ایستگاه فضایی چین

Tiangong توسط سازمان فضایی چین طراحی و ساخته شد. این ایستگاه در سال 2011 با دو نفر فضانورد به فضا فرستاده شد. اگرچه آژانس فضایی چین اطلاعات فراوانی را درمورد ماموریت های ایستگاه فضایی چین منتشر کرد، اما جزئیات مربوط به آن ها زیاد گسترده و همه جانبه نیست.

تاریخچه ایستگاه فضایی چین در فضا

در دهه های 1960 و 1950 چینی ها علاقه مند به داشتن یک برنامه ی فضایی انسانی بودند. در آن زمان، ایالات متحده ی آمریکا و شوروی بر سر حضور در مدار زمین در حال رقابت بودند و فضاپیماهایی با همراهی انسان، به فضا فرستادند. در اواخر دهه ی 1960، هر دو کشور توافق کردند تا به اولین ماموریت مشترک پیوسته و پروژه ی Apollo-Soyuz را آزمایش کنند.

در همین سال ها، چینی ها به صورت مخفیانه در حال ساختن یک کپسول یک نفره با عنوان Shuguang 1 برای ارسال به فضا و حتی برنامه ریزی ارسال ربات هوشمند به فضا را کرده بودند. قبل از این که این ماموریت در سال 1972، به دلایل سیاسی متوقف شود، 19 نفر برای انجام آن داوطلب بودند. البته این وقفه باعث شد تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب و پیشرفت های بهتری صورت گیرد.

بالاخره اولین پرتاب روباتیک موفقیت آمیز در سال 1999 انجام شد و Yang Liwei برای ماموریت 21 ساله به فضا فرستاده شد. در سال 2003، فضاپیمای Shenzhou 5 دوباره به ماوریت فرستاده شد که همین باعث شد چین جزء 3 کشوری باشد که انسان را به فضا می فرستد. در سال 2005، تعداد فضانوردان به 2 نفر افزایش یافت و در سال 2008، این تعداد به 3 نفر رسید.

از آن پس راه برای بقیه ی دولت ها هموار شد و یکی پس از دیگری برای ارسال فضاپیما آماده شدند. کشورهایی چون شوروی و ایالات متحده ی آمریکا و سپس 15 کشور دیگر نیز، گروهی به رهبری روسیه و آمریکا تشکیل شده و ایستگاه فضایی بین المللی  را ایجاد کردند.

اولین ایستگاه فضایی چین

چین فضاپیمای Tiangong 1 را از شمال غرب این کشور در سال 2011 به فضا ارسال کرد. پس از Tiangong 1، فضاپیمای های دیگری مثل Tianzhou 1 و Shenzhoull در سال های 2016 و 2017، به فضا پرتاب شدند. همان طور که گفته شد این فضاپیما در بیست و نهم سپتامبر2011 به فضا پرتاب و در ارتفاع 350 کیلومتری از سطح زمین، در مدار قرار گرفت. این در حالیست که ارتفاع ایستگاه بین المللی فضایی از زمین 400 کیلومتر است. ماموریت و هدف اصلیTiangong 1 ایجاد یک ایستگاه در سطح بالا در مدار زمین بود، هدفی که اغلب کشورها در دهه ی 2020 در تلاش برای دستیابی به آن هستند.

اولین ایستگاه فضایی چین

در نوامبر2011، فضاپیمایی روباتبک با نام Shenzhou 8، به سمت Tiangong 1 فرستاده شد و اولین چرخش در فضا را انجام داد. Tiangong 1 فقط برای 2 سال فعالیت و زندگی فضانوردان طراحی شده بود و ادامه فعالیت ها و آزمایشات فضانوردان در Shenzhou 10 از سرگرفته شد. اما با این حال، این فضاپیمای خالی در فضا در حال گردش بود و تا سال 2016، مهندسان و محققان با آن در ارتباط بودند. اما پس از آن به دلایل نامعمولی ارتباط به آن قطع شد. در چنین حالتی، یک اتفاق غیر منتظره ی فضایی دور از تصور نبود. Tiangong-2 به عنوان جانشین Tiangong 1 در سال 2016 با سه نفر فضانورد به فضا پرتاب شد و توانست ماموریت های خود را با موفقیت به انجام برساند.

سقوط ایستگاه فضایی چین

اولین ایستگاه فضایی چین که نام آن به شکل ترجمه شده با عنوان Heaventhy palace معروف است، در تاریخ اول آوریل 2018 در جو زمین منفجر و بر فراز اقیانوس اطلس شمالی آتش گرفت. به گزارش JFSCC، نیروی نظامی آمریکا برای اعلام سقوط این فضاپیما، از حسگرهای شبکه نظارت فضایی و سیم های تحلیلی استفاده کرده است. البته برخی قسمت های این دستگاه سالم باقی ماند. اما عجیب این است که میزان خسارت ها و آسیب های ناشی از آن بسیار محدود می باشد.

به شهروندان در آن نواحی سفارش شده تا اگر قطعه ای از این فضاپیما را یافتند، به آن دست نزنند و هوای اطراف آن را تنفس نکنند. حتی استنشاق این هوا نیز خطرناک است، زیرا با هیدروژن و سوخت های توکسیدی پرشده اند. وزن این دستگاه بیش از 9 تن بوده و آزمایشگاه آن از دوقسمت تشکیل شده است. یک بخش آزمایشات فضایی تجربی و یک بخش شامل منابع سوختی و دستگاه های مربوط به کنترل فضاپیما می باشد.

سقوط ایستگاه فضایی چین

کنترل ایستگاه فضایی چین

به گفته مدیران چینی، آن ها از جای دقیق Tiangong 1 اطلاع دارند و در فواصل مشخص نیز، جای خود را تغییر می دهد. اما به هر حال از نظر کارشناسان فضاپیمایی قابل کنترل است که، در آن فضانوردی وجود داشته باشد. طبق گزارشی که مجله ی CHENG ارائه داد، باید طبق قوانین به مدیران آژانس فضایی چین تفهیم شود که کنترل کردن فضاپیما به چه معناست و آن ها نمی توانند به شیوه ی خود عمل کنند. علاوه بر این، حرکت Tiangong 1 توسط JFSCC، گروه تحلیلی Aerospac Crop ایالات   متحده، آژانس فضایی اروپا و دانشمندانی از سراسر دنیا در حال رصد بود. به گفته مدیر اجرایی JFSCC، این سازمان با همکاری دولت، صنایع و گروه های بین المللی فعالیت می کند تا با نظارت بر فعالیت فضاپیما امنیت ساکنان زمین را حفظ کند.

نکته ی قابل توجه این است که Tiangong 1 بزرگترین فضاپیمای خارج از کنترل نبوده است. در واقع به گفته سردبیر مجله اینترنتی ماه سنگین ترین و عظیم ترین فضاپیمایی که در فضا از کنترل ایستگاه خارج شده، یکی از فضاپیماهای ناسا با 100 تن وزن است که در سال 2003 زمانی که درحال فرود به زمین بود منفجر و 7 فضانورد آن همگی کشته شدند. با ما در مجله ماه همراه باشید.

[rs_post_grid cats=”43″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید