مصرف تخمه آفتاب گردان در بارداری

دسته ای از مواد غذایی، به دلیل داشتن خواص تغذیه ای بی نظیر با عنوان مواد فوق مغذی شناخته می شوند. دانه آفتاب گردان یکی از این مواد فوق مغذی است که به گفته مشاور تغذیه مجله سلامت ماه ، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و معمولا اغلب افراد نسبت به آن آشنایی چندانی ندارند. این دانه جزء مغزها دسته بندی شده و به نظر می رسد مصرف تخمه آفتاب گردان در بارداری ، نه تنها آسیبی ایجاد نمی کند، بلکه فواید بسیاری نیز به دنبال خواهد داشت. مشکلات فشار خون بالا در دوران بارداری یکی از مسائلی است که با داشتن تغذیه مناسب، قابل درمان است و مصرف تخمه آفتاب گردان، یکی از روش های پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی است.

فواید مصرف تخمه آفتاب گردان در بارداری

تخمه آفتاب گردان یکی از مغزها و دانه های محبوب و پر طرفدار است که به عنوان یک میان وعده غذایی، بسیار مورد مصرف قرار می گیرد. این تخمه از مرکز گل آفتاب گردان گرفته شده و خواص بی نظیری دارد. برای مثال، یکی از بهترین منابع تامین ویتامین ای مورد نیاز بدن است، به طوری که یک وعده مصرف تخمه آفتاب گردان، 76 درصد از نیاز بدن به ویتامین ای را تامین می کند. از طرفی، حاوی مقادیر زیادی چربی است که اغلب از نوع چربی های اشباع نشده است و مصرف آن تاثیری بر کلسترول منفی خون ندارد.

ویتامین ها و املاح موجود در تخمه  آفتاب گردان باعث شده تا مصرف آن در دوران بارداری، روشی مؤثر در جهت تامین نیاز های اساسی بدن به مواد مغذی به حساب آید و در اغلب موارد، منع مصرفی برای آن وجود نخواهد داشت. از جمله مزایای مصرف تخمه آفتاب گردان در بارداری ، می توان به این موارد اشاره کرد:

تخمه آفتاب گردان منبع اسید فولیک

تخمه آفتاب گردان یکی از منابع غنی تامین اسید فولیک مورد نیاز در دوران بارداری است. اسید فولیک ماده اولیه ساخت گلبول های قرمز خون است، سلول هایی که وظیفه انتقال اکسیژن به اندام ها و بازگشت دی اکسید کربن به قلب را بر عهده دارند. یک مادر باردار به مقدار قابل توجهی گلبول های قرمز خون برای انتقال مواد مغذی نیاز دارد که تولید آن ها وابسته به مصرف مناسب اسید فولیک است. مصرف تخمه آفتاب گردان در بارداری یکی از بهترین روش ها جهت تامین این میزان اسید فولیک مورد نیاز است. در صورتی که این ماده اساسی به مقدار کافی به بدن نرسد، احتمال خطر سقط جنین یا بروز مشکلاتی در فرآیند تشکیل آن، وجود دارد.

ویتامین ها و املاح موجود در تخمه آفتاب گردان

 همان گونه که اشاره کردیم، تخمه آفتاب گردان یکی از  منابع سرشار از ویتامین ای می باشد. اغلب ما، ویتامین E را تنها از بابت تاثیری که در سلامت پوست و مو دارد می شناسیم. اما باید بدانید که وجود ویتامین ای به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، از بروز آسیب های جدی به DNA کودک پیشگیری کرده و خطر انواع عقب افتادگی های جسمی و ذهنی را کاهش می دهد. منیزیم، مس، سلنیوم، ویتامین D ، ویتامین B6 و آهن نیز از دیگر ترکیبات موجود در تخمه آفتاب گردان است که همگی این ها به داشتن یک بارداری کم خطر و زایمان سالم، کمک می کنند.

تخمه آفتاب گردان و میزان فیبر بالای آن

 از آن جایی که این میان وعده غذایی، یک منبع گیاهی به حساب می آید، فیبر بالایی دارد. یکی از مشکلات متداول در دوران بارداری بروز مشکلات گوارشی متعددی است که می تواند مادر و جنین را در معرض خطر قرار دهد. مصرف خوراکی های حاوی فیبر ، به هضم بهتر غذا و دفع ایمن تر آن کمک کرده و یبوست را به راحتی درمان می کند. البته باید توجه داشت که در کنار مصرف فیبر، باید به نوشیدن آب نیز توجه ویژه ای داشت، زیرا در اغلب موارد، خشکی بدن موجب بروز یبوست می شود. از طرفی فیبر برای مدت طولانی در روده باقی می ماند و فرد را سیر نگه می دارد، در نتیجه مصرف تخمه آفتاب گردان در بارداری به عنوان یک منبع تامین فیبر به حفظ تناسب اندام در بارداری کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با تخمه آفتاب گردان

 ویتامین C و ویتامین دی از دیگر ترکیبات مغذی و مفید تخمه آفتاب گردان هستند که به تقویت سیستم ایمنی منجر خواهند شد. در دوران بارداری، امکان ضعف سیستم ایمنی بدن بسیار بالاست، زیرا تعادل در ترشح هورمون ها از بین رفته و تغییرات عمده ای در بدن ایجاد می شود. در نتیجه مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری زا تا حدودی کاهش می یابد. مصرف تخمه آفتاب گردان در بارداری ، عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بروز عفونت هایی که زمینه ساز سرماخوردگی و آنفولانزا هستند جلوگیری می نماید.

تقویت سیستم ایمنی بدن با تخمه آفتاب گردان

اسید های چرب مفید در تخمه آفتاب گردان

 اصولا همه مغزها و دانه های گیاهی، دارای مقدار قابل توجهی چربی هستند، اما معمولا این چربی ها از نوع اشباع نشده بوده و مصرف آن ها نه تنها تاثیری بر افزایش کلسترول منفی خون ندارد، بلکه به سلامت قلب و عروق نیز کمک می کند. هرچه قلب، تعادل بیشتری در انجام عملکرد های اصلی خود داشته باشد، خون رسانی با دقت و قدرت بهتری انجام شده، در نتیجه مواد مغذی به مقدار مناسب به جنین انتقال پیدا می کند. بنابراین چربی، علاوه بر اینکه تاثیر قابل توجهی بر تنظیم ترشح هورمون ها دارد، به سلامت قلب و عروق در مادر و جنین نیز کمک می کند.

راحتی استفاده از تخمه آفتاب گردان

اصولا استفاده از تخمه آفتاب گردان و بهره مندی از مزایای آن، بسیار آسان است، زیرا روش های مختلف برای مصرف آن وجود دارد. ساده ترین روش که اغلب از آن استفاده می کنیم، مصرف تخمه آفتاب گردان در بارداری به عنوان نوعی تنقلات و میان وعده غذایی است. در این موارد بهتر است تا حد ممکن از تخمه آفتاب گردان تفت داده شده بدون نمک استفاده کنید، زیرا مصرف زیاد نمک، موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری فشار خون بالا می شود. گاهی اوقات می توان دانه خام آفتاب گردان را به سالاد اضافه کرد و از آن بهره مند شد. برخی افراد حتی در تهیه انواع سس ها برای پاستا و اسپاگتی نیز از تخمه آفتاب گردان استفاده می کنند.

عوارض مصرف زیاد تخمه آفتاب گردان در بارداری

این دانه پر طرفدار، علی رغم تمامی خواصی که دارد، اگر به مقدار مناسب مصرف نشود، می تواند موجب بروز مشکلاتی برای مادر و جنین شود. از آن جایی که مقدار فسفر موجود در دانه بسیار بالاست، مصرف بیش از حد آن، مسمومیت فسفری در بدن ایجاد کرده و زمینه ساز بروز آسیب جدی به کبد خواهد شد. از طرفی، اگرچه چربی موجود در آن از انواع چربی های مفید است، اما به هر حال در صورت مصرف زیاد، مقدار کلسترول را تحت تاثیر قرار خواهد داد. فولیک اسید زیادی که در تخمه آفتاب گردان وجود دارد، اگر از حد مجاز مورد نیاز بدن بیشتر شود، در خون رسانی بدن اختلال ایجاد کرده و باعث رقیق شدن بیش از حد خون می شود که این مسئله به ویژه در ماه های آخر بارداری و نزدیک شدن به زمان زایمان، کمی خطر آفرین خواهد بود.

عوارض مصرف زیاد تخمه آفتاب گردان در بارداری

معمولا مقدار مصرف این مواد مشخص است، اما اگر رژیم غذایی خاصی دارید و پزشک برنامه غذایی خاصی برای شما در نظر گرفته، قطعا مصرف تخمه آفتاب گردان در بارداری همانند ترکیبات دیگر، نیاز به توجه خاصی دارد. به گفته کارشناسان تغذیه مجله اینترنتی ماه ، در اغلب موارد بهتر است پیش از مصرف هر ترکیب خاصی، با پزشک در مورد آن مشورت نمود.در ادامه می توانید مقاله های مرتبط با این مبحث از جمله تغییرات بدن در دوران بارداری را در همین مجله مطالعه فرمایید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید