ویتامین های ضروری برای بلند شدن قد

داشتن یک رژیم غذایی متناسب و متعادل، علاوه بر این که برای حفظ سلامت عمومی بدن ضروری است، در بسیاری از موارد به افزایش رشد و بهبود عملکرد بخش های مختلف بدن نیز کمک می کند. از نظر کارشناسان مجله سلامت ماه، اگر چه مواردی مثل افزایش قد، وابسته به خصوصیات ژنتیکی است، اما مصرف ویتامین ها و املاح به مقدار مناسب نیز در این مسئله بی تاثیر نیست. تاثیر ویتامین بر بدن تا حدی است که کمبود آن، قطعا می تواند زمینه ساز بروز آسیب های مختلف باشد. شناسایی ویتامین های ضروری برای بلند شدن قد ، کمک می کند تا بتوان با استفاده از این ترکیبات، تاثیری هر چند کم، بر رشد قد داشت.

معرفی ویتامین های ضروری برای بلند شدن قد

مطمئنا هر فردی، بر اساس خصوصیات ژنتیکی و وراثتی، رشد می کند و ایجاد تاثیرات عمده رشد قد، تقریبا غیر ممکن است. اما محققان بر این باورند که مصرف متناسب انواع ویتامین ها و املاح، کمک می کند تا از تمامی ظرفیت رشد قدی استفاده شده و فرد تا حد ممکن، از این بابت رشد کند. برای داشتن قد بلندتر، نیاز به استخوان های مقاوم و مستحکم دارید. بنابراین اگر می خواهید قد بلندتری داشته باشید، باید به سلامت و تغذیه استخوان ها توجه ویژه ای داشته باشید.

مطمئن ترین راه جهت رسیدن به این هدف این است که ویتامین های مورد نیاز را به مقدار متناسب و متعادل مصرف کرده و توجه داشته باشید که کمبودی در این زمینه وجود نداشته باشد. بنابراین شناخت این ویتامین ها و دقت به مقدار مصرف آن ها، به داشتن قدی بلندتر منجر خواهد شد. از نظر پزشکان ویتامین های ضروری برای بلند شدن قد به قرار زیر است.

ویتامین دی

ویتامین دی، اصلی ترین نیاز استخوان ها جهت رشد و استحکام است و قطعا کمبود آن، موجب اختلال در فرآیند رشد فیزیکی و سلامت استخوان ها خواهد شد. کاهش مقدار مصرف منابع ویتامین دی، استخوان ها را ضعیف کرده و آسیب پذیری آن را بیشتر خواهد کرد. یکی از ساده ترین روش ها جهت تامین درصدی از نیاز بدن به ویتامین دی، قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید است. علاوه بر این، غذاهایی مثل شیر، گوجه فرنگی، مرکبات، سیب زمینی و گل کلم نیز منابع غنی ویتامین دی هستند. در صورتی که این مواد جزء رژیم غذایی شما قرار گیرد، سلامت استخوان ها تضمین شده، در نتیجه رشد قدی افزایش بیشتری خواهد داشت.

ویتامین آ

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در زمینه بررسی عوامل موثر بر رشد و سلامت عمومی بدن، ویتامین آ یکی از ویتامین های ضروری برای بلند شدن قد به ویژه در دوران کودکی است. در آزمایشی، مشخص شد که مصرف منابع مناسب ویتامین آ به همراه مقدار آهن کافی، باعث می شود که کودکان به نسبت همسالان خود، استخوان های سالم تری داشته و رشد قدی بیشتری نیز داشته باشند. البته باید توجه داشت که ویتامین آ، از نوع ویتامین های محلول در چربی است، بنابراین مصرف بیش از حد آن، منجر به ایجاد مسمومیت شده و عملکرد کلیه ها جهت دفع سموم را با اختلال مواجه می سازد.

ویتامین ب1

ویتامین ب1 نیز جزو آن دسته از مواد مغذی است که مصرف آن می تواند زمینه ساز افزایش رشد قدی حتی در سنین بعد از رشد باشد. اغلب غذاهایی که ما در طول روز مصرف می کنیم، حاوی ویتامین ب1 است. این نوع ویتامین علاوه بر اثرگذاری بر رشد استخوان ها، به تقویت سیستم گوارش، خون رسانی بهتر به اندام ها، عملکرد بهتر سیستم عصبی و سلامت قلب نیز کمک می کند. برنج، مغزها و سویا، بهترین منابع طبیعی تامین ویتامین ب یک هستند.

ویتامین سی

ویتامین سی با نام علمی اسید اسکوربیک شناخته شده و همه ما آن را با مرکبات و تاثیر آن بر عملکرد سیستم ایمنی بدن می شناسیم. اما محققان معتقدند که این ترکیب به عنوان یکی از ویتامین های ضروری برای بلند شدن قد نیز شناخته می شود. ویتامین سی، سموم را به راحتی از بدن دفع کرده و حفظ سلامت استخوان ها را در پی خواهد داشت. گوآوا، گریپ فروت، کیوی و مرکبات، غنی ترین منابع تامین ویتامین سی هستند.

ویتامین سی

ویتامین ب2

نام دیگر ویتامین ب2، ریبوفلاوین است که نوعی آنتی اکسیدان قوی است و وجود آن برای حفظ سلامت و رشد ناخن ها، استخوان ها، پوست و مو ضروری است. اشاره کردیم که افزایش قد، مستلزم استحکام و رشد مناسب استخوان هاست بنابراین هر ترکیبی که منجر به رشد فیزیکی استخوان ها شود، می تواند در بلندتر شدن قد نیز دخیل باشد. سبزیجات تازه با برگ سبز بهترین موادی هستند که می تواند نیاز بدن به این ترکیب را برآورده سازد.

پروتئین

تحقیقات ثابت می کند که مصرف متعادل پروتئین در بدن، باعث می شود تا رشد استخوان ها افزایش یافته، در نتیجه رشد قدی نیز به مراتب بیشتر شود. در واقع در کنار ویتامین های ضروری برای بلند شدن قد ، استفاده از مواد مغذی دیگری مثل پروتئین ها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نتیجه بررسی های صورت گرفته بر روی 5000 دختر در سن رشد، نشان می دهد کودکانی که لبنیات و منابع حیوانی، جزئی از رژیم غذای آن ها است، رشد قدی به مراتب کامل تری نسبت به همسالان خود دارند. زیرا نیاز بدن آن ها به پروتئین به طور کامل تامین می شود.

کلسیم

درصد زیادی از حجم استخوان ها را کلسیم تشکیل می دهد. در حقیقت کلسیم جزو دسته بندی ویتامین های ضروری برای بلند شدن قد است و رشد و سلامت استخوان ها وابسته به مصرف مقدار مناسب کلسیم است. لبنیات، برخی از انواع ماهی ها و سبزیجاتی مثل اسفناج، غنی ترین منابع کلسیمی هستند. مکمل ها نیز نقش به سزایی در تامین این نیاز بدن خواهند داشت. البته بهتر است مکمل را تحت نظر پزشک و با توجه به مقدار تعیین شده مصرف کنید. زیرا افزایش مقدار کلسیم در بدن، عملکرد سیستم گوارشی از جمله کبد و کلیه را مختل کرده و می تواند زمینه ساز بروز مشکلات دیگری باشد.

کلسیم

فسفر

علاوه بر تامین ویتامین های ضروری برای بلند شدن قد ، بدن به املاح نیز نیاز دارد تا رشد استخوان ها افزایش یافته و سلامت آن ها تضمین شود. اگرچه کلسیم، اصلی ترین ترکیب سازنده بافت استخوان هاست، اما به تنهایی قادر به رفع تمامی نیازها نیست و وجود فسفر نیز در این مورد ضروری است. مغزها، حبوبات و برخی غذاهای دریایی، حاوی مقادیر قابل توجهی فسفر هستند که گنجاندن آن ها در رژیم غذایی روزانه به افزایش رشد قدی کمک می کند. هضم بهتر ریبوفلاوین در معده و کمک به حفظ سلامت استخوان ها، از دیگر فواید فسفر است. تقریبا 80 درصد فسفر موجود در بدن، در استخوان ها ذخیره می شود و کمبود آن، قطعا یکی از علل اصلی ابتلا به پوکی استخوان است.

به گفته متخصصان پزشکی مجله اینترنتی ماه، اصولا بلندی قد، مسئله ای است که اصلی ترین عامل موثر در آن، ژنتیک و وراثت است. اما زمانی که میزان مصرف ویتامین ها و املاح مورد نیاز، متعادل باشد، از طریق تضمین سلامت استخوان ها می توان اطمینان داشت که قد نیز به مراتب افزایش می یابد. ویتامین های دی، سی، ب از ویتامین های ضروری برای بلند شدن قد هستند. 

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید