خواص فلفل سیاه برای پوست

فلفل سیاه به پادشاه ادویه ها معروف است، زیرا علاوه بر عطر و طعم بی نظیری که به غذا می دهد، خواص بسیاری دارد که به سلامت بدن کمک می کند. کاهش وزن، بهبود عملکرد سیستم گوارش، درمان بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا ، تقویت سوخت و ساز بدن و درمان مشکلات پوست ، از جمله خواص بی نظیر فلفل سیاه است. در اغلب متدهای آشپزی دنیا، از این ادویه خاص در تهیه اغلب غذاها استفاده می شود و یکی از مهم ترین اثراتی که اخیرا مورد توجه کارشناسان قرار گرفته، خواص فلفل سیاه برای پوست است که موضوع این بخش از مجله سلامت ماه نیز می باشد.

خواص فلفل سیاه برای پوست و روش های استفاده از آن

دانه فلفل سیاه، میوه بوته ای از خانواده فلفل سیاه سانان است که هم به عنوان ادویه و هم نوعی داروی گیاهی شناخته می شود. طعم اصلی و تند این گیاه، به دلیل وجود نوعی ترکیب شیمیایی به نام پپرین است. فلفل سیاه، بومی مناطق شمالی کلکته هند است که طی مدت زمان اندکی در سر تا سر دنیا از محبوبیت بسیاری برخوردار شد که تقریبا در تمامی فصول سال، امکان کشت و پرورش آن وجود دارد. برگ تازه و دانه تر این گیاه، به عنوان نوعی گیاه دارویی و پودر خشک شده آن به عنوان ادویه در تهیه انواع غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی این گیاه باعث شده تا به عنوان یک ترکیب مناسب جهت برطرف کردن مشکلات پوستی، مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس تحقیقات متعددی که در زمینه بررسی خاصیت های فلفل سیاه صورت گرفته، بسته به میزان مصرف این ادویه، سلامت عمومی پوست و مو تامین خواهد شد. خاصیت آنتی اکسیدانی این گیاه کمک می کند تا فعالیت رادیکال های آزاد در خون کاهش پیدا کرده و مواد مغذی مورد نیاز پوست به راحتی از طریق گردش خون صحیح، تامین شود. از جمله خواص فلفل سیاه برای پوست ، می توان به مواردی که در ادامه آورده شده است اشاره کرد.

سلامت و زیبایی پوست با فلفل سیاه

سلامت و زیبایی پوست با فلفل سیاه

پوست برای زیبا شدن و سالم بودن، به ویتامین ها، املاح و منابع آنتی اکسیدانی در کنار مراقبت های روزانه نیاز دارد. تحقیقات نشان داده که مصرف فلفل سیاه به عنوان ادویه ای ثابت در تهیه انواع غذاها، جوانسازی و شادابی پوست را به ارمغان می آورد. در واقع فلفل سیاه، تقریبا برآورده کننده همه نیازهای پوست است. فلفل سیاه، از خشک شدن پوست و کم آبی بدن جلوگیری کرده و به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی از تضعیف عملکرد رنگدانه های پوست و بروز انواع آسیب های پوستی جلوگیری می کند.

تاثیر فلفل سیاه بر رفع چین و چروک پوست

با افزایش سن، به تدریج علائم پیری در پوست ظاهر می شود که یکی از عمده ترین آن ها، ایجاد چین و چروک در بخش های مختلف بدن از جمله صورت است. اما با این حال، افراد بسیاری هستند که با وجود داشتن سن بالا، دارای پوستی شاداب و جوان هستند و خبری از چین و چروک و علائم پیری پوست در چهره آن ها نیست. به گفته محققان، خاصیت آنتی اکسیدان ترکیبات مختلف، کمک می کند تا سلول های جدید پوستی، ایجاد شده، کلاژن سازی جهت حفظ انعطاف پذیری پوست ادامه داشته و پوست دچار آسیب کمتری شود.

یکی از خواص فلفل سیاه برای پوست ، کمک به رفع چین و چروک و حفظ شادابی آن است. علاوه بر مصرف خوراکی فلفل سیاه، تهیه یک ماسک خانگی نیز جهت بهره مندی از خواص این گیاه توصیه شده است. ترکیب پودر فلفل سیاه، زردچوبه، عسل و آب را به مدت 10 دقیقه بر روی پوست قرار داده، سپس آن را شست و شو دهید.

درمان لک و پیس با فلفل سیاه

پیسی یا لک و پیس، نوعی اختلال پوستی است که در آن، رنگدانه های پوست در بخش های خاصی از بدن، عملکرد اصلی خود را از دست داده و پوست دیگر رنگ طبیعی خود را نخواهد داشت. در نتیجه  بخش هایی از بدن، سفیدتر و روشن تر از دیگر بخش ها خواهد بود. اصولا این نوع اختلال، روش درمان خاصی ندارد، به این معنی که تاکنون محققان راه حل مشخصی جهت کنترل این بیماری پیدا نکرده اند. اما اخیرا نتایجی حاکی از تاثیر مصرف فلفل سیاه بر درمان پیسی به دست آمده که نیاز به بررسی بیشتر دارد. اما پزشکان توصیه می کنند، اگر ممنوعیتی جهت مصرف فلفل سیاه ندارید، آن را از رژیم غذایی حذف نکنید تا در هر حال اثری بر این چنین آسیب های پوستی داشته باشد.

فلفل سیاه و پیشگیری از سرطان پوست

فلفل سیاه و پیشگیری از سرطان پوست

از دیگر خواص فلفل سیاه برای پوست ، می توان به خاصیت ضد سرطانی آن اشاره کرد. به گفته متخصصان، ترکیبات موجود در این ادویه، مقاومت سلول های پوستی در برابر تابش اشعه های مضر خورشید را بیشتر کرده و از آسیب پوستی در اثر رشد سلول های سرطانی در آن، پیشگیری می کند. تحقیقات نشان داده افرادی که به طور منظم در رژیم غذایی خود از فلفل سیاه استفاده می کنند، کمتر دچار چنین اختلالاتی خواهند شد.

لایه برداری از پوست با فلفل سیاه

یکی از روش های موثری که به سلامت بیشتر پوست و حفظ زیبایی آن کمک می کند، استفاده از انواع اسکراب ها جهت لایه برداری از پوست است. سلول های پوستی همواره در حال رشد و تولید هستند. به این شکل که طی یک بازه زمانی مشخص، سلول های قدیمی تخریب شده و سلول های جدید جایگزین آن می شوند. برای تولید سلول های جدید، نیاز به فضای کافی است، پس باید با روش های مختلف، پوست را لایه برداری کرده تا این فضا ایجاد شود. پودر فلفل سیاه، یک اسکراب طبیعی مناسب است که ضمن رفع سلول های مرده پوست، التهاب را برطرف کرده، میکروب ها و سموم را از بین برده و کمک می کند تا گردش خون بهتری در سطح پوست انجام شود، در نتیجه مواد مغذی مورد نیاز به سلول ها برسد.

پیشنهاد سردبیر مجله ماه به شما، بهترین اسکراب برای زیبایی پاها در تابستان!

فلفل سیاه علاوه بر اثرگذاری بر سلامت پوست، به حفظ سلامت عمومی بدن نیز کمک می کند. از جمله مهم ترین خواص فلفل سیاه برای بدن نیز در ادامه ذکر شده اند.

خواص فلفل سیاه برای بدن

فلفل سیاه دارای ترکیبات مختلفی است که وجود آن ها، میزان تولید اسید معده را کنترل کرده، در نتیجه هضم غذا با سهولت انجام می گیرد. از طرفی اختلال در عملکرد روده ها را برطرف کرده، اسهال و یبوست را کنترل می کند و از تولید غیرعادی گاز معده جلوگیری می کند. به گفته محققان، اضافه کردن فلفل سیاه به غذا، سموم بدن را بهتر دفع کرده و مایعات بدن و مقدار الکترولیت ها را تنظیم می کند.

خواص فلفل سیاه برای بدن

کمک به کاهش وزن

پپرین ترکیب اصلی موجود در فلفل سیاه است که در تجزیه کردن چربی ها و مصرف آن ها توسط سلول ها نقش به سزایی دارد. افرادی که در تهیه غذاها از فلفل سیاه استفاده می کنند، کمتر دچار اضافه وزن خواهند شد و در صورت تلاش برای کاهش وزن، موفقیت بیشتری در این زمینه خواهند داشت.

درمان زخم معده

افزایش غیر عادی ترشح برخی اسیدها در معده، می تواند زمینه ساز ایجاد زخم معده باشد. فلفل سیاه دارای خاصیت ضد میکروبی، ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و کمک می کند تا تحمل اختلالات ناشی از این بیماری، راحت تر باشد.

ادویه ها در آشپزی ایرانی نقش به سزایی دارند. اغلب ما از فلفل سیاه در تهیه انواع غذاها استفاده می کنیم، اما شاید کمتر کسی نسبت به خواص فلفل سیاه برای پوست آگاهی داشته باشد. به عقیده متخصصان پوست مجله اینترنتی ماه ، استفاده از این ترکیبات گیاهی، یکی از موثرترین روش های خانگی سفیدی و شادابی پوست است. 

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید