خطر ابتلا به بیماری های قلبی

علی رغم بالا بودن آمار ابتلا به بیماری های قلبی ، راهکارهای ساده ای وجود دارد که خطر بروز آسیب های این بیماری را کمتر می کند. هر چند در حال حاضر بیماری های قلبی ممکن است در تمامی سنین و در شرایط مختلف اتفاق افتد، اما گروهی از افراد، بیشتر در معرض این خطر هستند و انجام توصیه های پزشکی و رعایت آنها توسط این گروه، ضروری تر است. میزان احتمال قرار گرفتن در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، عنوان مقاله ای است که امروز در بخش سلامت مجله ماه ، در زمینه آگاهی از افراد در معرض خطر ، خواهیم خواند.

افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی

بیش از 50 سال است که گروه های پزشکی از سر تا سر دنیا، در حال بررسی نشانه های بیماری های قلبی و راه های درمان و پیشگیری از آنها هستند. در طی همین مطالعات، مشخص شده که وجود برخی پیش زمینه ها، خطر بروز آسیب های قلبی را بیشتر کرده که با شناخت این موارد، درصد بسیاری از مرگ و میرها، کاهش خواهد یافت و هزینه های مصرفی بخش درمان نیز جهت مراقبت از بیماران قلبی ، کمتر خواهد شد. وجود 5 عامل زمینه ساز آسیب های قلبی خواهد بود. چربی خون بالا ، فشار خون بالا، بیماری دیابت ، سیگار و نداشتن فعالیت بدنی و چاقی 5 موردی است که عامل هشدار به افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند.

چرا کلسترول باعث سکته قلبی می شود

وجود چربی اضافه در خون را با عنوان کلسترول بالا می شناسیم. با افزایش میزان چربی موجود در خون ، به تدریج چربی در عروق تجمع کرده و موجب ایجاد توده ای به نام پلاک می شود. وجود پلاک بر دیواره رگ ها، مسیر عبور خون را تنگ تر کرده و گاهی مانع از حرکت خون به سمت قلب می شود. گاهی نیز به دلیل مسدود شدن مسیر، خون در پشت مانع لخته شده و اگر به سمت قلب حرکت کند، موجب ایجاد سکته قلبی خواهد شد. میزان استاندارد چربی در خون ، 100 میلی گرم است. بیش از این میزان، خطر آفرین بوده و موجب آسیب به عروق و قرار گرفتن در معرض ابتلا به بیماری قلبی می گردد. برای تعیین مقدار کلسترول ، باید تست خون انجام داد. افرادی که دارای سابقه چربی خون بالا هستند، معمولا هر 6 ماه یکبار باید این تست را انجام دهند.

به عنوان یکی از روش های کاهش کلسترول موجود در خون ، بهتر است چربی های مفید و سالم را جایگزین روغن های ترانس کنیم. همچنین تغییر دادن سبک زندگی به سمت داشتن تغذیه ای طبیعی و سالم و مصرف داروهایی مثل استاتین به طور منظم، از دیگر راه های جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری های قلبی است.

این مقاله را شاید نیاز داشته باشید که بخوانید؛ کلسترول چیست

اگر درصد وجود کلسترول در بدن و در سلول های شما زیاد از حد مجاز باشد، این چربی ها با دیگر ترکیبات خون همراه شده و پلاک ها را به وجود می آورند. این پلاک ها به دیواره ی رگ ها چسبیده و موجب تصلب شریان ها می شود که در نتیجه آن، عروق قلب دچار گرفتگی شده و باعث سکته های قلبی خواهد شد. اما کلسترول انواع مختلفی دارد، از جمله…

چاقی دور کمر به قلب آسیب می زند

چاقی دور کمر به قلب آسیب می زند

چاقی یکی از دلایل مهم و غیر قابل انکار ابتلا به آسیب های قلبی است. برای سنجش چاقی یا داشتن اضافه وزن ، اندازه گیری دور کمر کافی است. در زنان دور کمر بیش از 80 و در مردان بیش از 95 ، نشان دهنده چاقی است.

البته نکته جالب در مورد چاقی و اضافه وزن این است که گاهی اوقات، برخی اقوام و نژادها، به صورت ژنتیکی زمینه ابتلا به چاقی را دارند و این از حوزه انتخاب فرد خارج است. مردمان شمال آسیا، خاور دور، چین و سیاه پوستان آفریقایی، بیش از دیگر مردمان جهان، دارای اضافه وزن هستند.

داشتن وزن متعادل علاوه بر اینکه از نظر زیبایی بسیار مورد توجه قرار می گیرد، از نظر پزشکی نیز بسیار تاکید شده است. رژیم غذایی ، ورزش و کاهش استرس از جمله راه کارهایی است که وزن را به حد متناسب و مطلوب می رساند و در عین حال خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

خطر ابتلا به بیماری قلبی در افراد دیابتی نوع 2

درصد بسیاری از جمعیت ایالات متحده، مبتلا به دیابت نوع 2 هستند. البته شمار زیادی از افراد نیز، نسبت به بیماری خود آگاهی ندارند. دیابت به وضعیتی اطلاق می شود که در آن میزان قند موجود در خون، از حد معمولی فراتر رفته و انسولین تولید شده، جوابگوی این میزان قند نیست. وجود قند اضافی در خون ، می تواند مقاومت و استحکام عروق را کمتر کرده و موجب آسیب در آنها شود. به همین دلیل، احتمال ابتلا به سکته های قلبی در افراد دیابتی، بالاست. کنترل میزان قند خون ، ورزش و تغذیه مناسب می تواند از خطر ابتلا به آسیب های قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع دو پیشگیری کند.

فشار خون بالا باعث سکته قلبی می شود

فشار خون، در حقیقت میزان فشاری است که خون به هنگام عبور از رگ ها بر دیواره آنها ایجاد میکند. اگر فشار خون به درستی کنترل و درمان نشود، منجر به ابتلا به بیماری های قلبی می شود. از آن جایی که افزایش فشار بر عروق، موجب فعالیت بیشتر قلب و پمپاژ سریع تر خون از قلب می شود، فشار وارد شده بر قلب بیشتر شده و همین امر، خود خطری بزرگ برای این عضو خون رسان محسوب می شود. کنترل فشار خون ، رعایت مقدار استاندارد مصرف نمک ، تغذیه مناسب، ورزش و مصرف داروهای تجویز شده و کاهش مصرف الکل، از راه های کاهش فشار خون است.

این مقاله نیز شاید مورد پسند شما باشد؛ تاثیر نمک بر بیماری های قلبی

همان طور که همه ما می دانیم بالا رفتن فشار خون، یکی از مهم ترین عوامل بروز بیماری های قلبی است. با هر مقدار افزایش مصرف نمک، خطر بروز سکته های قلبی بیشتر خواهد شد. زیرا پرفشاری خون همان تاثیر نمک بر بیماری های قلبی است.

افراد سیگاری در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند

اگر سیگار می کشید، باید بدانید که خطرناک ترین تهدید برای قلب را وارد بدن می کنید. خطر سیگار برای قلب ، تقریبا دو برابر موارد گفته شده است. دود حاصل از سیگار، موجب تنگ شدن عروق و مسدود شدن مسیر خون می شود. تاثیر سیگار به حدی است که با ترک آن، سریعا نشانه های بهبودی در فرد حاصل می شود.

موارد گفته شده، از جمله عواملی بود که تحت کنترل فرد قرار دارد و به راحتی میتوان از بروز آن ها جلوگیری کرد. اما عوامل دیگری نیز در تشدید احتمال قرار گرفتن در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی دخیل هستند که در واقع کنترل آنها از دست فرد خارج است. مثل سن، سابقه خانوادگی و جنسیت.

بیماری قلبی ارثی

بیماری قلبی ارثی

اغلب افرادی که در اثر ابتلا به بیماری های قلبی ، جان خود را از دست می دهند بالای 65 سال سن دارند. بر اساس آمار، شمار زنان مبتلا به بیماری قلبی در سنین بالا ، بیش از مردان است و به طور کلی مرگ و میر حاصل از این اختلالات در زنان، بیشتر است. کودکانی که یکی از والدین آنها مبتلا به آسیب های قلبی است، دو برابر بیش از دیگران در معرض خطر هستند. در حقیقت این افراد، حداقل یکی از فاکتورهای خطر را همیشه با خود خواهند داشت و آمار بیماری های قلبی در کودکان معمولا چشمگیر تر است.

به طور کلی بر اساس نتایجی که از تحقیقات مجله اینترنتی ماه بدست آمد، مردان بیش از زنان در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند و در سنین پایین تر، دچار این آسیب ها می شوند. زنان معمولا پس از سن یائسگی، بیشتر آسیب پذیر شده و احتمال ابتلا به هر بیماری از جمله ناراحتی های قلبی در آنان، پس از این سن رخ می دهد. در واقع یائسگی، جزو روش های تشخیص بیماری های قلبی در زنان به شمار می آید. اما باید بگوییم که هر چند آمار بالای مرگ و میر در اثر خطرات بیماری قلبی ، متعلق به زنان است، اما مردان بیش از زنان، دچار این آسیب ها خواهند شد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید