خواص دارچین برای پوست

تحقیقات و بررسی های مختلفی از سوی کارشناسان ما در بخش های مختلف مجله سلامت ماه تاکنون در زمینه سلامت پوست و زیبایی صورت گرفته است. آن چه که تاکنون از این تحقیقان می توان نتیجه گرفت، این است که اصولا محصولات گیاهی و طبیعی، تاثیر به مراتب بیشتری بر حفظ سلامت و زیبایی پوست دارند، محصولاتی که معمولا تاثیر آنها اثبات شده است و با توجه به استقبال بی نظیر مردم این روزها از طب سنتی، معرفی آنها قطعا خالی از لطف نیست. دارچین یکی از آن دسته ترکیبات طبیعی است که همه ما با آن آشنایی داریم. اما جالب است بدانید که دارچین یکی از موثرترین ترکیبات طبیعی برای جوانسازی و شادابی پوست می باشد. در ادامه با خواص دارچین برای پوست بیشتر آشنا می شویم. 

مهم ترین خواص دارچین برای پوست

دارچین در حقیقت تکه های جدا شده ای از پوست یک درخت خاص است که از آن استفاده های متعددی می شود. در واقع تکه های مختلفی از تنه این درختان جدا شده و به شکل رول در می آید که پس از مدتی خشک شده و می توان آن را آسیاب کرد. به گفته محققان، دارچین یکی از قدیمی ترین ادویه هایی است که در گذشته بسیار بیش از اکنون، مورد توجه قرار می گرفته است. مصریان اولین کسانی بودند که با خواص این ادویه آشنایی پیدا کرده و حتی برای درمان انواع بیماری ها از آن استفاده می کردند. 

دارچین حاوی ترکیبات متعددی است که برخی از آنها شامل اسید فولیک، نیاسین، پانتوتنیک اسید، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، ویتامین های آ و سی، تیامین، ویتامین کا و ویتامین ای، زینک، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و فسفر می باشد. البته دارچین انواع مختلفی دارد و در هر قسمت از دنیا، آن را با نام خاصی می شناسند. به علاوه موارد مصرف دارچین نیز ممکن است در بخش های مختلف، متفاوت باشد. اما در هر حال، خاصیت دارچین و مصرف آن در همه جا تقریبا یکسان است. 

دارچین برای پوست

همان طور که اشاره کردیم، ترکیبات بی نظیر این ادویه قدیمی باعث شده تا از دارچین برای درمان انواع اختلالات پوستی یا پیشگیری از آنها، استفاده شود. یکی از مهم ترین و البته شناخته شده ترین خواص دارچین برای پوست ، کمک به درمان و پیشگیری از جوش می باشد. دارچین دارای خاصیت ضد باکتریایی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است که همه اینها لازمه برطرف کردن جوش است. مصرف منظم دارچین در رژیم غذایی روزانه، موجب کاهش میزان تولید چربی در غدد چربی ساز زیر پوست شده و از این طریق، خطر ایجاد جوش را کاهش می دهد. از طرفی، اضافه کردن دارچین به انواع ماسک ها یا تهیه ماسک از خود دارچین به تنهایی، همانند یک اسکراب قدرتمند عمل می کند که سلول های مرده پوست را به راحتی از بین می برد. 

پیشگیری از پیری پوست با دارچین

پیشگیری از پیری پوست با دارچین

دارچین دارای ترکیبات خاصی است که کمک می کند تا فرآیند ساخت کلاژن در پوست حتی در سنین بالا نیز ادامه داشته باشد. به گفته محققان، مصرف منظم دارچین منجر به تقویت کلاژن سازی شده و هر عاملی را که باعث پیری زودرس پوست شود، از بین می برد. از طرفی، دارچین با داشتن آنتی اکسیدان، فعالیت رادیکال های آزاد را خنثی کرده و با بهبود گردش خون و تقویت عروق خون رسان به پوست، مانع از بروز علائم پیری در پوست خواهد شد. بیاد داشته باشید که جوانسازی، از جمله خواص دارچین برای پوست است. 

دارچین و درمان اگزما

اگزما نوعی آسیب پوستی آزاردهنده است که اگر به خوبی درمان نشود، منجر به بروز عفونت های شدید پوستی خواهد شد. دارچین به دلیل داشتن برخی خواص ضد التهابی، از ایجاد عفونت و تجمع میکروب در قسمت های مختلف پوست جلوگیری می کند. از طرفی، دارچین تا حدودی قابلیت برطرف کردن علائم حساسیت یا آلرژی را نیز دارد که تحقیقات نشان داده همین ویژگی، می تواند به بهبود اگزما و آسیب پوستی ناشی از آن کمک کند. 

حفظ رطوبت پوست با دارچین

دارچین دارای مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان است که وجود آن ها برای خون رسانی بهتر در بخش های مختلف بدن از جمله پوست، ضروری است. مصرف دارچین چه در رژیم غذایی و چه به صورت موضعی، گردش خون را تقویت کرده و از این طریق به حفظ رطوبت در پوست کمک می کند. هر نوع ترکیبی که برای حفظ رطوبت پوست دست مورد استفاده قرار گیرد، می تواند برای پوست صورت و حتی لب ها نیز مفید باشد. پس می توان گفت یکی از کاربردی ترین خواص دارچین برای پوست ، کمک به ایجاد رطوبت است. 

روش های بهره مندی از خواص دارچین برای پوست

  • دارچین و عسل

ترکیب دارچین و عسل یکی از بهترین روش ها جهت بهره مندی از خواص دارچین برای پوست است. مقداری عسل را با کمی پودر دارچین مخلوط کرده و از آن یک ماسک تقریبا غلیظ و مستحکم درست کنید. ابتدا صورت را با آب شسته و ضدعفونی کنید، سپس ماسک را بر روی پوست قرار داده و حدود 1 ساعت به آن فرصت دهید. پس از این مدت، پوست را با شوینده مناسب شسته و خشک کنید. این ترکیب به درمان جوش و از بین بردن لکه های قهوه ای روی پوست کمک می کند.

  • اسکراب دارچین

اسکراب ها اصولا بهترین روش برای از بین بردن سلول های مرده پوست بوده و قطعا از جمله روش های پیشگیری از پیری زودرس پوست محسوب می شوند، به خصوص در مواردی که ترکیبات آن از مواد طبیعی مثل دارچین تشکیل شده باشد. مقداری پودر دارچین را با کمی نمک، عسل و مقدار روغن نارگیل یا زیتون، مخلوط کرده و آن را بر روی پوست گذاشته و ماساژ دهید. البته باید توجه داشت که دارچین ممکن است در ابتدا موجب ایجاد سوزش در پوست شود که این علامت کاملا طبیعی است.  

سفید کردن پوست با دارچین

ترکیب دارچین با عسل، علاوه بر تاثیری که بر جوانسازی پوست دارد، منجر به روشن شدن رنگ پوست نیز خواهد شد، زیرا خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن کمک می کند تا با گردش بهتر خون، رنگ پوست شفاف تر به نظر برسد. ماسک عسل و دارچین را به همان روشی که در بالا توضیح داده شد، تهیه کرده و آن را به مدت 20 دقیقه بر روی پوست نگه دارید. سپس ماسک را با آب شست و شو دهید. البته برای آن دسته از افرادی که دارای پوست حساسی هستند، مصرف ماسک دارچین توصیه نمی شود یا بهتر است ابتدا بر روی قسمت کوچکی از پوست، آن را امتحان و سپس در صورت نبود حساسیت، آن را به صورت زد.

سفید کردن پوست با دارچین

همانطور که از زبان کارشناسان مجله اینترنتی ماه در بالا گفته شده، دارچین فواید بسیاری برای پوست و کمک به سالم مانده و زیباتر شدن آن دارد. البته همه این موارد در صورتی محقق خواهد شد که روش استفاده از آن را فراگرفته و بدانید که دارچین را با چه ماده ای باید ترکیب کنید، زیرا اغلب اوقات، ترکیبات برخی ماسک های خانگی، نه تنها در حفظ سلامت پوست موثر نیست، بلکه خود می تواند منجر به بروز نوعی آسیب پوستی شود. در حقیقت عدم آشنایی با خواص دارچین برای پوست ، می تواند آن را به یکی از اشتباهات رایجی که پوست را خراب می کند تبدیل نماید. 

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)