منگنز به همراه کلسیم را نام برد. پونه کوهی هم چنین منبع فوق العاده فیبر نیز محسوب می شود. تحقیقات در یکی از دانشکده های کشاورزی آمریکا نشان داد که روغن این گیاه 42 برابر سیب و 12 برابر پرتقال خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

کاهش چربی خون با پونه کوهی

برخی از گیاهان موثر در کاهش میزان چربی خون

  • بذر گشنیز : بذر گشنیز حاوی انواع ویتامین های A، C ، بتاکاروتن و فولیک اسید است.در نتیجه یکی از مهم ترین دانه ها جهت درمان گیاهی چربی خون محسوب می شود.
  • دانه کتان : دانه کتان یکی از فوق العاده ترین گیاهانی است که می تواند در درمان بسیاری از تغییرات جدی در بدن مانند بیماری های قلبی کمک کند.این گیاه به نگه داشتن سطح چربی خون کمک کرده و سلامت بدن را افزایش می دهد.
  • گون : این گیاه هزاران سال است که در صنعت دارویی چین در ترکیب با دیگر گیاهان برای درمان بیماری ها استفاده می شود. مهم ترین مورد استفاده این گیاه در سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن است. اما به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند از قلب افراد محافظت کند و مانع بالا رفتن سطح چربی خون و بهبود عملکرد قلب شود.
  • شیرین بیان : شیرین بیان گیاهی است که در کاهش چربی خون به ذهن می آید. مطالعات متعدد نقش برجسته این گیاه را در درمان گیاهی چربی خون ثابت می کند. حتی جامعه سرطان آمریکا اظهار می دارد که گیاه شیرین بیان سرشار از فلاونوئید است که نقش موثری در زمان بالا رفتن کلسترول بدن دارد. این گیاه هم چنین مانع تجمع کلسترول در دیواره شریان ها و بیماری های عروق کرونری می شود. یکی از عناصر مهم شیرین بیان ( گلابریدین ) نقش مهمی در به تاخیر انداختن اکسیداسیون LDL ایفا می کند.
  • سویا : دانه سویا و خوراکی هایی که از آن تهیه شده اند مانند پنیر سویا و شیر سویا زمانی مهم ترین کاهنده چربی خون بود. بررسی ها نشان می دهد که مصرف حدود 25 گرم سویا در طول روز می تواند 5 تا 6 درصد سطح چربی ناسالم خون را کاهش دهد.

میوه های موثر در درمان گیاهی چربی خون

  • زالزالک : میوه این گیاه در آمریکا، اروپا و چین مصرف دارویی داشته است. هم میوه و هم برگ این گیاه مصرف خوراکی دارد و افراد می توانند از فواید آن بهره مند شوند. این گیاه مانند گون خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که باعث بهبود عملکرد سیستم قلبی – عروقی می شود. بررسی ها نشان می دهد که زالزالک به تنظیم میزان چربی سالم خون و همچنین سطح LDL و تری گلیسیرید کمک می کند.
  • انگور کوهی : این گیاه یکی از غنی ترین منابع ویتامین C و ترکیبات فنولیک به علاوه مواد معدنی و اسیدهای آمینه است. از میوه این گیاه در درمان انواع بیماری ها و درمان گیاهی چربی خون استفاده شده است. مصرف روزانه آن نه تنها میزان کلسترول بد خون را کاهش می دهد بلکه جلوی آسیب های ناشی از اکسیداسیون را خواهد گرفت. مقدار یک تا دو عدد را می توان در طول روز مصرف کرد.
  • مرکبات : این میوه ها منابع غنی پکتین هستند که نوعی فیبر محلول و کاهنده چربی خون است.

ماهی چربی خون را کاهش می دهد

مصرف ماهی دو یا سه بار در هفته به دو طریق چربی مضر خون را کاهش می دهد: اول با جایگزین شدن به جای گوشت هایی که حاوی چربی اشباع می باشند و دیگری با داشتن امگا 3 که باعث کاهش سطح گلیسیرید در خون و محافظت از قلب با نرمال نگه داشتن میزان ضربان قلب می شود.

ماهی چربی خون را کاهش می دهد

در نهایت داشتن بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن علاوه بر اینکه بهترین راه برای داشتن میزان کلسترول طبیعی و رهایی از بیماری های قلبی است، باعث سلامت بدن و رهایی از بیماری در طول زندگی خواهد شد. توصیه مجله اینترنتی ماه این است که همیشه قبل از مصرف فرآورده های گیاهی جهت درمان گیاهی چربی خون با پزشک خود مشورت کنید مخصوصا اگر در دوران بارداری، یا مصرف داروهای خاصی هستید و هرگز بدون مشورت با پزشک داروی خود را قطع نکنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید