بازگرداندن انرژی از دست رفته بدن در طول روز

آیا تا به حال به این نکته توجه کرده اید که چرا همیشه احساس خستگی می کنیم ؟ خستگی مفرط در طول ساعات خاصی از روز، اغلب در بسیاری از افراد مشاهده شده و در برخی مواقع فرد دقیقا راه حل مناسبی جهت تقویت قوای بدنی در ذهن ندارد. احساس بی حالی پس از پایان ساعات کاری، احساس ضعف به ویژه عصرها و خستگی مفرط در طول روز، از جمله شرایطی است که زنگ خطر را به صدا در آورده و به شما هشدار می دهد که برای تامین انرژی مورد نیاز بدن، باید چاره ای اندیشید. یافتن روش های بازگرداندن انرژی از دست رفته بدن در طول روز به طور طبیعی کار سختی نیست.

روش هایی که انرژی از دست رفته شما را جبران نموده و شما را به حالت عادی باز می گرداند، روش هایی بسیار مفید تر از نوشیدن چندین فنجان قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا که بسیار مضر و خطرناک هستند. کارشناسان سلامت مجله ماه در ادامه به بررسی چند مورد از این راهکارها پرداخته اند.

مصرف آب سبزیجات از روش های بازگرداندن انرژی از دست رفته بدن در طول روز

احساس خستگی و بی حالی در ساعاتی از روز، دقیقا با نوع و مقدار غذایی که مصرف می کنید در ارتباط است. باید توجه داشت که بسیاری از مواد غذایی، فقط برای رفع احساس گرسنگی مصرف می شود، وگرنه هیچ خاصیت غذایی خاصی نداشته و به افزایش انرژی در فرد کمک نمی کنند. برای تامین انرژی در روز، باید روش های بازگرداندن انرژی از دست رفته بدن در طول روز را به کار گرفت.

نوشیدن یک لیوان آب سبزیجات، به منزله بروز یک شوک در بدن شماست، البته شوکی مثبت. از آن جایی که له کردن سبزیجات، هضم آن را راحت تر کرده و زمان مورد نیاز برای هضم را کاهش می دهد، در کمترین زمان، بهترین منبع انرژی وارد بدن شده و با تاثیر ویتامین بر بدن ، مواد معدنی موجود در سبزیجات، بدن را از بی حالی و خستگی ناشی از آن نجات پیدا خواهد داد. حتی اگر احساس کردید که علائم بیماری مثل سرماخوردگی در حال گسترش است، یک لیوان آب میوه یا آب سبزیجات، می تواند از شما در برابر ضعف ناشی از بیماری محافظت کند. بهتر از استفاده از آبمیوه های صنعتی را فراموش کرده و در عوض، خود اقدام به تهیه آبمیوه کنید، زیرا نمونه های صنعتی حاوی مقادیر زیادی شکر است که خود خطرات دیگری برای بدن در پی خواهد داشت.

مصرف آب سبزیجات از روش های بازگرداندن انرژی از دست رفته بدن در طول روزخواب کافی به تامین انرژی از دست رفته در طول روز کمک می کند

نداشتن خواب کافی در شب، یکی از علل خستگی و بی حالی در طول روز است. علاوه بر این خواب کمک می کند تا بدن  به بازیابی انرژی از دست رفته در طول روز بپردازد. رعایت چند نکته برای داشتن خواب کافی، ضروری است مثل، داشتن برنامه زمانی مشخص جهت خوابیدن و بیدار شدن، ممانعت از مصرف کافئین 3 ساعت قبل از زمان خواب و تلاش برای رسیدن به آرامش قبل از خواب. در واقع برای داشتن یک خواب راحت، نباید استرس و فشار روحی را با خود به رختخواب ببرید.

مصرف برنج قهوه ای مساوی با بازیابی انرژی از دست رفته بدن

برنج های سفید معمولا به دلیل نوع فرآیند آماده سازی، هیچ خاصیت غذایی خاصی ندارد و سبوس آن به مقدار زیادی از دست رفته است. در مقابل برنج قهوه ای سرشار از ویتامین ها، املاح و ترکیبات مفید است که مصرف آن از روش های بازگرداندن انرژی از دست رفته بدن در طول روز است. یک پیمانه برنج قهوه ای یعنی چیزی در حدود 195 گرم، دارای 3.5 گرم فیبر است که با مصرف آن منیزیم مورد نیاز بدن به کلی تامین می شود. منیزیم کمک می کند تا کربوهیدرات ها به راحتی متلاشی شده و از انرژی موجود در آنها به راحتی استفاده شود. نشاسته موجود در برنج قهوه ای نیز، برای افراد مبتلا به بیماری دیابت مناسب است.

برای تامین انرژی از دست رفته بدن شکلات تلخ بخورید

شکلات تلخ به نسبت انواع شکلات های شیری حاوی مقادیر بیشتر کاکائو است. کاکائو به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا، موجب بهبود و تقویت سیستم گردش خون در کل بدن می شود. با افزایش گردش خون و تنظیم آن، اکسیژن بیشتری به ماهیچه ها و اعصاب رسیده و عملکرد آنها را چند برابر می کند. زمانی که سلول های عصبی فعالیت بهتری داشته باشند، احساس ضعف و سستی نیز در شخص برطرف شده و پر انرژی تر ظاهر می شود. به توصیه پزشکان، مصرف یک تکه شکلات تلخ در هر روز، به ویژه در هنگام انجام فعالیت های ورزشی، از روش های بازگرداندن انرژی از دست رفته بدن در طول روز می باشد.

معجزه خندیدن در رفع خستگی و بی حالی

یکی از یافته های جالب محققان در این زمینه ایی است که خندیدن می تواند انرژی زیادی را تامین کند. افراد خنده رو، به این دلیل که از استرس و فشار روحی دور هستند، پر انرژی تر به نظر می رسند. زیرا معمولا استرس و فشار عصبی، بر اعصاب تاثیر فیزیکی داشته و موجب فعالیت بیشتر آنها می شود. همین افزایش فعالیت، نیاز به صرف انرژی بیشتر دارد. در نتیجه فرد در اثر کمبود انرژی احساس خستگی کرده و بی حال می شود. پس اگر می خواهید خستگی و بی حوصلگی از شما دور باشد، خنده را فراموش نکنید.

انجام حرکات ساده ایروبیک باعث بازیابی انرژی شما می شود

یکی از راه هایی که می تواند کسالت را از بین برده و موجب بازیابی انرژی شود، انجام فعالیت های بدنی است. اگر چه در هنگام خستگی و ضعف ورزش کردن کمی مشکل به نظر می رسد، اما محققان بر این باورند که در مواردی که کاهش انرژی منشا تغذیه ای ندارد، انجام برخی حرکات ساده فرد را از نظر روحی تقویت کرده و با افزایش گردش خون در بدن و رسیدن اکسیژن کافی به مغز، احساس سرزندگی و نشاط ایجاد خواهد شد. علاوه بر این فعالیت های ورزشی استرس و فشار عصبی را کاهش داده و فرد را به حالت ثبات روحی می رساند. انجام حرکات ساده ایروبیک به مدت 15 دقیقه، در این مورد کارساز خواهد بود.

سیگار و الکل عامل خستگی در طول روز

سیگار یکی از بزرگترین دشمنان سلامتی است که همه اعضا را تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری های قلبی، سیگار می تواند یکی از دلایل عمده خستگی و کاهش انرژی در فرد باشد. دود سیگار ریه را تحت فشار قرار داده و فرد برای تنفس راحت تر نیاز به صرف انرژی بیشتری دارد. همین امر باعث می شود تا احساس خستگی و ضعف در شخص پدیدار شود. از بهترین روش های بازگرداندن انرژی از دست رفته بدن در طول روز ترک سیگار است.

مصرف الکل نیز یکی دیگر از عادات غلطی است که مستقیما بر سلامت فرد تاثیر گذار است. نوشیدن الکل، به طور طبیعی فرد را خواب آلوده و خسته نشان می دهد. اگر قبل از خواب مصرف شود، موجب بی خوابی شده و کمبود خواب کافی نیز خود یکی از علل از دست رفتن انرژی در طول روز است. اگر به نوشیدن الکل عادت کرده اید، بهتر است در وهله اول، مقدار استاندارد آن را رعایت کرده و دوم اینکه، زمان مصرف را به ساعات نزدیک به خواب موکول نکنید.

برای بازگرداندن انرژی از دست رفته زیاد آب بنوشید

در طول روز معمولا مقداری از آب موجود در بدن در اثر عرق کردن و دفع ادرار، خارج می شود. وجود آب کافی در بدن، عملکرد مغز را بهبود بخشیده و کمک می کند تا فرد، پر انرژی تر ظاهر شود. به محض احساس تشنگی، از نوشیدن آب غافل نشوید و همیشه بدن را مرطوب نگه دارید.

برای بازگرداندن انرژی از دست رفته زیاد آب بنوشید

علاوه بر این بدن برای داشتن فعالیت بهتر، نیاز به انرژی دارد و انرژی بدن نیز در بسیاری از موارد در اثر خوردن مواد غذایی متفاوت تامین می شود. مصرف میان وعده های سالم و مقوی، یکی از روش های بازگرداندن انرژی از دست رفته بدن در طول روز به ویژه در اواخر روز است. مجله سلامت اینترنتی ماه پیشنهاد می کند برای میان وعده ها، از غذاهای حاوی کربوهیدرات های پیچیده استفاده کنید. زیرا مدت زمان بیشتری در بدن باقی مانده و انرژی بالایی دارند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید