ویتامین های لازم برای چشم

پیش از این در مجله سلامت ماه در مورد مشکلات متداول بینایی صحبت شد و اشاره کردیم که مواردی مثل دوبینی، آب سیاه، آب مروارید و پیر چشمی از نمونه آسیب های چشمی هستند که در عین بی خطر بودن، نیازمند درمان و توجه خاص می باشند. اما محققان بر این باورند که در کنار دیگر علل موجود، تغذیه نیز در بروز این اختلالات، موثر بوده و قطعا در صورتی که ویتامین های لازم برای چشم به مقدار کافی و در زمان مناسب، تامین شود، تا حد زیادی میتوان از بروز این چنین آسیب هایی پیشگیری نمود.

معرفی ویتامین های لازم برای چشم

حتما تاکنون بارها شنیده اید که خوردن هویج، ضامن سلامت و تقویت چشم هاست. علاوه بر این، همه ما بارها تبلیغات عمده در زمینه معرفی مکمل ها برای تقویت بینایی را مشاهده کرده ایم. اما آیا واقعا مصرف ویتامین برای چشم ها مفید است؟ پاسخ این سوال، مثبت است. کارشناسان معتقدند که مصرف یک سری ویتامین های خاص، به افزایش بینایی و کاهش خطر ابتلا به انواع آسیب های چشمی از جمله پیر چشمی کمک می کند. از جمله مهم ترین ویتامین های لازم برای چشم عبارتند از:

ویتامین آ از ویتامین های لازم برای چشم

ویتامین آ با کمک به حفظ شفافیت قرنیه که پوشش بیرونی چشم است در بینایی نقش اساسی دارد. این ویتامین، هم چنین جزئی از رودوپسین است. رودوپسین، عنوان پروتئینی موجود در چشم است که به شما امکان می دهد که در شرایط  کمبود نور، توانایی دیدن اطراف را داشته باشید. کمبود ویتامین آ در کشورهای توسعه یافته بسیار نادر است، اما در صورتی که به آن توجه نشود می تواند به مشکلی جدی به نام “زایروفتالمی” که به آن سندرم خشکی چشم نیز می گویند، منجر شود. این بیماری یک بیماری پیش رونده چشمی است که با شب کوری شروع می شود. اگر کمبود ویتامین آ ادامه یابد مجرای اشکی و چشم، خشک خواهند شد. در نهایت، قرنیه، نرم شده و منجر به کوری غیر قابل برگشت می شود.

ویتامین آ به عنوان یکی از ویتامین های لازم برای چشم ، هم چنین می تواند از برخی مشکلات دیگر چشمی نیز پیشگیری کند. رژیم های غذایی حاوی ویتامین آ به پیش گیری از آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن ( AMD ) کمک می کنند. برای حفظ سلامت عمومی چشم، مواد غذایی سرشار از ویتامین آ بیشتر از مکمل ها توصیه می شوند. سیب زمینی شیرین در کنار سبزیجات برگ سبز، کدو تنبل و فلفل دلمه ای از منابع غنی ویتامین آ به شمار می آیند.

ویتامین ای

تصور بر این است که بسیاری از مشکلات چشم با استرس اکسیداتیو که علت آن عدم تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد بدن است، ارتباط دارد. ویتامین ای یک آنتی اکسیدان قوی است که به حفاظت از سلول ها از جمله سلول های چشم در مقابل رادیکال های آزاد که مولکول های ناپایدار و مضری هستند، کمک می کند. رژیم های غذایی حاوی ویتامین ای می توانند از ابتلا به آب مروارید وابسته به افزایش سن جلوگیری کنند. اگرچه مطالعات بیشتری در زمینه بررسی ویتامین ای به عنوان یکی از ویتامین های لازم برای چشم ، نیاز است اما داشتن یک رژیم غذایی حاوی ویتامین ای برای حفظ سلامتی چشم توصیه می شود. آجیل، دانه ها و روغن های مخصوص پخت و پز، ماهی سالمون، آواکادو و سبزیجات برگ دار، برخی از منابع سرشار از ویتامین ای می باشند.

ویتامین ث برای چشم

ویتامین ث نیز مانند ویتامین ای نوعی آنتی اکسیدان است که از چشم در مقابل آسیب رادیکال های آزاد، محافظت می کند. ویتامین ث و چندین ماده مغذی دیگر در مکمل های ARDES که برای افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا مفیدند، استفاده می شوند. مطالعات نشان داده اند که مصرف روزانه این مکمل، می تواند تا 25 درصد از ابتلا به این بیماری در افراد بکاهد. علاوه بر این، ویتامین ث برای تولید کلاژن که یکی از پروتئین های مهم در ساختار چشم به خصوص در قرنیه و صلبیه است، ضروری است.  این ویتامین نیز به عنوان یکی دیگر از ویتامین های لازم برای چشم می تواند در کاهش ابتلا به آب مروارید که باعث کدر شدن چشم و اختلال در بینایی می شود، موثر باشد. مرکبات، میوه های گرمسیری، بروکلی، فلفل دلمه ای و کلم از منابع عمده ویتامین ث محسوب می شوند.

ویتامین ث برای چشم

ویتامین های گروه ب

ویتامین های خانواده ب به ویژه ب6، ب9 و ب12 از ویتامین های لازم برای چشم به شمار می آیند که بررسی ها تاثیر آن ها در سلامت چشم را ثابت کرده است. این ترکیب ویتامین ها می توانند سطح هموسیستئین ( پروتئینی در بدن که با التهاب و افزایش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولار در ارتباط است ) را کاهش دهند. یک آزمایش بالینی نشان داد که زنانی که 1000 میلی گرم ویتامین ب12 را در کنار ویتامین های ب6 و ب9 مصرف کردند، تا 34 درصد کمتر، به بیماری AMD مبتلا شدند.

تاثیر ریبوفلاوین بر سلامت چشم

ریبوفلاوین یا ویتامین ب2 یکی دیگر از ویتامین های لازم برای چشم به شمار می آید که در سلامت چشم ها بسیار موثر است. این ویتامین با داشتن خواص آنتی اکسیدانی در کاهش استرس اکسیداتیو در بدن از جمله چشم ها موثر است. از آن جایی که کمبود طولانی مدت ریبوفلاوین ممکن است در ابتلا به آب مروارید دخالت داشته باشد، مطالعات درباره این موضوع در حال انجام است. مسئله جالب این است که بسیاری از افراد مبتلا به آب مروارید از کمبود این آنتی اکسیدان رنج می برند. جو، شیر، ماست، گوشت گاو و غلات غنی شده از منابع غنی ویتامین ب2 می باشند.

تیامین

تیامین یا ویتامین ب1 نیز یکی از ویتامین های لازم برای چشم است. شواهدی وجود دارند که نشان دهنده نقش این ویتامین در کنار دیگر ویتامین ها در کاهش خطر ابتلا به آب مروارید هستند. ویتامین ب1 به عنوان یکی از ویتامین های ضد استرس خانواده ویتامین های ب، قادر است التهابات را کاهش دهد. این ویتامین هم چنین می تواند در درمان یووئیت که یک بیماری التهابی چشم است و منجر به نابینایی می شود، موثر واقع شود.

ویتامین دی

ویتامین دی که از ویتامین های لازم برای سلامت استخوان هاست با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در بدن ساخته می شود. این ویتامین در افزایش سلامت استخوان ها و اسکلت موثر است. هم چنین در تنظیمات سلولی و در عملکرد اندام ها از جمله چشم ها تاثیر دارد. از این رو می توان این ویتامین را از ویتامین های لازم برای چشم دانست. البته نکته قابل توجه در این مورد، شناخت بهترین زمان جذب ویتامین دی است، زیرا این ویتامین در صورتی که در زمان مناسب وارد بدن نشود، قطعا وجود آن بی نتیجه خواهد بود. به عقیده متخصصان، بهتر است ویتامین D را عصرها و با فاصله زیاد از زمان خواب مصرف نمود.

مواد غذایی مناسب برای سلامت چشم

  • ماهی: بسیاری از انواع ماهی ها از منابع غنی اسیدهای چرب امگا3 به شمار می آیند. ماهی های چرب در روده و بافت های بدن خود، چربی دارند، از این رو مصرف این ماهی ها به افزایش این مواد در بدن کمک خواهد کرد. روغن ماهی قادر است خشکی چشم و به ویژه خشکی چشمی که در اثر نگاه کردن بیش از حد به کامپیوتر ایجاد می شود را از بین ببرد. ماهی های سالمون، ساردین، تن، خال مخالی و شاه ماهی از غذاهای حاوی امگا 3 هستند.
  • هویج: هویج سرشار از ویتامین آ و بتاکاروتن است که از ویتامین های لازم برای چشم هستند. بتاکاروتن، عامل رنگ نارنجی هویج می باشد. ویتامین A با نقش مهمی که در بینایی دارد به شبکیه چشم در جذب نور، کمک می کند. بدن، برای ساخت ویتامین آ به بتاکاروتن نیاز دارد.
  • تخم مرغ: تخم مرغ سرشار از لوتئین و زاکزانتین است که می توانند خطر از دست دادن بینایی مرتبط با افزایش سن را کاهش دهند. این ماده غذایی هم چنین، منابع خوب ویتامین ث، ویتامین E و روی به حساب می آید.

مواد غذایی مناسب برای سلامت چشم

قطعا سلامت چشم ارتباط مستقیمی با تغذیه مناسب دارد، زیرا این عضو نیز همچون دیگر اجزای بدن، با تامین ویتامین ها و املاح مورد نیاز، به فعالیت خود ادامه می دهد. تامین ویتامین های لازم برای چشم نه تنها به حفظ سلامت آن کمک می کند، بلکه به تقویت بینایی نیز منجر خواهد شد و حتی می تواند علائمی مثل سردرد در اثر ضعیف شدن چشم را کاهش دهد. در مجله اینترنتی ماه به طور مفصل به معرفی این ویتامین ها پرداخته شد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید