اختلال ذهنی با بازی های رایانه ای

سازمان بهداشت جهانی(WHO) اختلال ذهنی با بازی های رایانه ای را به لیست تشخیصی خود اضافه کرد. اما کارشناسان مجله اینترنتی ماه معتقدند که هنوز به اندازه ی کافی در مورد این که این اختلال وجود دارد یا خیر، اطلاعات کافی در دست ندارند.

دلیل بروز اختلال ذهنی با بازی های رایانه ای در کودکان

به گفته ی محققان، شواهد موجود، ناکافی و معیارها بسیار گسترده هستند. هرچند که امروزه استفاده از بازی های کامپیوتری به یک سرگرمی اصلی برای جوانان و نوجوانان تبدیل شده است، اما هنوز مشکلی حاد نیست که نیاز به مشاوره و استفاده از روش های درمانی مانند راه های درمان افسردگی، داشته باشد.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی این معیارها با اختلال بازی در ارتباط هستند. بازی های کامپیوتری نسبت به بقیه ی فعالیت ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. افرادی که دچار این اختلال هستند، حتی با وجود نتایج بدی که این بازی ها بر کارشان داشته، دست از آن بر نمی دارند. بازی های خشن بر زندگی خصوصی و روابط افراد تاثیرگذار بوده است و همه این ها فقط در یک سال اتفاق می افتد.

دلیل بروز اختلال ذهنی با بازی های رایانه ای در کودکان

اما به گفته ی Przybylski Andrew، روانشناس موسسه ی اینترنتی آکسفورد که به طور جدی در مورد بازی های کامپیوتری و سلامت روان در حال مطالعه است، هیچ کدام از این معیار ها مستقیما نمی تواند مربوط به این بازی ها باشد. شما می توانید به راحتی از دنیای بازی های مجازی خارج شده و غذا یا دیدن بازی های جام جهانی مشغول شوید. ما با عملکرد مسکن ها و نیکوتین آشنایی داریم و همواره این مواد به صورت فعال در بدن ما هستند، اما در مورد ارتباط آن با بازی های کامپیوتری چیزی نمی دانیم.

اختلال ذهنی کودکان بر اثر بازی کامپیوتری

در بین تعاریفی که از اختلال ذهنی بازی بیان شده، دقیقا اشاره نشده که کدام نوع بازی یا کدام ویژگی موجود در بازی های کامپیوتری می تواند اعتیادآور باشد. بنابراین این تعریف آنقدر گسترده است که نمی تواند کمکی به بررسی مشکل کند. فقط بر این مبنا ارائه شده که این بازی ها تاثیرات فراوانی بر افراد دارد. این مسئله درست است اما هر فعالیت دیگری نیز می تواند منجر به نوعی آسیب در همه ی جنبه های زندگی فرد شود.

به گفته میشل کالدر کاراس ، محقق دانشگاه دانشگاه جان هاپکینز، این مسئله غیر قابل انکار است که افراد زیادی اعتیاد به بازی های کامپیوتری دارند. اما این افراد نمی توانند همانند بیماران عصبی تحت درمان روانشناسی قرار گیرند.

کاراس به همراه یک محقق دیگر هر دو عضو گروهی از محققانی بودند که طی نامه ای به WHO، اعتراض خود را به قرار گرفتن این مورد در لیست اختلالات تشخیصی نشان دادند زیرا هنوز مطالعات دقیق و کاملی در این زمینه صورت نگرفته است.

افراد مبتلا به اختلال ذهنی

اول این که، هنوز مشخص نیست که چه تعداد از مردم، دچار این اختلال هستند، اغلب اطلاعاتی که در دست است مربوط به پست هایی است که افراد در فضای مجازی در مورد ساعات بازی کردنشان، انتشار داده اند.

این نوع جمع آوری اطلاعات مثل این است که پرسیده شود، برای پیشگیری از هروئین چه کار باید کرد؟ و سپس سرنگ تزریق را عوض کرده و تحقیق را به پایان برسانی. بنابراین با استفاده از این نوع داده ها، نمی تون آمار دقیقی به دست آورد و حتی در مباحث مربوط به بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی نیز جایی ندارد.

گاهی اوقات، کارشناسان فعال در این زمینه از مردم در مورد اعتیاد به ایتپنترنت یا کامپیوتر سوالاتی می پرسند اما این مسئله ربطی به زیاده روی در بازی های کامپیوتری ندارد. علاوه بر این یک مسئله کلی تر نیز وجود دارد: اغلب کارشناسان داده های خود را به اشتراک نمی گذاردند یا اصلاٌ در مورد آن صحبت نمی کنند، بلکه پس از آزمایش و آزمون و خطا، ان را علنی می کنند.

این نوع تشخیص ها بیشتر منجر به ایجاد سوء تغاهم در مورد مسئله می شود. به گفته ی Carras اخیراٌ طبق یک مقاله ی چاپ شده مشخص شده که پیش گیری از اعتیاد کودکان به بازی های مجازی، موجب کاهش خوشنت در آن ها می شود.

خطر بازی های کامپیوتری در ایجاد اختلال ذهنی

خانواده هایی که تهدید این بازی ها و تاثیر آن را درک نمی کنند، در معرض خطری جدی قرار دارند. هنوز برای ارائه ی این مطلب به طور یقین، اطلاعات بسیاری مورد نیاز است. به این دلیل که شک و شبه ها، بسیار است. محققان بهتر می توانند در این زمینه تحقیق کنند. علاوه بر این موجب تشویق شرکت های سازنده ی بازی های کامپیوتری شده و باعث می شود آن ها به راحتی داده های خود را به اشتراک بگذارند.

خطر بازی های کامپیوتری در ایجاد اختلال ذهنی

اغلب محققان، در مورد پیشرفت و زیاد شدن بازی ها به واسطه ی در خواست مخاطبان نگران هستند. البته یک عدم تقاذن میان داده هایی که محقق جمع می کند و داده هایی که شرکت های سازنده ارائه می دهند، وجود دارد. علی رغم این که، عناوین، خبر از تصمیم قطعی WHO میدهند، اما این سازمان هنوز هم از واژه ی اعتیاد، استفاده نمی کند. در عوض از این عنوان استفاده می کند: اختلال در اثر رفتارهای اعتیادآور.

اگر آن ها از واژه ی اعتیاد در بیان عنوان این موضوع استفاده کنند، نیاز به شواهد بسیاری برای اثبات دارند که البته هم چنین شواهدی وجود خارجی ندارد. در واقع عدم استفاده از این واژه، عمدی است و هدفخاص در پس آن وجود اارد.

اعتیاد به بازی های کامپیوتری

به عقیده ی محققان، درمان و مراقبت، نیاز به صرف زمان و هزینه ی بسیاری دارد. اگر به این افراد، بیمار و دارای اختلال می گویید، پس باید برای آن ها وقت و هزینه صرف کنید. اما به راستی این گونه نیست. آن ها رفتارهای نمادی دارند. فقط علاقه ی شدید به یک سرگرمی خاص، قدری آن ها را از زندگی عادی دور کرده است.

البته نکته ی آخری مه باید ذکر شود این است که اینگونه تحقیقات باید سراسری باشد، یعنی در مورد همه ی سنین، همه ی گرو ها و در کشورهای مختلفی انجام شود. صرف مطالعه در مورد مردم یک کشور یا ناحیه، نمی تواند نتایج قابل قبولی در برداشته باشد.

هرچند که اغلب کارشناسان اعتراف می کنند که امروزه، بایی های کامپیوتری، اولین گزینه سرگرمی حداقل برای نوجوانان است. اما به عقیده کارشناس مجله اینترنتی ماه، بازی های اینترنتی نیز برای خود حدودی را دارند که فراتر رفتن از این حدود می تواند آسیب های جدی را به ذهن و روان اجتماع وارد کند.

[rs_post_grid cats=”43″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)