تاثیر نمک بر بیماری های قلبی

نمک جزء یکی از چاشنی های غذایی است که اصولا از ماده ای معدنی به نام سدیم تشکیل شده است. سدیم یک عنصر ضروری برای بدن است و مهم ترین الکترولیت بدن به شمار می آید. الکترولیت ها در واقع علاوه بر کنترل اعصاب در بدن، مایعات و میزان آنها را نیز در جریان گردش خون انسان تحت کنترل قرار می دهند. اما مطمئنا همه ما می دانیم که مصرف هر ماده ای حتی از نوع مفید آن، اگر زیاد از حد باشد، می تواند اثرات منفی بر عملکرد بخش های مختلف بدن داشته باشد. سدیم نیز همانند هر ماده ی دیگری، میزان مصرف استانداردی دارد. پیش از این در مجله ماه در مورد تاثیر نمک بر میزان مرگ و میر صحبت کرده ایم. اکنون قصد داریم تا تاثیر نمک بر بیماری های قلبی – عروقی را مورد بررسی قرار دهیم.

تاثیر نمک بر بیماری های قلبی چیست

همان طور که همه ما می دانیم بالا رفتن فشار خون، یکی از مهم ترین عوامل بروز بیماری های قلبی است. با هر مقدار افزایش مصرف نمک، خطر بروز سکته های قلبی بیشتر خواهد شد. زیرا پرفشاری خون همان تاثیر نمک بر بیماری های قلبی است. بر اساس مقاله ای که در سال 2011 توسط سازمان جهانی بهداشت منتشر شد، کاهش مصرف نمک، یکی از مهم ترین و کارآمدترین راه کارها جهت کاهش مرگ و میر در اثر بروز بیماری های قلبی می باشد.

سکته قلبی چهارمین عامل مرگ و میر در جهان

در علم پزشکی، به بیماری های قلبی مثل سکته، نارسایی قلبی و آسیب های عروق کرونری، به طور کلی، بیماری های قلبی- عروقی گفته می شود. سکته، وضعیتی است که در آن رگ های خون رسان از مغز، در مسیر دچار گرفتگی شده و ارتباط خونی بین مغز و قلب مختل می شود. قطع این ارتباط، امکان اکسیژن رسانی به مغز را کاهش داده، در نتیجه رگ ها از بین می روند. سکته قلبی، چهارمین عامل مرگ و میر در میان جمعیت کل جهان است.

در مقایسه با دیگر آسیب های قلبی، سکته می تواند تاثیرات جانبی فراوانی داشته باشد. در کنار تمامی مشکلات ایجاد شده در جریان بروز سکته های قلبی، لکنت زبان و از کار افتادگی، از جمله آسیب هایی است که هم فرد و هم خانواده وی را درگیر می کند.

چه افرادی در معرض آسیب های عروق کرونری هستند

آسیب های عروق کرونری، به مشکلاتی اطلاق می شود که در آن، عروق بدن در خون رسانی دچار اختلال شده اند. افراد دارای فشار خون بالا یا بیماری فشار خون، یکی از گروه های پر خطر در ابتلا به این نارسایی هستند. اگر فشار خون بالا به خوبی درمان نشود، به تدریج عروق ضخیم تر شده و عمل خون رسانی به خوبی در بدن ادامه پیدا نخواهد کرد. آسیب های عروق کرونری یکی از عوامل مرگ و میر در میان انگلیسی هاست. از هر 7 مرد، 1 نفر و از هر 12 زن، 1 نفر به این بیماری مبتلا هستند، در واقع هر 3 دقیقه یکبار، یک نفر در اثر آسیب های ناشی از این بیماری، می میرد. افراد مسن، مردان سیگاری، افراد دارای فشار خون بالا، دیابتی ها و مردمان شمال آسیا، از جمله گروه های پر خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند.

با کاهش مصرف نمک از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کنید

طبق آمارها، مصرف نمک در سال 2015، به طور متوسط برای هر نفر، 6 گرم در روز بوده و پیش بینی شده در سال 2025، با به کار گیری روش های درمانی خاص و آگاه سازی بیشتر مردم، این میزان مصرف به 3 گرم در روز کاهش یابد.

کاملا مشخص است که کاهش مصرف نمک، افزایش فعالیت بدنی، افزایش مصرف سبزیجات و میوه های تازه ( به دلیل دارا بودن پتاسیم، می تواند تاثیر نمک بر بیماری های قلبی را تا حدودی خنثی کند)، ترک سیگار و کاهش مصرف مشروبات الکلی می تواند از بروز بسیاری ار ناراحتی ها و آسیب های قلبی جلوگیری کند. از طرفی، بیماران دارای فشار خون بالا، می بایست با آگاهی از روش های کنترل فشار خون نسبت به کنترل فشار خود، دقت بیشتری داشته باشند تا در دراز مدت فشار خون تبدیل به یک آسیب قلبی نشود.

با کاهش مصرف نمک از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کنید

آیا نمک دریا می تواند جایگزین نمک های معمولی باشد

در سال های اخیر، این باور در میان مردم باب شده که نمک دریا می تواند جایگزین مناسبی برای نمک های معمولی شده و اثرات منفی کمتری نسبت به بقیه انواع نمک ها دارد. باید گفت که آن چه اهمیت دارد، میزان مصرف سدیم در هر روز است. هر چند که ممکن است در مواردی، درصد مواد معدنی نمک های دریایی بیش از بقیه باشد، اما به هر حال، به همان میزان سدیم وارد بدن می کند. برای اندازه گیری میزان سدیم دریافتی در هر روز، فقط در نظر گرفتن نمک کافی نیست، بلکه منابع دیگری مثل انواع سس ها، برخی ماهی ها و بسیاری از موارد خوراکی دیگر حاوی سدیم نیز باید مد نظر قرار گیرد.

مصرف نمک را از همین حالا کاهش کنید

بهتر است در هر موقعیت یا در هر سنی که هستید، میزان مصرف نمک را از هم اکنون کاهش دهید تا از تاثیر نمک بر بیماری های قلبی پیشگیری شود. مطمئنا همه ما به طعم نمک و وجود آن در غذا عادت کرده و در صورت کاهش شوری غذا، متوجه بی مزه بودن آن خواهیم شد. اما می توان چاشنی های دیگری مثل آبلیموی تازه، فلفل سیاه، سس چیلی و مواردی از این دست را جایگزین نمک کرد تا ضمن حفظ طعم غذا، بتوان سالم تر زندگی کرد. کافی است تا 3 هفته، به کم نمک بودن غذا عادت کنیم.

میزان استاندارد مصرف نمک در سنین مختلف

عادات غذایی معمولا از سنین کودکی در افراد ایجاد می شود. مصرف بیش از حد نمک یا عادت کردن به مصرف انواع سس ها در کنار غذا، از جمله عادات بد غذایی است که از دوران کودکی می تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به پرفشاری خون و انواع بیماری های قلبی عروقی قرار دهد. پس کاهش مصرف سدیم، نه تنها سلامت خود افراد را تامین می کند، بلکه باعث می شود تا کودکان نیز به این نوع رژیم غذایی عادت کرده و به جای نمک از چاشنی های مفید تری در غذا استفاده کنند. به طور متوسط میزان مصرف نمک در سنین مختلف به این شرح است:

  • از بدو تولد تا 6 ماهگی: کمتر از 1 میلی گرم در روز
  • 6 تا 12 ماهگی: 1 گرم در روز
  • 1 تا 3 سالگی: 2 گرم در روز
  • 4 تا 6 سالگی: 3 گرم در روز
  • 7 تا 10 سالگی: 5 گرم در روز
  • 11 سال به بالا: 6 گرم در روز

میزان استاندارد مصرف نمک در سنین مختلف

پس بهتر است مصرف متعادل انواع گروه های غذایی را از کودکی به فرزندانمان آموزش دهیم تا وضعیت سلامت بهتری داشته باشند، زیرا با افزایش سن، ترک برخی عادات بد غذایی در برخی موارد نه تنها سخت، بلکه غیر ممکن می شود. مجله اینترنتی ماه پیشنهاد می کند توصیه مهم برای کاهش مصرف را جدی بگیرید تا از تاثیر نمک بر بیماری های قلبی و عواقب جبران ناپذیر آن بکاهید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (3)