درمان گلودرد با سرکه سیب

یکی از نشانه های اصلی بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا ، گلودرد است که معمولا به محض ورود ویروس به بدن خود را نشان می دهد. گلودرد در اغلب موارد به همراه عفونت گلو ، سوزش و خارش در این ناحیه همراه است و فرد در این قسمت، احساس خشکی می کند. البته در همه موارد، گلودرد نشانه سرماخوردگی نیست. گاهی آلرژی نیز می تواند منجر به گلودرد شود. روش های درمانی متعددی هم در پزشکی نوین و هم در طب سنتی، برای درمان گلو درد پیشنهاد شده که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. درمان گلودرد با سرکه سیب یکی از روش های توصیه شده خانگی و کارساز است که در ادامه مجله سلامت ماه فواید آن را توضیح خواهد داد.

بهبود و درمان گلودرد با سرکه سیب

گلودرد معمولا علاوه بر درد، کمی سوزش و خارش نیز در این ناحیه ایجاد می کند که با قورت دادن غذا، شدت می یابد. علت اصلی و شایع انواع گلودرد ، وجود عفونت ویروسی در این قسمت است که نهایتا منجر به سرماخوردگی و آنفولانزا می شود. در مواردی، باکتری نیز می تواند عاملی جهت ابتلا به گلودرد باشد که در این موارد، روش درمان گلو درد نیز با توجه به علت بیماری، متفاوت خواهد بود. از آن جایی که اغلب گلودرد ها در اثر وجود عفونت یا ویروس ایجاد می شوند، بهتر است با رعایت نکات بهداشتی از ابتلا به این عفونت ها جلوگیری نمود.

در بسیاری از موارد، گلودرد خود به خود بهبود یافته و نیاز به مراجعه به پزشک ندارد. اما استفاده از برخی روش های درمان خانگی، کمک می کند تا علاوه بر کاهش درد، سریع تر بهبودی حاصل شود. در طب سنتی، تاکید بسیاری بر درمان گلودرد با سرکه سیب صورت گرفته و اغلب افراد نیز به آن اعتقاد دارند. در مواردی که گلودرد باکتریایی است، راهی به جز مصرف آنتی بیوتیک نیست. اما درصد بسیاری از گلودرد ها عفونی هستند. پس سرکه به دلیل داشتن خواص ضد عفونی کننده، روش مناسبی برای کاهش عوارض آن است. از جمله ترکیباتی که بر پایه سرکه سیب تهیه شده و می توانند در درمان گلو درد موثر باشند عبارتند از :

چگونه گلودرد را با سرکه سیب درمان کنیم

  • سرکه سیب و عسل: برای درمان گلودرد با سرکه سیب یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با دو قاشق غذاخوری عسل به همراه یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و صبح قبل از صرف صبحانه بخورید. علاوه بر کاهش خارش و درد گلو، به درمان سرفه نیز کمک می کند.
  • چای سبز و سرکه سیب : 2 قاشق چای خوری سرکه سیب، مقداری آبلیمو، چند برگ چای سبز و مقداری آب گرم را در یک لیوان یا قوری ریخته و صبر کنید تا کمی با هم مخلوط شوند، سپس میل کنید. چای سبز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان فراوان، از عفونت و ورم گلو جلوگیری کرده و ویتامین C موجود در لیمو نیز به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس ها کمک می کند.
  • چای و سرکه سیب : 2 قاشق سرکه سیب، 2 قاشق عسل و 2 قاشق روغن نارگیل را با آب گرم مخلوط کرده و زمان دهید تا با هم مخلوط شوند. برای تغییر طعم روغن نارگیل می توان مقداری زنجبیل نیز به آن اضافه کرده و میل کنید.
  • غرغره کردن: 2 قاشق سرکه سیب به همراه آب گرم و نمک را مخلوط کرده و 3 بار در روز، هر بار 20 تا 30 ثانیه غرغره کنید. این کار علاوه بر کاهش درد، مسیر عبور هوا و غذا را باز کرده و سوزش گلو را کمتر می کند.

اگر چه در طب نوین، هنوز به صورت قطعی در مورد درمان گلودرد با سرکه سیب تاکید نشده و تحقیقات، نتایج چندان ثابت شده نیست، اما محققان پذیرفته اند که سرکه سیب در از بین بردن عفونت، تقویت سیستم ایمنی بدن و فعالیت بهتر ماهیچه های گلو و گردن موثر است. در صورتی که دچار رفلاکس معده یا سوزش معده هستید، سرکه سیب را فراموش کرده و از دیگر روش های درمانی استفاده کنید.

علائم اصلی گلودرد چیست

علائم گلودرد با توجه به علت آن، متفاوت است. اما به طور کلی، شامل درد یا احساس خارش در ناحیه گلو، دردی که با صحبت کردن یا غذا خوردن شدت می یابد، اختلال در قورت دادن غذا، ایجاد نقاط سفید رنگ در ناحیه گلو و گرفتگی و خش دار شدن صدا می باشد.

در صورتی که گلودرد ناشی از فعالیت ویروس های عفونی باشد، ممکن است فرد دچار علائمی مثل تب ، سرفه ، آبریزش بینی ، بدن درد، سردرد و تهوع و استفراغ شود. در صورتی که روش درمان گلودرد با سرکه سیب پس از چند روز موجب بهبود درد نشود یا در تنفس و غذا خوردن اختلال ایجاد کند و یا اینکه علائمی مثل تب و تهوع از بین نرود، باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

علائم اصلی گلودرد چیست

چه عواملی باعث گلودرد می شود

علاوه بر عفونت و ویروس، عوامل دیگری نیز می تواند منجر به گلودرد در فرد شود. عواملی مثل خشکی بدن، آلرژی ، قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، گرفتگی مفاصل در ناحیه گردن، عفونت ناشی HIV یا ویروس نقض ایمنی انسان و وجود تومور در ناحیه گلو. کودکان و نوجوانان، بیش از بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به گلودرد های جدی و خطرناک هستند. قرار گرفتن در معرض دود سیگار، آلرژی ، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خطرناک، عفونت سینوس ها و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن ، از جمله مواردی است که خطر ابتلا به گلودرد را بیشتر خواهد کرد. در واقع این افراد، بیش از دیگران در معرض خطر هستند و می توانند از روش درمان گلودرد با سرکه سیب بهره ببرند.

مضرات مصرف بیش از حد سرکه سیب

سرکه سیب در کنار تمامی خواصی که دارد، در مواردی ممکن است مصرف بیش از حد آن منجر به بروز مشکلاتی برای فرد شود. سرکه نوعی اسید است و همان طور که می دانید، اسید از هر نوعی می تواند برای بدن مضراتی به همراه داشته باشد. برای درمان گلودرد با سرکه سیب هرگز نباید آن را به تنهایی مصرف کرد. حتما برای خوردن سرکه آن را با آب یا عسل مخلوط کنید. در حالی که سرکه خاصیت آنتی باکتریال دارد، اما نباید از آن برای ترمیم جراحات استفاده کرد، زیرا به دلیل داشتن خواص اسیدی به پوست آسیب می زند. اگر به صورت روزانه از سرکه سیب استفاده می کنید، باید بدانید که سرکه سطح پتاسیم در بدن را کاهش می دهد. پس باید به میزان پتاسیم دریافتی دقت کرد.

مضرات مصرف بیش از حد سرکه سیب

هرگز سرکه را با معده خالی مصرف نکنید، زیرا علاوه بر ایجاد مشکلات گوارشی، بافت معده را تحت تاثیر قرار داده و موجب بروز آسیب های جدی می شود. سرکه سیب مینای دندان را تحت تاثیر قرار داده و می تواند عاملی برای ایجاد پوسیدگی دندان شود. در صورتی که هنگام درمان گلودرد با سرکه سیب متوجه شدید که این روش سوزش گلو را بیشتر می کند، سریعا آن را متوقف کرده و روش دیگری را جایگزین نمایید. در مواردی سرکه با برخی داروهای شیمیایی تقابل دارد، مثل داروهای درمان کننده بیماری دیابت یا برخی از داروهای دیگر. از نظر مجله اینترنتی ماه اگر بیماری خاصی دارید بهتر است قبل از مصرف سرکه با پزشک در این باره مشورت کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)