بیماری های قلبی و راه های پیشگیری آن

سیستم قلبی عروقی مسئول انتقال خون در بدن است. این دستگاه شامل: قلب، شریان ها، رگ ها و مویرگ ها می باشد. بیماری هایی که بتواند عملکرد قلب را دچار اختلال کند را بیماری قلبی می گویند. انواع مختلفی بیماری قلبی تاکنون شناخته شده است که راه های پیشگری و درمان اغلب آن ها شبیه به هم می باشد چیزی مانند راه درمان بیماری شایع ناشی از تاثیر مصرف نمک بر میزان مرگ و میر. کارشناسان ما در مجله ماه تحقیقاتی در زمینه بیماری های قلبی و راه های پیشگیری آن انجام داده اند که در قالب این مقاله به شما ارائه می شود و شما را به خواندن این مقاله دعوت می کنیم

معرفی بیماری های قلبی و راه های پیشگیری آن

 انواع مختلفی از بیماری های قلبی وجود دارد که برخی تغییرات در رژیم غذایی و شیوه ی زندگی می تواند در بهبود آن ها کمک بسیاری کند. طبق آزمایش و تحقیقات انجام شده دلیل عمده ی بیماری های قلبی مسدود شدن خون در رگ می باشد. انواع بیماری های قلبی شامل: تنگی نفس، تپش قلب، بیماری قلبی مادر زادی و گرفتگی رگ های قلب است. درد در ناحیه بازو، شانه و دست چپ یکی دیگر نشانه های بیماری های قلبی است. در ادامه بیماری های قلبی و راه های پیشگیری آن را توضیح می دهیم.

معرفی بیماری های قلبی و راه های پیشگیری آن

بیماری عروق کرونر رایج ترین بیماری قلبی

یکی از رایج ترین و شایع ترین بیماری های قلبی بیماری عروق کرونر ( CAD ) قلب می باشد. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که چربی در رگ ها رسوب کرده و باعث باریک شدن رگ و مانع از جریان خون در رگ ها می شود و زمانی که به یک قسمت قلب خون نرسد، آن قسمت کم کم میمیرد، که ابتدا باعث تنگی نفس و در نهایت سکته قلبی یا آنژین خواهد شد. به گفته متخصصان سالانه این بیماری باعث مرگ حدود یک میلیون نفر در ایلات متحده می شود.

البته قابل ذکر است که کاهش احتمال مرگ با افزایش سن نیز مورد بحث امروزه ی دانشمندان قرار گرفته که در این میان آنها به این موضوع دقت دارند که کاهش جریان خون به قلب باعث از دست دادن اکسیژن مورد نیاز قلب شده که ضربان قلب را بسیار تند یا کند و یا نامنظم می کند که همین موضوع باعث تنگی نفس، سرگیجه، حالت تهوع، درد در ناحیه قفسه ی سینه، لرزش در بدن، عرق سرد و خستگی مفرط می شود. عواملی که باعث در معرض قرار گرفتن بیماری عروق کرونر می شود شامل:

  • سن: خطر ابتلا به این بیماری در مردان بعد از 55 سالگی و در زنان بعد از یائسگی است.
  • عدم فعالیت
  • سابقه خانوادگی این بیماری ( ارثی بودن بیماری )
  • ژنتیک
  • فشار خون بالا
  • بالا بودن کلسترول بد ( LDL ) و یا پایین بودن کلسترول خوب ( HDL )
  • مصرف دخانیات
  • چاقی
  • استرس

یکی دیگر از انواع بیماری های قلبی نارسایی قلب است. این بیماری اغلب در پی بیماری کرونی اتفاق می افتد. ولی گاهی خود به تنهایی در اثر بیماری تیروئید، ضعیف بودن عضلات قلب و فشار خون بالا نیز اتفاق می افتد.

بیماری عروق کرونر رایج ترین بیماری قلبی

بیماری دریچه قلب

قلب دارای چهار دریچه می باشد که خون را بین دریچه ها، رگ ها و مویرگ ها در جریان می اندازد. یک نقص کوچک در یکی از این دریچه ها و یا گرفتگی در رگ ها می تواند باعث ایجاد بیماری شود.

بیماری قلبی می تواند منشا مادر زادی نیز داشته باشد. از علائم این بیماری رنگ کبود پوست نوزاد، تورم در ناحیه شکم، پاها و اطراف چشم، تنگی نفس، گرفتگی نفس در هنگام غذا خوردن و در نتیجه کاهش وزن نوزاد می باشد. بیماری قلبی مادرزادی تهدید کننده نیست و حتی شاید تا دوران بزرگ سالی هم نشان داده نشود. یکی دیگر از بیماری های قلبی می تواند ناشی از ضعیف بودن عضله یا دریچه قلب یا عفونت قلب باشد.

علائم و نشانه های بیماری قلبیاین بیماری در ابتدا با در نظر گرفتن تاریخچه ی بیماری فرد و انجام آزمایشات خون و آزمون هایالکتروکاردیوگرافی برای تشخیص بی نظمی های ریتم قلب انجام می شود و با استفاده از یک دستگاه هولتر قابل حمل در 24 ساعت وضعیت ضربان قلب فرد را در نظر می گیرند.

از علائم این بیماری می توان به درد در ناحیه قفسه ی سینه، درد در بازو، پشت شانه و دست چپ و یا حتی درد در قسمت فک، سر درد و سر گیجه و حالت تهوع اشاره کرد. گاهی ممکن است این علائم در اثر فعالیت اتفاق بیوفتد که در این صورت با استراحت کردن خوب می شود، اما ممکن است فرد در اثر درد شدید در ناحیه قفسه سینه یا تنگی نفس از خواب بیدار شود و با استراحت نیز بهبودی حاصل نشود. این نوع درد خطرناک است و باید جدی گرفته شود.

علائم بیماری های قلبی و راه های پیشگیری آن

در افراد مختلف علائم ممکن است فرق کند. فردی درد در ناحیه دست و فرد دیگری درد ناحیه قفسه سینه را تجربه می کند. باید توجه داشته باشیم که افراد در سنین مختلف و با جنسیت متفاوت دارای علائم متفاوتی هستند. افراد سالمند، زنان، افراد دیابتی درک متفاوتی از این نوع درد دارند. گاهی فرد با انجام فعالیت های ساده روزمره یا حتی قدم زدن دچار خستگی مفرط می شود که خود یکی از نشانه های بیماری است.

علائم بیماری قلبی در طولانی مدت بدتر می شود. زیرا رگ ها در صورت عدم درمان رفته رفته باریک تر شده و خون به سختی در رگ ها جریان پیدا می کند. همه ی این نشانه ها در صورت بی توجهی منجر به حمله ی قلبی و در نهایت مرگ فرد می شود.

شیوه ی زندگی افراد در این بیماری اثر گذار است. مصرف دخانیات، فشار خون بالا، چربی خون، عدم فعالیت و ورزش و بیماری دیابت عوامل اصلی این بیماری هستند. گاهی اوقات نیز در اثر ایجاد یک لخته خون در رگ باعث انسداد رگ شده که در صورت عدم رسیدگی و درمان باعث حمله قلبی می شود.

گاهی اوقات نیز ضعیف بودن عضله قلب باعث می شود قلب در خون رسانی به بافت ها دچار مشکل شود که این مورد عامل ایست ناگهانی قلب است.

عوامل بیماری های قلبی و راه های پیشگیری آن

در بحث بیماری های قلبی و راه های پیشگیری آن می توان گفت با تغییر در شیوه ی زندگی و انجام فعالیت های زیر می توانید از ایجاد بیماری قلبی جلوگیری کنید:

  • ترک مصرف دخانیات: مصرف دخانیات یک عامل مهم در بیماری قلبی و بسته شدن رگ ها می باشد که ترک آن بهترین راه برای کاهش بیماری قلبی است.
  • کنترل فشار خون: حداقل سالی دو بار باید فشار خون خود را زیر نظر پزشک کنترل کنید. کسانی که سابقه فشار خون یا بیماری قلبی در خانواده دارند باید به طور مکرر فشار خون خود را کنترل کنند.
  • کنترل میزان کلسترول: بعد ار 20 سالگی حداقل هر 5 سال یک بار باید میزان کلسترول خون خود را چک کنید. اگر کلسترول خون از حد نرمال بیشتر باشد پزشک آزمایش های مکرر را توصیه خواهد کرد. میزان کلسترول باید کمتر از 130 میلی گرم در هر سی سی باشد.
  • کنترل قند خون: اگر مبتلا به بیماری دیابت هستید با کنترل قند خون خود باعث پیشگیری ابتلا به بیماری قلبی شوید.

عوامل بازدارنده بیماری های قلبی

  • انجام فعالیت های ورزشی: با ورزش میزان کلسترول، فشار خون، قند خون و حتی ضربان قلب خود را می توانید تنظیم کنید. ورزش باعث کاهش کلسترول و قند خون، باز شدن رگ ها و تنظیم ضربان قلب می شود. اگر دچار بیماری قلبی هستید باید زیر نظر پزشک فعالیت ورزشی خود را انجام دهید.
  • رژیم غذایی مناسب: استفاده از سبزیجات، میوه ها و مغزها و نخوردن چربی های اشباع، قندها و نمک باعث پیگشیری از این بیماری می شود.
  • ورزن مناسب: چاقی خود یکی از عوامل مهم در ایجاد بیماری قلبی است. با کاهش وزن و تناسب اندام می توان از ابتلا به بیماری قلبی جلوگیری کرد.
  • کنترل استرس: با تمرین برای کاهش استرس می توان از بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی جلوگیری کرد. یکی از راه های کاهش استرس نفس عمیق کشیدن و نوشیدن یک لیوان آب سرد است.
  • جلوگیری از افسرده شدن: افسردگی می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. اگر احساس ناامیدی و افسردگی می کنید حتما به یک مشاور قابل اطمینان مراجعه کنید.
  • رعایت بهداشت فردی: انجام واکسیانسیون، جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا و بیماری ها عفونی می تواند تا حد زیادی از ایجاد بیماری قلبی جلوگیری کند.

راه های درمان بیماری های قلبی

راه های درمان بیماری های قلبی

پس از شناخت بیماری های قلبی و راه های پیشگیری آن، راه های متفاوتی برای درمان بیماری قلبی وجود دارد که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

تغییر در سبک زندگی: داشتن رژیم مناسب غذایی از جمله مصرف سبزیجات و مغزها، محدود کردن مصرف چربی و شیرینی و نمک، در نظر گرفتن 30 دقیقه در روز به فعالیت های ورزشی، ترک مصرف دخانیات و الکل

درمان دارویی: در صورتی که تغییر سبک زندگی باعث درمان بیماری نشود پزشک پس از تشخیص بیماری های قلبی و راه های پیشگیری آن، جهت درمان دارو هایی را برای بیمار با توجه به نوع بیماری تجویز می کند.

درمان با جراحی: اگر دارو ها نیز تاثیر بسزایی در درمان بیماری نداشت، پزشک با توجه به نوع بیماری و میزان آسیب قلبی بیمار را با استفاده از عمل های قلبی متفاوت از جمله: آنژوگرافی، بالن زدن و یا عمل قلب باز تحت درمان قرار می دهد. متاسفانه در جامعه امروزی بیماری های قلبی بسیار شایع شده است. تیم مجله اینترنتی ماه در مقاله فوق بیماری های قلبی و راه های پیشگیری آن و راه های درمان را معرفی نمود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید