تاثیر ویتامین ای بر چروک دور چشم

محافظت از سیستم ایمنی بدن، یکی از اساسی ترین راه ها برای حفظ سلامت و زیبایی پوست است و قطعا تامین نیازهای اساسی بدن از جمله ویتامین ها و املاح، بهترین روش جهت تقویت سیستم ایمنی خواهد بود. چنان چه در بخش های قبلی مجله سلامت ماه توضیح دادیم، ویتامین E یکی از مواد مغذی است که به سلامت سلول ها به ویژه سلول های پوستی کمک کرده و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی که دارد، موجب جوانسازی و شادابی پوست می شود. مصرف منظم ویتامین ای به صورت مکمل و یا استعمال روغن ویتامین ای ، چین و چروک پوست را برطرف کرده و از عمیق تر شدن آن ها جلوگیری می کند. در ادامه در مورد تاثیر ویتامین ای بر چروک دور چشم ، بیشتر می خوانیم.

آشنایی با تاثیر ویتامین ای بر چروک دور چشم

در صنعت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، هر روز ترکیبات جدیدی مورد استفاده قرار می گیرد که هر کدام از آن ها اثرات ویژه خود را دارند و در زمینه ای خاص به عنوان معجزه ای برای سلامت و زیبایی شناخته می شوند. اما محصولات حاوی ویتامین ای یکی از قدیمی ترین ترکیباتی هستند که هنوز هم مصرف آن ها رواج خاصی داشته و اغلب افراد بر این مسئله آگاه شده اند که قطعا تامین مواد مغذی برای بدن، مؤثر ترین روش برای بر طرف کردن مشکلات پوستی است.

مصرف ویتامین ای چه کمکی به پوست می کند

سال هاست که متخصصان در حال بررسی خواص بی نظیر ویتامین E به ویژه در حوزه سلامت و زیبایی پوست و مو هستند. نتیجه این تحقیقات مبنی بر این است که اصولا ویتامین ای، چربی طبیعی موجود در پوست را حفظ کرده و پوست شما را همیشه شاداب نگه می دارد، همانند یک محافظ برای پوست عمل کرده، مانع از ایجاد لکه های قهوه ای روی پوست بدن می شود. از طرفی، به عنوان یک مرطوب کننده بسیار قوی عمل کرده و با افزایش میزان رطوبت پوست، یکی از روش های پیشگیری از پیری زودرس پوست می باشد. به همین دلیل است که از نظر کارشناسان، بهترین نوع محصولات مراقبتی پوست، تولیدات حاوی ویتامین ای می باشد.

اهمیت مصرف منظم ویتامین ای

چروک دور چشم، جزء اولین علائم پیری پوست است. با افزایش سن به تدریج پوست، شادابی و طراوت اولیه خود را از دست داده و به دلیل کاهش میزان تولید کلاژن، انعطاف پذیری آن کمتر می شود. چین وچروک، آسیبی است که در اثر پیری پوست ایجاد می شود و معمولا دور چشم، بیش از هر قسمت دیگری دچار این آسیب خواهد شد. به گفته محققان، مصرف منظم ویتامین E چه به صورت مکمل و چه به صورت ماسک، یکی از روش های مراقبت از پوست دور چشم می باشد و قطعا در برطرف کردن این چروک ها دخیل است.

علت اصلی تاثیر ویتامین ای بر چروک دور چشم ، وجود مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان است که گردش خون را تحت تاثیر قرار داده و به از بین رفتن رادیکال های آزاد کمک می کند. به گفته محققان، اصولا ویتامین E مقدار کلاژن سازی در پوست را افزایش داده و به دلیل رطوبتی که در پوست ظریف اطراف چشم ایجاد می کند، تاثیر قابل توجهی بر کاهش چین و چروک این قسمت از پوست صورت خواهد داشت.

چه طور می توان از خواص ویتامین ای بهره مند شد

همان طور که اشاره کردیم، ویتامین ای را به اشکال مختلفی می توان به مصرف بدن رساند. ساده ترین راه برای تامین نیاز بدن به این ماده مغذی مصرف مواد طبیعی ویتامین ای است. اغلب سبزیجات و میوه های تازه منابع سرشار از ویتامین ای هستند. به علاوه مکمل های ویتامین E نیز روش مناسبی جهت استفاده از این ترکیب برای رفع چین وچروک دور چشم به حساب می آیند. اما از نظر متخصصان پوست، در کنار موارد ذکر شده، استعمال مستقیم ویتامین بر روی پوست، به مراتب تاثیر بیشتری خواهد داشت. در این میان، ماسک های مختلفی می توان با ویتامین ای و مواد طبیعی دیگر تهیه کرد. از جمله مؤثر ترین روش های تاثیر ویتامین ای بر چروک دور چشم با تهیه ماسک های خانگی، شامل:

ماسک ویتامین ای ، ماست، عسل و آب لیمو

معمولا ایجاد چین و چروک در پوست اطراف چشم، اغلب با تیرگی این نواحی نیز همراه است. تهیه این ماسک کمک می کند تا ضمن بر طرف کردن چروک دور چشم، تیرگی ناشی از آن نیز از بین برود. چند عدد کپسول مکمل ویتامین ای را سوراخ کرده و روغن آن را خارج کنید. یک قاشق ماست، یک قاشق عسل و چند قطره آب لیموی تازه به آن اضافه کرده و با هم مخلوط نمایید. ماسک تهیه شده را بر روی پوست اطراف چشم مالیده و به آن فرصت دهید تا خشک شود. سپس پوست را با آب ولرم شست و شو دهید.

ماسک ویتامین ای ، ماست، عسل و آب لیمو

ماسک ویتامین ای ، عسل و پاپایا

با افزایش سن، به تدریج فرآیند کلاژن سازی در پوست کاهش می یابد. این مسئله علاوه بر اینکه جنبه فیزیولوژیکی دارد، تا حد زیادی به میزان مراقبت از پوست و رسیدگی به آن نیز بستگی خواهد داشت. استفاده از ترکیبات مغذی مثل ویتامین ای ، عسل و پاپایا، کمک می کند تا انعطاف پذیری پوست دوباره بازیابی شده و قطعا پس از مدتی استفاده از این ماسک می توان تاثیر ویتامین ای بر چروک دور چشم را مشاهده کرد.

نرمی پوست با ویتامین ای و گلیسیرین

خشکی پوست و از بین رفتن رطوبت طبیعی آن، یکی از عواملی است که می تواند منجر به ایجاد چین و چروک در پوست شود از آن جایی که پوست اطراف چشم، حساسیت و ظرافت بیشتری دارد، امکان ایجاد این چین و چروک ها در این نواحی بیشتر است. ترکیب روغن ویتامین E با کمی گلیسیرین، یک نرم کننده و مرطوب کننده بسیار قوی می سازد که به راحتی به ایجاد رطوبت در پوست کمک کرده و به تدریج، مقدار چروک ها را کاهش می دهد.

 محصولات مراقبتی و بهداشتی دور چشم

علاوه بر مواردی که در بالا اشاره کردیم، یکی دیگر از راه های بهره مندی از تاثیر ویتامین ای بر چروک دور چشم ، استفاده از محصولات مراقبتی حاوی ویتامین ای است. از آن جایی که مطالعات بسیاری در زمینه بررسی تاثیر مواد مغذی بر سلامت، جوانسازای و شادابی پوست صورت گرفته، اغلب شرکت های تولید کننده با خواص ویتامین ای آشنایی دارند و در اغلب محصولات تولیدی خود اعم از کرم های دور چشم، ضد آفتاب ها و مرطوبت کننده ها، از روغن ویتامین E استفاده می کنند. روش های استفاده از این نوع محصولات بر روی بسته بندی آنها مشخص شده و غالبا بر اساس نیاز فرد و میزان آسیب دیدگی پوست، مقدار، زمان و نحوه مصرف مشخص می شود.

محصولات مراقبتی و بهداشتی دور چشم

در کنار همه این موارد، مصرف منابع طبیعی ویتامین ای نیز جز توصیه های اصلی پزشکان برای داشتن پوستی شاداب و جوان است. از آن جایی که تابش نور مستقیم آفتاب، مهم ترین عامل ایجاد چین و چروک اطراف چشم است، کارشناسان مجله ماه توصیه می کنند که هم زمان با مراقبت از پوست در برابر این تابش ها، به تغذیه و سبک زندگی نیز توجه ویژه ای شده و تا حد ممکن، از عواملی که می تواند منجر به ایجاد این آسیب های پوستی شود، جلوگیری نمایید. البته تاثیر ویتامین ای بر چروک دور چشم به قدری قابل توجه است که در اغلب موارد، به عنوان اولین روش درمانی، مورد استفاده قرار می گیرد و اصولا جز اولین روش های پیشگیری از پیری زودرس پوست به شمار می آید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید