درمان شوره سر با سرکه سیب

شوره سر یکی از انواع اختلالاتی است که در اثر خشکی پوست سر ایجاد می شود. در واقع خشکی پوست سر ، باعث پوسته پوسته شدن آن و ایجاد تکه های برفک مانندی بر روی موها می شود که به خصوص در زمینه موهای تیره، کاملا مشخص بوده و ظاهر ناپسندی را در آنها ایجاد می کند. درمان این مشکل راهکارهای زیادی دارد که ما در این مقاله به بحث در مورد درمان شوره سر با سرکه سیب می پردازیم.

شوره علل مختلفی از جمله نشانه های کمبود امگا 3 دارد و بسته به جنس مو، شدت آن متفاوت است. اگرچه این اختلال درمان قطعی ندارد، اما می توان تا حد زیادی با استفاده از برخی روش های خانگی، آن را کنترل کرد. استفاده از سرکه سیب، یکی از این روش هاست که در ادامه مقاله از مجله سلامت ماه به آن پرداخته شده است.

نتیجه درمان شوره سر با سرکه سیب

سرکه سیب، یکی از پر طرفدارترین محصولات خانگی است که نه تنها خوردن آن فواید بسیاری دارد و اختلالات زیادی را در بدن برطرف می نماید، بلکه به عنوان یک روش درمان خانگی ، جهت برطرف کردن مشکلات پوست و مو مثل شوره سر نیز به کار می رود.

علل تاثیرگذاری درمان شوره سر با سرکه سیب و همچنین حفظ سلامت مو، متفاوت است. برخی محققان، حالت اسیدی سرکه را عاملی می دانند که می تواند موها را خوش حالت و سالم نگاه دارد. خاصیت آنتی باکتریال سرکه و همچنین دارا بودن چندین ویتامین و ماده معدنی مختلف، از دیگر علل محبوبیت سرکه سیب در درمان مشکلات پوست و مو است.

در مورد درمان شوره سر با سرکه سیب باید دقت فراوانی داشت، زیرا در صوتی که به مقدار زیاد یا دفعات زیاد مصرف شود، تاثیر معکوس داشته و ممکن است موجب خارش شدید پوست سر و خشکی بیشتر آن شده و شدت شوره را افزایش دهد.

روش های استفاده از سرکه سیب برای رفع شوره سر

اگر از شوره سر رنج می برید و به دنبال برطرف کردن آن هستید، هرگز از شامپوهای شیمیایی استفاده نکنید و تا حد امکان شامپوهایی مصرف کنید که اساس گیاهی دارند و یا دارای ترکیبی از انواع عصاره های گیاهی هستند. یک لیوان سرکه سیب را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و آن را روی موها بریزید. البته دقت داشته باشید که از برخورد سرکه با چشم ها جلوگیری شود. سپس با دست، شروع به چنگ زدن موها کنید تا تمامی قسمت ها به سرکه آغشته شود.

پس از گذشت حدود 10 دقیقه، موها را با آب ولرم یا شامپو شست و شو دهید. اگر چه شستن مو با آب به تنهایی تاثیر بیشتری بر از بین رفتن شوره و موثر واقع شدن سرکه دارد، اما مطمئنا بوی سرکه با آب به تنهایی برطرف نخواهد شد. این کار را باید چند روز به طور منظم تکرار کنید تا شاهد کاهش چشمگیر شوره از سر باشید. البته جنس مو و مقدار شوره در درمان آن با سرکه بی تاثیر نیست.

در مواردی که شدت شوره چندان زیاد نیست، میتوان به اسپری کردن سرکه بر روی موها و پوست سر بسنده کرد، به این طریق که مقداری سرکه و آب را مخلوط و درون یک بطری اسپری ریخته و به جای ریختن کامل سرکه، تنها چند قطره از آن را قبل از حمام، بر روی مو و پوست سر اسپری کنید. این کار بیشتر به افرادی توصیه می شود که نسبت به سوزش سرکه حساس بوده و قادر به تحمل حجم زیادی از آن نیستند.

ماساژ پوست سر با سرکه سیب و روغن درخت چای

ترکیب خواص درمانی سرکه سیب با روغن درخت چای، به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی، موجب از بین رفتن شوره سر در کمترین زمان ممکن خواهد شد. کافی است مقداری سرکه را با چند قطره روغن درخت چای مخلوط و به آرامی با آن، پوست سر را ماساژ دهید. سپس بعد از گذشت حدود 10 دقیقه، موها را با یک شامپوی ملایم شست و شو دهید.

ماساژ پوست سر با سرکه سیب و روغن درخت چای

بابونه و سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب به تنهایی در برخی افراد ممکن است منجر به خشکی موها و خارش پوست سر شود و گاهی حساسیت های خاصی در پوست سر ایجاد کند که تاثیر درمان شوره سر با سرکه سیب را کاملا نقض میکند. اما در صورتی که آن را با موادی مثل دمنوش بابونه مخلوط کنید، کمی التهاب پوست را کاهش داده و مانع از خارش آن پس از استفاده می شود.

مقداری دمنوش بابونه را با یک قاشق سرکه سیب ترکب کرده و آن را بر روی موها بریزد. سپس با دست، تمامی قسمت های سر را به این محلول آغشته کنید. بعد از 20 دقیقه، میتوان با آب ولرم و یک شامپوی ملایم، موها را شست و شو دهید.

ترکیب جوش شیرین با سرکه سیب

جوش شیرین یکی شوینده های بسیار قوی است که ضمن تمیز کردن و ضد عفونی کردن موها، درصد اسیدی بودن آن را نیز تنظیم می کند. از طرفی، جوش شیرین، تجمع سلول های مرده در پوست سر را کاهش داده و شرایطی را فراهم می آورد که به راحتی سلول های پوستی مرده دفع شده و لایه های جدید در این قسمت ایجاد شود؛ این از شیوه های ترتیب اثر دادن درمان شوره سر با سرکه سیب می باشد.

برای بهره مندی از خواص این ماده، مقداری جوش شیرین را با سرکه مخلوط کنید تا حدی که یک خمیر تقریبا نرم ایجاد شود. سپس با نوک انگشتان، خمیر را به پوست سر زده و به آرامی ماساژ دهید. پس از 5 دقیقه ماساژ، 5 دقیقه خمیر را بر روی پوست سر نگه داشته و سپس آن را بشویید.

ترکیب آلوئه ورا و سرکه سیب

آلوئه ورا از جمله گیاهانی است که از زمان های قدیم از خواص بی نظیر آن در درمان انواع مشکلات پوست و مو استفاده می شده است. آلوئه ورا خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و ضمن حفظ رطوبت مو و تقویت سلول های پوستی، مانع از ایجاد شوره در سر خواهد شد. برای بهره مندی از خواص آلوئه ورا، مقداری از ژل درون آن را با مقداری شیر نارگیل مخلوط کرده تا ترکیبی تقریبا خمیری مانند درست شود. سپس پوست سر را به مدت 5 دقیقه با آن ماساژ دهید. مواد را با آب تقریبا خنک شسته و پس از چند دقیقه، سرکه و آب را مخلوط و روی موهایتان بریزید و آن را یک حوله بپوشانید. بعد از حدود 15 دقیقه موها را با یک شامپوی مناسب، شست و شو کنید.

ترکیب آلوئه ورا و سرکه سیب

نکات مهم در استفاده از سرکه سیب برای پوست و مو

در همه این موارد ذکر شده در مورد درمان شوره سر با سرکه سیب ، باید توجه داشت که تنها هفته ای یک یا دو بار مجاز به استفاده از سرکه برای موها هستید، زیرا مصرف زیاد آن، به تدریج چربی طبیعی مو را از بین برده و موجب خشکی بیشتر پوست سر می شود. از طرفی به دلیل ایجاد خشکی، حالت دهی مو نیز از بین خواهد رفت.

نکته دیگری که بر اساس تحقیقات کارشناس مجله اینترنتی ماه درباره درمان شوره سر با سرکه سیب و درمان ریزش مو در خانه باید حتما مد نظر داشته باشید، این است که پس از هر بار استفاده از سرکه برای درمان شوره سر ، یا از شامپوی حاوی روغن های طبیعی استفاده کنید یا با استفاده از عصاره های روغنی گیاهی، موها را ماساژ دهید تا تاثیر سرکه بیش از پیش افزایش یابد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید