درمان گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش

گرفتگی عضلات پا، یکی از شایع ترین نوع گرفتگی هاست و اغلب جزء موارد بسیار دردناک و چالش بر انگیز دسته بندی می شود. هر زمان که عضلات پا، سفت و خشک شده و حرکت دادن آن با درد شدید همراه باشد، قطعا این عضله دچار گرفتگی یا اصطلاحا اسپاسم شده است. گرفتگی عضلات پا علل مختلفی دارد. گاهی اوقات درد و گرفتگی پا در حاملگی اتفاق می افتد، گاهی نیز در اثر تصادف یا هر حادثه دیگری ممکن است روی دهد. اما عمده ترین علت این مشکل، آسیبی است که پس از تمرینات ورزشی در اثر فشار ایجاد شده در تمرین بروز می یابد. خوشبختانه، درمان گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش با روش های ساده امکان پذیر است و به گفته کارشناسان طب ورزشی مجله سلامت ماه ، در اغلب موارد، نیازی به انجام مراقبت های جدی پزشکی وجود ندارد.

روش های درمان گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش

گرفتگی عضلات پا، وضعیتی نه چندان حاد است که بسیار شایع بوده و روزانه موارد زیادی از وقوع آن مشاهده می شود. گرفتگی اصولا در اثر سفت شدن و خشک شدن عضلات اتفاق افتاده و دامنه حرکت را محدود می کند. معمولا این حالت با درد نسبتا شدیدی همراه است که با حرکت دادن پا، بیشتر شده و حتی در ساعات پایانی روز و هنگام خواب، شدت بیشتری خواهد داشت.

بارداری، ورزش و تحرک، مصرف یک سری داروهای خاص مثل داروهای کاهش دهنده چربی خون، بیماری های کبدی و تصادفات و ضربه های ناگهانی از جمله شایع ترین علل گرفتگی عضلات پا هستند. در این میان، درمان گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا در اغلب موارد، سریعا باید این آسیب دیدگی برطرف شود.

درمان سریع گرفتگی عضلات پا

به گفته محققان روش های متعددی وجود دارد که می توان با کمک آن ها در کمترین زمان ممکن، گرفتگی عضلات پا را درمان کرد. توقف فعالیتی که موجب بروز آسیب شده، کشش و ماساژ عضلات و مفاصل پا، نگه داشتن عضله در حالتی که به کاهش درد ناشی از گرفتگی کمک می کند، گرم نگه داشتن موضع با کمک انواع پماد های موجود یا حوله گرم از جمله فعالیت هایی است که دقیقا پس از بروز گرفتگی می توان انجام داد. گاهی اوقات، فرد برای کاهش گرفتگی و رفع آن، از مکمل منیزیم استفاده می کند. تحقیقات صورت گرفته در زمینه بررسی تاثیر این مکمل نشان می دهد که هنوز هیچ ماده خاصی که بتواند مسئول رفع این مشکل باشد کشف نشده و خود پزشکان نیز دقیقا نمی دانند که چرا برای درمان گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش یا در دوران بارداری، مکمل منیزیم تجویز می شود.

در کنار روش های خانگی که برای درمان این مشکل پیشنهاد می شود، محققان عقیده دارند که گرم کردن مناسب بدن به خصوص با کمک دوچرخه یا تردمیل، تاثیر به سزایی در کاهش خطر ابتلا به این نوع گرفتگی ها را دارد.

مصرف دارو جهت رفع گرفتگی عضلات پا

اصولا در، درمان گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش و همچنین دیگر عضلات بدن داروی خاصی تجویز نمی شود. البته در مواردی که گرفتگی با درد شدید همراه باشد، مصرف انواع مسکن ها توصیه می شود، مسکن هایی مثل بروفن یا استامینوفن. اما به طور کلی دارویی که بتوان به طور اختصاصی آن را مخصوص گرفتگی عضلات دانست، وجود ندارد. اما در عوض، می توان با کمک حرکات کششی و برخی تمرینات سبک، این گرفتگی را برطرف نمود.

تمرینات کششی روشی موثر در رفع گرفتگی

یکی از مؤثرترین روش های درمان گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش ، انجام حرکات کششی است. در مواردی که گرفتگی هیچ علت خاصی ندارد و تنها در اثر فشار ناشی از فعالیت ورزشی به وجود آمده باشد، نیاز به درمان جدی وجود نخواهد داشت. اگر از ناحیه ساق پا دچار گرفتگی هستید، پاهای خود را دراز کرده و انگشتان را به سمت زانوها خم کرده و بکشید. راه رفتن بر روی انگشتان پا نیز روش مناسبی برای رفع گرفتگی است. بهتر است برای انجام این تمرینات، اگر در سالن ورزشی هستید، از مربی کمک گرفته و با مشورت وی اقدام به انجام تمرینات کششی نمایید.

همان طور که اشاره کردیم، ورزشکارانی که دچار گرفتگی عضلات هستند، در اغلب موارد نیاز به مصرف دارویی خاص یا انجام معاینات خاصی ندارند، اما در صورتی که ساعاتی پس از آسیب دیدگی، فرد دچار تیرگی رنگ ادرار شد، حتما باید با پزشک در این زمینه مشورت نماید. زیرا گاهی آسیب به قدری جدی است که اندام های داخلی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. معمولا در این موارد، پزشک در مورد اتخاذ روش مناسب درمان، تصمیم گیری می کند.

تمرینات کششی روشی موثر در رفع گرفتگی

پیشگیری از گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش

اگرچه در اغلب موارد، پیشگیری از این نوع گرفتگی ها غیر ممکن است، اما می توان با رعایت یک سری نکات، آسیب را به حداقل رساند و دیگر نگران درمان گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش نبود.

حفظ رطوبت بدن

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چه ارتباطی میان میزان رطوبت بدن و خطر گرفتگی عضلات وجود دارد، اما متخصصان توصیه می کنند که برای پیشگیری از بروز چنین آسیب هایی، بهتر است قبل از تمرین، حین ورزش و حتی پس از آن، آب زیاد نوشیده و به میزان رطوبت بدن توجه داشته باشید. علاوه بر ساعات تمرین، نوشیدن مقدار مناسب آب در طول روز، از آسیب دیدگی عضلات جلوگیری می کند.

انجام تمرینات کششی

گرم کردن قبل از تمرین ورزش اهمیت بسیاری دارد، به گونه ای که عامل 50 درصد آسیب دیدگی ها، آماده نبودن بدن قبل از تمرین است. انجام حرکات کششی، مقاومت عضلات و ماهیچه ها را در برابر آسیب دیدگی بیشتر کرده و خطر ابتلا به مواردی مثل گرفتگی عضلات پا را کاهش می دهد. بعد از تمرین ورزشی، سرد کردن بدن به اندازه گرم کردن اهمیت دارد، زیرا کمک می کند تا فشار ناشی از تمرین، به تدریج کاهش یافته و عضلات در شوک قرار نگیرند.

داشتن برنامه منظم برای ورزش

اگر تمرین ورزشی، منظم و با زمان بندی مناسب انجام شود، قطعا خطر آسیب دیدگی نیز کمتر خواهد شد. بهتر است برنامه ای منظم طراحی کرده و روزانه به تمرین بپردازید. در صورتی که وقت کافی برای ورزش روزانه ندارید، دست کم سه روز در هفته را به تمرین اختصاص دهید. در هر صورت، فعالیت ورزشی باید با برنامه ریزی و طی مدت زمان مشخص انجام شود.

داشتن برنامه منظم برای ورزش

همانطور که کارشناسان مجله سلامت ماه اشاره کردند که در بسیاری از موارد، گرفتگی عضلات چندان جدی نیست و با کمی استراحت و کاهش فشار بر روی عضو، می توان آن را برطرف نمود. اما از آن جایی که ورزشکاران نیاز به سلامت کامل جسمی جهت انجام تمرینات خود دارند، درمان گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید حتما با روش های متعدد، سعی در برطرف کردن آن داشت. در ادامه به پیشنهاد ما مقاله غذا های مناسب قبل از ورزش را مطالعه نمایید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید