کاهش سردرد های میگرنی با منیزیم

منیزیم یکی از انواع ترکیبات معدنی است که تاثیر آن در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها، به اثبات رسیده است. این ماده معدنی برای بدن بسیار ضروری است و کمبود آن بی شک موجب بروز مشکلات فراوانی مثل افسردگی یا حالات بد روحی برای فرد خواهد شد. یکی از فواید منیزیم، تاثیر آن در پیشگیری و درمان بیماری میگرن است. منابع منیزیم بسیار متنوع و متفاوت است و به راحتی می توان نیاز بدن را به این ماده اساسی تامین کرد. طبق بررسی های کارشناسان مجله ماه در رابطه با کاهش سردرد های میگرنی با منیزیم ، از منابع منیزیم می توان در کاهش این سردردها و درمان آن بهره برد که در ادامه بطور کامل توضیح داده شده است.

آیا کاهش سردرد های میگرنی با منیزیم امکان پذیر است

بر اساس تحقیقی که بر روی 40 نفر از بیماران مبتلا به میگرن انجام گرفت، مشخص شد که این دسته از افراد در هنگام درگیری با حمله میگرنی، در 50 درصد موارد دچار کمبود منیزیم هستند و با دریافت مقدار معینی از این ماده معدنی، درد آن ها تا 50 درصد بهبود یافت. در جریان همین تحقیق، مشخص شد زمانی که زنان در دوره قاعدگی قرار داشته باشند، میزان کمبود منیزیم در آنها به هنگام حمله میگرنی، بیشتر خواهد بود.

در سال 2006، مطالعه ای بر روی بیماران مبتلا به میگرن انجام شد و محققان آنها را به دو دسته تقسیم کردند، گروهی را با مکمل های منیزیم تحت درمان قرار داده و گروهی دیگر را با داروهای متوالی که جهت درمان میگرن تجویز می شود. پس از شروع حمله میگرنی، مشخص شد که شدت درد در افرادی که تحت درمان با مکمل ها بودند، بسیار کمتر از گروهی بود که با داروهای دیگر مداوا شده اند و این آزمایش نشان از کاهش سردرد های میگرنی با منیزیم دارد.

تاثیر منیزیم بر سردرد های میگرنی

منیزیم نوعی ماده معدنی است که در بهبود عملکرد بسیاری از بخش های بدن مثل تنظیم قند خون ، کنترل فشار خون ، تقویت سیستم گردش خون ، عملکرد عادی ماهیچه ها و تنظیم ضربان قلب دخیل است. علاوه بر این منیزیم موجب تولید انرژی در سلول ها شده و کمک می کند تا پتاسیم و کلسیم به راحتی به غشای سلول برسد. بیش از نیمی از منیزیم موجود در بدن، در استخوان ها ذخیره میشود. به طور کلی، منیزیم موجود در بدن، فقط 1 درصد از حجم خون را تشکیل می دهد. منیزیم در صورتی که به درستی مورد استفاده بدن قرار نگیرد، از طریق ادرار دفع می شود.

کمبود این ماده معدنی در بدن موجب بروز علائم افسردگی، تداخل در عملکرد انتقال دهنده های عصبی، اختلال در تعداد پلاکت های خون و هم چنین تاثیر بر عملکرد عروق می شود که همه این موارد، خود از نشانه های اولیه میگرن است. در بسیاری از موارد، برای درمان یا کاهش سردرد های میگرنی با منیزیم ، مصرف روزانه این ماده کافی نیست. در این صورت، فرد برای مصرف بیشتر می بایست با پزشک مشورت کرده تا دچار مشکلات ناشی از مصرف بیش از حد منیزیم نشود.

تاثیر منیزیم بر سردرد های میگرنی

مصرف منیزیم برای چه کسانی خطرناک است

افرادی که دچار مشکلات کبد و کلیه هستند، نمی توانند همانند دیگران از منابع منیزیم استفاده کنند. زنان باردار، زنان شیرده یا زنانی که در حال مداوا جهت بارداری هستند نیز باید در مورد مصرف منابع منیزیم با پزشک خود مشورت کنند. منیزیم با داروهایی مثل آنتی بیوتیک ها، بی فسفونات و مکمل های پروتئین نیز تداخل داشته و ممکن است اثر آن خنثی شود.

منابع غنی منیزیم و مقدار استاندارد مصرف آن

قطعا یکی از راهکارهای اساسی برای تامین سلامت در هر فردی، این است که از غذاها به عنوان دارو استفاده کنیم. مقدار استاندارد منیزیم برای هر فرد در طول روز، 400 میلی گرم است که متاسفانه رژیم های غذایی که امروزه اغلب افراد از آن پیروی می کنند، حتی نیمی از این مقدار را نیز شامل نمی شود. بهترین راه برای دریافت منابع مواد معدنی و دیگر مواد مورد نیاز بدن استفاده از رژیم های غذایی استاندارد و تایید شده توسط پزشکان است. از جمله منابع غنی منیزیم:

  • سبزیجات با برگ سبز مثل کلم و اسفناج
  • حبوبات مثل عدس و لوبیا
  • مغزها و دانه های خوراکی
  • برنج قهوه ای و غلات با سبوس کامل
  • سبزیجاتی مثل بامیه، کنگر فرنگی و سیب زمینی
  • میوه هایی مثل زردآلو، موز، کیوی و آووکادو
  • ماست و سیر

از مصرف خود سرانه هر گونه مکمل و یا منابع منیزیم، خودداری کرده و حتما با پزشک مشورت کنید. منیزیم را به جز در مواد غذایی، می توان به عنوان مکمل دارویی نیز استفاده کرد. قرص، کپسول، شربت، سرم، پودر و مایع تزریقی از انواع اشکال مختلف مکمل های منیزیم است. برای کاهش سردرد های میگرنی با منیزیم جذب این ماده دارای اهمیت است. برای جذب بهتر منیزیم بهتر است همزمان از منابع کلسیم نیز استفاده شود.

نسبت مصرف کلسیم به منیزیم در زنان 2 به 1 و در مردان 1 به 1 است. زیرا مردان به کلسیم کمتری نیاز دارند. اگر میزان منیزیم مصرفی شما در طول روز کمتر از حد مجاز است، بهتر از برای آغاز دوره درمان و استفاده از مکمل ها، 400 یا 500 میلی گرم منیزیم را در چند نوبت در روز مصرف کنید. زیرا ممکن است بدن به این حجم از منیزیم به طور ناگهانی واکنش نشان دهد.

منابع غنی منیزیم و مقدار استاندارد مصرف آن

عوارض مصرف بیش از حد منیزیم

منیزیم را به طور طبیعی از طریق مصرف مواد غذایی مناسب و سالم می توان دریافت کرد. اما برخی افراد در دریافت این ماده زیاده روی کرده و هم زمان با خوردن غذاهای حاوی منیزیم، از مکمل ها نیز استفاده می کنند. قطعا، مصرف بیش از حد هر ماده ای اثرت منفی در پی خواهد داشت. اگر مقدار منیزیم دریافتی بیش از میزان توصیه شده باشد، موجب اسهال، دل پیچه و استفراغ در فرد می شود. اگر فرد هنگام مصرف مکمل ها با یکی از این علائم، به خصوص اسهال مواجه شد باید مصرف را قطع کرده و با پزشک مشورت کند. همزمان با ابتلا به اسهال نیز نباید حفظ رطوبت بدن را فراموش کرد.

علاوه بر این، دوز بالای منیزیم موجب بالا رفتن فشار خون می شود. به همین دلیل توصیه شده که افراد مبتلا به بیماری فشاری خون در مصرف منابع منیزیم دقت داشته و در مورد خوردن مکمل ها نیز با پزشک مشورت نمایند. بی نظمی در ضربان قلب، تنگی نفس و رفتن به حالت کما نیز از دیگر اثرات جانبی مصرف بیش از حد منیزیم است.

نتیجه گیری مجله سلامت ماه

در انتها باید گفت اگر منیزیم درست و به اندازه مصرف شود، می تواند به عنوان یکی از ایمن ترین راه های درمان میگرن ، مورد استفاده قرار گیرد. در واقع کاهش سردرد های میگرنی با منیزیم بسیار مطمئن تر از بسیاری روش های درمانی سنتی است و در برخی موارد اثرت جانبی آن، قابل مقایسه با داروهای شیمیایی نیست. کارشناسان مجله اینترنتی سلامت ماه می گویند اغلب بیماران مبتلا به میگرن اذعان داشتند که پس از مصرف چند دوره منیزیم، درد کمتری را به هنگام حمله های میگرنی احساس کرده و تا حدودی تعداد دفعات آن نیز کاهش یافته است. در مورد بیماری مثل میگرن که روش درمانی خاصی ندارد، استفاده از این چنین ترکیباتی بهترین گزینه خواهد بود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید