عادت هایی که عمر را زیاد می کند

به عقیده بسیاری از افراد طول عمر به طور مستقیم با ژنتیک و عوامل وراثتی در ارتباط است. در حالی که عوامل دیگری نیز می توانند در افزایش طول عمر انسان تاثیر گذار باشند. به طور کلی، میل به جاودانگی خواسته ای غریزی است که در همه انسان ها وجود دارد و از ابتدای تاریخ، همواره بشر در پی آن بوده تا به نحوی مدت زمان بیشتری در این دنیا زندگی کنند. محققان نیز اثبات کرده اند که توجه به عادت هایی که عمر را زیاد می کند و ایجاد کمی تغییر در سبک زندگی ، می تواند فرد را دست کم برای یک دهه بیشتر زنده نگه دارد. کارشناسان مجله سلامت ماه با بررسی تحقیقات انجام شده، 3 مورد از اصلی ترین راه های افزایش طول عمر را در ادامه برای شما شرح خواهند داد.

آشنایی با عادت هایی که عمر را زیاد می کند

سن تنها فاکتور نشان دهنده کیفیت و کمیت زندگی نیست، بلکه نوع و سبک زندگی است که می تواند سن شما و کیفیت زندگی را مشخص کند. علاوه بر راهکارهای پیشنهاد شده برای داشتن روح و جسمی سالم، روش ها و عاداتی نیز هستند که در افزایش طول عمر انسان نقش به سزایی دارند. از جمله مهمترین عادت هایی که عمر را زیاد می کند عبارتند از :

ورزش کردن عادتی که عمر را زیاد می کند

معمولا افراد به دلایل مختلفی، نیاز به داشتن تحرک دارند و دلایل عمده ای نیز وجود دارد که نشان می دهد در برهه ای از زندگی، فرد فعالیت و تحرک را کنار گذاشته و تنبل می شود. بازنشستگی و دوران پس از آن، یکی از عواملی است که می تواند فرد را به مرگ نزدیک تر کند. هرگز برای بازنشستگی عجله ای نداشته باشید. زیرا معمولا دوران پس از آن، با بی تحرکی و عدم فعالیت همراه بوده و فرد را به انواع بیماری ها مبتلا می کند. در کشوری مثل ایتالیا که میانگین سن مرگ و میر بالاتر از دیگر کشورهاست، سالمندان پس از بازنشستگی از شغل خود به کار کشاورزی یا دامپروری مشغول می شوند، به طوری که اغلب نیروی مورد استفاده در بخش کشاورزی را افراد با سنین بالا تشکیل می دهد.

تحقیقات نشان داده که یکی از عادت هایی که عمر را زیاد می کند ورزش کردن به مدت 15 دقیقه در طول روز است. هرچه ساعات انجام فعالیت ورزشی در فرد افزایش یابد، عمر وی نیز به مراتب طولانی تر خواهد بود. فعالیت ورزشی ، استرس را از فرد دور خواهد کرد، موجب می شود تا فرد خواب بهتری داشته باشد، از مصرف دخانیات دور بماند و از خطر ابتلا به بیماری های قلبی که از جمله مهمترین عوامل مرگ و میر است، جلوگیری شود. هر چه تلاش بیشتری برای تحرک داشته باشید، عمر طولانی تری خواهید داشت. بنابراین یکی از راه های افزایش طول عمر ورزش کردن است.

تاثیر تغذیه در افزایش طول عمر

حفظ سلامتی کلی بدن در گروی تغذیه مناسب است. در واقع این طور می توان گفت که بقا و زندگی مستقیما با تغذیه در ارتباط است. هر آن چه که ما می خوریم، تاثیر مثبت یا منفی بر سلامت و زندگانی ما دارد. بحث در مورد تغذیه و طول عمر بسیار گسترده است و شامل موارد متعددی است.

یکی از مسائلی که همیشه مورد نظر محققان بوده و در مورد آن تحقیقات بسیاری صورت گرفته، ارتباط میان میزان کالری مصرفی و عمر فرد است. بر اساس تحقیقات کاهش 15 تا 20 درصدی مقدار کالری دریافتی، از عادت هایی که عمر را زیاد می کند . مصرف کالری اضافی، از آن جهت که سلامت فرد را به خطر می اندازد مضر است، زیرا موجب افزایش غلظت چربی در بدن شده، چاقی به همراه دارد و قلب را تحت تاثیر قرار می دهد.

تاثیر تغذیه در افزایش طول عمر

استفاده از مغز ها به جای تنقلات

تحقیقات نشان می دهد که خوردن مغزها از راه های افزایش طول عمر است، زیرا سرشار از منیزیم ، روی ، مس ، پتاسیم ، ویتامین E و B6، پروتئین ، آنتی اکسیدان ، فیبر و دیگر مواد معدنی است. کسانی که به جای مصرف تنقلات پر ضرر و بی خاصیت، عادت به مصرف روزانه مغزها دارند، از نظر سلامت سیستم قلبی عروقی ، تنظیم سیستم متابولیکی ، تنظیم فشار خون ، بیماری دیابت ، پیشگیری از فعالیت و رشد باکتری ها و پیشگیری از سرطان ، از بقیه چند قدم جلوتر هستند. بر اساس آمار سالمندانی که مغزها را جزء بخشی از برنامه غذایی روزانه خود قرار داده اند، 18 درصد کمتر از دیگرا در معرض خطر مرگ ناگهانی قرار خواهند داشت.

سالم ترین مواد غذایی برای افزایش عمر

گیاهان، سبزیجات ، میوه ها و غلات ، از جمله سالم ترین و ضروری ترین مواد غذایی جهت پیشگیری از مرگ زودرس هستند. به طور کلی گیاه خوارانی که در کنار رژیم سبزیجات از منابع پروتئینی نیز استفاده می کنند، بیش از دیگران عمر خواهند کرد. چای و قهوه نیز از دیگر مواد غذایی هستند که با توجه به قابلیت هایشان برای جلوگیری از انواع بیماری های قلبی عروقی ، درمان دیابت و فشار خون می توانند تا 30 درصد از بروز مرگ زودرس جلوگیری کنند.

البته در کنار توجه به تاثیر قهوه بر طول عمر انسان باید توجه داشت که در مصرف این نوع نوشیدنی ها تعادل را رعایت شود،زیرا کافئین موجود در این مواد به ویژه در سنین بالا می تواند منجر به بی خوابی یا افزایش فشار عصبی شود. نکته آخر در مورد عادت هایی که عمر را زیاد می کند این است که سعی کنید به جای مصرف مکمل ها جهت تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، از منابع طبیعی استفاده کنید. اگر چه مکمل ها نیز کمک زیادی به برطرف کردن نیازهای بدن می کنند، اما از این راهکار بیشتر زمانی استفاده می شود که فرد قادر به مصرف مواد غذایی طبیعی نیست و یا بدن به اندازه کافی از خوراکی ها، ویتامین و املاح دریافت نمی کند.

داشتن عمر بیشتر با دوری از استرس و فشار روحی

یکی از اصلی ترین عللی که باعث کاهش طول عمر در انسان می شود، داشتن استرس و فشار روحی است. استرس نه تنها اعصاب را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه بر سیستم فیزیکی بدن نیز تاثیر گذار بوده و موجب بروز و تشدید بیماری های مختلف از جمله بیماری عروق کرونری خواهد شد. ورزش، یوگا ، فعالیت های اجتماعی، خوردن غذاهای مناسب از جمله راهکارهایی است که استرس را در فرد کاهش می دهد. داشتن زندگی یکنواخت و تکراری نیز در افزایش استرس بسیار موثر است. سعی کنید خالق لحظات و روزهای ناب برای خود باشید. تغییر همیشه کلی و جامع نیست. با یک تحول کوچک در برنامه غذایی یا نوع تفریحات، می توان موجی از انرژی مثبت ایجاد کرد که وجود آن برای هر زندگی، ضروری است. زندگی همراه با شادی و نشاط، مطمئنا طولانی تر و پر بار تر خواهد بود.

تحقیقات نشان می دهد که افراد خوشحال و خندان، 13 درصد بیش از دیگران عمر خواهند کرد. در واقع شادی در مواردی از راه های افزایش طول عمر است که 5 سال عمر انسان را افزایش می دهد. یکی از راه های شاد بودن و دوری از فشار عصبی قرار داشتن در اجتماعات دوستانه و خانوادگی است. کاهش استرس و فشار روحی ، علاوه بر از بین بردن خطر مرگ زودرس ، فرد را در برابرانواع بیماری های قلبی عروقی و البته بیماری های عصبی ، مصون نگه می دارد. داشتن نظم، هوشیاری، تقویت حافظه و اعتماد به نفس و البته امیدواری به زندگی آینده نیز از عادت هایی که عمر را زیاد می کند ، می باشد.

داشتن عمر بیشتر با دوری از استرس و فشار روحی

نتیجه گیری مجله سلامت ماه

عادت هایی که در بالا ذکر شد مواردی کلی هستند که تقریبا شامل همه اعضای جامعه می شود و جزء اصلی ترین عادت هایی که عمر را زیاد می کند ، می باشد. در کنار همه این موارد کارشناسان مجله اینترنتی ماه دو نکته را نیز اضافه می کنند، کشیدن سیگار یا اعتیاد به الکل و مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکی، از عمده ترین و قابل تامل ترین مواردی است که علاوه بر به خطر انداختن سلامتی فرد، موجب بروز مرگ زودرس در آنان نیز خواهد شد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید